Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "straffe" hunden


MariaN

Recommended Posts

Matsladring kaller jeg det når jeg vil lære hunden å ikke stjele mat. Nå vet ikke jeg om det fungerer på åpne slukhalser men det fungerte flott på min forsiktige frøken. Kort fortalt: Jeg har lært inn en stoppmelding på den snille måten i forkant. Jeg legger en fristelse tilgjengelig for hunden og følger med. Hunden viser interesse for fristelsen, får stoppmelding, tar kontakt med meg og får noe enda bedre. To gangers repetisjon og hunden sender kun et blikk på avstand mot det forbudte og kommer så direkte til meg uten stoppmelding først. Julekveld og deilige biffer kommer ramlende ut av kjøleskapet.

Lærdommen: Ting som ligger på bord er ikke halvparten så godt som det jeg får hos mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia: Bra, da har jeg gjort det rette.. De siste gangene når han har kommet med senket hode imot meg, har jeg heller rost han for å ha stoppet å spist og hørt på meg.

Har vært litt i tvil om jeg belønner når jeg gir han en kos når han kommer til meg. Men det er vel mere for å si "jeg stoppet å spise maten, jeg hører på deg, og kommer til deg".

Gud.. det høres så grusomt ut dette med senket hode. ;)

Moondance: Hvordan mener du jeg skal vise det mer voldsomt at kattematen er forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du gjør som BP sier, Maria. Jeg tror ikke jeg orker å komme med formaninger eller god råd i denne tråden, men en hund skal aldri måtte krype for å gjøre seg forstått. Da har du trått feil i samhandlingen et eller annet sted. Husk det er ikke sikkert at straff er nødvendig i det hele tatt for å få atferdsendringen du ønsker. Det enkle er ofte det beste. Sett kattematen utenfor hundens rekkevidde. Det viktige her er vel at katta får nok mat, ikke at hunden blir frustrert og usikker.

EDIT: Litt formaninger ble det jo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Siden du tydeligvis har kursene Belgerpia mangler du kanskje erfaringen?

Du kommer med en veldig politisk korrekt fremgangsmåte, men jeg tviler desverre på at Diesel vil stoppe å spise kattematen om MariaN nøyer seg med ett lite nei. Da vil han kjapt lære å først spise kattematen og så dempe for å få ros.

Ved å vise mer voldsomt at kattematen er forbudt vil korreksjonen fungere langt bedre. Akkurat som belønninger kan også straffen differensieres. Om du vil kan du se på Nei'et som ett klikk med klikkeren, bare for straff istede for forsterkning.

.....og din ide har rot i læringsteorier som omhandler hund fordi?

Jeg spør litt spydig fordi det er en kjensgjerning at en hund lever i nuet, OM en korreks skal ha effekt så bør den ideelt sett finne sted idet hunden "tenker" på å utføre handlingen - ikke når den er gjort og slett ikke etterpå.

Om man skal bruke fysisk korreks og det skal ha noen virkning så bør det skje i det øyeblikket hunden tenker på å utføre en uønsket handling, kun da vil det ha en effekt og det holder med den ene gangen.

At du føler behov for å holde skjennepreken for din hund mens du tar den fysisk har ingenting med å lære hunden noe som helst, da har du ikke forstått hvordan ting fungerer - metoden fungerer imidlertid innmari bra for å få ut egen frustrasjon og forbannelse. Hunden derimot har ingen forutsetning for å kunne koble den type behandling med situasjonen den var i 30 sekunder tidligere.

Så mitt råd til Maria er igjen å rose hunden når han lyder hennes NEI fra badet - og heller fokusere på å lære hunden å la kattematen være når hun er i rommet og kan korrigere han idet han tenker på å snike til seg en munnfull. Alternativt kan hun gjøre som de fleste av oss andre med både hund og katt - sette kattematen på ett sted hvor hunden ikke får fatt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe i sakens anledning? Er ikke belgere (iallfall de langhårete røde og sorte) såkalt myke hunder i likhet med tollere og border collier? Ikke det at jeg skal sammenlikne disse rasene forøvrig, men disse førervare hundene bør vel oppdras med en rimelig stø og "nett" hånd. Nå er jeg kanskje litt "blindet" av vår superengstelige toller, men jeg vil nok alltid være litt ekstra på vakt mot å bruke positiv straff (her kjeftbruk og fysisk håndtering som nakketak) når det gjelder disse rasene. De kan fort danne atferdsmøstre tuftet på usikkerhet (for eksempel: utfall mot fremmede, glefsing mot dommeren, kryping kanskje kombinert med skvetting, overdreven hyling ved stell etc) og det ønsker vi jo ikke.

EDIT: Byttet ut litt rart ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

timing for straff og belønning er jo det samme...

Hvis hunde din gjør noe bra, og du sier "BRA" eller klikker eller hva du gjør, og det går 2-3-4 sekunder til han får belønningen, så har du jo også det samme tidsfristene fra du sier "NEI" i det han gjør noe galt til du må straffe... Veldig enkelt forklart selvfølgelig.

Men jo mer du kan ta en hund på fersken i å gjøre noe bra eller galt, jo bedre er det. Men skal du straffe hunden din, så må ordet "NEI" eller det du benytter være befestet. Altså i det hunden hører nei, så vet han at nå er det faktisk en mulighet fra at jeg får straff. Og da har du som sagt 3-4 sekunder på deg.

Hvis noen mener å ha andre "tidsfaktorer" så lyt høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg gjøre når han kommer imot meg?? ignorere? eller kose? belønner jeg da ikke at han har vært rampete?

Om han responderer med å komme løpende til badet når du roper nei så skal du faktisk bare si "Bra, flink hund" med lys og trivelig stemme for da har han jo respondert på korreksen på helt korrekt måte.

Altså.... Dette har vi gjort på Bridie. I MANGE forskjellige situasjoner. Jeg kan nevne feks:

-Bridie bjeffer når det kommer folk. Vi begynte så å rose når bikkja holdt munn. Det eneste bikkja lærte da, var å bjeffe først, så holde munn for å få ros. Nå er problemet vårt å klare å få bikkja til å IKKE bjeffe først...

-I sverige på tirsdag, på en kort gå tur vekk fra hytta, så lærte Bridie seg en ny måte å få belønning på. Vi gikk et sted det var stupbratt ned på ene siden, og rett opp på andre. og som dere vet så har Bridie prøvd å fly før hu. Så hver gang hu nå nærmet seg kanten med "bratt ned" så ble jeg redd, og lokket Bridie bort til meg, hvorpå hu fikk godbit for å være flink jente... Og den som da, etter 4 repetisjoner, løp i full fres mot kanten, for så å bråstoppe og snu til meg for godbit, jo det var Bridie.

Det er fillern ikke lett å klare å vite helt hva man bør belønne eller ikke! :) Og ikke minst siden man VET at STRAFF (uansett hva man legger i det) aldri virker på en gal aussie. (et nei er liksom greit nok det, vi kan uansett aldri ta i bikkje, det har ingen hensikt). Men hu bryr seg kun om det kommer en positiv oppfølging etterpå.

I eksempelet med kattematen, ser iallefall jeg for meg en løsning tilslutt der bikkja kaster seg over kattematen, løper så inn på badet til mor for å få ros for det hele. SÅNN hadde det iallefall blitt her i huset... :P

(derfor får kattene mat to ganger om dagen, og den spiser de opp med engang, og maten er i høyden:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-I sverige på tirsdag, på en kort gå tur vekk fra hytta, så lærte Bridie seg en ny måte å få belønning på. Vi gikk et sted det var stupbratt ned på ene siden, og rett opp på andre. og som dere vet så har Bridie prøvd å fly før hu. Så hver gang hu nå nærmet seg kanten med "bratt ned" så ble jeg redd, og lokket Bridie bort til meg, hvorpå hu fikk godbit for å være flink jente... Og den som da, etter 4 repetisjoner, løp i full fres mot kanten, for så å bråstoppe og snu til meg for godbit, jo det var Bridie.

Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

timing for straff og belønning er jo det samme...

Hvis hunde din gjør noe bra, og du sier "BRA" eller klikker eller hva du gjør, og det går 2-3-4 sekunder til han får belønningen, så har du jo også det samme tidsfristene fra du sier "NEI" i det han gjør noe galt til du må straffe... Veldig enkelt forklart selvfølgelig.

Men jo mer du kan ta en hund på fersken i å gjøre noe bra eller galt, jo bedre er det. Men skal du straffe hunden din, så må ordet "NEI" eller det du benytter være befestet. Altså i det hunden hører nei, så vet han at nå er det faktisk en mulighet fra at jeg får straff. Og da har du som sagt 3-4 sekunder på deg.

Hvis noen mener å ha andre "tidsfaktorer" så lyt høre!

så du mener at du straffer bikkja ETTER at den har respondert på ett nei?? For meg er i hvert fall det helt på vidda, hunden gjør jo akkurat som den får beskjed om, også skal den bli straffet?? Skjønte seriøst ikke dette jeg...?

Jeg hadde/har en som elsker hestemøkk... Var jeg på kort hold tok han aldri noe, men om jeg var ett stykke unna, kastet han seg over det. Jeg brølte NEI! og når han responderte på det, kom han løpende til meg og fikk godbit og ros for å ombestemme seg... Og ja, han lærte kjapt at det bare var å late som også ropte jeg nei og han kunne inkassere ros og godbiten. Men gjør det virkelig noe??? Jeg blåser i hvert fall filla om jeg blir "fralurt" en godbit eller to av en smart bikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Hunter beskriver det genialt:

"Klart vi skal bruke straff! Jeg foretrekker å bruke en sammenrullet avis. Du bør helst ha en liggende flere steder i huset slik at du raskt kan nå en når hunden gjør noe galt. Så neste gang hunden din gjør noe galt eller ikke hører etter, tar du raskt en sammenrullet avis og slår deg selv gjentatte ganger i hodet mens du roper "elendige trener, elendige trener!".

HAHA, den metoden skal jeg ta for meg. Kan dere se det for dere, jeg står i utstillingsringen og ber betty stå, og hun setter seg.... "ELENDIGE TRENER, ELENDIGE TRENER" Mens jeg dasker løs på meg selv med en sammerullet avis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orket jeg ikke å lese igjennom alt som er skrevet, så jeg vet ikke om jeg gjentar noe som andre har skrevet.

Men, hvis du er på badet og roper til hunden din som er i ferd (eller har begynt) å angripe foreks katteskålen, og du roper KOM, så må du rose han for at han kommer, eller iallefall gi han ett lite klapp, du trenger jo ikke å overreagere.

Men hvis du roper NEI, og han kommer, ville ikke jeg gjort noe ut av saken, bare fortsatt med ditt, og oversett han litt for å se om han går tilbake til skålen og prøver en gang til. Da hadde jeg ropt NEI, enda en gang.

Slik vi lærer våre hunder å ikke ta mat ifra bordene og benkene er å friste dem med godbiter og deilig mat. Legge det så og si foran snuten (forutsett at hunden din virkelig forstår betydningen av ordet nei) og når hunden skal til å snappe skinkebiten, så sier du nei. Slik fortsetter du noen ganger med flere deilige godbiter. Vil du lære han å ikke ta matskålen til katten, så må du rett og slett lure han til å ta han i akten. Han kan ikke straffes når han kommer, for da har han ikke gjort noe galt.

Men tro meg, når vi er på tur, og en av de tar seg en liten ekstra tur alene, så har jeg meget lyst å kjefte når de vender tilbake, men de må jo få ros for at de kommer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden reagerer rett på ordet "nei" kommer vel kanskje an på hvordan kommandoen er lært inn?

En hund som ikke har lært hva nei betyr, men bare reagerer fordi eier skriker NEEEI med høy, sint stemme, blir jo veldig anderledes enn en som har trent inn nei, og vet at nei betyr "slutt med det jeg holder på med" uavhengig om eier sier det med lys eller mørk stemme.

Kan se for meg at mange av de personene som roper nei til bikkja, for så å løpe ut å kjefte enda mer på den selv om hunden stopper, ikke har lært hunden hva nei betyr.

Fryktelig knotete skrevet, håper dere skjønner min tankegang :)

Om hundene mine gjør noe de ikke har lov til, så stopper de med en gang, og da vanker det selvsagt belønning. Akkurat på lik linje med at de blir belønnet og rost når de gjør andre ting jeg ønsker eller vi har trent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor da, på spisebordet? :)

I det siste lukter han på maten og går unna. Tørrfor er ikke poppis etter vommen kom i hus.

Jeg tror ikke jeg orker å komme med formaninger eller god råd i denne tråden, men en hund skal aldri måtte krype for å gjøre seg forstått. Da har du trått feil i samhandlingen et eller annet sted. Husk det er ikke sikkert at straff er nødvendig i det hele tatt for å få atferdsendringen du ønsker.

Vel.. jeg har sjeldent straffet bikkja mi slik som du skal få det til å høres ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si det til samboeren min som IKKE vil ha katter på spisebordet :)

Har hatt skåla der et par ganger. Men da får jo kattene en kjip uvane også.. Katter på bord/kjøkkenbenk er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor da, på spisebordet? :)

Her står maten på kjøkkenbenken. I leiligheta mi stod det oppå kjøleskapet som stod fritt inntil en vegg. Om du ikke kan ha maten opp i høyden, så kan du jo lage en trappegrind som står foran maten et sted. Slik at kattene kan hoppe over/gå under, mens Diesel ikke kommer til. Slik løsning har vi på kattedassen her.. Den står under trappa med grind foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem katter på et bord er hvertfall ikke aktuelt..

Grind? Neinei, jeg kan jo ikke ha alt mulig slags stygge greier stående i vår store og åpne stue :)

Da er det faktisk bedre at han tar seg et jafs. hehe.

Maten står der den står.

Poenget var vel hvordan jeg skal forholde meg til han etter han har tatt seg et jafs og kommer snikende imot meg (men det har jeg jo fått svar på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...