Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan roe han ned når vi trener?


turbogutten

Recommended Posts

Vel som endel her inne vet har jeg en 2,5 år gammel boxer/rottweiler mix som heter Turbo og det navnet passer han veldig bra for å si det sånn. Vi har jo begynt å trene endel ag noe han synes er dødsmorsomt men desverre så tar han så totalt av og jeg vet virkelig ikke om jeg kan holde på med ag lengre om jeg ikke finner noen smart måte å få han til å roe seg ned litt på. Det største problemet er nemlig at han har begynt å få en tendens til å stressbite eller "nappe" i hendene mine spesielt men også bukseben o.l. Det gjør jo faktisk vondt til tider. Han er også blitt fæl til å bjeffe både når vi trener ag og lp og jeg orker virkelig ikke en hund som skal bjeffe for hver minste bevegelse han gjør. Så om noen har noen tips til meg blir jeg evig takknemlig for vil virkelig fortsette med både ag og lp med han da vi begge synes det er morsomt :blink: Jeg har gått ag kurs og de visste heller ikke hva jeg kunne gjøre da ingenting av det de sa fungerte heller. De ba meg gå til en hundepsykolog med han men vil gjerne prøve ut litt andre ting før jeg ser meg nødt til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg, men har du prøvd å trene en og en ting og få han til å feks stoppe helt opp på de gule markeringene.. Eller rett og slett bare sette deg ned på banen og ha det GØR kjedelig med han til han roer seg, før dere tar neste hinder?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg, men har du prøvd å trene en og en ting og få han til å feks stoppe helt opp på de gule markeringene.. Eller rett og slett bare sette deg ned på banen og ha det GØR kjedelig med han til han roer seg, før dere tar neste hinder?? :blink:

gule markeringene? tenker du på feltene? isåfall så stopper han på disse ja, det å sette meg ned på banen ja kanskje det fungerer.. har trent endel enkelt hindere ja og han er like gira da som oftest.

Hva gjør du når han begynner med bitingen? Fortsetter du eller bryter du av? Hvor lenge har dere trent agility, og hvor lange kombinasjoner trener dere? Hva belønner du med?

Da har jeg avbrytet og tatt han bort til han har roet seg ned igjen for å prøve på nytt. Når det har vært ekstremt ille har jeg måttet sette han i bilen og la han sitte der en stund før jeg har tatt han ut igjen. Jeg har trent ag i hmm.. var på første kurset 19-20 april men hadde trent endel før dette også. det er litt forskjellig, men som oftest ikke mer enn 3-5 hinder i en kombinasjon hvis det er det du mener? f.eks hopp, slalom, hopp og sånn? I det siste har jeg trent for det meste på hopp og slalom da dette er to ting han kan veldig godt og ikke trent så mye felter og sånn da dette er ting som stresser han endel om du skjønner, når han må stoppe og vente. Belønner som oftest bare med godbiter på treningene, hjemme bruker jeg litt mer leker ved fremadsendinger og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenge meg på spørsmålet til trådstarter jeg... Sliter med det samme, OM Bridie er i trene humør i det hele tatt da.. Her er det enten "nei, idag gidder jeg ikke trene. Gjør det sjøl!" eller "hyl og skrik og kom igjen og jeg både sitteliggerog armhever før du får bestemt deg om jeg skal ligge eller sitte".

*aussie det var kanskje ja...* :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Shaping success" av Susan Garrett skriver hun om sin hund Buzz som også hyler/bjeffer på ag-banen, og hvordan hun får bukt med det. Husker ikke helt nøyaktig hva hun gjorde, men det gikk på å ta han bort så snart han lagde lyd. Han hylte bare han så hindrene, han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan belønner du? I fartsfylte øvelser er det lett at lyd kommer. Det er også derfor at det er så mange hunder som bjeffer i agility. Man girer de opp fordi man trenger farten og intensiteten, og da kommer lyden samtidig. Selvfølgelig uforenelig med lp.

Grunnen til at jeg spør hvordan du belønner er at dersom du belønner med lek, så tilfører det aktivitet til en allerede aktiv hund. Dersom han er en energisk type, så kan det lønne seg for deg å bruke kun godbiter i lang tid, for deretter å ta frem leker KUN når du ønsker større fart i øvelsene. Med en slik hund så bør man i første omgang tenke ro, ro, ro. Farten er lett å få til ved et senere tidspunkt. Nå er ikke jeg et agilitymenneske, men jeg ville alikevel forsøke å assosiere banen med ro. Jeg ville gått ut og bare lagt ham ned, og ferdig med det. Utrolig kjedelig, og lite produktivt selvfølgelig, men å håndtere lyd er en lang og smertefull prosess ;-) Jeg tror også at du vil få problemer på lp-banen dersom du ikke også takler lydproblemet på ag-banen. Det handler om hvilket modus hunden er i. Konsentrere hunden seg og benytter energien "innover", så blir det ikke lyd. Er det høy trykk under lokket, så kommer det lyd fordi han ikke klarer å holde seg.

Når en først går inn for å forsøke å roe ned en hund i trening, så tar det lang tid. Har selv brukt omtrent et år på egen hund, men nå gir det resultater. Jeg har heller ikke mistet intensitet eller arbeidslyst, noe som mange ofte tror de gjør. Med en boxerblanding skulle jeg tro at du har mer enn nok å gå på. Glad i mat er han sikker også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der hvor du er, og synes "teddys" svar over er god "vare" - å poengtere "ro,ro,ro", samt tidsperspektivet! Starte fra scratch, ingen slinger i valsen når det gjelder gjennomføring av momentene/dvs.egne trenerferdigheter, ikke forlate et moment før det nåværende er inne, langsom progresjon i distraksjoner, osv osv

Hvis du liker å lese deg til ting, har vi jo alltid Eva Bodfäldt/www.hundekonsulenten - med god og grei praksis på rotrening/"ryggsäcken" mm

Ellers fins Lore Haug/veterinær,atferdsspesialist - hun kaller sitt rotreningssystem for PACE/søkeord

Her er en link til et 29 sider pdf.doc med hundeatferd fra A-Å - både forskning,forståelse og tiltak, v Lore Haug. Et sammendrag fra en ukes listediskusjon på nett. Der fins også gode begrepsoppklaringer og hvordan man bør tenke metodisk rundt hunder med høy reaktivitet i det hele tatt. Ditt problem blir omtalt detaljert der, som svar på et spørsmål som kunne vært ditt.

http://www.pwdca.org/education/general/und...dingourdogs.htm

Har selv ellers kombinert utvalg fra rotrening med en abolutt "sitt-bli"/oppskrift og 15 dagersprogram v Karen Pryor og en holdning på NILIF/nothing in life is free,(Pryor det også vel?), i det daglige = "pakken" Dette har ført fram, trøsten er at når det først begynner å vise resultater går det fortere og fortere i fortsetningen.

Dessuten - ogsa i "pakken": Det kan også være bra å forholde seg til at hunder faktisk (solid forskning) trenger 17,5 timers søvn i døgnet i snitt. Å sørge for dettte, er et godt grunnlag for å holde høyt reaktive/lett-å-stresse-hunder/raser "nede"., og dermed mer tilgjengelige for å BRUKE det de lærer i øvingsstunder og ellers = mindre "blokkering"

Forutsigebare leveforhold/rutiner demper også reaktiviteten/følsomhet for impulser/stress.

Å få ned adrenalinproduksjonen - grunnlaget for å finne den såkalte "avknappen" "- kan i seg selv ta 1 til 1,5 år ,- i hvert fall fra "de store høyder"

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...