Gå til innhold
Hundesonen.no

Zita Latoya


vima2k

Recommended Posts

Hei dere her inne..

Jeg har en hund som er aggresiv mot hann hunder og enkelte tisper.

Hun er helt grei mot meg og mine katter, men når det kommer til andre hunder, så kan det bli litt

flekking med tenner.

men i begynelsen så prøver hun å leke, men så bli det så hun klikker fulstending.

hadde en hund her i 10 dager, en ganske snill grand danois, hun startet å leke med han, men så

klikket hun fulstendig.

Jeg fulgte rådet til cæsar milan (tror jeg han heter) han fra Hundeviskeren, om at jeg ikke skule hjelpe

hun, hun prøvde å lege seg bak mine bein, og søkte trøst fra meg, men jeg jalp hun ikke, men

det jalp ikke så mye alikavel, hun er fortsat agresiv mot han..

va skal jeg jøre? noen tips?:banana::)

Ja her er da hunden min i sit fine agrisive moment :)

Lit morsomt bilde, men hun klikker veldi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at hun er aggressiv? Er det det at hun flekker tenner og bruker språket sitt?

Hun flekker tenner, reiser bust og flyger på hann hunder og enkelte tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett hunden, men jeg spekulerer i vei...

Om det kom en diger elefant ut fra intet og bydde deg opp til lek, hadde du synes det var kjempekult?

Du hadde sikkert blitt litt redd, sant? Og om du nå hadde søkt hjelp fra mammaen din, og hun hadde snudd ryggen til deg og sagt at "dette får du da virkelig takle selv jenta mi!"? Hadde du også blitt litt panisk og gjort alt i din makt for å komme deg unna denne gedigne og ivrige elefanten? Til slutt hadde du kanskje begynt å slå med en pinne eller hva enn du fant av våpen? :banana:

La denne hunden slippe å bli så redd at hun føler hun må skremme bort den andre hunden ved å bli "aggressiv". Ta henne vekk fra disse situasjonene før hun rekker å føle at hun må si ifra, og finn heller passende lekekamerater som hun går overens med.

Mindre og relativt roligere hunder tipper jeg vil være en god match.

(Fortsetter du å sette henne i slike posisjoner hvor hun blir såpass redd at hun blir "aggressiv", så kan det godt hende du skaper en hund som faktisk blir aggressiv uten anførselstegn.)

Edit: Når du sier "flyger på", har hun noen gang gjort noen skade på en annen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, joda jeg hadde blit ganske så redd om en diger elefant vile kommet bort til meg å leke hehe :banana:

Men det som er med hunden min er det at hun har vært ganske grei med enkelte hunder, men

det er nå i det siste. (glemte å skrive det i stad) :rolleyes:

Ja hun har skadet den grand danois som du ser på bilde. Men ikke noe stor skade, bare sånn små skader, men det er vel ganske mye fordi jeg fant ut at de begge likte å løpe så jeg aktiviserte de på en sånn måte at jeg skule prøve å få henne til å glemme dette med at hun skule være agresiv :) Om du/dere skjønner va jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er med hunden min er det at hun har vært ganske grei med enkelte hunder, men

det er nå i det siste. (glemte å skrive det i stad) :rolleyes:

Hvis en sånn type "aggressiv" atferd hadde kommet plutselig på hunden min, så hadde jeg tatt henne med til veterinær og fått en grundig undersøkelse av skjelett, ledd osv. Har du gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, joda jeg hadde blit ganske så redd om en diger elefant vile kommet bort til meg å leke hehe :)

Men det som er med hunden min er det at hun har vært ganske grei med enkelte hunder, men

det er nå i det siste. (glemte å skrive det i stad) :rolleyes:

Ja hun har skadet den grand danois som du ser på bilde. Men ikke noe stor skade, bare sånn små skader, men det er vel ganske mye fordi jeg fant ut at de begge likte å løpe så jeg aktiviserte de på en sånn måte at jeg skule prøve å få henne til å glemme dette med at hun skule være agresiv :) Om du/dere skjønner va jeg mener :banana:

Okay, så du brukte den andre hunden og "håpet" hun skulle glemme det? Det er både slemt gjort mot både din hund og GD... Når du VET hvordan hun reagerer, så hvorfor ikke fjernet henne fra den situasjonen? And CM klarer det med sine metoder betyr langt ifra at du skal "ta rådet" og gjøre det selv... Det er en serie der det innebærer mye klipping og liming, og vi får nok ikke se på langt nær alt eller.. Hvis du vil gjøre noe med det, ta heller kontakt med en hundeskole i nærheten, og gå på kurs. Der kan du få mye tips og hjelp på samme tid som du får aktivisert henne uten å måtte bruke en annen hund som hun kan skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du lill..

jeg vil ikke si jeg er slem fordi jeg (som du sier) BRUKTE grandisen.

jeg brukte han ikke.. de lekte fint, men enkelte ganger klikket hun!

Hvis en sånn type "aggressiv" atferd hadde kommet plutselig på hunden min, så hadde jeg tatt henne med til veterinær og fått en grundig undersøkelse av skjelett, ledd osv. Har du gjort det?

Nei det har jeg ikke jort..

kanskje jeg burde jøre det :)

Får håpe det ikke er noe galt med pija mi :banana:

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hund gjemmer seg bak meg, tar jeg over styringa og forteller høflig, men bestemt til andre hunder, barn eller voksne at det er min hund sin måte å si at den vil være i fred på. Respekter det. Hittill har jeg faktisk bare møtt på teite voksne som ikke tar hintet, men følger ettr fordi de på død og liv skal klå på prinessa som foretrekker å bli klådd på av de hun kjenner.

Å la en liten hund som atpåtil prøver å si ifra (eller ty til deg) hamle opp med en GD alene, er da egentlig veldig dårlig gjort. Nå har ikke jeg sett så mye på Hundeviskeren, men selv han mener vel ikke at hunder skal ordne opp selv når det er så rått parti.

EDIT: Nå har jeg snoket litt og du har fått rådet om å sjekke hunne for sykdommer i en annen tråd også. Gjorde du noe med det? Den tråden er over en måned gammel, så du har hatt masse tid. Det er nok en svært engstelig ung dame du har og jeg lurer litt på hva du har gjort i forhold til utfallene hennes mot biler etc. Det ser jo ut som hun har etablert atferdsmønstre som henger sammen og det er lurt å se på alle hennes tendenser til problematferd under ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt ei sele til hun så hun er lit flinkere i bånd nå (om det var det du mente)

Jeg er jo til stede når de lekte og når Han ble for ivri, så gik jeg jo in for å la ting roe seg ned,

Jeg er jo ike helt papp i skallen å bare lar han jøre va han vil... :banana:

Jeg er bare veldig dårlig på å forklare.. så det virker jo som om jeg kastet hun ut i situasjonen, men det var så absolut ike det jeg jorde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som sagt tidligere tatt henne med på kurs, helst med en som har studert adferd en del og kan gi deg gode råd. Da kan denne personen se hunden din, og på en bedre måte finne ut hva du bør gjøre med hunden din enn vi på sonen som aldri har møtt henne.

Det er jo ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre når slike ting skjer for man vil jo så gjerne at hunden skal bli sånn som den var før, og da er det lett å gjøre feil uten at man mener noe vondt med det. Man ser alltid feil lettere hos andre enn man gjør hos en selv og det tror jeg de fleste har gjort noen ganger.

Når det gjelder Milan fyren så ville jeg ikke satset på å følge det han sier. Han er liksom "mirakelmannen" som bare knipser med fingrene og så får du en superhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte rådet til cæsar milan (tror jeg han heter) han fra Hundeviskeren, om at jeg ikke skule hjelpe

hun, hun prøvde å lege seg bak mine bein, og søkte trøst fra meg, men jeg jalp hun ikke, men

det jalp ikke så mye alikavel, hun er fortsat agresiv mot han..

Det som var problemet der var at hunden løp rundt og kjeftet/ertet på seg de andre hundene i hundeparken og når dem svarte tilbake løp hun tilbake til mor. Det blir en litt annen setting :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmål:

Kan dvergveksten spille inn her ?

Det tror jeg egenkli ikke..

Hun var ikke agresiv mot andre hunder før, men hun har plutselig blit det.

Hun var lit små agresiv til folk med Luer og uniformerte folk (politi, securitas)

Men jeg ungår å møte på de folkene som hun er mest agresiv mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden?

Vist hun er under 2 år kan hun jo fremdeles vokse seg til, og med dvergvekst kan kanskje dette føre til problemer?

Kanskje det var dette MariaN hintet til.

Isåfall kan det være en ide og ta hun med til veterinær og sjekke ledd og bein. Synst å ha lest ett sted at dverger kan få litt problem med dette. Siden atferden hennes har endret seg nå, så -kan- det jo være at hun har kroniske smerter eller lignende.

Vist veterinær ikke finner noe, så blir jo neste steg eventuelle kurs eller en treningstime med spesialist.

Nidaros Brukshundsklubb for eksempel har jo kurs: http://www.nidarosbhk.no/index.php?p=31-31-31

Ta kontakt med dem å forhør deg litt :ahappy: er jo ikke lett med slike atferdsmønster hverken for hund eller eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...