Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger islandshest dekken?

susa06

Recommended Posts

Skrevet

Trenger en islandshest dekken hvis man ikke klipper pelsen dens?

Og hvis den gjør det, hva slags dekken og når?

Skrevet

Når det var -22 grader her for noen år siden, stod hestene ute i snøværet med 10 cm snølag på ryggen. Det sier litt om hvor godt isolert de er!! Snøen smelter ikke fordi de ikke trenger å slippe ut noen varme. Hvis hesten er svett, blir selvfølgelig saken en helt annen..

Guest Gråtass
Skrevet

Hvis du skal investere i kun ett dekken (noe som holder for de fleste "kalde" hesterasene ihvertfall) så hadde jeg kjøpt ett skikkelig godt ulldekken av god kvalitet. Finn-tack har noen supre, eller så kan man jo sy selv, men pass på at teppene du kjøper er ren ull og ikke syntetisk dritt. Ull er fin for den trekker fuktigheten (svetten) ut av kroppen/pelsen) og gjør at hesten blir tørr og varm. Den kan også brukes selv om det snør, eller i kombinasjon med ett regndekken.

Skrevet

En islandshest er veldig hardfør med masse vinterpels. En stor feil mange gjør er at de lesser på masse dekken og hesten blir stående å svette. Da blir den syk. Men alt kommer an på hvor kaldt det er, er hesten tørr når du setter den i fra deg, er stallen godt isolert. Hester tåler dårlig trekk. En våt hest med masse pels tørker ikke så fort. Vanskelige greier, men bruk sunn fornuft! Et tips er, bruk et tynt sommerdekken om natten hvis stallen er kald. Det holder godt på varmen. Utendørs i stork å kuling, bruk et regndekken. Lykke til!

Skrevet

Men hesten kan gå rett ut på beitet om den er svett vår/sommer/høst? (om det er sol og over 10 grader?)

Skrevet
Men hesten kan gå rett ut på beitet om den er svett vår/sommer/høst? (om det er sol og over 10 grader?)

Jaja! Hvis de er friske fra før, så gjør det ikke noe om de er svette og det er litt kaldt :lol:

Skrevet

Det er ikke så mange jeg kjenner som legger på islandshestene dekken ofte.

En hest jeg kjenner, ble barbert i fjor vinter, så hun gikk med dekken. Også kjenner jeg en som får fleecedekken om den er svett. Også en som har bobledekken og noe annet som jeg ikke husker, han har det på veldig sjelden. Sikkert bare når han er svett :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...