Gå til innhold
Hundesonen.no

Husstøv-allergi


C.J

Recommended Posts

Da var det konstatert - hunden min har husstøv-allergi. Vet'en ringte i dag, da hun hadde fått svar på blodprøven hun tok forrige uke. Chantana har slitt med tilbakevendende øreproblemer (sopp), og har i perioder klødd seg på potene. Holder på med en 2 ukers antibiotikakur for øret nå, og skal rådgive meg med veterinær når kuren er ferdig.

Nå får ikke lenger Chantana sove i senger og sofaer, hun får ikke ha tøyleker, og hun må selvsagt medisineres.

Nå lurer jeg egentlig bare på om dere som har erfaring med husstøv-allergi hos hunder kan fortelle litt om deres erfaringer? Hva bør jeg som eier gjøre/ta hensyn til for at hunden skal være så godt som symptomfri? Hvilke medisiner går deres hunder på, og hvordan fungerer det? Hvordan er prognosene for en hund med allergi? Leser jo at stadig flere hunder blir avlivet pga. sterke hudlidelser, og jeg er jo litt hypokonder på hundens vegne... :lol:

Chantanas plager begrenser seg (som jeg kan se da) til kløe på poter og i øre. Har hørt om hunder som har det verre. Vil plagene utvikle seg, slik som med atopisk dermatitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en hund med konstantert innendørsallergi (Støv/lagermidd etc)

Jeg har opplevd at dyrlegekontoret i grunn kom til kort, og har søkt internet i alle ender for å finne mer informasjon, jeg har en schæfer, og det er vanskelig og få informasjon om allergiske schæfere på offentlig nett. Men heldigvis har jeg fått mye private svar.

Jeg synes det virker som utrolig mange hunder får positivt på støvallerig test. og jeg synes også det virker som om veldig mange ikke reagerer så mye på støv, men har en matintoleranse som gir mer negativ effekt enn selve støvet.

Jeg skal fortelle vår historie, men personlig ville jeg valgt å fjerne tepper og tilgang til seng og stoff sofaer. Vi kjøpte biabed til vår hund, som hun elsker. (også skinnsofa hehe, men vi skulle ha ny sofa da ) vært nøye med rengjøring av gulver og hundens seng, spylt henne regelmessig i dusjen. Også ville jeg sett om det ga effekt, før jeg begynte på medisiner. Blir hun ikke bedre da, må medisiner vurderes.

Vår hund er to år gammel, snart to og et halvt. Hun har vært allergisk hele sitt liv, men det tok litt tid før vi egentlig skjønte det, da vi slet med hårsekkmidd på henne som valp. Hun ble tatt prøver av som ettåring, og konstantert da allergi mot innendørsallergener. Når hun var ett og et halvt ble hun brått satt på immucept, som er vaksine mot allergi. Dette gikk fort og uten at vi fikk noe særlig informasjon , eneste vi visste var at hun ikke kunne slutte på dette, og begynne igjen.

Hun påbegynte da dette i november. I desember var hun nok en gang full av eksem. VI opplevde det slik at hver gang vi avsluttet antibiotika kur, så blusset det opp igjen ... vi hadde litt mistanke til fiskeprodukter, og når jeg fikk mase informasjon av folk om hvor mange hunder som reagerte på fiskeoljer, så valgte vi å kutte dette. Utrolig mye hundemat inneholder fisk og omega tre, og vi fjernet alt slikt. Hunden holdt seg eksemfri i nesten tre mnd. Også smalt det til igjen, dnene gang også med ørebetennelse, sopp, som er vanlig ved støvallergi. Hun var så full av eksem denne gang at hun fikk en kort kortison kur. Denne tok alt, og i dette momentet snakket vi også om å kutte ut immucepten, fordi vi begge hadde en dårlig magefølelse på den. Hun fikk kortison kur i mai, og siste sprøyte med immucept i april, og til dags dato , har hun vært helt fri, og ikke bare det: vi har fått en ny hund. vår ekstremt rolige hund som sover så fort noe er galt, er kvikk og aktiv som en toåring skal være. Omsider har vi faktisk en frisk hund. VÅr teori er at hun har ikke så kraftig støvallergi, men iogmed vi har puttet i henne støv og lagermidd allergener hver mnd, så har hun reagert på det. Når hun fikk fiskeprodukter i tillegg, var det riktig ille. Derfor vil jeg anbefale og prøve alternativer først, før påstart av immucept. Hunden vår ligger tidvis i sengen, og krabber rundt i tepper i sofaen, og det er ikke en prikk på henne.

Hun har nå løpetid rett rundt hjørnet, og vi skal på hyttetur i høst, kommer hun gjennom begge disse uten utslag , så vil jeg si vi har kontroll på allergien.

Plagene kan klart utvikle seg ja, men jeg synes det er veldig mange flater som har nettopp støvallergi med øreproblemer, og flere av disse har god effekt av immucept ...

Vi har altså gått fra , pr i dag, til å ha en hund vi i vinter var redd vi måtte avlive denne sommeren, til å ha en hund vi faktisk tror vi begynner å få kontrollen på allergien på ... andre er ikke like heldige, og vi vet jo ingenting om hvordan det vil utvikle seg ettersom hun vokser til...

En annen ting er at om hunden din er støvallergiker, er den ant også allergisk mot lagermidd .. det finnes mye av det i tørrfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...