Gå til innhold
Hundesonen.no

Valerina til hund?

PsychoLynx

Recommended Posts

Er det noen her inne som har prøvd Valerina (helsekost) på hund? Er dette noe som evnt vil kunne berolige en hund under bilkjøring, uten at det er sløvende eller "farlig"?

Bridie stresser seg VELDIG opp på langkjøring, og ekstremt i høye hastigheter... Og nå sitter vi her å så smått vurderer å kjøre en tur til Danmark til uka for å kjøpe noen bildeler og ta det som en ferie (ja, rabiesvaksine er i orden). Men jeg bekymrer meg noe for selve bilreisen for Bridie sin del.

Hu blir ikke syk, bare peser og klarer ikke ligge i ro. Vi har testet sånn Bachs Rescue remedy uten hell... Det nytter heller ikke med hyppige stopp. Hu er like ille igjen med engang hu kommer inn i bilen.

Så hørte da om Valerina.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke svare deg på spørsmålet, men du nevner noe jeg ofte har tenkt på... Det er forferdelig mange som kjører fryktelig stygt på våre veger, og det er kanskje ikke så rart om hundene reagerer negativt. Det kan ikke være spesielt behagelig for hundene å være med på slike kjøreturer med brå svinger, brå oppbremsinger etc etc... Jeg kjenner selv at jeg synes det er forferdelig ubehagelig å sitte på med sjåfører som kjører slik, og jeg kan ikke tenke meg at det er særlig mer behagelig for hundene heller....

Jeg vil bare oppfordre folk til å kjøre litt mykere og tenke på at man faktisk har med seg levende last...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det enda vært SÅ enkelt med Bridie så... Hu bryr seg ikke filla om å sprette rundt i Land Roger når vi kjører i terrenget, og jeg bruker både hender og bein til å holde meg fast, og ikke minst er glad for å være så godt polstret som jeg er, så jeg slipper å seile frem og tilbake i setet. Da danser Bridie rundt bak i bilen, eller legger seg rett ned og sover. Når vi drepte døra på Roger, så SOV Bridie seg gjennom alt.

Men når vi kjører i høy hastighet på feks veien i sverige (som vi gjorde i fjor sommer) så lå hu bak i bilen og pep på det værste... Samme stresset kommer i tuneller.

Aner ikke om det er lyden som blir når man kjører fort som skremmer hu, eller hva det er jeg... Men hu syns IKKE det er moro iallefall! OVER 70, og bikkja peser.. og etter vi har kjørt i 30-45 minutter... (å griskjøre på veien hjem på trevatn, der det hopper og spretter, og svinger osv, bryr hu seg ikke det døyt om. da sover hu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Valerina natt på Laska etter operasjon for å sløve henne ned litt. Calmivet ble for sterkt for henne rett og slett, og Valerina natt funket ypperlig. Hun ble såpass sløv at hun stortsett ville sove og ble kjappere trøtt, men hun var dog fortsatt helt med i hodet og presset seg til å holde seg våken lengst mulig. Hun fikk dette kun hjemme.

Nå ble hun som sagt ikke videre sløv i hodet på en måte, ville bare sove. Calmivet gjore henne sløv i kroppen, men der var hun ikke på noen måter trøtt selv... Jeg er ikke noe for å skulle sløve ned hunder før kjøring og/eller fly, men..

Har dere prøvd med DAP-halsbånd på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd DAP spray på henne.. Samt dynket halstørkle i DAP og jeg vil vel tro det blir samme funksjon som halsbåndet da. Men, uten hell.

nei, jeg er ikke for å dope ned bikkja jeg heller, og dette blir evnt kun om vi kommer til å kjøre bil hele dagen liksom, kun avbrutt av luftepauser. Ikke for å kjøre en tur på 2 timer. Men blir det så vi skal langt nedover Sverige og evnt Danmark, så tror jeg bikkja har det bedre av å sove, enn å sitte å stresse seg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det enda vært SÅ enkelt med Bridie så... Hu bryr seg ikke filla om å sprette rundt i Land Roger når vi kjører i terrenget, og jeg bruker både hender og bein til å holde meg fast, og ikke minst er glad for å være så godt polstret som jeg er, så jeg slipper å seile frem og tilbake i setet. Da danser Bridie rundt bak i bilen, eller legger seg rett ned og sover. Når vi drepte døra på Roger, så SOV Bridie seg gjennom alt.

Men når vi kjører i høy hastighet på feks veien i sverige (som vi gjorde i fjor sommer) så lå hu bak i bilen og pep på det værste... Samme stresset kommer i tuneller.

Aner ikke om det er lyden som blir når man kjører fort som skremmer hu, eller hva det er jeg... Men hu syns IKKE det er moro iallefall! OVER 70, og bikkja peser.. og etter vi har kjørt i 30-45 minutter... (å griskjøre på veien hjem på trevatn, der det hopper og spretter, og svinger osv, bryr hu seg ikke det døyt om. da sover hu).

Akkurat det samme er det her og. Tunneller, høye hastigheter og kjøring på ukjente veger i mørket (tror det er billysene til møtende biler som er et problem). Har prøvd det meste, men uten hell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere har noe over bilburet mens det "ekle" pågår?

Testet, uten hell...

Vi har prøvd MED teppe over, uten teppe, med frisk luft, uten frisk luft, med dap, uten dap, med godbit, uten godbit, med vann, uten vann, med ros og kos, alene i bur, og alle mulige kombinasjoner av dette. Til og med med ros og kos, OG Teppe over :) Men neida... pes pes pes pes. det er liksom det samme om hu sitter alene i buret, eller om hu ligger på fanget vårt eller om hu sitter ved beina foran. eller løs bak i varebilen for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om hu kjører en tur sammen med en veeeeldig rolig og avbalansert hund? Det funker kanskje best på valper, men, det kunne kanskje hjelpe til å "nå igjennom" ? Jeg ser for meg en "vaktsom" Bridie som ikke klarer å finne roen når du beskriver henne, og kanskje noen "treningsturer" med en veldig rolig hund kunne hjulpet? Samt at dere oppfører dere så normalt som mulig, sitter og prater rolig med hverandre og gjør hyggelige ting. Tenk etter, alt som Bridie syns er stas... Pluss det med den fæle bilkjøringa og kanskje en rolig hundekompis som hun kan finne "støtte" i, hvis hun er åpen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for oppdatering...

Bridie fikk en stk Valerina Natt ca 1 time før vi reiste på mandag. Allerede etter å ha kjørt i 20 min begynte hu å stresse og pese. Etter 45 min så det ut til at hu sku sovne, men så overnat hu trøttheten og peste som før resten av turen.

Så da anser vi det slaget som tapt også...

Jeg tror ikke det er håp om å gjøre noe md det når bikkja er 4 år jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...