Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg?


Ella8pv

Recommended Posts

Jeg skal smått om senn få meg hund, men vet ikke hvilken rase jeg skal gå for. Jeg håper jeg gjennom dette forumet og dere hundemennesker kan få noen tips som kan lede meg videre i letingen etter hunden for meg.

Aller først, litt om mine erfaringer med hund;

Jeg har hatt en wheaten terrier under oppveksten, men hadde ingenting med selve oppdragelsen av hunden å gjøre. Jeg gikk litt tur og koste litt, liksom. Ellers forsøkte jeg meg på en blandingsvalp for noen år siden, noe som absolutt ikke fungerte av mange grunner jeg ikke går inn på her. Jeg fikk uansett litt erfaring med å ha valp i hus og alt som følger med det, selv om hunden ikke ble hos meg. Ellers har jeg lånt venner og naboers hunder for litt turgåing og kos, og særlig lengre enn det strekker ikke min erfaring seg.

Viljen min til å jobbe og lære derimot, den er der. Jeg har tenkt til å gå på kurs og holder mulighetene åpne for å begynne med forskjellige typer trening dersom det er noe både jeg og hunden får lyst til. Mine tanker rundt hundehold er å forsterke positiv adferd og heller ignorere uønsket adferd fremfor straff. Jeg ønsker også å begynne med klikkertrening.

Mine ønsker til hunden og "bruken" av den;

Jeg kommer ikke til å ville bruke all min ledige tid på å jobbe og trene med hunden, jeg vil fortsatt ha plass og tid til resten av livet mitt også. Men jeg ønsker meg en hund jeg kan trekke med ut på tur og være litt i aktivitet med, fremfor en sofasliter og etterlunter. Jeg ønsker meg en hund som er lett i kontakten og som ser til meg for stimuli, kos og oppmerksomhet. Jeg vil ikke ha en hund som ikke er sosial, med andre ord. Jeg er ikke interessert i utstilling.

Når det gjelder hundens utseende er jeg interessert i en mellomstor/stor hund, men om jeg finner den rette kan den være litt mindre også. Miniatyrhund og de typiske selskapshundene er ikke noe for meg, ei heller fuglehunder og gjeterhunder. Jeg tror heller ikke jakthunder er noe for meg da jeg ser for meg at de trenger mer aktivisering enn jeg kan gi dem. Aller helst vil jeg ha en korthåret hund, men det går greit med litt ruft også. Ikke langhårede hunder som Collie og Samojed. Ellers må den også kunne gå overens med mine to katter og ikke jakte på dem innendørs. Jeg er veldig fascinert av mastiff-rasene, og også grand danois. Jeg er imidlertid usikker på hvordan slike store hunder vil være for meg med lite erfaring.

Jeg vet at en del av preferansene mine er slik man lærer hunden og ikke nødvendigvis er rasebetinget, men noen raser vil vel ha mer av det enn andre.

Rasene jeg har tenkt litt på;

Grand Danois

Borboel

Engelsk mastiff

Boxer

Rodesian Ridgeback

Manchester terrier

Jeg er imidlertid åpen for alt, og jeg ønsker først og fremst å finne den rette hunden, ikke det rette utseendet. Håper noen her vil komme med tips og gjerne begrunnelser for forslagene sine. Kan godt tenke meg å høre litt om deres hunder og raser også, om dere tror deres rase kan passe meg.

Må legge til at jeg tror at siden dette blir min (nesten) første hund bør den ikke være for stri og mentalt krevende. Og kanskje ikke sånn kjempestor, egentlig...

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Hei.

Etter min mening kommer det fram av innlegget ditt at du er fordomsfull, og da gjerne fordi du ikke har erfaring.

Bare listen over hunder som du har tenkt på ( jeg vil kommentere hvert enkelt forslag ) vitner om hvor lite kunnskap du har.. OG at du ser på utseende, ikke på egenskaper.

Grand Danois er altfor stort for deg.

Borboel Er en hunderase som oftest har altfor mye vakt, i tillegg ofte generelt skeptisk til folk utenfor flokken

Engelsk mastiff Samme som over, i tillegg så kommer leddproblemer allergier osv

Boxer Altfor livlig og krevende ift den tiden du har tenkt å bruke på den, du har heller ikke erfaring nok

Rodesian Ridgeback Kanskje.. HVIS du er heldig med hunden. Se Boerboel og Eng. Mastiff

Manchester terrier Du burde holde deg borte fra alt som heter Terrier, de er for stridige ift den tid du har tenkt å bruke, samt at du ikke har erfaring, og bare vil trene positivt osv..

Den rasen jeg kan komme på som kan passe for deg, utifra det du skriver, er Cavalier King Charles Spaniel. Muligens Whippet, eller en voksen, rolig Retrievertispe, eller Mops.

Jeg får sikkert kjeft for en såkalt "krass" tone her, men det får så være.

Håper du går kurs FØR hunden kommer i hus, det burde vært pålagt alle som går med tanker om å skaffe seg hund!

Lyke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var jo en ***** hyggelig velkomst til forumet... :o

Hva er det for et svar å gi, jeg skriver jo at jeg ikke har noe særlig kunnskap og håper å kunne finne det her, er det noe vits i å påpeke at det er åpenlyst at jeg ikke har kunnskap? Hvis det er på denne måten man deler sin kunnskap på dette forumet har jeg visst meldt meg inn i feil forum.

Og en ting til; er det noen som er fordomsfull her er det du :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke listet opp fordi jeg ikke har noen liste, jeg er bare fascinert av rasene jeg har nevnt ovenfor og har lånt en del hunder av de rasene tidligere og med det fått ålreit inntrykk av dem. Som jeg skrev er jeg åpen for alle forslag, jeg må jo bli kjent med rasen og lese meg opp på den, og siden jeg ikke kjenner rasene kan jeg ikke si nei til noe, om du skjønner.

Når det gjelder aktivitet tror jeg det kom litt feil frem i innlegget mitt. Jeg ønsker å bruke tid på hunden og trening samt kurs. Jeg bare ønsker ikke å bruke ALL min tid. Jeg er interesert i valpekurs, kurs ettersom hunden blir eldre, og eventuelt annen type trening dersom det er noe som passer meg og hunden. Jeg har tro på et aktivt dyrehold, og kommer til å ønske å gi hunden alt den trenger. Jeg ønsker meg heller en hund som krever litt mosjon og aktivisering fremfor en hund som ikke gjør det. Jeg tror ikke labrador er for aktiv for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror at en whippet ville være ett perfekt alternativ for deg; Den er (etter min erfaring) grei og ikke spesielt krevende. Den er kort pelset, passe stor uten å bli liten. Den kan trenes med både fysisk og mentalt, det er en perfekt sofakamerat når man ikke gidder å gå tur i regnvær :frantics: Jeg syns det er en suveren og ofte undervurdert hund, som jeg syns egner seg godt til førstegangseiere som ikke har de store ambisjonene utover å ha en trivelig turkamerat og familiemedlem. Jeg ville ha undersøkt nøye hvilke oppdrettere som er aktuelle, for det har blitt en stor økning av dem de siste årene og alle er vel ikke like erfarene og kunnskapsrike, desverre.

Lykke til i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Da skal jeg lese litt om whippet og se om det kan være noe for meg. Takk skal du ha :frantics:

Send meg gjerne en PM så kan jeg gi deg litt div info om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en whippet ville være ett perfekt alternativ for deg; Den er (etter min erfaring) grei og ikke spesielt krevende. Den er kort pelset, passe stor uten å bli liten. Den kan trenes med både fysisk og mentalt, det er en perfekt sofakamerat når man ikke gidder å gå tur i regnvær :frantics: Jeg syns det er en suveren og ofte undervurdert hund, som jeg syns egner seg godt til førstegangseiere som ikke har de store ambisjonene utover å ha en trivelig turkamerat og familiemedlem. Jeg ville ha undersøkt nøye hvilke oppdrettere som er aktuelle, for det har blitt en stor økning av dem de siste årene og alle er vel ikke like erfarene og kunnskapsrike, desverre.

Lykke til i jakten!

Jeg signerer denne til 1000! Whippet er en utrolig grei førstegangshund, i hendig størrelse og format.. Og kan brukes til det meste med mindre man har tenkt seg i høyere nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imidlertid usikker på hvordan slike store hunder vil være for meg med lite erfaring.

En stor hund er nødvendigvis ikke vanskeligere å oppdra enn en liten hund, men det er ikke å stikke under en stol at du har et mye større problem om du ikke har kontroll på en stor hund enn en liten hund. Det blir så mye mer av alt med en stor hund. Dersom en liten hund hopper opp er det ikke så mange som bryr seg, men får dem en hund på 70kg i ansiktet er det ikke like akseptabelt. Selv om man velger liten hund bør man ha klare regler og være bevisst, men det er enda viktigere med en stor hund.

Godt mulig at du er klar over den, men på Canis har du en rasevelger som du kan titte litt på; http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger...mid=126&s=9.

Lykke til med valg av rase og uansett hvilken rase du velger, gjør grundig forarbeid når det gjelder oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg tror heller ikke en større hund er vanskeligere bare fordi den er større. Det jeg imidlertid tenker er at det er litt større fallhøyde dersom jeg gjør noe feil da, dersom jeg ikke får det til liksom. Som du sier er det viktigere med kontroll på en stor hund enn en liten, og jeg vil ikke komme i en situasjon der jeg har en stor hund jeg ikke har kontroll på. Nå vet jeg at jeg kommer til å jobbe mye med hunden min for å få den slik jeg vil ha den, og kommer til å støtte meg på andre erfarne hundeeiere samt kurs osv, så jeg er ikke redd for å prøve en stor hund. Jeg vil bare vite hva jeg gjør først, jeg vil ha et par forhåndsregler og vite hva jeg kan forvente (så langt man kan forvente noe), slik at utfallet blir godt.

For å være ærlig er det større hunder som apellerer til meg, en hund man kan ta litt i, en med litt muskler og motstand. Og jeg er ikke redd for å jobbe litt eller måtte ta i litt.

Har prøvd den canisvelgeren men synes den er litt tullete.

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er intressert i mastiffer må jeg anbefale den rasen jeg har selv: bordeaux dogge.

Utrolig behagelig og rolig hund, som ikke krever altfor mye. Den er veldig hengiven ovenfor sin eier, men kan være skeptisk til fremmede(uten å være agressiv). Du kan lese mer om rasen på : www.bordeauxdogge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er jo kroppsbygninga til en Rottweiler i en innpakning som gjør at du får "mye" gratis (med forbehold). :frantics: Den koser folk ihjel, men kan være "vaktsom" (ingen ting går umerket hen). Du kan gå kurs og gjøre mye gøy med den (bruks, lydighet, agility hvis du holder vekta i sjakk), den eter alt den får (mao ingen spiseproblemer), er du nøye med oppdretter er det lite sykdommer å komme over (sett bort fra hengeørene som kan bli ekle, som alle andre hunder) og de er veldig kontaktsøkende når de har skjønt at det er DEG all glede i livet stammer fra (glede = mat & lek). Min brukte kanskje 3-4 dager på å forstå at hvis hun satt seg ned foran meg så kom det godbiter og kos. Kjeder hun seg kommer hun og "øner" på meg, noe man og kan både kontrollere og nyte.

Men så er det jo det at mange avskriver den fordi den er så "vanlig" og "kjedelig".

Dessuten har den et høyere aktivitetsnivå enn man først så for seg, og som bare må oppleves. Man kan få en sofasliter eller en formel 1 hund.

......og man bør ha mye humor, da den vanligvis ikke skjønner størrelsen sin og løper tulling til den slår hodet. Da løper den videre. Kan putte bøtter på hodet og løpe ned bakker. Kan ta springfart og sette seg fast i trær. Men kan også sitte og analysere deg, gå og hente brødposen på kjøkkenet og tro at dette virkelig var en flott sak å gjøre. Kan fortsette å forsøke å gjøre det rette helt til maten går slutt.

Ang. kontrollering, så er det veldig greit å få noe kontroll som valp. Det er egentlig ikke så mye stress, så lenge man øver på kontakt et par gang i uka så har du en hund som setter ræva ned midt i den værste ungdomsstria. Som sagt gjør disse hundene det meste for en bit leverpostei eller liknende. Litt båndtrening og man er i boks. Skal ikke være rakettvitenskap.

Men Whippet er en utrolig flott hund som jeg også vil anbefale, har selv tenkt på den som hund nr2 om en 5-6 år :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en fin presentasjon av labradoren! Høres jo uten tvil svært sjarmerende ut. Jeg har jo hatt mye kontakt med labbiser opp gjennom livet og har alltid vært glad i dem, så jeg ser ikke bort fra at labrador kan være et alternativ. Som du sier hopper nok en del folk over den fordi den er så vanlig.

Jeg synes whippet høres ut som en søt, sjarmerende og grei førstegangshund, men må innrømme at jeg aldri har vært særlig glad i rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på Gråtass sitt innlegg, og anbefaler Whippeten. Det er virkelig herlige hunder, og mye mer hardføre enn de ser ut! Ellers ville jeg kikket litt på den korthårete Collien jeg. Det er flotte hunder, virkelig herlige og dersom du går på kurs og lignende er de fine førstegangshunder. Jeg ville holdt meg unna hunder med mye "vokt"/ressursforsvar, hunder med mye jaktinnstinkt og hunder som krever mye aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; jeg synes det er kjempebra at du har satt deg så mye inn i det. Det virker ikke for meg, som en av de første her skrev, at du velger hund etter utseende. Når du låner hund av de rasene du har kikket på så får du virkelig sett hvordan de er, ofte har man kanskje gjort seg et annet inntrykk utifra en rasebeskrivelse. Når det gjelder rase; så synes jeg du burde sjekke opp Pinscher, eller synes jeg whippet var et godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på Gråtass sitt innlegg, og anbefaler Whippeten. Det er virkelig herlige hunder, og mye mer hardføre enn de ser ut! Ellers ville jeg kikket litt på den korthårete Collien jeg. Det er flotte hunder, virkelig herlige og dersom du går på kurs og lignende er de fine førstegangshunder. Jeg ville holdt meg unna hunder med mye "vokt"/ressursforsvar, hunder med mye jaktinnstinkt og hunder som krever mye aktivisering.

Signerer denne! Virker som at korthåret Collie kan passe deg veldig godt! Det er en aktiv rase, glad og sosial, elsker å trene og lære og den er med på alt! Ene dagen er den gladelig med på mange timers tur mens den neste dagen kan den godt finne seg i å bare slappe av om nødvendig, maser aldri om noe :frantics: Den er meget forskjellig fra den langhårete Collien og er mye mer stabil psykisk, de jeg har vært borti finnes ikke nervøse eller redde :| Bare å sende meg PM hvis du vil høre mer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på Gråtass sitt innlegg, og anbefaler Whippeten. Det er virkelig herlige hunder, og mye mer hardføre enn de ser ut! Ellers ville jeg kikket litt på den korthårete Collien jeg. Det er flotte hunder, virkelig herlige og dersom du går på kurs og lignende er de fine førstegangshunder. Jeg ville holdt meg unna hunder med mye "vokt"/ressursforsvar, hunder med mye jaktinnstinkt og hunder som krever mye aktivisering.

Takk for tips. Jeg kjenner litt til den langhårede Collien via en nabo med det. Den har jeg sett vokse opp, har vært med på valpekurs med den og har lånt den til turer og sånt. En veldig rolig og koselig hund, men jeg følte ikke at den hadde helt den kvikke og humoristiske personligheten jeg er ute etter. Jeg må bare fortelle en utrolig morsom historie om den hunden. Vi hadde den med opp på en bane for å spille litt fotball med den, da det kom en dame med en saluki unghund. Denne hunden var bare helt sjukt rask, og den virkelig mobba den stakkars collien, som vi syntes var så smidig og grasiøs før salukien kom. Salukien løp som vinden og sneia borti collien som forgjeves forsøkte å ta igjen mynden. Etter en stund roa salukien seg ned og gikk med på å leke med collien, og luringen lærte seg til slutt å velte den stakkars collien som bare ville leke og tulle :frantics: Hver lille runde endte med at salukien veltet collien, på en veldig finurlig måte, før hun løp vekk fra den. Merkelige greier. Liten digresjon.

Som du sier er det nok en ide å være oppmerksom på hunder med mye vokt og ressursforsvar. Desverre er det akkurat den type hund jeg liker best og egentlig ønsker meg, så jeg må finne ut hva jeg skal gjøre med akkurat det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt; jeg synes det er kjempebra at du har satt deg så mye inn i det. Det virker ikke for meg, som en av de første her skrev, at du velger hund etter utseende.

Tusen takk, godt å høre! Ble litt forundra over det innlegget der, ja.

Når du låner hund av de rasene du har kikket på så får du virkelig sett hvordan de er, ofte har man kanskje gjort seg et annet inntrykk utifra en rasebeskrivelse. Når det gjelder rase; så synes jeg du burde sjekke opp Pinscher, eller synes jeg whippet var et godt forslag.

Pincher skal jeg sjekke ut. Husker jeg møtte en pincher en gang jeg gikk tur med en BC jeg passet for en gammel mann, og det er noe av det sprekeste jeg har sett. En utrolig morsom liten fyr, sydende av personlighet og humor. Jeg husker den tok løpefart og hoppa opp i armene på eieren :frantics: Kan hende er pincher en rase for meg, skal uten tvil sjekke den opp. Jeg må innrømme at jeg har vært litt skeptisk for jeg har liksom fått inntrykk av at pincheren er blitt en del av den miniatyrhundmoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par uerfarne som har Grand Danios som førstegangshund. Se bort ifra at det er en STOR hund, så er den jo faktisk ganske behagelig å ha i hus? :frantics:

Men der må du altså tenkt på at du har en gedigen hund.. og du må ha plass deretter. hehe.

Syns ikke innlegget ditt var så ille jeg.

Lykke til..

Gjør som jeg gjorde da jeg var lita: skriv opp liste over alle hundene du syns er fine. Deretter eliminerer du de ut etter behov og kjent edferd/sykdommer.

Men jeg ville egentlig bare ha meg Groenendael fordi jeg passet en hund som var lik den rasen.hahah! Og her sitter jeg med nr tre :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg kjenner litt til den langhårede Collien via en nabo med det. Den har jeg sett vokse opp, har vært med på valpekurs med den og har lånt den til turer og sånt. En veldig rolig og koselig hund, men jeg følte ikke at den hadde helt den kvikke og humoristiske personligheten jeg er ute etter. Jeg må bare fortelle en utrolig morsom historie om den hunden. Vi hadde den med opp på en bane for å spille litt fotball med den, da det kom en dame med en saluki unghund. Denne hunden var bare helt sjukt rask, og den virkelig mobba den stakkars collien, som vi syntes var så smidig og grasiøs før salukien kom. Salukien løp som vinden og sneia borti collien som forgjeves forsøkte å ta igjen mynden. Etter en stund roa salukien seg ned og gikk med på å leke med collien, og luringen lærte seg til slutt å velte den stakkars collien som bare ville leke og tulle :frantics: Hver lille runde endte med at salukien veltet collien, på en veldig finurlig måte, før hun løp vekk fra den. Merkelige greier. Liten digresjon.

Som du sier er det nok en ide å være oppmerksom på hunder med mye vokt og ressursforsvar. Desverre er det akkurat den type hund jeg liker best og egentlig ønsker meg, så jeg må finne ut hva jeg skal gjøre med akkurat det...

Hun mente den korthårete Collien, ikke den langhårete ;-)

Er en HELT annen hund! Den korthårete er hardfør og tøff og ville aldri ha blitt veltet over ende av en Saluki, det kan jeg love deg! Det er kjappe og arbeidsglade hunder med iver og sjarm og en glede som er helt herlig å se! Det blir aldri kjedelig med en kortis i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mente den korthårete Collien, ikke den langhårete ;-)

Er en HELT annen hund! Den korthårete er hardfør og tøff og ville aldri ha blitt veltet over ende av en Saluki, det kan jeg love deg! Det er kjappe og arbeidsglade hunder med iver og sjarm og en glede som er helt herlig å se! Det blir aldri kjedelig med en kortis i huset!

Hehe, ja jeg skjønte det var den korthårede hun mente altså. Jeg har bare kjennskap til den langhårede, men at den korthårede ikke ville latt seg velte overende av en saluki høres unektelig bra ut :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg skjønte det var den korthårede hun mente altså. Jeg har bare kjennskap til den langhårede, men at den korthårede ikke ville latt seg velte overende av en saluki høres unektelig bra ut :frantics:

Ah, skjønner :| Kortisen kan minne om Dobermannen hvis du kjenner til gemyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om et par uerfarne som har Grand Danios som førstegangshund. Se bort ifra at det er en STOR hund, så er den jo faktisk ganske behagelig å ha i hus? :D

Men der må du altså tenkt på at du har en gedigen hund.. og du må ha plass deretter. hehe.

Syns ikke innlegget ditt var så ille jeg.

Takk, jeg følte ikke akkurat at det var så ille jeg heller.

Jo jeg vet at man må huske på størrelsen når det gjelder grand danois, ikke kjøpe en liten konebil og sånn, men slik jeg har forstått det trenger de ikke nødvendigvis all plass i verden så lenge de får aktivisert seg nok utendørs og mentalt. Det jeg imidlertid er redd for er å ende opp med en stor hun jeg ikke har kontroll over... Jeg møtte i forrige uke en enorm rottweilerblanding på 70 kg som hadde slitt seg ut av eiers hender på jakt etter en katt. Jeg fikk tak i den men glapp båndet opptil flere ganger for hunden var så sterk og spinnvill etter den katten, og da jeg endelig fikk ordentlig tak på den måtte jeg tviholde for å klare å holde den fast. Venninna mi var dritredd stakkars, og eieren lite høy i hatten. Og det er sånn jeg er redd for å ende opp, selv om jeg selvsagt har store planer om å jobbe mye for å unngå det.

Jeg har lånt en grand danois en del og gått mye tur med den og lekt en del, samt hatt den innom her hjemme en tur. Det er en utrolig behagelig og interessant hund som jeg liker veldig godt. Jeg skal også ut og besøke en oppdretter for å treffe enda flere av rasen, bare for å bli litt kjent med den. Jeg har ikke lyst til å få meg en hund jeg ikke kjenner, eller en rase jeg ikke kjenner da, så jeg har jo litt av en jobb foran meg når jeg nå skal gjøre meg kjent med aktuelle raser. Men også veldig spennende da :frantics:

Ah, skjønner :| Kortisen kan minne om Dobermannen hvis du kjenner til gemyttet?

Vet du, doberman er en rase jeg aldri har møtt. Jeg har selvsagt hørt mye rart, da... Hvordan vil du beskrive de to rasene da? kan doberman også være noe for meg altså? Jeg trodde kanskje doberman var en litt ekstra krevende hund, men det er kun basert på dobermann-myter man hører her og der.

*Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...