Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan roe han ned når vi trener?


turbogutten

Recommended Posts

Vel som endel her inne vet har jeg en 2,5 år gammel boxer/rottweiler mix som heter Turbo og det navnet passer han veldig bra for å si det sånn. Vi har jo begynt å trene endel ag noe han synes er dødsmorsomt men desverre så tar han så totalt av og jeg vet virkelig ikke om jeg kan holde på med ag lengre om jeg ikke finner noen smart måte å få han til å roe seg ned litt på. Det største problemet er nemlig at han har begynt å få en tendens til å stressbite eller "nappe" i hendene mine spesielt men også bukseben o.l. Det gjør jo faktisk vondt til tider. Han er også blitt fæl til å bjeffe både når vi trener ag og lp og jeg orker virkelig ikke en hund som skal bjeffe for hver minste bevegelse han gjør. Så om noen har noen tips til meg blir jeg evig takknemlig for vil virkelig fortsette med både ag og lp med han da vi begge synes det er morsomt :blink: Jeg har gått ag kurs og de visste heller ikke hva jeg kunne gjøre da ingenting av det de sa fungerte heller. De ba meg gå til en hundepsykolog med han men vil gjerne prøve ut litt andre ting før jeg ser meg nødt til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg, men har du prøvd å trene en og en ting og få han til å feks stoppe helt opp på de gule markeringene.. Eller rett og slett bare sette deg ned på banen og ha det GØR kjedelig med han til han roer seg, før dere tar neste hinder?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg, men har du prøvd å trene en og en ting og få han til å feks stoppe helt opp på de gule markeringene.. Eller rett og slett bare sette deg ned på banen og ha det GØR kjedelig med han til han roer seg, før dere tar neste hinder?? :blink:

gule markeringene? tenker du på feltene? isåfall så stopper han på disse ja, det å sette meg ned på banen ja kanskje det fungerer.. har trent endel enkelt hindere ja og han er like gira da som oftest.

Hva gjør du når han begynner med bitingen? Fortsetter du eller bryter du av? Hvor lenge har dere trent agility, og hvor lange kombinasjoner trener dere? Hva belønner du med?

Da har jeg avbrytet og tatt han bort til han har roet seg ned igjen for å prøve på nytt. Når det har vært ekstremt ille har jeg måttet sette han i bilen og la han sitte der en stund før jeg har tatt han ut igjen. Jeg har trent ag i hmm.. var på første kurset 19-20 april men hadde trent endel før dette også. det er litt forskjellig, men som oftest ikke mer enn 3-5 hinder i en kombinasjon hvis det er det du mener? f.eks hopp, slalom, hopp og sånn? I det siste har jeg trent for det meste på hopp og slalom da dette er to ting han kan veldig godt og ikke trent så mye felter og sånn da dette er ting som stresser han endel om du skjønner, når han må stoppe og vente. Belønner som oftest bare med godbiter på treningene, hjemme bruker jeg litt mer leker ved fremadsendinger og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenge meg på spørsmålet til trådstarter jeg... Sliter med det samme, OM Bridie er i trene humør i det hele tatt da.. Her er det enten "nei, idag gidder jeg ikke trene. Gjør det sjøl!" eller "hyl og skrik og kom igjen og jeg både sitteliggerog armhever før du får bestemt deg om jeg skal ligge eller sitte".

*aussie det var kanskje ja...* :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Shaping success" av Susan Garrett skriver hun om sin hund Buzz som også hyler/bjeffer på ag-banen, og hvordan hun får bukt med det. Husker ikke helt nøyaktig hva hun gjorde, men det gikk på å ta han bort så snart han lagde lyd. Han hylte bare han så hindrene, han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan belønner du? I fartsfylte øvelser er det lett at lyd kommer. Det er også derfor at det er så mange hunder som bjeffer i agility. Man girer de opp fordi man trenger farten og intensiteten, og da kommer lyden samtidig. Selvfølgelig uforenelig med lp.

Grunnen til at jeg spør hvordan du belønner er at dersom du belønner med lek, så tilfører det aktivitet til en allerede aktiv hund. Dersom han er en energisk type, så kan det lønne seg for deg å bruke kun godbiter i lang tid, for deretter å ta frem leker KUN når du ønsker større fart i øvelsene. Med en slik hund så bør man i første omgang tenke ro, ro, ro. Farten er lett å få til ved et senere tidspunkt. Nå er ikke jeg et agilitymenneske, men jeg ville alikevel forsøke å assosiere banen med ro. Jeg ville gått ut og bare lagt ham ned, og ferdig med det. Utrolig kjedelig, og lite produktivt selvfølgelig, men å håndtere lyd er en lang og smertefull prosess ;-) Jeg tror også at du vil få problemer på lp-banen dersom du ikke også takler lydproblemet på ag-banen. Det handler om hvilket modus hunden er i. Konsentrere hunden seg og benytter energien "innover", så blir det ikke lyd. Er det høy trykk under lokket, så kommer det lyd fordi han ikke klarer å holde seg.

Når en først går inn for å forsøke å roe ned en hund i trening, så tar det lang tid. Har selv brukt omtrent et år på egen hund, men nå gir det resultater. Jeg har heller ikke mistet intensitet eller arbeidslyst, noe som mange ofte tror de gjør. Med en boxerblanding skulle jeg tro at du har mer enn nok å gå på. Glad i mat er han sikker også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der hvor du er, og synes "teddys" svar over er god "vare" - å poengtere "ro,ro,ro", samt tidsperspektivet! Starte fra scratch, ingen slinger i valsen når det gjelder gjennomføring av momentene/dvs.egne trenerferdigheter, ikke forlate et moment før det nåværende er inne, langsom progresjon i distraksjoner, osv osv

Hvis du liker å lese deg til ting, har vi jo alltid Eva Bodfäldt/www.hundekonsulenten - med god og grei praksis på rotrening/"ryggsäcken" mm

Ellers fins Lore Haug/veterinær,atferdsspesialist - hun kaller sitt rotreningssystem for PACE/søkeord

Her er en link til et 29 sider pdf.doc med hundeatferd fra A-Å - både forskning,forståelse og tiltak, v Lore Haug. Et sammendrag fra en ukes listediskusjon på nett. Der fins også gode begrepsoppklaringer og hvordan man bør tenke metodisk rundt hunder med høy reaktivitet i det hele tatt. Ditt problem blir omtalt detaljert der, som svar på et spørsmål som kunne vært ditt.

http://www.pwdca.org/education/general/und...dingourdogs.htm

Har selv ellers kombinert utvalg fra rotrening med en abolutt "sitt-bli"/oppskrift og 15 dagersprogram v Karen Pryor og en holdning på NILIF/nothing in life is free,(Pryor det også vel?), i det daglige = "pakken" Dette har ført fram, trøsten er at når det først begynner å vise resultater går det fortere og fortere i fortsetningen.

Dessuten - ogsa i "pakken": Det kan også være bra å forholde seg til at hunder faktisk (solid forskning) trenger 17,5 timers søvn i døgnet i snitt. Å sørge for dettte, er et godt grunnlag for å holde høyt reaktive/lett-å-stresse-hunder/raser "nede"., og dermed mer tilgjengelige for å BRUKE det de lærer i øvingsstunder og ellers = mindre "blokkering"

Forutsigebare leveforhold/rutiner demper også reaktiviteten/følsomhet for impulser/stress.

Å få ned adrenalinproduksjonen - grunnlaget for å finne den såkalte "avknappen" "- kan i seg selv ta 1 til 1,5 år ,- i hvert fall fra "de store høyder"

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...