Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden står i mitt navn, kan min mor selge henne uten min tillatelse?


MegaMarie

Recommended Posts

Dette blir OT i forhold til diskusjonen ettersom jeg selv ikke vet om moren din kan selge hunden eller ikke.

Men altså: I dette huset har vi en veldig grei løsning: Jeg trener hundene, stiller dem ut, har dem med for sosialisering, betaler for vaksinering, forsikring, påmelding til utstillinger, bensinpenger osv. Mamma betaler hundematen og forer, så sant hun ikke er på kveldsvakt da, for da er det jeg som gjør dette. Samme om morgenen. Andre vetrinærutgifter deler vi på. Ellers så er det jeg selv som har hovedansvaret for gjengen. Helt greit for min del. Det er noe jeg trives med og elsker å gå turer og sånne ting.

Fra den dagen jeg fikk "min" egen hund i alder av 17 så er det jeg som har hatt hovedansvaret for hundene. Pga at jeg sliter med ryggen er jeg jo mye hjemme, og nettopp fordi jeg sliter med ryggen skal jeg også gå mye. Så alt passer som hånd i hanske her.

Her blir det aldri tatt noen avgjørelser uten at vi er enige om det begge 2. Men som regel er vi veldig enige.

Men selvom jeg har hovedansvaret for hundene betyr ikke det at jeg er "stucked" med hundene 24/7. Jeg er med venner, reiser på kortere ferier (dette skjer 1 gang i året hvor jeg reiser til Danmark for å shoppeeller rett å slett spa), 1 gang i året er jeg ute på byen og det er i forbindele med min venninnes bursdag og trening på helsestudio og selvfølge fysioterapeut.

Men jeg er kanskje vekk fra hundene max 8 timer pr uke så sant jeg ikke må jobbe.

Men altså man må kunne tenke på litt annet enn bare hund også. Man "dør" litt innvendig hvis man ikke skulle få være litt med venner og sånne ting. Skal man være "stucked" med hund 24/7 kunne man bli noe deprimert.Jeg tviler på at alle her på sonen er med sine hunder 24/7 uten å treffe venner og sånne ting. Litt sosialt liv skal man jo også ha. Man har jo et lite liv utenom hund eller dyr generelt også:icon_cry:

Det kommer an på hvor mye du tar deg av hunden. Hvis du lufter den før du går på skole evt forer den, går tur etter skolen, trener den på andre måter, forer den, koser den og gir den mye oppmerksomhet, så tar du deg godt av hunden. Ikke minst det pelstellet som evt en pappilon skal ha.

Men hvis du ikke tar deg så mye av den, men kun 3 timer pr dag så kan jeg si meg enig med moren din om at du må ta deg mer av hunden. Men skal ikke legge meg så mye borti det heller. Snakk med moren din og kom til enighet om hva som skal gjøres, hvor mye ansvar du selv skal ta til hunden og sånne ting. Ettersom moren din gikk med på at du skulle få deg hund tror jeg ikke hun misliker hunden så mye. Blir man enig i en familie at man skal ha hund så mener jeg at alle skal ta seg av den og ikke bare 1 person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma truer hele tiden om å selge Blondie når jeg "ikke" tar meg av hun eller er mye med venner eller når jeg gjør noe galt osv. Har hun lov til det når Blondie står i mitt navn uten min tillatelse?

Hund kommer inn under regler for kjøp og salg. Altså kjøpsloven og skal vurderes på lik linje med allt annet som er kjøpt og betalt og hvem som da har eiendomsretten. Nkk sine regler har intet med dette å gjøre så de må holdes utenfor og selv om hunden står reg. i ditt navn så betyr det bare at den står reg. i ditt navn og ikke hvem som juridisk eier hunden. Men en annen ting er at din mor burde skjønne at det er viktig for deg nå å være ute med venner og at du liker å holde på med "dine" egne ting en periode. Det er slikt man skal gjøre når man er ung og det betyr slett ikke at du er uansvarlig som "hundeeier". Dette burde din mor ta høyde for og ikke sette dette opp i mot hverandre. Da stiller hun deg i ett helt urimlig dilemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ser det er enkelte her som skriver at umyndige ikke bør ha ansvar for dyr. Lurer på om disse ser noen automatikk i at en blir så mye mer ansvarsfull i det man fyller 18?

Det står forøvrig i barneloven §33 :

§ 33. Barnet sin sjølvråderett.

Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig.

M.a.o. skal det være en gradvis tilnærming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke noe for det, men syns det er så ufattelig tåpelig og true med å selge/gi bort hunden.

mamma vet at hadde hun gjort noe sånnt, så hadde jeg flyttet hjemmefra på flekken.. men så har jeg ikke gitt henne grunn til å komme med slike trussler heller da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...