Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan roe han ned når vi trener?

turbogutten

Recommended Posts

Skrevet

Vel som endel her inne vet har jeg en 2,5 år gammel boxer/rottweiler mix som heter Turbo og det navnet passer han veldig bra for å si det sånn. Vi har jo begynt å trene endel ag noe han synes er dødsmorsomt men desverre så tar han så totalt av og jeg vet virkelig ikke om jeg kan holde på med ag lengre om jeg ikke finner noen smart måte å få han til å roe seg ned litt på. Det største problemet er nemlig at han har begynt å få en tendens til å stressbite eller "nappe" i hendene mine spesielt men også bukseben o.l. Det gjør jo faktisk vondt til tider. Han er også blitt fæl til å bjeffe både når vi trener ag og lp og jeg orker virkelig ikke en hund som skal bjeffe for hver minste bevegelse han gjør. Så om noen har noen tips til meg blir jeg evig takknemlig for vil virkelig fortsette med både ag og lp med han da vi begge synes det er morsomt :blink: Jeg har gått ag kurs og de visste heller ikke hva jeg kunne gjøre da ingenting av det de sa fungerte heller. De ba meg gå til en hundepsykolog med han men vil gjerne prøve ut litt andre ting før jeg ser meg nødt til å gjøre det.

Skrevet

Vet ikke helt jeg, men har du prøvd å trene en og en ting og få han til å feks stoppe helt opp på de gule markeringene.. Eller rett og slett bare sette deg ned på banen og ha det GØR kjedelig med han til han roer seg, før dere tar neste hinder?? :blink:

Skrevet

Hva gjør du når han begynner med bitingen? Fortsetter du eller bryter du av? Hvor lenge har dere trent agility, og hvor lange kombinasjoner trener dere? Hva belønner du med?

Skrevet
Vet ikke helt jeg, men har du prøvd å trene en og en ting og få han til å feks stoppe helt opp på de gule markeringene.. Eller rett og slett bare sette deg ned på banen og ha det GØR kjedelig med han til han roer seg, før dere tar neste hinder?? :blink:

gule markeringene? tenker du på feltene? isåfall så stopper han på disse ja, det å sette meg ned på banen ja kanskje det fungerer.. har trent endel enkelt hindere ja og han er like gira da som oftest.

Hva gjør du når han begynner med bitingen? Fortsetter du eller bryter du av? Hvor lenge har dere trent agility, og hvor lange kombinasjoner trener dere? Hva belønner du med?

Da har jeg avbrytet og tatt han bort til han har roet seg ned igjen for å prøve på nytt. Når det har vært ekstremt ille har jeg måttet sette han i bilen og la han sitte der en stund før jeg har tatt han ut igjen. Jeg har trent ag i hmm.. var på første kurset 19-20 april men hadde trent endel før dette også. det er litt forskjellig, men som oftest ikke mer enn 3-5 hinder i en kombinasjon hvis det er det du mener? f.eks hopp, slalom, hopp og sånn? I det siste har jeg trent for det meste på hopp og slalom da dette er to ting han kan veldig godt og ikke trent så mye felter og sånn da dette er ting som stresser han endel om du skjønner, når han må stoppe og vente. Belønner som oftest bare med godbiter på treningene, hjemme bruker jeg litt mer leker ved fremadsendinger og sånn.

Skrevet

slenge meg på spørsmålet til trådstarter jeg... Sliter med det samme, OM Bridie er i trene humør i det hele tatt da.. Her er det enten "nei, idag gidder jeg ikke trene. Gjør det sjøl!" eller "hyl og skrik og kom igjen og jeg både sitteliggerog armhever før du får bestemt deg om jeg skal ligge eller sitte".

*aussie det var kanskje ja...* :blink:

Skrevet

I "Shaping success" av Susan Garrett skriver hun om sin hund Buzz som også hyler/bjeffer på ag-banen, og hvordan hun får bukt med det. Husker ikke helt nøyaktig hva hun gjorde, men det gikk på å ta han bort så snart han lagde lyd. Han hylte bare han så hindrene, han..

Skrevet

Hvordan belønner du? I fartsfylte øvelser er det lett at lyd kommer. Det er også derfor at det er så mange hunder som bjeffer i agility. Man girer de opp fordi man trenger farten og intensiteten, og da kommer lyden samtidig. Selvfølgelig uforenelig med lp.

Grunnen til at jeg spør hvordan du belønner er at dersom du belønner med lek, så tilfører det aktivitet til en allerede aktiv hund. Dersom han er en energisk type, så kan det lønne seg for deg å bruke kun godbiter i lang tid, for deretter å ta frem leker KUN når du ønsker større fart i øvelsene. Med en slik hund så bør man i første omgang tenke ro, ro, ro. Farten er lett å få til ved et senere tidspunkt. Nå er ikke jeg et agilitymenneske, men jeg ville alikevel forsøke å assosiere banen med ro. Jeg ville gått ut og bare lagt ham ned, og ferdig med det. Utrolig kjedelig, og lite produktivt selvfølgelig, men å håndtere lyd er en lang og smertefull prosess ;-) Jeg tror også at du vil få problemer på lp-banen dersom du ikke også takler lydproblemet på ag-banen. Det handler om hvilket modus hunden er i. Konsentrere hunden seg og benytter energien "innover", så blir det ikke lyd. Er det høy trykk under lokket, så kommer det lyd fordi han ikke klarer å holde seg.

Når en først går inn for å forsøke å roe ned en hund i trening, så tar det lang tid. Har selv brukt omtrent et år på egen hund, men nå gir det resultater. Jeg har heller ikke mistet intensitet eller arbeidslyst, noe som mange ofte tror de gjør. Med en boxerblanding skulle jeg tro at du har mer enn nok å gå på. Glad i mat er han sikker også ;-)

Skrevet

Har vært der hvor du er, og synes "teddys" svar over er god "vare" - å poengtere "ro,ro,ro", samt tidsperspektivet! Starte fra scratch, ingen slinger i valsen når det gjelder gjennomføring av momentene/dvs.egne trenerferdigheter, ikke forlate et moment før det nåværende er inne, langsom progresjon i distraksjoner, osv osv

Hvis du liker å lese deg til ting, har vi jo alltid Eva Bodfäldt/www.hundekonsulenten - med god og grei praksis på rotrening/"ryggsäcken" mm

Ellers fins Lore Haug/veterinær,atferdsspesialist - hun kaller sitt rotreningssystem for PACE/søkeord

Her er en link til et 29 sider pdf.doc med hundeatferd fra A-Å - både forskning,forståelse og tiltak, v Lore Haug. Et sammendrag fra en ukes listediskusjon på nett. Der fins også gode begrepsoppklaringer og hvordan man bør tenke metodisk rundt hunder med høy reaktivitet i det hele tatt. Ditt problem blir omtalt detaljert der, som svar på et spørsmål som kunne vært ditt.

http://www.pwdca.org/education/general/und...dingourdogs.htm

Har selv ellers kombinert utvalg fra rotrening med en abolutt "sitt-bli"/oppskrift og 15 dagersprogram v Karen Pryor og en holdning på NILIF/nothing in life is free,(Pryor det også vel?), i det daglige = "pakken" Dette har ført fram, trøsten er at når det først begynner å vise resultater går det fortere og fortere i fortsetningen.

Dessuten - ogsa i "pakken": Det kan også være bra å forholde seg til at hunder faktisk (solid forskning) trenger 17,5 timers søvn i døgnet i snitt. Å sørge for dettte, er et godt grunnlag for å holde høyt reaktive/lett-å-stresse-hunder/raser "nede"., og dermed mer tilgjengelige for å BRUKE det de lærer i øvingsstunder og ellers = mindre "blokkering"

Forutsigebare leveforhold/rutiner demper også reaktiviteten/følsomhet for impulser/stress.

Å få ned adrenalinproduksjonen - grunnlaget for å finne den såkalte "avknappen" "- kan i seg selv ta 1 til 1,5 år ,- i hvert fall fra "de store høyder"

Lykke til :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...