Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger islandshest dekken?


susa06

Recommended Posts

Når det var -22 grader her for noen år siden, stod hestene ute i snøværet med 10 cm snølag på ryggen. Det sier litt om hvor godt isolert de er!! Snøen smelter ikke fordi de ikke trenger å slippe ut noen varme. Hvis hesten er svett, blir selvfølgelig saken en helt annen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis du skal investere i kun ett dekken (noe som holder for de fleste "kalde" hesterasene ihvertfall) så hadde jeg kjøpt ett skikkelig godt ulldekken av god kvalitet. Finn-tack har noen supre, eller så kan man jo sy selv, men pass på at teppene du kjøper er ren ull og ikke syntetisk dritt. Ull er fin for den trekker fuktigheten (svetten) ut av kroppen/pelsen) og gjør at hesten blir tørr og varm. Den kan også brukes selv om det snør, eller i kombinasjon med ett regndekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En islandshest er veldig hardfør med masse vinterpels. En stor feil mange gjør er at de lesser på masse dekken og hesten blir stående å svette. Da blir den syk. Men alt kommer an på hvor kaldt det er, er hesten tørr når du setter den i fra deg, er stallen godt isolert. Hester tåler dårlig trekk. En våt hest med masse pels tørker ikke så fort. Vanskelige greier, men bruk sunn fornuft! Et tips er, bruk et tynt sommerdekken om natten hvis stallen er kald. Det holder godt på varmen. Utendørs i stork å kuling, bruk et regndekken. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange jeg kjenner som legger på islandshestene dekken ofte.

En hest jeg kjenner, ble barbert i fjor vinter, så hun gikk med dekken. Også kjenner jeg en som får fleecedekken om den er svett. Også en som har bobledekken og noe annet som jeg ikke husker, han har det på veldig sjelden. Sikkert bare når han er svett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...