Gå til innhold
Hundesonen.no

På plass/fot tips

occurrence

Recommended Posts

Skrevet

Denne damen er såå flink med hundene sine og hun har helt garantert den søøøteste Border collie'n i verden! :rolleyes2: Hun har gitt meg flere gode tips igjennom filmene sine og via private meldinger på you-tupe som har funket som fy!

Den spreke chihuahua'en hennes er helt bedårende, flinkere liten hund har jeg aldri sett før..! Og Kiko var visst en skranglete skapning når hun kom til henne, men se på den lille hunden nå... Så full av livsglede og den syns det er såå moro å trene!

Har forresten trent inn det samme med valpen, det med å gå imellom beina. Det var det første hun lærte etter sitt, og hun kan det den dag i dag selv om vi ikke har trent på det siden hun var 15 uker gammel. Nå er hun 5,5mnd og hun går en nydelig fri ved fot allerede selv om den er langt ifra perfekt. Aner ikke om det har noen sammenheng, for jeg har egentlig ikke "trent inn" fri ved fot: det har bare blitt sånn.. Hun har tilbydd det av seg selv også ble det utviklet fra der.

Skrevet

Hm. Synes jeg ser for meg litt "bakhenging" når man bygger videre ut på momentet? Eller? Jeg har ikke peiling, jeg har liksom bare fått dyret mitt sånn. :rolleyes2:

Skrevet
Hm. Synes jeg ser for meg litt "bakhenging" når man bygger videre ut på momentet? Eller? Jeg har ikke peiling, jeg har liksom bare fått dyret mitt sånn. :rolleyes2:

Hæ?

Belønner man at hunden går for langt bak, ja da vil den gå for langt bak.. Belønner man bare mens hunden er på riktig plass og belønner mens hunden enda er på riktig plass eller kaster belønningen fremover får man også mer "driv" fremover.

Skrevet
Jeg har jobbet litt med den der, men jeg sliter med å få han til å rygge mellom beina. Noen tips?

Hva om du har på han et kobbel slik at du kan stoppe han hvis han prøver å gå fremover, også belønner du strategisk (f.eks imellom forbeina hans) - da vil de ofte ta et skritt tilbake som man kan belønne. Ikke krev at han skal rygge ordetlig med en gang, bare se etter pittesmå bevegelser bakover og belønn dette.

Skrevet
Hva om du har på han et kobbel slik at du kan stoppe han hvis han prøver å gå fremover, også belønner du strategisk (f.eks imellom forbeina hans) - da vil de ofte ta et skritt tilbake som man kan belønne. Ikke krev at han skal rygge ordetlig med en gang, bare se etter pittesmå bevegelser bakover og belønn dette.

Ah, det med belønning mellom føttene var lurt, det skal jeg jammen prøve! :rolleyes2:

Skrevet
Belønner man at hunden går for langt bak, ja da vil den gå for langt bak.. Belønner man bare mens hunden er på riktig plass og belønner mens hunden enda er på riktig plass eller kaster belønningen fremover får man også mer "driv" fremover.

Jeg tenker mer i banen av hundespråk og lening over hunden. :rolleyes2: Men hey, de er individer hele hurven, og man kjenner selvsagt sin egen hund best.

Skrevet

Nå har jeg prøvd litt fram og tilbake med dette, men fader for noen pailabber jeg har - går jo bare på stakkars potene til hunden min! Nå skal det sies at jeg har prøvd det meste ute da, så vi får ta det inne først. Huff, heldigvis er hun ikke noe pingle så hun sier ikke så mye i fra, bare et lite hvin så var hun på plass igjen.

Et annet problem vi har, er at hun er veldig skeiv på innlæringa av på plass. Vi har jobbet i en uke (ikke mye, jeg vet. trener ca. annen hver dag - hver tredje dag) men hun er så vant med å sette seg ned rett foran meg på kontakt, at hun ikke vil sitte helt inntil foten min. Det blir en 45 graders vinkel med ræva lengst ute og hodet nærmest.

Tips for å endre denne skjevheten? Har forsøkt å flytte godbiten / leken fra nært meg til unna meg, men hun er like skjev.

Skrevet

Tja...jeg vet mange flytter seg inntil hunden selv og belønner, men hva hunden skal lære av det skjønner jeg ikke...

Har du prøvd å få henne til å følge godbiten? Evt. prøvd med targeting?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...