Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden står i mitt navn, kan min mor selge henne uten min tillatelse?

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Dette blir OT i forhold til diskusjonen ettersom jeg selv ikke vet om moren din kan selge hunden eller ikke.

Men altså: I dette huset har vi en veldig grei løsning: Jeg trener hundene, stiller dem ut, har dem med for sosialisering, betaler for vaksinering, forsikring, påmelding til utstillinger, bensinpenger osv. Mamma betaler hundematen og forer, så sant hun ikke er på kveldsvakt da, for da er det jeg som gjør dette. Samme om morgenen. Andre vetrinærutgifter deler vi på. Ellers så er det jeg selv som har hovedansvaret for gjengen. Helt greit for min del. Det er noe jeg trives med og elsker å gå turer og sånne ting.

Fra den dagen jeg fikk "min" egen hund i alder av 17 så er det jeg som har hatt hovedansvaret for hundene. Pga at jeg sliter med ryggen er jeg jo mye hjemme, og nettopp fordi jeg sliter med ryggen skal jeg også gå mye. Så alt passer som hånd i hanske her.

Her blir det aldri tatt noen avgjørelser uten at vi er enige om det begge 2. Men som regel er vi veldig enige.

Men selvom jeg har hovedansvaret for hundene betyr ikke det at jeg er "stucked" med hundene 24/7. Jeg er med venner, reiser på kortere ferier (dette skjer 1 gang i året hvor jeg reiser til Danmark for å shoppeeller rett å slett spa), 1 gang i året er jeg ute på byen og det er i forbindele med min venninnes bursdag og trening på helsestudio og selvfølge fysioterapeut.

Men jeg er kanskje vekk fra hundene max 8 timer pr uke så sant jeg ikke må jobbe.

Men altså man må kunne tenke på litt annet enn bare hund også. Man "dør" litt innvendig hvis man ikke skulle få være litt med venner og sånne ting. Skal man være "stucked" med hund 24/7 kunne man bli noe deprimert.Jeg tviler på at alle her på sonen er med sine hunder 24/7 uten å treffe venner og sånne ting. Litt sosialt liv skal man jo også ha. Man har jo et lite liv utenom hund eller dyr generelt også:icon_cry:

Det kommer an på hvor mye du tar deg av hunden. Hvis du lufter den før du går på skole evt forer den, går tur etter skolen, trener den på andre måter, forer den, koser den og gir den mye oppmerksomhet, så tar du deg godt av hunden. Ikke minst det pelstellet som evt en pappilon skal ha.

Men hvis du ikke tar deg så mye av den, men kun 3 timer pr dag så kan jeg si meg enig med moren din om at du må ta deg mer av hunden. Men skal ikke legge meg så mye borti det heller. Snakk med moren din og kom til enighet om hva som skal gjøres, hvor mye ansvar du selv skal ta til hunden og sånne ting. Ettersom moren din gikk med på at du skulle få deg hund tror jeg ikke hun misliker hunden så mye. Blir man enig i en familie at man skal ha hund så mener jeg at alle skal ta seg av den og ikke bare 1 person.

Skrevet
Mamma truer hele tiden om å selge Blondie når jeg "ikke" tar meg av hun eller er mye med venner eller når jeg gjør noe galt osv. Har hun lov til det når Blondie står i mitt navn uten min tillatelse?

Hund kommer inn under regler for kjøp og salg. Altså kjøpsloven og skal vurderes på lik linje med allt annet som er kjøpt og betalt og hvem som da har eiendomsretten. Nkk sine regler har intet med dette å gjøre så de må holdes utenfor og selv om hunden står reg. i ditt navn så betyr det bare at den står reg. i ditt navn og ikke hvem som juridisk eier hunden. Men en annen ting er at din mor burde skjønne at det er viktig for deg nå å være ute med venner og at du liker å holde på med "dine" egne ting en periode. Det er slikt man skal gjøre når man er ung og det betyr slett ikke at du er uansvarlig som "hundeeier". Dette burde din mor ta høyde for og ikke sette dette opp i mot hverandre. Da stiller hun deg i ett helt urimlig dilemma.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Ser det er enkelte her som skriver at umyndige ikke bør ha ansvar for dyr. Lurer på om disse ser noen automatikk i at en blir så mye mer ansvarsfull i det man fyller 18?

Det står forøvrig i barneloven §33 :

§ 33. Barnet sin sjølvråderett.

Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig.

M.a.o. skal det være en gradvis tilnærming.

Skrevet

kan ikke noe for det, men syns det er så ufattelig tåpelig og true med å selge/gi bort hunden.

mamma vet at hadde hun gjort noe sånnt, så hadde jeg flyttet hjemmefra på flekken.. men så har jeg ikke gitt henne grunn til å komme med slike trussler heller da :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...