Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua som kosehund til 5-åring


Blondiemamma

Recommended Posts

Ingen hund - uavhengig av rase - skal være leketøy for en femåring.

Jeg ville ikke solgt valp til en hundeengasjert ungdom en gang, med mindre foreldrene backet opp ett hundre prosent, og sto klar til å ta over den dagen ungdommen ble lei.

Trist, trist, trist. Noen burde gi dem adressen til nærmeste Brio...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten jente på 5år ønsker seg en Chihuachua tispevalp som kosehund. Er veldig glad i dyr. Har en snill liten hundevant katt fra før. Vi er en hundevant familie på 6, vi har hatt hund før. Håper på positivt og snarlig svar.

"Håper på positivt og snarlig svar" Tror det må være en fleip..Iallefall håper jeg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, brems nå litt da!!

Jeg synes og det er en helt merkelig formulering i denne annonsen, men man trenger da ikke å dømme familien nedenom og hjem når det kommer til hundehold allikevel, man vet jo INGENTING om dem, annet enn at de har en femåring og en katt...

Hvor mange 5-åringer rundt om i landet går vel ikke rundt å tror at det er kosehunden MIN, uten at den nødvendigvis er ett leketøy av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, brems nå litt da!

Jeg synes og det er en helt merkelig formulering i denne annonsen, men man trenger da ikke å dømme familien nedenom og hjem når det kommer til hundehold allikevel, man vet jo INGENTING om dem, annet enn at de har en femåring og en katt...

Hvor mange 5-åringer rundt om i landet går vel ikke rundt å tror at det er kosehunden MIN, uten at den nødvendigvis er ett leketøy av den grunn...

En familie som ønsket seg en vanlig familiehund hadde vel ikke formulert seg på den måten vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten jente på 5år ønsker seg en Chihuachua tispevalp som kosehund. Er veldig glad i dyr. Har en snill liten hundevant katt fra før. Vi er en hundevant familie på 6, vi har hatt hund før. Håper på positivt og snarlig svar.

Men kjære vene, brems nå litt da!

Jeg synes og det er en helt merkelig formulering i denne annonsen, men man trenger da ikke å dømme familien nedenom og hjem når det kommer til hundehold allikevel, man vet jo INGENTING om dem, annet enn at de har en femåring og en katt...

Hvor mange 5-åringer rundt om i landet går vel ikke rundt å tror at det er kosehunden MIN, uten at den nødvendigvis er ett leketøy av den grunn...

For min del blir det veldig feil at dette er måten de ønsker å presentere seg og sitt ønske på. Vinklingen på henvendelsen oser ikke trygghet og seriøsitet i mine øyne. Du har nok rett i det du sier om landets femåringer, men da er det også foreldrenes ansvar å lære barnet om hvordan en leker med en hund (ikke bære etter hodet og andre naturlig femåringsklønete lekeforsøk), og å vise at de tar og har ansvar for dyret.

Men, nå er jeg så kjip at jeg ville ikke solgt valp til noen som ikke kan skrive rasenavnet riktig. Er du oppriktig interessert i en hund av en bestemt rase, leser du nok om rasen til å fange opp korrekt skrivemåte (og nei, jeg tror ikke dette er dysleksi, resten av språket er ganske bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, nå er jeg så kjip at jeg ville ikke solgt valp til noen som ikke kan skrive rasenavnet riktig. Er du oppriktig interessert i en hund av en bestemt rase, leser du nok om rasen til å fange opp korrekt skrivemåte (og nei, jeg tror ikke dette er dysleksi, resten av språket er ganske bra).

Veldig enig! litt OT, men jeg har en venninne som er på valpejakt og som spør meg om alt mellom himmel og jord (hun burde ikke hatt valp i det hele tatt spør du meg. .Hun har nok med 4 barn og 3 katter, men hun nekter å høre på mine råd om å vente til barna blir større..) og hun titter på alt mulig og spør meg om raser hun engang ikke klarer å uttale... Finn EN' rase har jeg fortalt henne, og finn ut mer om den rasen. men for enkelte så virker det som russisk rulett om hvilken rase de får. Om hvem som har valpekull AKKURAT når man ønsker valpen, hvem som bor nærmest og pris.. Synd men.... <_<

Tror seriøst ikke at det er noen som selger hund til de..

Utrolig hva enkelte useriøse oppdrettere gjør for mange nok penger :)

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hund - uavhengig av rase - skal være leketøy for en femåring.

Jeg ville ikke solgt valp til en hundeengasjert ungdom en gang, med mindre foreldrene backet opp ett hundre prosent, og sto klar til å ta over den dagen ungdommen ble lei.

Trist, trist, trist. Noen burde gi dem adressen til nærmeste Brio...

Neimen huff. Da hadde ikke jeg hatt Frøken og jeg vet om flere her på sonen som ikke hadde hatt hund da. "Den dagen ungdommen ble lei" - det er ikke nødvendigvis slik at man blir lei av hund selvom man er ungdom. Makan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser den klønete fremstillingen av familien, jeg ser at rasenavnet er skrevet feil osv, men dette tar allikevel litt vel mye av... Noen er så himla kjappe med å legge så altfor mye i 2 små setninger.

Og nei, om jeg skulle solgt valper, hadde selvfølgelig dette vært ett dårlig utgangspunkt, men til tross for dårlig formulering kan faktisk familien ha de beste intensjoner for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen huff. Da hadde ikke jeg hatt Frøken og jeg vet om flere her på sonen som ikke hadde hatt hund da. "Den dagen ungdommen ble lei" - det er ikke nødvendigvis slik at man blir lei av hund selvom man er ungdom. Makan..

Neida, jeg vet også det - men jeg hadde likevel ikke solgt en valp til en trettenåring, uten at foreldrene også var med på kjøpet. For selv om du sikkert er flink og tålmodig og engasjert og dedikert (jeg kjenner ikke deg), så finnes det en bråte med tenåringer som får impulser, og som med litt slepphendte foreldre og ferske konfirmasjonspenger brått har fått seg en hund. Men så blir moped litt mer spennende, eller den nye jenta i klassen, eller basketball eller gud vet hva. Og hva skjer med valpen da? Mor synes den er litt slitsom, far vil se sporten. Skjønner du hva jeg mener? Jeg mener ikke å generalisere, men samtidig må en generalisere litt for å gardere seg. Jeg selger ikke valp til hvem som helst, uansett alder, men en som er så ung hvor så mye skjer på så kort tid - den skal ha voksne foreldre i ryggen som står klar til å overta.

Beklager om jeg tråkket deg på tærne, men du innser sikkert også at dere som er unge og henger på sonen kanskje ikke er helt gjennomsnittlig norsk ungdom?

Joda, jeg ser den klønete fremstillingen av familien, jeg ser at rasenavnet er skrevet feil osv, men dette tar allikevel litt vel mye av... Noen er så himla kjappe med å legge så altfor mye i 2 små setninger.

Og nei, om jeg skulle solgt valper, hadde selvfølgelig dette vært ett dårlig utgangspunkt, men til tross for dårlig formulering kan faktisk familien ha de beste intensjoner for hunden.

Det kan hende de hadde vært de beste valpekjøperne jeg noen gang fikk, men når det der er utgangspunktet for om jeg skal gidde å ta kontakt med dem for å få solgt en valp - da lar jeg heller være. Så lenge jeg ikke får stort mer enn to små setninger, velger jeg ikke å legge godviljen til "i fall det går bra".

Men jeg vil heller ikke overbevise noen om at de skal kjøpe valp fra meg eller oppsøke noen for å høre om de ikke vil ha en valp, de skal gjøre en innsats selv for å overbevise MEG om at de fortjener en av mine valper. Jeg beholder heller valpen i uante tider selv, enn å selge den på bakgrunn i den annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende de hadde vært de beste valpekjøperne jeg noen gang fikk, men når det der er utgangspunktet for om jeg skal gidde å ta kontakt med dem for å få solgt en valp - da lar jeg heller være. Så lenge jeg ikke får stort mer enn to små setninger, velger jeg ikke å legge godviljen til "i fall det går bra".

Men jeg vil heller ikke overbevise noen om at de skal kjøpe valp fra meg eller oppsøke noen for å høre om de ikke vil ha en valp, de skal gjøre en innsats selv for å overbevise MEG om at de fortjener en av mine valper. Jeg beholder heller valpen i uante tider selv, enn å selge den på bakgrunn i den annonsen.

Personlig ville jeg vel aldri kontaktet NOEN som la ut en annonse for å få kjøpt valp, uansett hva det sto i annonsen. Jeg ville vel forventet at interesserte tok kontakt med meg... Men det er vel ikke helt det som er poenget mitt heller... Det er vel mer at en 2 setninger lang annonse skaper ett slik "hylekor" om hvor "forkastelig" det er om disse får seg en hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg vel aldri kontaktet NOEN som la ut en annonse for å få kjøpt valp, uansett hva det sto i annonsen. Jeg ville vel forventet at interesserte tok kontakt med meg... Men det er vel ikke helt det som er poenget mitt heller... Det er vel mer at en 2 setninger lang annonse skaper ett slik "hylekor" om hvor "forkastelig" det er om disse får seg en hund...

Jeg er helt enig i dine to første setninger, det er det jeg prøvde å si for mitt vedkommende også.

Og hylekor... Vel, jeg synes denne annonsen er nok et eksempel på både hvor lett det er å skaffe seg hund i Norge og hvor lite kunnskap det er om hund og hundehold generelt i den norske befolkningen. Det står ingenting i annonsen om hva de ønsker av hunden (kjønn? Alder? Patellaundersøkte og -friske foreldre? Registrert i NKK? Utstillingsfeil eller utstillingspotensiale? Også videre), de skal bare ha en hund av en bestemt rase.

Jeg synes jeg finner for mange tråder her og på andre forum om folk som har elementære problem med sin unge hund, som er misfornøyd med faktorer de ikke undersøkte på forhånd - og jeg synes det er for mange hunder i "rett alder" som omplasseres fordi ting ikke var like morsomme som forventet.

Derfor synes jeg denne annonsen er trist, og med den annonsen som utgangspunkt synes jeg de skal vise mer hundekunnskap før de skaffer seg hund.

I en periode svarte jeg på alle finn-annonser og lignende jeg fant, hvor folk ønsket bernervalp - og henvendte dem til raseklubben, i håp om at de ble fanget opp av seriøse oppdrettere som kunne se an om de virkelig skulle ha en så stor hund som berner, eller hund i det hele tatt. For også i min rase finnes det oppdrettere hvor bare lommeboka råder, hvor de mildt sagt driter i hvordan hunden og de nye eierne har det i framtiden. Men jeg fikk faktisk svar på flere hvor de var så opphengt i å få valpen NÅ at de ikke hadde tid til å gå via valpelista til raseklubben. Og da føler jeg meg både trist og maktesløs. Er ikke valpens bakgrunn og bagasje viktigere enn at du kan kjøpe den i går, fordi du fikk lyst på valp nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dine to første setninger, det er det jeg prøvde å si for mitt vedkommende også.

Og hylekor... Vel, jeg synes denne annonsen er nok et eksempel på både hvor lett det er å skaffe seg hund i Norge og hvor lite kunnskap det er om hund og hundehold generelt i den norske befolkningen. Det står ingenting i annonsen om hva de ønsker av hunden (kjønn? Alder? Patellaundersøkte og -friske foreldre? Registrert i NKK? Utstillingsfeil eller utstillingspotensiale? Også videre), de skal bare ha en hund av en bestemt rase.

Jeg synes jeg finner for mange tråder her og på andre forum om folk som har elementære problem med sin unge hund, som er misfornøyd med faktorer de ikke undersøkte på forhånd - og jeg synes det er for mange hunder i "rett alder" som omplasseres fordi ting ikke var like morsomme som forventet.

Derfor synes jeg denne annonsen er trist, og med den annonsen som utgangspunkt synes jeg de skal vise mer hundekunnskap før de skaffer seg hund.

I en periode svarte jeg på alle finn-annonser og lignende jeg fant, hvor folk ønsket bernervalp - og henvendte dem til raseklubben, i håp om at de ble fanget opp av seriøse oppdrettere som kunne se an om de virkelig skulle ha en så stor hund som berner, eller hund i det hele tatt. For også i min rase finnes det oppdrettere hvor bare lommeboka råder, hvor de mildt sagt driter i hvordan hunden og de nye eierne har det i framtiden. Men jeg fikk faktisk svar på flere hvor de var så opphengt i å få valpen NÅ at de ikke hadde tid til å gå via valpelista til raseklubben. Og da føler jeg meg både trist og maktesløs. Er ikke valpens bakgrunn og bagasje viktigere enn at du kan kjøpe den i går, fordi du fikk lyst på valp nå?

Jeg er totalt og 100% enig med deg i alt du her skriver...

Men jeg synes faktisk at fokuset, når det kommer til useriøst salg av hund, bør ligge hos oppdretter mer enn kjøper. Oppdretter er faktisk den med hundeerfaringen i forhold til en førstegangskjøper.

I en perfekt verden hadde selvfølgelig enhver valpekjøper satt seg godt inn i hund, hundehold, raser og behov FØR de kjøpte sin første hund, men når ikke engang oppdrettere bryr seg om det, hvordan kan man da forvente at en familie som ønsker en hund som selskap og turkompis skal tenke over alt dette...?

Ja, det er trist å lese annonsen, men hvor mange "triste" annonser er det ikke å lese fra oppdrettere som skal selge feks BC som "fine familiehunder", eller rottweilerblandinger som "kosebamser" osv...?

Og nei, to feil gjør ikke en rett (eller noe sånt), men jeg synes liksom det ble blåst litt vel mye opp om en stakkars familie som ønsket seg en liten hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt og 100% enig med deg i alt du her skriver...

Men jeg synes faktisk at fokuset, når det kommer til useriøst salg av hund, bør ligge hos oppdretter mer enn kjøper. Oppdretter er faktisk den med hundeerfaringen i forhold til en førstegangskjøper.

I en perfekt verden hadde selvfølgelig enhver valpekjøper satt seg godt inn i hund, hundehold, raser og behov FØR de kjøpte sin første hund, men når ikke engang oppdrettere bryr seg om det, hvordan kan man da forvente at en familie som ønsker en hund som selskap og turkompis skal tenke over alt dette...?

Ja, det er trist å lese annonsen, men hvor mange "triste" annonser er det ikke å lese fra oppdrettere som skal selge feks BC som "fine familiehunder", eller rottweilerblandinger som "kosebamser" osv...?

Og nei, to feil gjør ikke en rett (eller noe sånt), men jeg synes liksom det ble blåst litt vel mye opp om en stakkars familie som ønsket seg en liten hund...

Dessverre finnes det mange oppdrettere uten filla peiling. Som skaffer seg ei tispe, parrer den fordi er så søt og god, og har ikke peiling på hva de skal svare når valpekjøper et år etter har en hannhund som utagerer på andre hannhunder, fordi de selv ikke har hatt hannhund. Eller som ikke er klar over at valpene bør være hos oppdretter selv om tispa slutter å die når valpene er seks uker gamle. Som ikke tenker to år fram, og kan sile uegnede valpekjøpere. Det er mange, mange dårlige oppdrettere der ute, som ikke kan rase, genetikk, oppdrett eller en gang hundehold. Eller som trenger å få solgt valpene sine, og tyr til beskrivelser som de du skisserer. Derfor synes jeg ansvaret skal være todelt - og det skulle vært mer kunnskap om hund hos befolkningen, på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mine øyne ser det heller ut som de er ute etter en liten kose hund til deres datter på 5 år, siden det er det første de skriver. Så for meg virker det ikke ut som de er ute etter en familiehund men ett "leketøy" til ungen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det som blir skrevet her, men reagerer også at bildet de har lagt ved annonsen er av en påkledd hund i rosa.

Dette hyler Paris Hilton for meg altså.

Denne hunden kunne for min del like gjerne vært en kosebamse. Føler det, kombinert med hvordan annonsen er lagt frem, oser at de ønsker seg "et leketøy" til datteren sin. Handlingen virker hverken gjennomtenkt eller planlagt, de viser til at de har hatt hund før, men her er det ingen standard som kort håret /langhåret, alder, registrert, pris, bruks (utstilling o.l , selv om jeg tviler på det siden de ønsker den til sin datter)

Jeg er i det hele litt skeptisk til å legge ut annonse om en hund, når det er retriever klubber, boxer klubber, chihuahua - klubber , ja, you name it, med valpelister og seriøse, godkjente oppdrettere som man selv ringer og besøker og finner ut om er de rette.

jeg føler at man må ha en viss kjemi med oppdretter og være enige med det han /hun står for slik at vedkomne kan følge valpens oppvekst og kjøperen kan be om hjelp o.l og man kan ha et fint samarbeid! Ble litt ut av emnet her da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt og 100% enig med deg i alt du her skriver...

Men jeg synes faktisk at fokuset, når det kommer til useriøst salg av hund, bør ligge hos oppdretter mer enn kjøper. Oppdretter er faktisk den med hundeerfaringen i forhold til en førstegangskjøper.

I en perfekt verden hadde selvfølgelig enhver valpekjøper satt seg godt inn i hund, hundehold, raser og behov FØR de kjøpte sin første hund, men når ikke engang oppdrettere bryr seg om det, hvordan kan man da forvente at en familie som ønsker en hund som selskap og turkompis skal tenke over alt dette...?

Ja, det er trist å lese annonsen, men hvor mange "triste" annonser er det ikke å lese fra oppdrettere som skal selge feks BC som "fine familiehunder", eller rottweilerblandinger som "kosebamser" osv...?

Og nei, to feil gjør ikke en rett (eller noe sånt), men jeg synes liksom det ble blåst litt vel mye opp om en stakkars familie som ønsket seg en liten hund...

Nå synes jeg ikke så "synd" på denne familien på 6 stk jeg da, tenker heller på den stakkars lille hunden som kommer dit til fire barn.. Man skal ikke skaffe seg dyr fordi barna vil ha, vet om så mange dårlige eksempler på hvordan det kan gå når ungene er lei hunden/katten/kaninen osv.. Også 5 åring skal liksom ha hund? Nei det hadde jeg ikke turt å skrivd i annonsen engang. Det burde vel si en del om de foreldrene.. Er en grunn til at mange oppdrettere av små raser ikke selger hunder til småbarnsfamilie..

post-4291-1218028644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...