Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling av huskatt

AstrixCat

Recommended Posts

Skrevet

Hei! I de siste dagene har jeg blitt litt interessert i utstilling av huskatter. Jeg har jo Astrix, en korthåret kastrert hankatt, og jeg har ikke mulighet til å utstille ham nå, men tenker på å kanskje gjøre det litt framover i tid. Er det noen her som vet noe om utstilling av huskatter? Jeg vet at de må registreres, men hva mer må gjøres for å få bli med i utstilling? Hva må gjøres med katten? Og hvor kommer burene fra, må man kjøpe dem selv, hvor store skal de være? :lol:

Hadde væt fint om dere har noen linker eller erfaring selv som dere kunne delt med meg ^^

(Legger ved et bilde av ham, er han noe utstillingsmateriale tro? xP)

rezized3.jpg

Skrevet

Ta kontakt med nærmeste katteklubb tilsluttet NRR, de vil kunne hjelpe deg (dessuten tror jeg du må være medlem av en slik for å kunne stille ut katten din uansett). Oversikt over klubber finner du her: http://www.nrr.no

På utstilling holder arrangøren bur, men du må selv ordne evt. pynt (noe som tydelig er en hel industri i seg selv...).

Når det gjelder huskatt, tror jeg det viktigste er at katten ser sunn og frisk ut, og har et trivelig temperament. Astrix ser i hvert fall ut på bilde til å ha alt det - om han trives i utstillingssammenheng ser jeg ikke noen grunn til at han kan gjøre det bra! Riktig fin er han!

Skrevet
hva gjør man for å få de på utstilling og hvor gamle må de være?

Her er noen linker:

http://home.online.no/~rsvensse/smaa-husk.html

http://www.nrr.no/infosider/InfoUtstLisens03.html

http://www.mainecoon4ever.com/hva-skjer-utstilling.htm

Også fant jeg noen spørsmål stil på Nettby som har fått svar:

1. Har vanlige katter, som ikke er spesielle rasekatter lov

til og delta i katteutstilling?

Ja, men for å stille ut katter på internasjonale utstillinger i Norge, må du være medlem i en NRR tilsluttet katteklubb.

2. Må katter vere sterilisert eller kastrert visst en skal bli

med i utstilling?

Nei, det må de ikke.

3. Hvor mange år/måneder må en katt være for å delta?

Kattene må være 3 mnd'er for å kunne delta.

4. Hvor mye må en katt veie for og være med på utstilling?

Det er det ingen regler for, men katten må være helt frisk. Det er veterinærer som sjekker kattene ved innsjekk på utstillingen. Ser en katt syk ut på noe vis, så får den ikke stille. Alle katter som stilles må være vaksinert innen to siste år.

Til sist fant jeg en side som også er veldig nyttig:

http://www.grenlandspusen.com/_sider/info_utstilling.htm

Skrevet
Også fant jeg noen spørsmål stil på Nettby som har fått svar:

1. Har vanlige katter, som ikke er spesielle rasekatter lov

til og delta i katteutstilling?

Ja, men for å stille ut katter på internasjonale utstillinger i Norge, må du være medlem i en NRR tilsluttet katteklubb.

Dette stemmer, og i tillegg må katten registreres i NRR

2. Må katter vere sterilisert eller kastrert visst en skal bli

med i utstilling?

Nei, det må de ikke.

Huskatter må være kastrert for å delta på utstillinger

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...