Gå til innhold
Hundesonen.no

Sirkusdyr, tvunget til å underholde for vår glede.


ToneS

Recommended Posts

Tatt fra "Tvunget til å underholde, rapport om bruk av dyr i sirkus"

Vil du vite mer enn det lille jeg skriver opp her, trykk på linken over .

Dyrene som brukes i Norge og andre land lever et liv som på ingen måte er i tråd med moderne kunnskap om dyrs adferdsmessige behov.

I sirkuset er det ikke dyret som er i sentrum, men det dyret kan prestere og tjene inn.

Dyr i sirkus lever under forhold som vanskelig ville blitt akseptert for andre sammenlignbare former for utnytting av dyr: Forholdene er kummerligere enn det man kan se i dyreparker med lavest standard.

Det er dessuten eneste dyrehold hvor dyrenes ”revir” skifter fra dag til dag - da tiden hvor dyrene ikke tilbringer i transportvogner, tilbringes i midlertidige bur, båser og andre provisoriske oppstallinger.

Sirkus gir barn et unaturlig forhold til dyr.

Litt om problemer hos elefanter:

- Det tydeligste signalet på mistrivsel i fangenskap er tvangsadferd: Ofte ser man elefanter stå og veive med hode og kropp.

- Så godt som alle undersøkte elefanter i sirkus utfører stereotypier - enten kroppsveiving, hodenikking eller snabelveiving

Litt om problemer hos sjøløver:- Sjøløver er vannavhengige dyr, og deres behov kan vanskelig tilfredsstilles på et omreisende sirkus, påpekes det av Rådet for Dyreetikk.

- Det sier seg selv at en tank som skal rommes i en transportkontainer aldri kan komme i nærheten av å tilfredsstille sjøløvenes behov for bevegelse og aktivitet.

- Stereotypier hos seler i zoologiske hager, hvor bassengene er større enn i sirkus, men likevel trange i forhold til naturlige miljøer, er et vanlig syn.21) Dyrene kan ses svømme den samme runden om og om igjen på en ”mekanisk” måte. I sirkus er imidlertid ikke slik abnorm svømmeadferd lett å oppdage, ganske enkelt fordi bassengene dyrene lever i er mindre enn at de overhode kan svømme i dem.

Litt om problemer for klovdyr i sirkus:

- Sirkuset tilbyr ikke disse raske steppe- og fjelldyrene noen virkelig form for mosjon. Og de har heller ingen flokk å forholde seg til.

- De isoleres fra flokkmedlemmer og hindres i normal bevegelse og adferd ved at de holdes bundet til stolper, innestengt i mindre innhegninger eller provisoriske båsanretninger i telt eller transportvogner.

- Kamelen har sterke tenner og kjever, den kan gripe et menneske i hodet, riste til og forårsake store skader.24 Derfor ser man av og til at både kameler og lamaer er tjoret slik at selv bevegelse med hodet umuliggjøres.

- ”Det ble rapportert at abnorm adferd forekom i alle arter som var representert på sirkus, og i visse tilfeller brukte dyrene betydelige deler av sin tid på slik adferd, f.eks. formålsløs vandring, hodesveiving, gitterbiting m.m.”

Andre undersøkelser har vist boksvandring og voldsomme og abnorme svingninger med hodet hos sjiraffer, kameler og lamaer i sirkus.

Litt om problemer til hester i sirkus:

- Sirkushestene tilbrakte i en undersøkelse ca. 90% av døgnet oppbundet i teltet, resten av tiden ble de bundet til en stolpe eller oppbevart i bilene.

- Å løpe rundt i en manesje tilfredsstiller på ingen måte hestens behov for bevegelse, ”boksvandring” eller tripping er stereotypier som man kan se hos hester.

- Stereotyper knyttet til manglende matsøkingsadferd er også et kjent fenomen blant hester i fangenskap og kan også observeres i sirkus: Hester som sluker luft eller biter på “krybben” og annen innredning er et tegn på slik frustrasjon.

Og for de (få, håper jeg!) av dere som tenker noe sånt som " De er jo bare hester, elefanter osv" Her er litt om hunder og katters problemer i sirkus:

- De har få faste punkter i tilværelsen; den stadige transporten gir ikke dyrene den ro og hvile de naturlig ønsker.

- Ikke minst utsettes de for frihetsberøvelse: Hunder og katter i sirkus bor for det meste i bur - enten provisoriske transportable bur som blir satt opp i tilknytning til teltene eller bur i transportvognene.

- Sirkusdyrene er å regne som i karantene, noe som gjør at de ikke kan luftes utenfor området, og de må også hindres i å ha kontakt med andre dyr på stedet der sirkuset opptrer.

- Problemene som oppstår med katter i sirkus er tydelige - disse dyrene holdes som regel i relativt små bur (eks. 4 katter i et 1,5x1,5 meters bur), og mulighetene for et naturlig revir eller i det minste naturlig lek, løping, klatring, jakt og annen fysisk utfoldelse er ikke tilstede.

- Hunder i sirkus har også meget begrenset bevegelsesmulighet, og får så godt som aldri en normal tur, grunnet både karantenebestemmelser og sirkusrutiner.

karantenebestemmelser og sirkusrutiner. Oppbinding mesteparten av tiden er ikke i tråd med hunders adferdsbehov, likeledes fører oppstalling i bur til stress og frustrasjonsadferd som vedvarende bjeffing, pesing og “burvandring”.

Dyrenes liv består i stor grad av å være under kontroll - oppmerksomheten som rettes mot dem er primært krav om prestasjon i sirkusnummeret. Selv om hunder liker å leke med mennesker, er “leken” i sirkusnumrene av en annen karakter: For at dyrene stadig skal prestere og dessuten utføre svært unaturlige øvelser som balansering på forhjulet av en sykkel eller på ryggen til en hest, kreves vedvarende kontroll over, og strenge repeterte krav til, dyrenes adferd.

--------------------------------------------------

Dette er bare toppen av problemene, jeg har ikke nevnt:

- Leveforhold om vinteren

- Transporten (generelt)

- Treningen dyrene får (Skjult voldsomhet!)

- Tradisjon i utnytting

- Sirkus industrien - global dyrehandel

- Dyresirkusene og den norske lov

- Dyresirkus - villedning fremfor forståelse

----------------------------------------------------

Her er en film , for dere som er interesert. For dere som ikke liker sterke bilder, skru av filmen på slutten, når rulleteksten kommer.

Jeg oppfordrer alle til å se denne filmen, spesielt dere som er for dyresirkus, eller ikke bryr dere:

Og en kort reklamefilm:

Filmen kan virke veldig brutal på starten, den blir mer som en dokumentar etter noen få minutter.

Ja, filmen er på engelsk, men det er mulig å skjønne hva som foregår, uansett om du kan språket eller ikke.

Ja, dette er fra utenalandske sirkus, men ikke kom å si at noe av dette ikke skjer i norge!

Og ja, hvis du vil se hele filmen må du desverre bruke 23 minutter av ditt travle liv til å se den. Du kan jo tenke på alle sirkusdyrene som i dette sekund blir slått, ikke gitt mat og drikke fordi noen har glemt dem, sitter i ett trangt bur der de ikke kan snu seg, ligger i sin egen urin osv osv osv..!

Link til en film om behandlingen av hundene på sirkus (Arnardo i dette tilfelle), for dere som tenker mest på hunden.

Siden dette ble mest sirkusdyr generelt, så har dere her noen bilder fra Norge, som "bevis" på at dette faktisk skjer her i gode, trivelige og perfekte norge også.

Link

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Så, si meg; hvorfor tar voksne mennesker med seg ungene sine på dyresirkus? Er dette med på at ungene får respekt for dyrene?

Sånn.. Bare spør vis dere ikke skjønner, det er noen linker som ikke funker, eller hvis dere lurer på noe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noget mod at tage unger på cirkus, men nu er jeg godt nok oså opvokset i et land, hvor det er ulovligt at have vilde dyr i cirkus, hvor det kun er tilladt med hunde, katte, heste, geder og storfe, og hvor der er lavet en lov om hvor meget cirkus dyrene skal kunne være ude på græs/fold og træning, og ikke bare stå bundet op.

Der har været store reportager om cirkus i DK og hvor man har fulgt cirkuslivet, og netop hvor meget træning og mental stimulans dyrene får, og udegang.

Der jeg boede i DK var der hver sommer cirkus i byen, og ja der blev opslået rejsefolde, så store som overhovedet muligt, hvor dyrene blev sluppet ud om dagen.

Men ja jeg er imod cirkus med vilde dyr som har elefanter, tigere etc, da de ikke kan tilbyde disse dyr et ordentligt liv med store bevægelses muligheder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dyrene (ikke ville dyr) får tilpasset livet sitt, til mest mulig "artsvennlig" så syns jeg det er mye bedre. Og at de selvfølgelig ikke blir slått osv. DK er jo forran i en postivit rettning på masse forskjellig jo! :icon_cry:

forresten, til de av dere som har lyst til å gjøre noe så hjelper det å melde seg inn i NOAH - for dyrs rettigheter.

- Dyr lever for sin egen del, og ikke for å brukes til mat, klær, eksperimenter eller underholdning. Derfor kjemper NOAH for alle dyrs rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg en tur til Arnardo sitt oppholdsted på vinterstid. Justøya i Lillesand. Har fra andre hørt at det er lykkelige og harmoniske dyr som holder til der. Nå er det visstnok ikke alle dyrene som er der. Men hørte om elefantene som hadde "raidet" naboens frukthave på høsten... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg en tur til Arnardo sitt oppholdsted på vinterstid. Justøya i Lillesand. Har fra andre hørt at det er lykkelige og harmoniske dyr som holder til der. Nå er det visstnok ikke alle dyrene som er der. Men hørte om elefantene som hadde "raidet" naboens frukthave på høsten... :D

Det burde uansett vært en lov om å ha eksotiske dyr i fangenskap slik som på f.eks. sirkus. Det kan jo hende at de du har hørt dette fra ikke har så stor dyrekjennskap? For noen kan det jo se ut som om dyr har det bra uansett..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fælt, skjønner derfor ikke at voksne mennesker kan ta med seg unger på sirkus.. Kan de faktisk ikke skjønne at eksotiske dyr og slikt ikke har noe å gjøre her oppe i norge? Og at de har alt for liten plass...? Eller er virkelig sirkusene så gode til å skjerme dette?

Jeg gikk forbi ett sirkus for noen år siden, og syns at det var rart at dyrene hadde så liten plass.. Bestemte meg derfor for å sjekke opp litt mer om det, og det jeg fant var jo grusomt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...