Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "straffe" hunden


MariaN

Recommended Posts

Matsladring kaller jeg det når jeg vil lære hunden å ikke stjele mat. Nå vet ikke jeg om det fungerer på åpne slukhalser men det fungerte flott på min forsiktige frøken. Kort fortalt: Jeg har lært inn en stoppmelding på den snille måten i forkant. Jeg legger en fristelse tilgjengelig for hunden og følger med. Hunden viser interesse for fristelsen, får stoppmelding, tar kontakt med meg og får noe enda bedre. To gangers repetisjon og hunden sender kun et blikk på avstand mot det forbudte og kommer så direkte til meg uten stoppmelding først. Julekveld og deilige biffer kommer ramlende ut av kjøleskapet.

Lærdommen: Ting som ligger på bord er ikke halvparten så godt som det jeg får hos mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia: Bra, da har jeg gjort det rette.. De siste gangene når han har kommet med senket hode imot meg, har jeg heller rost han for å ha stoppet å spist og hørt på meg.

Har vært litt i tvil om jeg belønner når jeg gir han en kos når han kommer til meg. Men det er vel mere for å si "jeg stoppet å spise maten, jeg hører på deg, og kommer til deg".

Gud.. det høres så grusomt ut dette med senket hode. ;)

Moondance: Hvordan mener du jeg skal vise det mer voldsomt at kattematen er forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du gjør som BP sier, Maria. Jeg tror ikke jeg orker å komme med formaninger eller god råd i denne tråden, men en hund skal aldri måtte krype for å gjøre seg forstått. Da har du trått feil i samhandlingen et eller annet sted. Husk det er ikke sikkert at straff er nødvendig i det hele tatt for å få atferdsendringen du ønsker. Det enkle er ofte det beste. Sett kattematen utenfor hundens rekkevidde. Det viktige her er vel at katta får nok mat, ikke at hunden blir frustrert og usikker.

EDIT: Litt formaninger ble det jo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Siden du tydeligvis har kursene Belgerpia mangler du kanskje erfaringen?

Du kommer med en veldig politisk korrekt fremgangsmåte, men jeg tviler desverre på at Diesel vil stoppe å spise kattematen om MariaN nøyer seg med ett lite nei. Da vil han kjapt lære å først spise kattematen og så dempe for å få ros.

Ved å vise mer voldsomt at kattematen er forbudt vil korreksjonen fungere langt bedre. Akkurat som belønninger kan også straffen differensieres. Om du vil kan du se på Nei'et som ett klikk med klikkeren, bare for straff istede for forsterkning.

.....og din ide har rot i læringsteorier som omhandler hund fordi?

Jeg spør litt spydig fordi det er en kjensgjerning at en hund lever i nuet, OM en korreks skal ha effekt så bør den ideelt sett finne sted idet hunden "tenker" på å utføre handlingen - ikke når den er gjort og slett ikke etterpå.

Om man skal bruke fysisk korreks og det skal ha noen virkning så bør det skje i det øyeblikket hunden tenker på å utføre en uønsket handling, kun da vil det ha en effekt og det holder med den ene gangen.

At du føler behov for å holde skjennepreken for din hund mens du tar den fysisk har ingenting med å lære hunden noe som helst, da har du ikke forstått hvordan ting fungerer - metoden fungerer imidlertid innmari bra for å få ut egen frustrasjon og forbannelse. Hunden derimot har ingen forutsetning for å kunne koble den type behandling med situasjonen den var i 30 sekunder tidligere.

Så mitt råd til Maria er igjen å rose hunden når han lyder hennes NEI fra badet - og heller fokusere på å lære hunden å la kattematen være når hun er i rommet og kan korrigere han idet han tenker på å snike til seg en munnfull. Alternativt kan hun gjøre som de fleste av oss andre med både hund og katt - sette kattematen på ett sted hvor hunden ikke får fatt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe i sakens anledning? Er ikke belgere (iallfall de langhårete røde og sorte) såkalt myke hunder i likhet med tollere og border collier? Ikke det at jeg skal sammenlikne disse rasene forøvrig, men disse førervare hundene bør vel oppdras med en rimelig stø og "nett" hånd. Nå er jeg kanskje litt "blindet" av vår superengstelige toller, men jeg vil nok alltid være litt ekstra på vakt mot å bruke positiv straff (her kjeftbruk og fysisk håndtering som nakketak) når det gjelder disse rasene. De kan fort danne atferdsmøstre tuftet på usikkerhet (for eksempel: utfall mot fremmede, glefsing mot dommeren, kryping kanskje kombinert med skvetting, overdreven hyling ved stell etc) og det ønsker vi jo ikke.

EDIT: Byttet ut litt rart ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

timing for straff og belønning er jo det samme...

Hvis hunde din gjør noe bra, og du sier "BRA" eller klikker eller hva du gjør, og det går 2-3-4 sekunder til han får belønningen, så har du jo også det samme tidsfristene fra du sier "NEI" i det han gjør noe galt til du må straffe... Veldig enkelt forklart selvfølgelig.

Men jo mer du kan ta en hund på fersken i å gjøre noe bra eller galt, jo bedre er det. Men skal du straffe hunden din, så må ordet "NEI" eller det du benytter være befestet. Altså i det hunden hører nei, så vet han at nå er det faktisk en mulighet fra at jeg får straff. Og da har du som sagt 3-4 sekunder på deg.

Hvis noen mener å ha andre "tidsfaktorer" så lyt høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg gjøre når han kommer imot meg?? ignorere? eller kose? belønner jeg da ikke at han har vært rampete?

Om han responderer med å komme løpende til badet når du roper nei så skal du faktisk bare si "Bra, flink hund" med lys og trivelig stemme for da har han jo respondert på korreksen på helt korrekt måte.

Altså.... Dette har vi gjort på Bridie. I MANGE forskjellige situasjoner. Jeg kan nevne feks:

-Bridie bjeffer når det kommer folk. Vi begynte så å rose når bikkja holdt munn. Det eneste bikkja lærte da, var å bjeffe først, så holde munn for å få ros. Nå er problemet vårt å klare å få bikkja til å IKKE bjeffe først...

-I sverige på tirsdag, på en kort gå tur vekk fra hytta, så lærte Bridie seg en ny måte å få belønning på. Vi gikk et sted det var stupbratt ned på ene siden, og rett opp på andre. og som dere vet så har Bridie prøvd å fly før hu. Så hver gang hu nå nærmet seg kanten med "bratt ned" så ble jeg redd, og lokket Bridie bort til meg, hvorpå hu fikk godbit for å være flink jente... Og den som da, etter 4 repetisjoner, løp i full fres mot kanten, for så å bråstoppe og snu til meg for godbit, jo det var Bridie.

Det er fillern ikke lett å klare å vite helt hva man bør belønne eller ikke! :) Og ikke minst siden man VET at STRAFF (uansett hva man legger i det) aldri virker på en gal aussie. (et nei er liksom greit nok det, vi kan uansett aldri ta i bikkje, det har ingen hensikt). Men hu bryr seg kun om det kommer en positiv oppfølging etterpå.

I eksempelet med kattematen, ser iallefall jeg for meg en løsning tilslutt der bikkja kaster seg over kattematen, løper så inn på badet til mor for å få ros for det hele. SÅNN hadde det iallefall blitt her i huset... :P

(derfor får kattene mat to ganger om dagen, og den spiser de opp med engang, og maten er i høyden:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-I sverige på tirsdag, på en kort gå tur vekk fra hytta, så lærte Bridie seg en ny måte å få belønning på. Vi gikk et sted det var stupbratt ned på ene siden, og rett opp på andre. og som dere vet så har Bridie prøvd å fly før hu. Så hver gang hu nå nærmet seg kanten med "bratt ned" så ble jeg redd, og lokket Bridie bort til meg, hvorpå hu fikk godbit for å være flink jente... Og den som da, etter 4 repetisjoner, løp i full fres mot kanten, for så å bråstoppe og snu til meg for godbit, jo det var Bridie.

Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

timing for straff og belønning er jo det samme...

Hvis hunde din gjør noe bra, og du sier "BRA" eller klikker eller hva du gjør, og det går 2-3-4 sekunder til han får belønningen, så har du jo også det samme tidsfristene fra du sier "NEI" i det han gjør noe galt til du må straffe... Veldig enkelt forklart selvfølgelig.

Men jo mer du kan ta en hund på fersken i å gjøre noe bra eller galt, jo bedre er det. Men skal du straffe hunden din, så må ordet "NEI" eller det du benytter være befestet. Altså i det hunden hører nei, så vet han at nå er det faktisk en mulighet fra at jeg får straff. Og da har du som sagt 3-4 sekunder på deg.

Hvis noen mener å ha andre "tidsfaktorer" så lyt høre!

så du mener at du straffer bikkja ETTER at den har respondert på ett nei?? For meg er i hvert fall det helt på vidda, hunden gjør jo akkurat som den får beskjed om, også skal den bli straffet?? Skjønte seriøst ikke dette jeg...?

Jeg hadde/har en som elsker hestemøkk... Var jeg på kort hold tok han aldri noe, men om jeg var ett stykke unna, kastet han seg over det. Jeg brølte NEI! og når han responderte på det, kom han løpende til meg og fikk godbit og ros for å ombestemme seg... Og ja, han lærte kjapt at det bare var å late som også ropte jeg nei og han kunne inkassere ros og godbiten. Men gjør det virkelig noe??? Jeg blåser i hvert fall filla om jeg blir "fralurt" en godbit eller to av en smart bikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Hunter beskriver det genialt:

"Klart vi skal bruke straff! Jeg foretrekker å bruke en sammenrullet avis. Du bør helst ha en liggende flere steder i huset slik at du raskt kan nå en når hunden gjør noe galt. Så neste gang hunden din gjør noe galt eller ikke hører etter, tar du raskt en sammenrullet avis og slår deg selv gjentatte ganger i hodet mens du roper "elendige trener, elendige trener!".

HAHA, den metoden skal jeg ta for meg. Kan dere se det for dere, jeg står i utstillingsringen og ber betty stå, og hun setter seg.... "ELENDIGE TRENER, ELENDIGE TRENER" Mens jeg dasker løs på meg selv med en sammerullet avis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orket jeg ikke å lese igjennom alt som er skrevet, så jeg vet ikke om jeg gjentar noe som andre har skrevet.

Men, hvis du er på badet og roper til hunden din som er i ferd (eller har begynt) å angripe foreks katteskålen, og du roper KOM, så må du rose han for at han kommer, eller iallefall gi han ett lite klapp, du trenger jo ikke å overreagere.

Men hvis du roper NEI, og han kommer, ville ikke jeg gjort noe ut av saken, bare fortsatt med ditt, og oversett han litt for å se om han går tilbake til skålen og prøver en gang til. Da hadde jeg ropt NEI, enda en gang.

Slik vi lærer våre hunder å ikke ta mat ifra bordene og benkene er å friste dem med godbiter og deilig mat. Legge det så og si foran snuten (forutsett at hunden din virkelig forstår betydningen av ordet nei) og når hunden skal til å snappe skinkebiten, så sier du nei. Slik fortsetter du noen ganger med flere deilige godbiter. Vil du lære han å ikke ta matskålen til katten, så må du rett og slett lure han til å ta han i akten. Han kan ikke straffes når han kommer, for da har han ikke gjort noe galt.

Men tro meg, når vi er på tur, og en av de tar seg en liten ekstra tur alene, så har jeg meget lyst å kjefte når de vender tilbake, men de må jo få ros for at de kommer tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden reagerer rett på ordet "nei" kommer vel kanskje an på hvordan kommandoen er lært inn?

En hund som ikke har lært hva nei betyr, men bare reagerer fordi eier skriker NEEEI med høy, sint stemme, blir jo veldig anderledes enn en som har trent inn nei, og vet at nei betyr "slutt med det jeg holder på med" uavhengig om eier sier det med lys eller mørk stemme.

Kan se for meg at mange av de personene som roper nei til bikkja, for så å løpe ut å kjefte enda mer på den selv om hunden stopper, ikke har lært hunden hva nei betyr.

Fryktelig knotete skrevet, håper dere skjønner min tankegang :)

Om hundene mine gjør noe de ikke har lov til, så stopper de med en gang, og da vanker det selvsagt belønning. Akkurat på lik linje med at de blir belønnet og rost når de gjør andre ting jeg ønsker eller vi har trent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor da, på spisebordet? :)

I det siste lukter han på maten og går unna. Tørrfor er ikke poppis etter vommen kom i hus.

Jeg tror ikke jeg orker å komme med formaninger eller god råd i denne tråden, men en hund skal aldri måtte krype for å gjøre seg forstått. Da har du trått feil i samhandlingen et eller annet sted. Husk det er ikke sikkert at straff er nødvendig i det hele tatt for å få atferdsendringen du ønsker.

Vel.. jeg har sjeldent straffet bikkja mi slik som du skal få det til å høres ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si det til samboeren min som IKKE vil ha katter på spisebordet :)

Har hatt skåla der et par ganger. Men da får jo kattene en kjip uvane også.. Katter på bord/kjøkkenbenk er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor da, på spisebordet? :)

Her står maten på kjøkkenbenken. I leiligheta mi stod det oppå kjøleskapet som stod fritt inntil en vegg. Om du ikke kan ha maten opp i høyden, så kan du jo lage en trappegrind som står foran maten et sted. Slik at kattene kan hoppe over/gå under, mens Diesel ikke kommer til. Slik løsning har vi på kattedassen her.. Den står under trappa med grind foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem katter på et bord er hvertfall ikke aktuelt..

Grind? Neinei, jeg kan jo ikke ha alt mulig slags stygge greier stående i vår store og åpne stue :)

Da er det faktisk bedre at han tar seg et jafs. hehe.

Maten står der den står.

Poenget var vel hvordan jeg skal forholde meg til han etter han har tatt seg et jafs og kommer snikende imot meg (men det har jeg jo fått svar på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...