Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan vi komme å se valpene hos en oppdretter?


dropsen88

Recommended Posts

Vi har nå fått bestilt oss mopse valp, og skal få den om ca 2 uker. Vi fikk beskjed om å kunne komme å se dem når de var 5 uker gamle. Når de var blitt det spurte vi om å komme å se, men da fikk de ett nytt kull så de måtte se det litt an hvordan det gikk med dem. De har ikke kontaktet oss igjen om når vi kan komme, så jeg sendte en melding på mandag, og fikk ikke svar. I tilleg sende jeg en melding på tirsdag og spurte om de hadde fått meldingen, for det kan jo av og til hende. Fikk forsatt ikke svar.. De blir nå 7 uker på mandag.

Synes dette var litt sløvt, men de var veldig nøye fra starten av å vite hvordan vi skulle jobbe får å legge mest mulig til rette for valpen. Så de virker seriøse. Vi har allerede betalt 3000 i depositum. Og skal til sammen betale 16 000 kr.

Håper liksom ikke at det drøyer seg så mye ut at vi ikke får se den før vi skal hente den. Trodde det var lurt å komme å se den før så vi fikk sett at alt er bra me den ? Føler jeg leser så masse om det i hundebøker/sider at vi må se at valpen er frisk osv.

Vi fikk heller ikke velge valp selv, det var oppdretter så valgte hvem som skulle ha hvem.. Er det normalt??

Lurer bare litt på dette, er ikke helt inni dette selv :D Så viss noen har svar der ute, så er det bare å komme med dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ganske normalt at oppdrettern velger ut hvilken valp som passer til hvem. Hvordan valper velges ut gjøres forskjellig hos forskjellige oppdrettere. Men det er dårlig at h*n ikke svarer. Dere bør helt klart få lov å komme og se på valpene før dere henter dem. Det er jo normalt å få se varen før man kjøper den... Jeg mener også det er feil at kull nr 2 gjør at oppdrettern ikke klarer å ta seg skikkelig av kjøperne til kull nr 1 og lar dem komme og se valpene. Dette burde oppdretter klart å se for seg på forhånd og hatt en løsning på. Men hvorfor sender du sms? Ring isteden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg skurrer dette på flere områder - jeg ville for eksempel ikke solgt valp til noen jeg ikke har truffet, så det burde være i oppdretters interesse å treffe dere. Jeg skjønner også veldig godt at dere vil se valpen, dobbeltsjekke forhold, få mulighet til å stille spørsmål, prate om rasen, også videre.

I mine øyne bør de klare å ta imot besøkende, selv om de har et yngre kull - jeg formoder at de to kullene ikke er i samme rom, altså behøver dere ikke å forstyrre de yngste valpene.

Ring med en gang, og får du ingen god forklaring, ville jeg vurdert valp et annet sted.

Jeg sier ikke at disse er dårlige oppdrettere, mulig det er snakk om misforståelser eller en dårlig periode, men det er så viktig å ha god kommunikasjon for å kunne hjelpe hverandre, følge opp og ha en dialog etter at valpen er overtatt. Og hvis du føler du ikke har en god kommunikasjon nå, hvordan skal den bli bedre om to uker når valpen er deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå fått bestilt oss mopse valp, og skal få den om ca 2 uker. Vi fikk beskjed om å kunne komme å se dem når de var 5 uker gamle. Når de var blitt det spurte vi om å komme å se, men da fikk de ett nytt kull så de måtte se det litt an hvordan det gikk med dem. De har ikke kontaktet oss igjen om når vi kan komme, så jeg sendte en melding på mandag, og fikk ikke svar. I tilleg sende jeg en melding på tirsdag og spurte om de hadde fått meldingen, for det kan jo av og til hende. Fikk forsatt ikke svar.. De blir nå 7 uker på mandag.

Synes dette var litt sløvt, men de var veldig nøye fra starten av å vite hvordan vi skulle jobbe får å legge mest mulig til rette for valpen. Så de virker seriøse. Vi har allerede betalt 3000 i depositum. Og skal til sammen betale 16 000 kr.

Håper liksom ikke at det drøyer seg så mye ut at vi ikke får se den før vi skal hente den. Trodde det var lurt å komme å se den før så vi fikk sett at alt er bra me den ? Føler jeg leser så masse om det i hundebøker/sider at vi må se at valpen er frisk osv.

Vi fikk heller ikke velge valp selv, det var oppdretter så valgte hvem som skulle ha hvem.. Er det normalt??

Lurer bare litt på dette, er ikke helt inni dette selv :D Så viss noen har svar der ute, så er det bare å komme med dem ;)

Valpen bør dere kunne få se når kullet er ca 4 uker.... Synes det hele høres merkelig ut. Men må spøre, er Mopsen så dyr?

Har du prøvd å ringe istedet for å sende sms? Eg hadde ring og snakka med dei, er ikke en helt fullgod grunn at kull nr 2 nå er komt synes eg.

Forhåpentligvis så har dei ikkje kulla på samme rom, og da bør det ikke være noe problem å få hilse på "ditt kull".

Håper inderlig at dere ikke blir lurt..

At oppdretter velger valpen er ikke unormalt, det er tross alt h*n som veit hvordan valpene er/utvikler seg. Regner med at dere har gitt litt info om hva dere vil bruke hunden til, om det er fam.hund eller f.eks utstilling og sånt dere vil bruke den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sønn min skal ha valp første helga i august og han har besøkt valpen fra den var fire uker. Det har jeg også kunnet gjort med tidligere kull hvor jeg har kjøpt valp fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut.

Jeg har selv vært med på å betale depositum på en valp jeg ikke møtte før jeg hentet den (Aussien min, Yippie), men da skulle uansett oppdretter velge valp gor meg og jeg ble oppdatert med bilder og tekst om valpene flere ganger i uken. Grunnen til at jeg ikke fikk sett på valpen selv, var at da måtte jeg reise helt til Danmark.

En annen erfaring jeg har, er med Border Collien min, Amira. Der var jeg hos oppdretter og møte tispa noen dager før hun skulle få valper. Samtidig så jeg på et valpekull som allerede var født. Siden så jeg på valpekullet når det var 2 uker, 4uker, 5 uker, 6 uker og 7 uker! I dette kullet valgte jeg valp selv (derfor var jeg der såpass ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre som har svart her. Selv synes jeg at valpene ikke behøver å forstyrres av fremmende før de er sånn ca 3-4 uker (de er heller verken spesielt morsomme eller søte før den tid).

Nytt kull burde ikke spille noen større rolle, nei - de er neppe på samme rom...

Ring dem, og si at dere vil nå komme på besøk og hilse på valpen deres!

Lykke til,

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :rolleyes:

Vi har snakket med dem noen ganger tidligere på tlf. Så det var derfor jeg bare sendte melding denne gang, så de fikk tenket over hvordan det passet. Men da tror jeg at jeg skal ta en telefon til dem viss dere mener det ikke blir masite??

Ja mopsene er dyre nå, de ligger på rundt 20 000 kr viss de har premierte foreldre, noe ikke den valpen vi skal få har. Sikkert en grunn til vi skal betale 16 000 kr.

Synes også at om de har andre kull skulle ikke det ha noen betydning for oss.. Kunne veldig gjerne tenkt å fått sitt valpen noen ganger før vi fikk den i tillegg til å kunne spør spørsmål o.l til oppdretter.

De har forresten også hjemmeside der de oppdaterer nytt bilde av valpen hver uke.. Men ingenting mer informasjon.

Dobbltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :rolleyes:

Vi har snakket med dem noen ganger tidligere på tlf. Så det var derfor jeg bare sendte melding denne gang, så de fikk tenket over hvordan det passet. Men da tror jeg at jeg skal ta en telefon til dem viss dere mener det ikke blir masite??

Ja mopsene er dyre nå, de ligger på rundt 20 000 kr viss de har premierte foreldre, noe ikke den valpen vi skal få har. Sikkert en grunn til vi skal betale 16 000 kr.

Synes også at om de har andre kull skulle ikke det ha noen betydning for oss.. Kunne veldig gjerne tenkt å fått sitt valpen noen ganger før vi fikk den i tillegg til å kunne spør spørsmål o.l til oppdretter.

Nei det er ikke masete. Ring dei og få avtalt tid for å få se valpen du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe de istede for å sende sms, jeg må innrømme at jeg er kjempe dårlig på å svare på sms, mange som ikke får svar fra meg før det har gått 1 uke :D

Så at de ikke svarer på sms har jeg nesten litt forståelse for, valper tar mye tid og det er desverre lett å utsette å svare på en sms.

Jeg fikk ikke treffe valpen min før det hadde gått 5 uker, men jeg hadde jo selvsagt ikke betalt noe forskudd på en valp jeg ikke hadde sett, men det er jo en annen ting.

Råder deg til å ringe jeg, da vil du nok få svar på en del spørsmål, 16 lapper for en Mops er ikke den verste prisen nei, dyr kilopris på de små der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her ville jeg umiddelbart be om å få tilbake depositummet - for dette er svindel

Prisen for mposevalp hos svært seriøste oppdrettere er kr 16000,- så om de har sagt de koster 20000 med stamtavle så er det pisspreik, en mops UTEN stamtavle får man får 10000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for mposevalp hos svært seriøste oppdrettere er kr 16000,- så om de har sagt de koster 20000 med stamtavle så er det pisspreik, en mops UTEN stamtavle får man får 10000

Hvor er det står at valpen ikke har stamtavle ? Den hadde ikke premierte foreldre nei, men står ikke noe om stamtavle her.

Et kjapt søk på Finn så ser man at Mopsevalpene ligger på 20 lapper, noe mindre i pris dersom de er over 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke foreldrene premierte?

Skal kullet registreres i NKK, er det krav til premiering på hannhund - eller så må de legge ved en testikkelattest.

Har hundene alvorlige feil som gjør at de ikke stilles? Eller er ikke oppdretter og hannhundeier (eller er det samme person?) interessert i utstilling? Det er i så fall urovekkende, for på en rase som mops burde avl og utstilling gå hånd i hånd.

Jeg kjenner jeg blir mer og mer skeptisk til dette, ut ifra din side av historien. Ring og vær litt mer på. Har de sin sti ren, viser du bare interesse - noe seriøse oppdrettere verdsetter. Jeg ønsker i hvert fall mer kontakt med en valpekjøper enn en og annen SMS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor de ikke er premierte. Tror ikke de har lagt vekt på utstilling.

Har ikke fått spurt så masse om slike ting, for jeg ikke vet så masse om det fra før av :D

Men hva er viktig å vite om valpen og foreldre før jeg kjøper da? Må de være i nkk for at de skal være sunne og raske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AT de er registrert i NKK er ikke ensbetydende med at de er "sunne og raske", men de har en stamtavle. En stamtavle er godt for en viktig ting; å kunne bevise at du faktisk har kjøpt en renraset mops (eller en annen rase hvis det er det det er snakk om). Når man har stamtavle på hunden kan man stille den ut, konkurrere i andre grener; lydighet, agility, bruks, osv. hvis man ønsker det. (Noen nye regler tillater nå blandingshunder, dvs hunder uten stamtavle per definisjon å konkurrere i noen grener.) Hvis en valp leveres uten stamtavle, er den ofte billigere, siden den er per definisjon en blandingshund; man kan ikke bevise at foreldrene var to renrasete hunder uansett hvor mye de faktisk var det; man har jo ingen papirer på det!

Du bør få med stamtavle på valpen (man får den av og til ettersendt), du bør skrive under på en skikkelig kjøpskontrakt (helst før du betaler noe som helst, noe som er litt sent for deg nå), du bør få et skikkelig svar fra oppdretter (ring!), du bør få se valpen som er valgt ut til dere uansett omstendigheter hos oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor de ikke er premierte. Tror ikke de har lagt vekt på utstilling.

Har ikke fått spurt så masse om slike ting, for jeg ikke vet så masse om det fra før av :D

Men hva er viktig å vite om valpen og foreldre før jeg kjøper da? Må de være i nkk for at de skal være sunne og raske?

Ting du bør spørre om:

Hvorfor er ikke hundene utstilt? "Ikke lagt vekt på" - nei vel, hva legger de da vekt på i sitt oppdrett? Hva er begrunnelsen for den kombinasjonen? Hva er motivasjonen? Jeg ønsker et svar som er noe annet enn penger, at tispa har godt av det, at de ønsket seg en ny egen valp, at det er moro for unga med valper - jeg ønsker et svar som viser at det er gjennomtenkt, og gjort fordi de mener avlsdyrene har noe å bidra med til rasen generelt.

Og jeg ønsker en god argumentasjon for at hundene ikke er utstilt minst en gang. Er en opptatt av å være en god oppdretter, så "gidder" en den innsatsen det er å stille i hvert fall en gang.

Helseundersøkelser - jeg kjenner ikke mops så godt, men jeg vil tro øyelysning og kneleddsundersøkelse kan være noe å spørre etter. Annen helse - pusteproblemer? Allergi og hudproblemer?

Spør om foreldredyrenes søsken, foreldre, tanter og onkler. Be om å få se foreldrenes stamtavler, så du kan se om det er hard innavl (noen useriøse oppdrettere roter seg inn i høye prosenter, fordi de ikke får tak i annet avlsmateriale enn sitt eget).

Hvordan er gemytt? Ikke ta det for gitt at gemyttet er bra, selv om de er små og søte. Be om å få treffe mor og far, se hvordan de er overfor valpene, andre hunder (det høres jo ut som om det er flere hunder i hjemmet), hvordan reagerer de overfor dere (det er for eksempel lov for en mor å være noe beskyttende overfor valpene sine, men ikke flekke tenner og jage dere unna)

Og hør hvordan valpene er vokst opp, hva har de vært med på, hvordan er de sosialisert. Har de kjørt bil? Truffet andre mennesker? Har de gått på gress? Grus? Sett vann? Hva får de av mat?

Kontakt raseklubben og hør om dette er et godkjent kull, spør om avlsdyrene, sjekk hva avlsreglene er.

Raseklubben og valpeformidler

Dette er ikke ment kritisk til deg, men til oppdretter, og en hjelp til deg til å stille rette spørsmål for å få noe seriøst. Det garanterer ikke en frisk, sunn, pen og langtlevende hund - men det er likevel tryggere, også for oppfølging og hjelp i ettertid. Ting skjer.

Og for ikke å være helt på offensiven, behøver du jo ikke å formulere deg som et kryssforhør - de er ikke dømt, bare mistenkt for å være useriøse... Vis interesse, åpenhet, nysgjerrighet, prøv å få til en dialog hvor det er naturlig å stille spørsmål, ikke lag et strengt intervju. Da er du med på å skape en god dialog og kommunikasjon mellom deg og oppdretter, og ikke fiendtlighet. Det kan jo faktisk tenkes at ting er ok, og du ender opp med valp derfra.

Som andre sier, registrering i NKK gir ingen garanti.

Men, for å svartmale: I en del miniatyrraser som har blitt populære har det blitt henimot normalt å importere kret og pleti fra utlandet. Disse taes ikke alltid inn lovlig. Å kjøpe valp fra noen som importerer ulovlig er å støtte dette markedet. Stå heller i lengre tid på venteliste hos noen som følger innførselsreglene og gjør sitt for et sunt og friskt hunde-Norge.

Hvis foreldrene er utenlandske og ikke registrert i NKK - så blir ikke valpene det heller.

Hvis valpene ikke skal registreres i NKK, spør hvorfor. Noen sier det er dyrt, og det er pisspreik, det koster cirka 500 kroner for en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter valp nå på søndag og hun tillot ikke besøk før etter 4 uker. Etter det passer hun på å ikke ha for mange samme dag, men ser positivt på alle besøk. Flott for valpene, mener jeg også pga sosialisering - så lenge det ikke blir for mye og det passer hun på.

Sender jeg en e-post, så får jeg enten svar etter 10 min - 1 time - men iallefall samme dag. Kommer an på når man sender og hvor mye hun har å gjøre naturlig nok. Men det siste hun gjør før hun legger seg er å sjekke e-post, slik at hun kan svare - være seg helt vanlige e-post, eller helst post fra bekymrede valpekjøpere som kan lure på så mangt.

Syns dette er en fin måte å gjøre det på av en oppdretter.

Hvis jeg ikke hadde fått svar, eller at disse ikke har vært slik jeg ville, så hadde jeg blitt betenkt - betenkt er nesten samme som dårlig feeling for meg og jeg hadde kansellert kjøp.

For meg er det viktig at oppdretter er der for meg hele tiden - også som en støttespiller etter kjøpet. Om h*n er der etter kjøp vet man jo aldri sikkert, men kontakt på forhånd gir en liten pekepinn/feeling på hvordan denne personen er.

Vil ikke si du bør gjøre det ene eller det andre, men for meg er dette viktig og ville bare dele mitt syn på dette med kjøp/kennel.

Edit: Forøvrig er det vanlig at oppdretter velger valpen, kjøper kan ønske, men oppdretter har siste ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for utfyllende svar. Skal ta en telefon senere idag, og prøve å huske på disse spørsmålene. De er jo veldig viktige, men jeg har ikke store erfaringen med slike ting, og vil selvfølgelig lære mer om dette. Har vært litt skeptisk selv i etter tid..

Men det at de ville ha ett depostitum på 3000 kr spurte jeg ikke hva grunnen var til.. Vet dere noe om hvorfor de tar depositum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte deposiitum på hunden min. 2-3tusen. Det er faktisk vanlig hos mange nå til dags. Min kom fra østlandet, og det hadde blitt litt vel langt å kjøre for å besøke den :D

Jeg hadde ikke kjøpt en Mops til 16 tusen uten stamtavle. Du får de faktisk MED stamtavle for den prisen ;)

Virker som dette er "oppdrettere" som er ute etter å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at de ville ha ett depostitum på 3000 kr spurte jeg ikke hva grunnen var til.. Vet dere noe om hvorfor de tar depositum?

Selv har jeg ikke betalt depositum, men vet det er endel som vil ha dette. Mange gjør det for å sikre seg at det er reelle kjøpere som vil ha valp fra dem tror jeg. Samt det er vel også endel useriøse som vil ha dette.

Dette vet jeg egentlig lite om, så dette er noe jeg bare tror er grunnen.

For 16k så bør man ha med stamtavle syns jeg.

Selv betaler jeg langt mindre(normalt for min rase) og får med det, chip og alt annet som bør være med. (etter min mening fra en seriøs oppdretter)

Stiller meg også noe tvilende til denne oppdretter, pga 'seriøs' i starten til depositum er betalt kanskje(?) og deretter være litt fraværende har gjort meg veldig tvilende til å gjennomføre kjøp. Også med tanke på besøk - men det er meg.

Edit: Selv har jeg forøvrig besøkt valpen etter at den ble 4 og 5 uker, noen mil, da jeg bor i Trondheim og oppdretter ved Gjøvik. Men slike besøk er betryggende syns jeg, da man får se og føle tingenes tilstand på kroppen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Depositum er ganske vanelig og trenger ikke bety at det er noe galt. Noen oppdrettere tar depositum som en forsikring om at valpekjøper ikke vil trekke seg i siste liten. Depositum er jo forsovet en forsikring for deg som valpekjøper også om at hun ikke plutselig ombestemmer seg og selger til noen andre. Men ring henne du. Kanskje er dette bare missforståelser som rettes fort opp eller kanskje er dette en useriøs oppdretter du bør styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for utfyllende svar. Skal ta en telefon senere idag, og prøve å huske på disse spørsmålene. De er jo veldig viktige, men jeg har ikke store erfaringen med slike ting, og vil selvfølgelig lære mer om dette. Har vært litt skeptisk selv i etter tid..

Men det at de ville ha ett depostitum på 3000 kr spurte jeg ikke hva grunnen var til.. Vet dere noe om hvorfor de tar depositum?

Jeg betalte også et depositum da jeg kjøpte min Dansk / Svenske gårdshund.

Betalte inn 2000 kr for å reservere en valp etter at kullet var født og oppdretter bekreftet at vi fikk valp etter våre ønsker.

Jeg hadde i grunnen ingen betenkeligheter da jeg hadde god kontakt med oppdretter og fikk meget god oppfølging.

Oppdretter hadde depositum for å forhindre useriøse valpekjøpere.

Er jo en del som bestiller valper de egentlig aldri har tenkt å kjøpe / setter seg på flere valpelister osv.

Kan egentlig skjønne at oppdrettere ikke orker legge ned masse energi og tid på å bli kjent med og følge opp valpekjøpere som kanskje ikke er seriøse.

For så å måtte begynne på nytt igjen når de melder frafall.

På hund nr 2, annen rase og oppdretter var det ikke depositum.

Så hvorvidt dette er vanlig er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...