Gå til innhold
Hundesonen.no

Første hund, hjelp:)


Kikkii

Recommended Posts

HeiHei, Nå skal jeg endelig kjøpe meg min første hund, og har kikket på mange forskjellige raser, og bestemt meg for at en liten hund passer meg best.

Nå har jeg funnet en kjempesøt,liten blanding av Chihuahua, Prazky Krysarik og Schipperke. Den har ikke stamtavle, og er ikke chippet. Hun som selger valpen skal ha 9000 kr.

Er dette en rimlig pris, eller for høy? Trenger litt råd, da jeg ikke har veldig god peiling på dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo små-rase blandinger vanligvis kjempedyre, men 9000 for en ikke-rase hund er litt i dyreste laget. Det kommer selvfølgelig bare an på deg, men en chippet rasehund med stamtavle (og vanligvis valpepakke med fór) kommer til +/- 10,000. Så kan du jo sammenlikne de og tenke hva du ønsker av hunden.

En tommelfingerregel jeg føler jeg har "registrert", er at blandingshunder ikke skal selges for mer enn 5000 kr. Men igjen; miniatyrblandinger er ofte kjempeoverpriset og man finner sjeldent noen som er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasehunder av "normal størrelse" ligger gjennomsnittlig på prisen 10.000- 12.000.

Blandingshunder av "normal størrelse" ligger gjennomsnittlig på 2000-4000

Rassehunder av miniatyrstørrelse kommer fort opp i 20.000, og miniatyrblandinger er det heller ikke unormalt med priser på rundt 10.000 for.

Dette skyldes ene og alene at etterspørselen har vært større enn markedet, og markedet er derfor villig til å betale så stive priser for å få det de vil.

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en blandinghund i det hele tatt, men er dette hunden du vil ha er nok dette prisen du må ut med.

Om det er verdt det er det bare du som kan avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men ettersom den ikke er chippet, er det noe jeg må gjøre, eller er det ikke nødvendig.

Er det lurere for meg å kjøpe en renraset hund for 10 000, hvis hun ikke vil selge meg valpen billigere. Den har fått sin første vaksine og ormekur. Er det det som er vanligst når du kjøper valp.

Er det noen som vet sånn ca hvor mye jeg kommer til å måtte betale ektra, hvis jeg kjøper denne valpen?

Takker på forhånd for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle renrasede hunder (med papirer fra NKK) blir chippet før den leveres til deg, da NKK krever at hunden chipses før den kan registreres.

Blandingshunder registreres ikke, og chipen er derfor ikke nødvendig. Den er dog svært nyttig om hunden skulle komme seg bort.

Chipping koster rundt 600-800 kr.

Hva ønsker du hunden til? Hvorfor blanding? Er foreldre f.eks helsetestet? Har de Patella i familien? Øyesykdommer? Dette er dessverre ting som altfor ofte er totalt uinteressant for "oppdrettere" av blandinger.

"Foreldrene er jo så søte"

Edit: Skal du til utlandet er ID chip obligatorisk. Uansett om du har rase eller blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha en kosehund/familiehund. Har ikke planer om og drive noe utstilling. Begynner å tvile mer og mer på om jeg skal kjøpe denne valpen. Det virker liksom litt utrygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Yodel. Det er en god del blandingsvalper som blir født fordi "foreldrene er såååå søte."

Et godt tips er at du kan se i et hundeleksikon og kryss av de rasene du synes er interessante. Så skriver du opp fordeler/ulemper ved de forskjellige rasene og "eliminerer" de som ikke passer deg.

Lykke til med valpekjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha en kosehund/familiehund. Har ikke planer om og drive noe utstilling. Begynner å tvile mer og mer på om jeg skal kjøpe denne valpen. Det virker liksom litt utrygt.

Hvis magefølelsen ikke er riktig, synes jeg ikke du skal gjøre det.

Det er et stort kjøp, og 9000 kr er mye, uansett blanding eller ikke blanding (dvs. at det er jo ikke dyrt hvis det er gjennomtenkt, men kjipt å ha betalt så mye, også sitter du igjen med masse sykdommer og en hund du ikke helt vet hvordan blir)

Blandingshunder er jeg helt for, de er fantastiske hunder, har selv hatt verdens snilleste :)

Men må nok si, at jeg syntes 9000 var litt drøyt, 5000 hadde vært ok.

Og som nevnt over her, id-chip er alltid smart å ha, hvis hunden skulle komme bort osv. Og ikke minst med tanke på reising, da dette er en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye bedre å betale 10.000 for en renraset hund med papirer. Selv om du ikke har tenkt å stille den osv, så har du mange andre fordeler hvis du er i besittelse av en stamtavle. 9000 kroner for en blandingshund ER for mye, en blandingshund er en blandingshund - uansett størrelse. Ikke vet du hvilken egenskaper hunden vil komme til å få heller, kjøper du rase er det lettere å forutse hundens atferd, og hvis det skulle oppstå problemer er det lettere å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor om du kjper av en seriøs oppdretter er at du får oppfølging og råd dersom du ønsker det. Dra heller på en utstilling, hils på forskjellige raser, og snakk med eiere og oppdrettere. Når dere så har bestemt dere for rase så sett dere godt inn i rasens helseutfordninger slik at dere vet hva dere skal spørre oppdretterne om. Finn så en oppdretter dere liker og som skal ha kull. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis magefølelsen ikke er riktig, synes jeg ikke du skal gjøre det.

Må si meg helt enig her, magefølelsen er kjempeviktig. Vær sikker på at du vil ha akkurat denne hunden før du kjøper, hvis ikke er det stor fare for å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen blandingshund er verdt 9000kr!

Finn deg en kjempeflott oppdretter du kan stole på, og kjøp renraset med stamtavle. :) hvis du ikke skal ha annet enn til kos og tur, så kanskje du kan få kjøpe en valp med utstillingsfeil til en rimeligere penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at folk er villige til å betale dyre dommer for en blanding er det liten tvil om, hvorvidt den er verd det er noe helt annet.. :rolleyes:

Jaha, hvordan "noe helt annet" er det da? Hvem eller hva fastsetter en vares verdi om ikke hva folk er villig til å betale for den?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan valpen være vært 9.000,- - kanskje mye, mye mer også - hvem vet?

En rasehund (med stamtavle) som blir syk, ekkel i temperamentet og atpåtill ubrukelig til det den er kjøpt for er heller ikke "verdt stort" hvis man skal se slik på det.

Papiret i seg selv er jo ikke verdt noe, sånn sett - hvis man ikke skal drive organisert aktivitet.

Uansett rase® på foreldredyrene så må man se på de evt. helseundersøkelsene som anbefales gjort. Hvis f.eks. far kommer fra en rase som krever øyeundersøkelse, mens mor kommer fra rase som trenger undersøkt knærne - ja, da burde man absolutt få se bevis at disse undersøkelsene er gjort på foreldredyrene.

Det er IKKE slik at bare fordi foreldrene kommer fra forskjellige raser så blir valpene automatisk fri for slikt, som endel tror.

Så ja, valpen er verdt nøyaktig det man er villig til å betale for den - og med de riktige helseundersøkelsene foretatt på foreldrene kan denne hunden bli en like herlig familiehund som hvilken somhelst annen som har et tilleggspapir fra NKK.

MEN den kan da ikke være med på en god del av de organiserte aktivitetene som en registrert hund kan være. Ellers er den en helt vanlig hund.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9000 kr for en så dypt blandet hund er meget meget feil!

Jeg hadde aldri betalt det. Da kan du like gjerne kjøpe deg en flott rasehund.

Hva ønsker du å bruke hunden til, og hvordan vil du at den skal være?

Så kan vi remse opp noen raser som passer godt.

Jeg personlig vil synes at å kjøpe seg renraset hund er bedre enn blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men ettersom den ikke er chippet, er det noe jeg må gjøre, eller er det ikke nødvendig.

Er det lurere for meg å kjøpe en renraset hund for 10 000, hvis hun ikke vil selge meg valpen billigere. Den har fått sin første vaksine og ormekur. Er det det som er vanligst når du kjøper valp.

Er det noen som vet sånn ca hvor mye jeg kommer til å måtte betale ektra, hvis jeg kjøper denne valpen?

Takker på forhånd for svar:)

Det er mange som har sterke meninger angående raser og blandinger. Hva du ønsker er i bunn og grunn bare du som kan avgjøre. Uavhengig av rase eller ikke rase kan det være smart å vite noe om eventuelle sykdommer i familien.

Det er vanlig at en valp leveres med 1 vaksine og ormekur. Den må da revaksineres når den er 3 mnd gammel. Det er IKKE noe krav fra nkk at en valp må være chippet for å registreres, men enhver hund som skal stilles ut må være chippet. Med andre ord er ikke dette noe som må gjøres. Det som er bra med chipping er at det er en id-markering som ikke kan "tas av". Dersom valpen stikker av uten halsband eller den blir stjålet osv vil chippen øke sannsynligheten for at du får hunden igjen, men chipping er absolutt ikke noe du må gjøre. Det er ganske vanlig å vente med å chippe valper av små størrelser til de har vokst litt. Nåla og chipen er like stor uavhengig av hvor stor hunden er, og for en valp av en liten størrelse kan det være vondt å bli chippet. Det er mange som anbefaler å vente til valpen er nesten utvokst før man chipper en valp av en liten størrelse. Jeg chippet min valp i dag. Han er 5 mnd gammel, og det kostet ca 400 kr.

Jeg synes forresten at 9 000 hørtes mye ut, det er bare et par tusenlapper under det jeg betalte for min dvergpuddel (fra en seriøs oppdretter). Når det er sagt, så mener jeg også at man ikke velger å kjøpe en hund ut fra prisen. Magefølelsen er derimot meget viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...