Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevernet

Ulvinna

Recommended Posts

Mulig jeg poster helt feil nå men da antar jeg denne blir flyttet.

Jeg har fulgt med litt i denne saken med oppdretteren i Åsane som mistet hundene sine. I reportasjen på tv2 sa hun fra dyrevernet at det og hente ut disse hundene tok nesten hele budsjettet for dette året..

Jeg har vært i samtaler med dyrevernet før hvor de har fortalt at de ikke griper i visse saker fordi de rettogslett ikke har kapasitet.

Så lurer jeg, er det noen lov som forbyr privatpersoner og samle inn penger til dyrevernet? Evnt kan de ikke benytte seg av private fosterhjem osv?

Hva med og evnt starte en avis/magasin som informerer folk flest om hvordan ting egentlig foregår?

Om noen er intr i og hjelpe meg med disse sakene så ta gjerne kontakt på PM. Ellers setter jeg selvsagt stor pris på alle meninger,synspunkter og fakta jeg kan få her i tråden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er allerede innsamling i gang for å hjelpe til med advokatbistand for ofrene i Åsnes saken på en konto.

En annen konto er for å støtte Dyrevernsnemda i Solør økonomisk til å kunne fortsette sitt arbeidet så at dette er fullt mulig er helt sikkert. Dette er gjort i samråd med advokater.

http://www.brukshundforumet.com/kronerulling/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha en ny tråd om dette.

Vil lufte noen tanker jeg har gjort meg:

1) Dette er faktisk litt heksejakt. Nå har saken roet seg, mattilsynet påstår kvinnen skal få tilbake 4 hunder, og for alt vi vet går det kanskje. Jeg støtter folk i at de hundene som nå har fått nye eiere IKKE skal måtte returneres; folk har blitt glad i sine nye hunder og hunder glemmer vel neppe "skrekken" ved et slikt sted / person så alt for kjapt (dette er jo noe bare hundene kan fortelle selv, men bedre føre var, eller hva?). Jeg føler meg ikke direkte fornøyd, men i det minste har noe blitt gjort. Det er jo ikke verst bare det.... :rolleyes:

2) Jeg kommer ikke til å gi noen penger til noe annet enn opprustning til en bedre dyrevernslov og dyrevernsnemnd i Norge. Ellers kommer jeg til å gjøre min plikt som borger i Norge - og finne ut hvilket parti som ønsker å SATSE på dette. Vi har valg i Norge - mange av oss har stemmerett. Dette er kanskje ikke den raskeste - men mest oppbyggende måten å få nytt dyrevern i Norge. Det er politikerne som bestemmer det: vi må påvirke, spre ordet og forsøke å få makt til de som har en positiv innstilling til opprustning av dyrevernet.

3) Hvordan kan det ha seg at Norge bruker flere milliarder på asylmottak i ytre Båtsfjord, på tilrettelegging for asylsøkere både gjennom gratis barnehage, gratis norskopplæring, de får jobber som selv jeg ikke får... Samtidig får SOS Rasisme kjempedekning på sin siste hjertesak: asylsøkere er som kyr i fjøser, de har det alt for dårlig i Norge!

JEG mener ingen ting om asylsøkere, men når Norge kan bruke så mye penger på en sak; når noen kan få så mye nasjonal dekning i media (både radio, TV, aviser, internett - skoleaviser som spres) - hvorfor er dyrevernet i Norge helt nede på et nivå hvor tilsynet kalles MAT?! Det skurrer så intenst og ******!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Wretch - si at du hadde omplassert din hund til denne damen, da hun fortsatt bare var et snilt og godt menneske, som oppdrettet snille, gode bjørnekosebamsehunder. Men så viser det seg at hennes måte å holde hund på skiller seg litt ut i fra oss andre (forhåpentligvis). Hun blir fratatt hundene, men så får hun plutselig beholde fire (og etter hvert utvide så mye hun bare vil), deriblant din elskede skapning. Hadde du ikke reagert? Hadde du fablet om heksejakt da, eller hadde det handlet om dyrevern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Min mor og jeg har egentlig sittet å diskutert litt ang dette med fosterhjem. Vi kunne tenke oss å hjelpe til med dette, men er begrenset for hva slags dyr vi kan ta inn. Skal vi ha inn hunder må vi være avhengig av at de kan gå sammen med våre, katter er vi avhengige av at de kan gå med hundene våre og våre 2 kattunger. Men fugl og smågnagere ser vi ikke som noe stort problem å ta inn.

Men er veldig usikre enda. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og jeg har egentlig sittet å diskutert litt ang dette med fosterhjem. Vi kunne tenke oss å hjelpe til med dette, men er begrenset for hva slags dyr vi kan ta inn. Skal vi ha inn hunder må vi være avhengig av at de kan gå sammen med våre, katter er vi avhengige av at de kan gå med hundene våre og våre 2 kattunger. Men fugl og smågnagere ser vi ikke som noe stort problem å ta inn.

Men er veldig usikre enda. Noen synspunkter?

Jeg har vært krisehjem for 4 kaniner og 3 chinchillaer de siste årene.

Da for dyrebeskyttelsen i Tromsø, ikke for dyrevernet.

Føler faktisk at gnagerne blir nedprioritert i omplasseringsarbeidet i forhold til katter og hunder.

Så jeg har måtte lagt ned masse arbeide selv i å annonsere, svare på annonser osv for å finne nye hjem til disse dyrene.

Noe som ikke skulle være min jobb.

Ikke sikkert det er sånn over alt.

Men kanskje kjekt å sjekke opp, slik at du ikke blir sittende med dyrene slik jeg har blitt med enkelte av de.

Eventuelt må du være innstilt på at enkelte dyr blir hos deg... :yes:

Fikk spørsmål om en ilder forrige uke.

Men der går grensa.

Ilder kommer ikke inn i mitt hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...