Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva tror dere om denne adferden?


Ella8pv

Recommended Posts

Leser "På talefot med hunden" og kom til å tenke på en episode jeg opplevde for lenge siden.

For flere år siden avlastet jeg en hundeeier som hadde fått slag med å gå tur med hunden hans, en Border Collie hann. Mannen kunne ikke lengre gi hunden tilstrekkelig aktivisering, og hunden ville leke konstant når vi kom ut samtidig som den ofte jokket på både meg og tilfeldige møtende.

En dag vi gikk tur kom et par gående mot oss, et par hundre meter unna. Hunden la seg rett ned, paddeflat, og nektet å rikke seg av flekken uansett hvor mye jeg lokket, listet og forsøkte å friste med godbit. Hunden ville ikke se på meg men holdt blikket festet fremover. Slik sto vi i flere minutter, helt til paret var kommet helt opp til oss. Hunden fløy da opp og hoppet rett på jenta og jokket hysterisk på henne. Hva i all verden var dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser "På talefot med hunden" og kom til å tenke på en episode jeg opplevde for lenge siden.

For flere år siden avlastet jeg en hundeeier som hadde fått slag med å gå tur med hunden hans, en Border Collie hann. Mannen kunne ikke lengre gi hunden tilstrekkelig aktivisering, og hunden ville leke konstant når vi kom ut samtidig som den ofte jokket på både meg og tilfeldige møtende.

En dag vi gikk tur kom et par gående mot oss, et par hundre meter unna. Hunden la seg rett ned, paddeflat, og nektet å rikke seg av flekken uansett hvor mye jeg lokket, listet og forsøkte å friste med godbit. Hunden ville ikke se på meg men holdt blikket festet fremover. Slik sto vi i flere minutter, helt til paret var kommet helt opp til oss. Hunden fløy da opp og hoppet rett på jenta og jokket hysterisk på henne. Hva i all verden var dette??

Først høres det ut som om han legger seg ned og gjeter for så å løpe bort og jukke, som virker til å være hans "tvangshandling" når det koker oppi topplokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder lærer jo ved å se andre gjør ting, kan eier være en overfallsmann ?

Neida, spøker bare.

Enig med Anniken&rotta, at det høres ut som om dette er noe tvangshandling fra hunden. På lik linje med hunder som f.eks blir kastet pinner til og dette tar overhånd.

Mvh en uten særlig erfaring på hund, så ta det for hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jokker hunder egentlig - dvs hva utløser instinktet? - siden begge kjønn "slenger så om seg med det" - i mange slags situasjoner utenom paring - som ikke er lette å tolke umiddelbart.

Den jeg har nå "har det" med å overveldes av f.eks mindre felt med naken hud. som mellom sokk og bukse,en skjorte som glir opp - over halskanter osv.

Andre som vil dele observasjoner og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hunder jokker for å vise dominans. de bør ikke få fortsette med dette. gi straks beskjed om at dette er feil, og vær veeeeldig konsekvent på dette. Som regel holder d at du sier klart og tydelig ifra èn gang. Har jobbet på hundepensjonat hvor flere "prøvde seg" ved d første møtet vårt. de fikk da klar beskjed me en mørk og streng tone (og litt dominant holdning fra min side) at dette finner jeg meg ikke i, og så var d greit. de må bare få vite hvor landet ligger :) Hunder med tvangshandlinger finnes d jo også flere av og disse trenger gjerner klarere beskejder og litt trening. Alltid skryt når hunden gjør som du vil, med en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunder jokker på mennesker for å dominere over dem er en gammel myte. Rangsystem eksisterer bare mellom to like arter, og vi er naturlige ledere for våre hunder siden vi er både sterkere, mer intelligente og har kontroll over alle dens ressurser. Ingen hund har behov for å "dominere" over et menneske.

Jokking kommer i hovedsak av stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunder jokker på mennesker for å dominere over dem er en gammel myte. Rangsystem eksisterer bare mellom to like arter, og vi er naturlige ledere for våre hunder siden vi er både sterkere, mer intelligente og har kontroll over alle dens ressurser. Ingen hund har behov for å "dominere" over et menneske.

Det var en skråsikker uttalelse gitt. Hvilket belegg har du for å komme med en slik påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en skråsikker uttalelse gitt. Hvilket belegg har du for å komme med en slik påstand?

Fordi to ulike arter ikke har noe rangsystem seg i mellom. Hunden har ikke noe behov for å prøve å ta over verden og huset som mange skal ha det til... Du kan lese "dominans og lederskap - fakta eller overtro" som igjen henviser til flere kilder, om du vil. Det er gjort en del forskning på det, uten at jeg har noen dokumenter å henvise til, men så står det også beskrevet og forklart i flere nyere bøker om ulv, hund og trening generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi to ulike arter ikke har noe rangsystem seg i mellom. Hunden har ikke noe behov for å prøve å ta over verden og huset som mange skal ha det til... Du kan lese "dominans og lederskap - fakta eller overtro" som igjen henviser til flere kilder, om du vil. Det er gjort en del forskning på det, uten at jeg har noen dokumenter å henvise til, men så står det også beskrevet og forklart i flere nyere bøker om ulv, hund og trening generelt.

Så lenge vi bor på samme planet, så vil jeg tro vi befinner oss innefor samme system også. Disse to artene lever jo SAMMEN. Jeg har lest lefsen, og jeg er fortsatt ikke overbevist, takk.

EDIT: hvis jeg sier at jeg har lest noen bøker som sier noe annet da? Hvordan VET du at det er dine teorier er de riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi bor på samme planet, så vil jeg tro vi befinner oss innefor samme system også. Disse to artene lever jo SAMMEN. Jeg har lest lefsen, og jeg er fortsatt ikke overbevist, takk.

EDIT: hvis jeg sier at jeg har lest noen bøker som sier noe annet da? Hvordan VET du at det er dine teorier er de riktige?

Hvordan vet du at dine teorier er riktige da? Vedr evaluering av kildemateriale så er det bare å gå på årstall. Vedr dette med dominans og at mennesker må være dominant over hunden og hunden vil alltid søke å dominere hvis den ikke blir holdt nede, så kan den teorien spores tilbake til ulveforskning i USA i begynnelsen av 30-årene (faktisk under depresjonen). På veien er det flere som har overført observasjonene fra disse enslige ulvene som ble tvunget sammen i små innhegninger (ref. feks "Genetics and the Social Behavior of the Dog" av Scott&Fuller, disse tolket mye av sine observasjoner utifra de tidlige arbeidene der. Observasjonene til Scott&Fuller står fremdeles ved lag, men ikke tolkningene deres), til å være gyldig for hund også - og slik oppstår evige sannheter som lever fremdeles 70 år etterpå (men bevares, man trodde jo at jorden var flat i mange hundre år.. og det tok enda en god del år før feks Colombus og Magellan som opererte med en rund jord-konsept, fikk innflytelse på "allmennskunnskapen" om at jorden faktisk ikke var flat.).

Vedr jokking, så kan det jo ha flere betydninger avhengig av situasjon, akkurat som logring og knurring (noen hunder koseknurrer feks, andre knurrer under lek mens knurring ellers regnes generelt som et avstandsøkende signal). Gjengs oppfatning blandt mange er den der litt løse betegnelsen "stress" - man mener vel egentlig at det er en overslagshandling dvs en alternativ adferd ofte som respons til en eller annen frustrasjon. I tilfellet ovenfor kan det hende hunden var redd/anså de møtende menneskene som farlige (for eksempel!) - hadde kanskje mest lyst til å flykte men kunne ikke det, og endte opp i en situasjon hvor menneskene var så nærme at hunden måtte ha utløp for adrenalinet og tok det da ut i form av å styrte frem og jokke.. kan jo være en mulighet. At hunden av en eller annen grunn skulle ha lyst til å dominere noen villt fremmede mennesker - ja - det kan jeg ikke finne noen rimlig forklaring til? Noen som har noen velbegrunnet teori for en slik tolkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ingen ekspert på området, men vil bare si hva jeg TROR...

Jeg tror at hunder, fra valpestadiet av, er ganske like små barn. På den måten at de liker å få det akkurat som de vil. (Er selv en av de som har vanskelig for å motstå :P )....Hvis ikke eier setter grenser vil hunden automatisk ta styringa. Om det er dominans eller ikke kan man sikkert diskutere til man blir blå. (Hvor mye instinkt hunden har igjen fra forfedrenes flokkmentalitet, der de gjerne ville klatre på rangen, er jo også en diskusjon ).

Mange barn "dominerer" jo også over sine foreldre fordi de som regel, eller alltid, får viljen sin kjørt gjennom...

Tror det kommer an på hva man legger i ordet dominant....(?) :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bodde og jobbet på et hundepensjonat i 1 år og har trent noen hunder + mine egne. MIN erfaring er at mange hunder jokker for å dominere over mennesker. (selvfølgelig kan noen gjøre det av stress/tvangshandlinger) men de jeg traff var ikke stressa for å si d sånn. Det var ofte hunder som var veldig "tøffe" av seg og som hadde adferdsproblemer hjemme (eieren hadde gjerne lite peiling om at dette ikke var noe hunden skulle få lov til). og da jeg sa klart i fra om at dette ikke var akseptabelt fra min side, så var d greit. Da ble de "kompiser" med meg. Min erfaring er at hunder ofte jokker på små unger som selvfølgelig ikke klarer å si: "Hei! dette har du ikke lov til!" ( har selv nesten blitt ihjel-jokket av en setter jeg skulle gå tur med som lit...urk;-) Treffer jeg hunder nå og de prøver seg så sier jeg fort og høyt, Nei og da forstår de d :P Er lov å prøve seg litt ;-)

den border collien som jokket på jenta lider sikkert av noe stress greier da :lol: BC er rare dyr..hehe :lol: " hei. der kommer bytte...nærmere, nærmere...DER har jeg henne! hmmm hva skal jeg gjøre med henne?? jo jeg jokker litt...eller?" heheh

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kom det fram litt av hvert - og takk for det - noe som også vel viser hvor sammensatt bakgrunnen for fenomenet "jokking" er.

Hva med f.eks. hormoner? - hos mennesket altså - som utløserfaktor.

Jeg observerer at familiens guttetenåring er særlig utsatt i perioder han har kviser, og at kvinner i østrogenfasen av mens-syklusen kan være "attraktive". Det skjer meg. Pleier å spørre hvis det skjer andre, og dette stemmer forbausende ofte.

Andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. I eksemplet her i tråden, vil jeg tro at det var stress som var grunnen til jukkinga, en overslagshandling eller tvangshandling for hundens del. Men at hunder aldri rir på mennesker for å dominere de, den kjøper jeg ikke helt - jeg er ganske overbevist om at noen hunder ikke har lest "Dominans - fakta eller overtro" og ikke vet helt at mennesker og hunder ikke opererer innen samme rangsystem.. Mulig jeg undervurderer disse hundene altså, jeg tar høyde for det.

Men jo, hormoner kan spille inn, både hos hunden og hos folk. Noen - særlig hannhunder - er svært opptatt av menssyklus ihvertfall, ubehagelig nærgående og uhøflig klengete på damer med mensen. En pubertal hannhund eller ei tispe rett før, under eller etter løpetid for den saks skyld, har lettere for å ri på folk og dyr når de er hormonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...