Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvin og blodig urin

Sverami

Recommended Posts

Skrevet

Hei hei

Jeg har to marsvinbrødre som tusler rundt i samme bur.

I dag så oppdaget jeg plutselig en blodig urindam på en pappose de har brukt som leke...Og det var ikke bare rosa, men mørkerødt :ahappy:

De fikk middsprøyte i går, torsdag 3 Juli, kan dette ha en sammenheng?

Noen som vet hva dette kan være?

Alle svar og innlegg blir mottat med stor takk!

Skrevet

Ring vetrinær og hør.Mulig reaksjon på middsprøyta eller urinveis infeksjon som nå viser seg-men ta kontakt med vet,umulig å si sikkert hva det kan være. Ta med begge to i tilfelle det er smittsomt ..

Skrevet

Ringte veterinærvakt på Fredag og han var ikke særlig hjelpsom. Sa at av og til så kunne tisset demmers være litt oransje, men det her var jo blod :S

Det har gått over nå og han drikker og koser med broren sin...har prøvd å kjent etter stein i urinrøret, men ingenting å kjenne. Merkelige saker...skal ringe veterinæren igjen i morgen!

• 3 weeks later...
Guest LeenaM
Skrevet

kaninene mine har tisset rødt noen ganger. mamma har lest at de kan gjøre det fordi de får løvetann, men dette har skjedd på vinteren også.. jeg tror ikke det er noe farlig med de, så det er jo ikke sikkert det er noe farlig for marsvinet ditt heller. nå er jo ikke kanin det samme som marsvin, jeg vet det, men det kan jo være det samme. høres likt ut =)

• 1 month later...
Skrevet

hmm ,

det har jeg faktisk ikke hørt om før.

men det er vel ikke noe nå lenger ?!

hvis det er det burde det vel kanskje ha sjedd noe ?

ikke vet jeg . .

har ikke marsvin så har ikke så ''peiling'' .

menmen! :)

Skrevet
men det er vel ikke noe nå lenger ?!

Se her: :icon_confused:

Det har gått over nå og han drikker og koser med broren sin...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...