Gå til innhold
Hundesonen.no

Reker


Maria

Recommended Posts

Maria har fått øynene opp for reker :)

Dessuten skal vi ta inn reker på jobben nå, men jeg sliter litt med å velge hvilke arter vi skal ta inn (jeg får bestemme!). I første omgang har vi bestilt asiatisk brunreke (viftereke) og kirsebærreker. Noen som har erfaringer med dem og kan fortelle litt? :) Så vidt jeg vet er kirsebærreker allrighte nybegynnerreker?

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av reker etter hvert. Kan man ha noen i et 22 liters kar med pumpe synes dere? Eventuelt hva slags vekster/beplantning og bunnsubstrat trives de med (først og fremst kirsebærreker)?

EDIT. Endret navn på rekeart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsebærrekene er kule! :) Har masser av dem, litt for mange faktisk :rolleyes: De formerer seg ganske fort, og er lette å holde. Men de er jo og små så derfor og lette å tygge på for fisk :)

De liker veldig godt mose, og jeg kjøpte gress her om dagen, noe de ser ut til å like veldig godt :)

Ellers krever de gode muligheter til å gjemme seg, hvis de går sammen med fisk.

Jeg har biltemasand til mine reker, men har ikke hørt om at de krever noe spesiell grus eller sand..

Indiske kloreker har jeg og, de går i det store karet og er litt tøffere av seg, hehe jeg har sett rekene ta opp kampen om mat med en 20 cm stor acarahann :) Det er selvtilliten sin det tenker jeg!

De formerer seg og ganske fort, kule dyr som er verdt å ta en titt på :)

Amonereke har jeg og hatt, syns det virket som om de var mer framme, ikke gjemmer seg så mye som de indiske. Men har ikke så mye kunnskap om de.. Hmm.. Kanskje jeg skal kjøpe noen fler av de, de er jo morsome! :)

Reker er moro! :D Bare vent til du blir hekta du og *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hekta før jeg har fått noen engang :) Hehe. De er dritkule. Reker er nok mer min greie enn fisk (bortsett fra kampfisk). Skal jeg ha fisk må jeg ha stoooort kar, men det får jeg ikke får jeg flytter og får god plass. Så rekene er jo et bra supplement.

Jeg går nok til anskaffelse av kirsebærreker, ja. :) Men jeg drøyer nok til etter at jeg er ferdig med sommerferien.

Ingen som har erfaring med vifterekene? Har lest om dem på akva***** (dere vet nok hvor), og de ser kule ut de og.

Forresten.. Leste at kirsebærreker fort kan "gå med i dragsuget" om man har en pumpe som trekker vann ut av akvariet. Hvordan ville de ha trivdes i et akvarie uten pumpe, da? Jeg har et med og et uten, der kampfisken bor. Kanskje jeg heller skulle ha de der enn i det andre? Vil jo ikke at de skal forsvinne inn i pumpa heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker høres gøy ut. Hvilke temperatur og lysforhold er de avhengige av? Og hvor stor plass? Hvor mange bør man ha? Trives de mange sammen eller få?

Kanskje reker hadde passet på hybelen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Leste at kirsebærreker fort kan "gå med i dragsuget" om man har en pumpe som trekker vann ut av akvariet. Hvordan ville de ha trivdes i et akvarie uten pumpe, da? Jeg har et med og et uten, der kampfisken bor. Kanskje jeg heller skulle ha de der enn i det andre? Vil jo ikke at de skal forsvinne inn i pumpa heller!

Du kan få kjøpe reker av meg hvis du vil :)

Meeen jeg må ærlig innrømme at jeg har pumpe i karet mitt, må jo det..! Og ja det går endel småreker inni der og, men de kommer seg ut, ikke vet jeg hvordan eller hvor men jeg har aldri funnet noen rekelik inni pumpa ihvertfall *flirer* Nå har jeg akkurat satt inn ny pumpe, da den gamle gjorde en rævva jobb, så det blri jo spennende å se hvordan den funker :)

Reker høres gøy ut. Hvilke temperatur og lysforhold er de avhengige av? Og hvor stor plass? Hvor mange bør man ha? Trives de mange sammen eller få?

Kanskje reker hadde passet på hybelen? :)

Hvis du tenker på kirsebærreker så kan du lese bittelitt om de her og som du ser så trenger man ikke store karet til de, men det kommer jo seff an på hvor mange du har da.. De formerer seg fort så man trenger ikke mange rekene til å begynne med.

Og ja, reker på hybelen funker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee! Rekene kom fortere enn jeg trodde. Nå har jeg 5 stk. kirsebærreker i karet mitt. De sitter og "chiller" under noen blader. Bittesmå er de! :) Søtingene. Barnevakt er allerede skaffet siden jeg skal bort i morgen.

Burde jeg ha flere, eller er 5 greit i starten?

Får se om de trives og slikt. Hvis de gjør det får jeg i alle fall rekedilla. De er nydelige. Hehe.

Vifterekene vi fikk var forøvrig store og flotte. Kjempestilige. Det blir nok flere typer når jeg får stort kar, en gang i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! :P

5 er helt greit å begynne med, jeg begynte med 12 i 63 liter'n min, tok ikke så lang tid før det ble fryktelig mange fler :ahappy:

Ehm. La oss si at jeg skaffer meg et par reker, og så plutselig *poff* er det 10 ganger så mange, og akvariet begynner å minne om en sardinboks i populasjonstetthet. Hva gjør man? Lager rekegrillspyd?

Ellers så høres rekeakvarium absolutt interessant ut! *Planlegge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. La oss si at jeg skaffer meg et par reker, og så plutselig *poff* er det 10 ganger så mange, og akvariet begynner å minne om en sardinboks i populasjonstetthet. Hva gjør man? Lager rekegrillspyd?

Ellers så høres rekeakvarium absolutt interessant ut! *Planlegge*

:ahappy: Har du sett str på de gutta der eller? Grillspyd funker dårlig, men det er bare å selge de da, eller evt gi de/bytte de i noe annet i dyrebutikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på dyrebutikken på Metro senter på Lørenskog :ahappy: Ugly butikk, men hyggelige folk. Hehe. Bare å komme innom, neste uke jobber jeg hver dag :P

Jeg ble overrasket over hvor pittesmå de var altså. Spesielt den ene. Den er så liten at jeg nesten ikke ser den ^^ Fineste rekebebisene. I morgen må jeg se om de har fått tilbake litt farge. Da jeg tok de oppi karet var de fortsatt litt vettaskremt og bleke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite :ahappy:

Du får si ifra hvis jeg skal hjelpe deg med å skaffe reker da, vettu :P Det skulle nok ikke være så vanskelig å få tak i en hel del ulike arter. Blant annet gabonreker (de stooore).

Skal prøve å ta bilde av de små etter hvert. Så får dere se så små de er. hehe

Hvordan er forresten levetiden på kirsebærreker?

EDIT. Må bare nevne at vi fikk glassmaller i dag også. De er dritkule! Helt gjennomsiktige. Akvariedyr er så moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for det :ahappy:

Gabonreker ser morsomme ut, har ikke sett de i live, bare på bilder. Men tror det evt blir ved en senere anledning når jeg få større kar. Har endel bunnfisk i det store karet, så tipper det holder akkurat nå.

Hvor gamle de blir har jeg ingen formening om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan får du det til Marianne, jeg kjøpte jo fem seks stykker av de du leverte til butikken, men kan enda ikke se noen bebiser <_< de har rot, planter i massevis og går ikke sammen med noen andre agresive fisker... karet er 45 liter. jeg fikk med noen mer blanke reker i samme slengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du det til Marianne, jeg kjøpte jo fem seks stykker av de du leverte til butikken, men kan enda ikke se noen bebiser <_< de har rot, planter i massevis og går ikke sammen med noen andre agresive fisker... karet er 45 liter. jeg fikk med noen mer blanke reker i samme slengen...

Hehehe det tar jo litt tid da! Dessuten så er bebisene så små at det er nesten håpløst å se de før de blir litt større :)

Hvordan fisk går de sammen med? Og blanke reker? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at kampfisken tok rekene mine :blink: Det var ingen bra kombinasjon.

Men jeg har viftereker (asiatisk brune reke) i det andre karet nå. De er fryktelig kjedelige (veldig rolige), men er supereffektive bajs- og møkkspisere. Herlig! Akvariet er merkbart renere etter at de kom i "hus". Kjempemoro. Dessuten er de kjempekule å se på når de fanger småting som kommer ut av pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...