Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til rasevalg?


Alf

Recommended Posts

Hei alle sammen! :lol:

Jada, jeg (vi) kunne også gjerne trengt noen tips til valg av rase... :)

Det blir ikke hund i første omgang, men om ett års tid ++ . Men jeg vil gjerne ha god tid på å finne riktig rase, oppdretter og linjer så vi begynner "tidlig"... :lol:

Det er meg og min samboer som ønsker hund og vi er begge aktive mennesker, men vi jobber en del så det hadde vært greit å ha en hund (av liten størrelse?) som er lett å ha med seg steder (liker å kjøre bil) og som kan klare å være alene noen timer av og til, i bil eller hjemme. Vi har både hageflekk og turmuligheter så den kan godt like å være med på lengre turer samtidig som den kan klare seg et par dager med mindre turer og lufting i hagen...

Jeg er godt vant med hund, men min samboer er ikke like erfaren og kan ikke se forskjell på en puddel og schæfer... hihi :-P

Vi vil gjerne ha en hund som ikke er for krevende å trene og som er meget førerorientert... sosial og glad i mennesker og (eldre)barn er et must, men gjør abselutt ikke noe om den har litt vaktiinnstinkt så lenge den ikke blir for gneldrete...

Hunden kan godt være glad i å bade...

Aktiviteter vi kunne tenke oss å drive med hunden er lydighet, agillity og kanskje litt spor...

Sitter å lurer på om det er noe jeg har glemt å skrive med, men det får vel holde i første omgang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Grønlandshund hadde vært en rase å se nærmere på for dere?!

Se her Video

Video

Kikk innom http://www.klubbinfo.no/ringen/index.html for info om rasen!

En herlig turkompis, som innehar de egenskaper dere beskriver, i høyeste grad :lol: .

Ellers finner du masse linker med info om rasen inne på siden www.kennel-kimassok.dk

post-3189-1217278947_thumb.jpg

post-3189-1217278809_thumb.jpg

post-3189-1217278741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grønlenderen blir kanskje hakket for stor og hakket for krevende. Jeg ville sett på Sheltie, Dansk Svensk Gårdshund, Papillon eller Whippet. Har selv Sheltie, og er knallfornøyd med henne- aktiv og treningsglad, men takler fint en hviledag i ny og ne, gjerne med litt godbitsøk på plenen, svært førerorientert og enkel å ha med å gjøre. DSG liker jeg og godt. Papillon blir hakket mindre, og kan ha mye lyd, men dette er trenbart. Whippeten er en undervurdert rase! Jeg er kjempebegeistret for den, og anbefaler deg å ta en nøye titt på den. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lundehund! Har rost rasen opp i skyen annetsteds - søk og du vil finne! Da får dere samtidig en bit norsk natur- og kulturhistorie inn i stua i form av en høyst trenbar lilleulv... Litt lyd, men lar seg avlede - responderer nok best på positiv forsterkning i treningsøyemed. Kanskje ikke noe å satse på om dere vil ha en ener i lydighetsringen, men de vinner raskt høye plasseringer i eiere og omgivelsenes hjerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... :blink:

Grønlndshund tror jeg blir hakket for stor og "krevende" men jeg skal definitivt sjekke mer opp om Sheltien, DSG og Lundehund...

En annen ting jeg kom til å tenke på var at det hadde vært greit om hunden kunne gått løs innimellom, dvs en hund med lite utpreget jaktinnstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare anbefale labradoren igjen og igjen jeg. så lenge man har lyst på en helt allright turkompis med humor og litt størrelse, glad i folk uten engang å måtte lee en muskel og grei å trene opp.... :blink: grei å være løs er den også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Cairn Terrier, rasen som Kaisa er i.

En hund i liten størrelse ( Ca 28-31 cm ) og ca. 6-7,5 kg.

Liker lange turer men er fremdeles like glad om den får en tur på ti min.

Og det du skrev ned: Hunden kan godt være glad i å bade.

- Ja, ikke akkuratt en bade rase, men du skulle sett Kaisa hin dagen i moloen,

hun kvapp sann at hun falt uti vannet for første gang, litt lettet siden hun

fikk kjølt seg litt ned, så ja: Litt glad i å bade på varme dager :blink:

Den er glad i både barn og voksene og som sagt: "Verdens beste lille kamerat"

Ser dere kommer fra bergen: Der kjøpte vi Kaisa fra: KennelCairnDale

Mer fakta om cairn finner du her: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=102

Hvis det er mer du vil spørre om så bare send meg en PM ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med finsk lapphund?

Viss du ser innpå siden min så står det en rasebeskrivelse der :blink: (http://fl-keela.piczo.com/rasebeskrivelse?preview=y&sl=0&st=98&cr=4)

Det eneste minuset er at de kan bli gneldrete. Men de jeg kjenner og har snakket med, har ingen problemer med dette.

Jeg har kun hatt mi i 3 mnd, så har ikke så stor erfaring selv.

De blir litt mindre enn normal, og er perfekte familiehunder, kan gå lange turer og ha late dager.

De er aktivitetsglade, og lærer fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, finske lapphunder er nydeeeelig... De skal jeg definitivt sjekke mer opp om...

Men jeg lurer på om jakt-labradoren kanskje kan være noe? Har lest litt om den, men lurer på om noen som kanskje kan fortelle meg litt om personlige erfaringer ved rasen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlabben er vel mindre og mer aktiv en labradoren. For å si det så skal du være klar for et BRA aktivt liv hvis du velger jaktlabben, jeg er friluftslivmenneske og synes "feit-labben" er en håndfull.... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell yeah it is! :angry:

Neimen det er vel litt sånn at så lenge rasen oppfyller kravene i dine øyne så er det jo den rasen man har satt seg mest inn i. Er vel litt varierende hvor godt man treffer på det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange aktive raser, og de dagene dere bare kan rase litt med dem i hagen er det kanskje ikke nok. Men da er sikkert en sheltie genial. Eller Border Collie.

Komisk at alle anbefaler sin egen rase - den er jo perfekt for alle, uansett liksom! :lol: :angry:

OT Ikke jeg da :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komisk at alle anbefaler sin egen rase - den er jo perfekt for alle, uansett liksom! :lol: :angry:

Neei, altså, jeg kan gjerne anbefale Sheltie i øst og vest, men jeg anbefaler nesten aldri Border Collie da:p Jeg synes rett og slett at Sheltie er flotte små hunder som jeg tror kan passe veldig mange. Det er potethunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, altså, jeg kan gjerne anbefale Sheltie i øst og vest, men jeg anbefaler nesten aldri Border Collie da:p Jeg synes rett og slett at Sheltie er flotte små hunder som jeg tror kan passe veldig mange. Det er potethunder.

Det er mange raser som er potethunder og kan brukes til det meste, og det er ikke slik at jeg nødvendigvis reagerer på at akkurat du anbefaler sheltie i akkurat denne tråden. :) Men sånn generelt (nå skriver jeg ikke bare til deg altså, men på generell basis) når det gjelder "hvilken rase skal jeg ha"-tråder, så kommer 90% av svarene til å være den rasen som innleggsskriver selv har. Noe som er litt merkelig, siden TS ofte skriver spesifikt; lite pelsstell, liten hund, liker ditt og datt, skal ikke ha jaktinstinkt osv osv. Og når TS vil ha en liten hund, og det foreslås grøndlandshund, eller TS vil ha en hund man lett kan løfte opp og bære under armen og får tips om boxer (!) så syns jeg det vitner om litt dårlig vurdering fra vedkommende som foreslår det. Eller hvis TS vil ha en hund med lite pelsstell, og det foreslås en trimmerase, eller en hund uten jaktinstinkt og man får tips om en mynde. Det blir liksom litt for dumt.. :P

Men selvsagt; kjærlighet gjør blind, :huh: og når man har en rase i hus selv, så ser man seg litt blind på ting. De fleste raser ville jo likt å vært en turkamerat, og trent litt lydighet eller agility for gøy, og "liten" er jo relativt, eller hva? Så da ender det ofte opp med at man foreslår sin egen rase, for den passer jo for de fleste, ikke sant? I tillegg er det mange raser som kan brukes til mye; faktisk er det nesten litt få raser som har veldig spesifikke behov, og i tillegg kan man forme hunden når man kjøper valp, og man må sosialisere de som er slik og sånn og miljøtrene de som er sånn og slik og kanskje ikke passer sånn heeelt i utgangspunktet (men de er jo så søte..).

De fleste rasene som finnes i Norge i dag lever som vanlige familiehunder; de får noen turer og kanskje er de med på et kurs eller to. De aller fleste har det sikkert veldig greit, selv om mange har potensiale til å bli brukt enda mer enn det de gjør. Jeg prøver i alle fall å tenke litt kritisk til mine egne raser. For selv om både en cairn og en springer sikkert ville hatt det fint med det aktivitetsnivået TS tilbyr, så er det ikke sikkert at det er akkurat det TS er ute etter. Jeg prøver å unngå å anbefale mine egne raser, og heller finne andre alternativ. Tror jeg har anbefalt springer kun en gang, men da syns jeg kanskje det klaffet ekstra godt også.. (pluss at jeg sikkert var litt blind selv, hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser som er potethunder og kan brukes til det meste, og det er ikke slik at jeg nødvendigvis reagerer på at akkurat du anbefaler sheltie i akkurat denne tråden. :) Men sånn generelt (nå skriver jeg ikke bare til deg altså, men på generell basis) når det gjelder "hvilken rase skal jeg ha"-tråder, så kommer 90% av svarene til å være den rasen som innleggsskriver selv har. Noe som er litt merkelig, siden TS ofte skriver spesifikt; lite pelsstell, liten hund, liker ditt og datt, skal ikke ha jaktinstinkt osv osv. Og når TS vil ha en liten hund, og det foreslås grøndlandshund, eller TS vil ha en hund man lett kan løfte opp og bære under armen og får tips om boxer (!) så syns jeg det vitner om litt dårlig vurdering fra vedkommende som foreslår det. Eller hvis TS vil ha en hund med lite pelsstell, og det foreslås en trimmerase, eller en hund uten jaktinstinkt og man får tips om en mynde. Det blir liksom litt for dumt.. :P

Men selvsagt; kjærlighet gjør blind, :huh: og når man har en rase i hus selv, så ser man seg litt blind på ting. De fleste raser ville jo likt å vært en turkamerat, og trent litt lydighet eller agility for gøy, og "liten" er jo relativt, eller hva? Så da ender det ofte opp med at man foreslår sin egen rase, for den passer jo for de fleste, ikke sant? I tillegg er det mange raser som kan brukes til mye; faktisk er det nesten litt få raser som har veldig spesifikke behov, og i tillegg kan man forme hunden når man kjøper valp, og man må sosialisere de som er slik og sånn og miljøtrene de som er sånn og slik og kanskje ikke passer sånn heeelt i utgangspunktet (men de er jo så søte..).

De fleste rasene som finnes i Norge i dag lever som vanlige familiehunder; de får noen turer og kanskje er de med på et kurs eller to. De aller fleste har det sikkert veldig greit, selv om mange har potensiale til å bli brukt enda mer enn det de gjør. Jeg prøver i alle fall å tenke litt kritisk til mine egne raser. For selv om både en cairn og en springer sikkert ville hatt det fint med det aktivitetsnivået TS tilbyr, så er det ikke sikkert at det er akkurat det TS er ute etter. Jeg prøver å unngå å anbefale mine egne raser, og heller finne andre alternativ. Tror jeg har anbefalt springer kun en gang, men da syns jeg kanskje det klaffet ekstra godt også.. (pluss at jeg sikkert var litt blind selv, hehe..)

Jeg er helt enig med deg, Huldra, hundre prosent enig, og synes og jeg ser folk som ukritisk promoterer sin egen rase. Det er viktig å være litt kritisk, både som raseentusiast og som soon-to-be hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med både Huldra og Aya. Jeg synes det er en del ukritisk anbefaling av egen rase innimellom... Klart man ser seg blind på egen rase (hvem gjør ikke det liksom, det er jo stort sett en grunn til at man selv har valgt rasen i utgangspunktet :huh:), men det er neppe slik at "alle" passer til å akkurat den rasen. Jeg anbefaler sjelden (eller aldri?) springeren, med mindre jeg virkelig synes det kan bli full klaff for den eventuelle kjøperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forekommer kanskje litt for ofte at folk ukritisk anbefaler egen rase. Samtidig blir det for dumt å ikke anbefale egen rase av prinsipp, dersom rasen faktisk passer godt til de kriterierene som oppgis. Det er jo naturlig at folk i de fleste innleggene i slike tråder foreslår egen rase. Personlig svarer jeg som regel bare i slike tråder hvis kriterierene passer godt til min egen rase eller til andre raser jeg kjenner forholdsvis godt. Jeg vil jo ikke foreslå raser som jeg ikke har peiling på, bare fordi jeg av prinsipp ikke skal foreslå mine egne favoritter. Og jeg er nok ikke den eneste som tenker slik.

(Har forøvrig ikke foreslått noe i denne tråden, selv om min rase egentlig passer veldig godt til kriteriene i startinnlegget :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, finske lapphunder er nydeeeelig... De skal jeg definitivt sjekke mer opp om...

Men jeg lurer på om jakt-labradoren kanskje kan være noe? Har lest litt om den, men lurer på om noen som kanskje kan fortelle meg litt om personlige erfaringer ved rasen???

Jeg har selv haft jagt labbe/formel 1, selv synes jeg at de er mere attraktive end udstillingslabben, de er glade og aktive hunde, der elsker at lave noget, dog kravler de ikke på væggene af at have en stille dag eller 2, dog skal man huske på at de jo er mere aktive når de er i hvalpe/unghund stadie.

Min tispe var altid opmærksom over for fører, om vi gik spor, lydighedstrænede, agility eller om jeg lå syg hjemme i sengen, Hun klarede sig fint med ture på 2x30 minutter og en tur på 1-1½ time, lagde spor 1-2 gange om ugen, søk når vi havde lyst, da kastede jeg for eks. en gammel nøgle, og agility 1 gang om ugen a 20 minutter, faktisk kunne hun have klaret sig med mindre uden at det ville have gjordt noget.

Om sommeren havde jeg hende ofte med på stranden, hvor hun fik lov til at apportere i vand, hvilket hun elskede.

Hun varslede hvis jeg ikke selv lagde mærke til at folk kom til døren, dog var hun helt stille hvis folk ringede på uden at jeg var hjemme.

Ikke alle labber er så madglade som alle vil have det til, dog skal man være opmærksom på det, min hund stjal kun noget fra et sofabord en gang i de 5 år jeg havde hende, men det var min egen skyld, idet jeg forlod en lun toast på sofabordet for at åbne hoveddøren, det var for stor fristelse.

Jeg har fået fortalt, idet jeg selv lå og sov, at min tispe prøvede på at vække mig da der var elbrand i mit gamle hus kl. 03.00 om nattn, folk havde ringet på min dør i 15-20 minutter uden held til at vække mig, de var usikre på om jeg i det hele taget var hjemme, men da hørte de min hund gø, min hund fik vækket mig efter en 20-30 minutter ved at hun gøede, slikkede mig i ansigtet og trak i mig, jeg har slet ikke hørt ringeklokken på min dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...