Gå til innhold
Hundesonen.no

Omstille en hund som er vant til å bo en plass..


Jane

Recommended Posts

Nei, jeg tror de fleste hunder tåler både å flytte og å omplasseres, men hva en hund kan tåle og hva den selv ville foretrekke er to helt ulike ting for meg. Jeg tror heller ikke trådstarters hund på noen måte er noe aspeløv eller drittbikkje (slik du insinuerer). Mine hunder trenger verken skjelve som aspeløv eller vise annen unormal atferd for at jeg skal skjønne at noen av tingene jeg utsetter dem for er mindre populære enn andre.Men så lenge de ikke klager kan vi altså skalte og valte med dem som vi vil?

Avslutter diskusjonen her for min del. Jeg skrev at kommentaren min var OT, og mente med det selvsagt at jeg ikke klandrer verken trådstarter eller andre for å flytte, eller de som føler seg tvunget til å omplassere hunden sin.

Forresten tror jeg at en hund kan vennes til å flytte også. En hund som har bodd samme sted i årevis vil nok kunne reagere mer enn en som har vært på flyttefot oftere. Å begynne å bytte bosted annethvert år av den grunn vil jeg likevel si er å ta litt hardt i.

Jeg fortsetter på OT'en din jeg, bardmand. Om man skal tolke det du skriver om både omplassering og flytting i helhet, så kan man nesten tro at du mener at når man har fått seg hund, burde man aldri gjøre noe som kan forandre livet til den hunden - som f.eks. å flytte. Det er ikke å "utsette" en hund for noe det, å skifte bosted - mener jeg. Det er en forandring i livet til hele flokken, og det bør tåles (Og Jane, før du blåser deg opp - jeg tror, som du gjør, at det du som har laget dette til et problem ved å oppføre deg som om det er et problem. Sånn gjør alle hundeeiere nå og da, uten at hundene våre får varige arr på sjelen av den grunn, heldigvis).

Hunder ER veldig tilpasningsdyktige, og det blir bare tull å se etter tegn på at de har lidd noen traumer bare fordi vi mener at de burde ha det. Det er enda mer tull å mene at de har traumer når de ikke viser noen tegn til å lide noen overlast, bare fordi vi mener at de burde ha det. Den dagen jeg får ei bikkje som er så sart at den ikke tåler flytting eller whatever for slags forandring i daglig rutine, så tipper jeg at jeg heller vurderer å la den få slippe å leve, for da kan den umulig ha det noe godt med seg selv sånn all over.. (og nei, Jane - jeg mener fortsatt ikke at Sara burde få slippe å leve, jeg tror fortsatt at det er forandringen i deg hun reagerer på, ikke selve flyttinga).

Jeg tilhører de "slemme" i manges øyne, siden jeg tar flytting som en helt normal ting. Vi flytter, that's it. Personlig så synes jeg det er urettferdig mot en hund å gjøre veldig ut av det. For da forsterker man jo en eventuell usikkerhet med at man oppfører seg unormalt. Jeg har tro på stabilitet og trygget selv. Men det er jeg som skal være den stabiliten og tryggheten, ikke hva slags vegger som er omgitt av oss... Noen hunder trenger litt lengre tid enn andre å venne seg til et sted, og jeg synes det er helt normalt at enkelte hunder reagerer litt. Men det er jo ikke snakk om at de tar skade av det. En normal utrusta hund skal faktisk tåle og ikke ha det helt "tipp topp" en gang i blandt uten å få store depresjoner og psykiske arr (veldig overdramatisert nå da....).

Vi som ikke lager noe stort ut av "unormale" situasjoner er nok ikke mindre glad eller bekymret over hundene våre enn de som flyr rundt og dikker på de. Jeg er også opptatt av at hundene mine skal trives fortest mulig på det nye stedet vi flytter til, og derfor oppfører jeg meg som om det er helt normalt.... Her bor vi idag, der bor vi i morgen...

Signerer denne! Jeg er og slem nok til å forvente at hundene mine tåler det jeg "utsetter" de for, det være seg flytting, samlivsbrudd, ferier hos andre eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med tone... sett nort fra at jeg VET det er ting Bridie ikke tåler spes godt, som barn, og da holde jeg henne unna dem inntilvidere eller alt er under kontroll.

Men å flytte innebærer ingen fare for noen, så der lar vi det stå til uansett. Og jeg er en person som er veldig gladi å flytte selv da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...