Gå til innhold
Hundesonen.no

Omstille en hund som er vant til å bo en plass..

Jane

Recommended Posts

Skrevet
Nei, jeg tror de fleste hunder tåler både å flytte og å omplasseres, men hva en hund kan tåle og hva den selv ville foretrekke er to helt ulike ting for meg. Jeg tror heller ikke trådstarters hund på noen måte er noe aspeløv eller drittbikkje (slik du insinuerer). Mine hunder trenger verken skjelve som aspeløv eller vise annen unormal atferd for at jeg skal skjønne at noen av tingene jeg utsetter dem for er mindre populære enn andre.Men så lenge de ikke klager kan vi altså skalte og valte med dem som vi vil?

Avslutter diskusjonen her for min del. Jeg skrev at kommentaren min var OT, og mente med det selvsagt at jeg ikke klandrer verken trådstarter eller andre for å flytte, eller de som føler seg tvunget til å omplassere hunden sin.

Forresten tror jeg at en hund kan vennes til å flytte også. En hund som har bodd samme sted i årevis vil nok kunne reagere mer enn en som har vært på flyttefot oftere. Å begynne å bytte bosted annethvert år av den grunn vil jeg likevel si er å ta litt hardt i.

Jeg fortsetter på OT'en din jeg, bardmand. Om man skal tolke det du skriver om både omplassering og flytting i helhet, så kan man nesten tro at du mener at når man har fått seg hund, burde man aldri gjøre noe som kan forandre livet til den hunden - som f.eks. å flytte. Det er ikke å "utsette" en hund for noe det, å skifte bosted - mener jeg. Det er en forandring i livet til hele flokken, og det bør tåles (Og Jane, før du blåser deg opp - jeg tror, som du gjør, at det du som har laget dette til et problem ved å oppføre deg som om det er et problem. Sånn gjør alle hundeeiere nå og da, uten at hundene våre får varige arr på sjelen av den grunn, heldigvis).

Hunder ER veldig tilpasningsdyktige, og det blir bare tull å se etter tegn på at de har lidd noen traumer bare fordi vi mener at de burde ha det. Det er enda mer tull å mene at de har traumer når de ikke viser noen tegn til å lide noen overlast, bare fordi vi mener at de burde ha det. Den dagen jeg får ei bikkje som er så sart at den ikke tåler flytting eller whatever for slags forandring i daglig rutine, så tipper jeg at jeg heller vurderer å la den få slippe å leve, for da kan den umulig ha det noe godt med seg selv sånn all over.. (og nei, Jane - jeg mener fortsatt ikke at Sara burde få slippe å leve, jeg tror fortsatt at det er forandringen i deg hun reagerer på, ikke selve flyttinga).

Jeg tilhører de "slemme" i manges øyne, siden jeg tar flytting som en helt normal ting. Vi flytter, that's it. Personlig så synes jeg det er urettferdig mot en hund å gjøre veldig ut av det. For da forsterker man jo en eventuell usikkerhet med at man oppfører seg unormalt. Jeg har tro på stabilitet og trygget selv. Men det er jeg som skal være den stabiliten og tryggheten, ikke hva slags vegger som er omgitt av oss... Noen hunder trenger litt lengre tid enn andre å venne seg til et sted, og jeg synes det er helt normalt at enkelte hunder reagerer litt. Men det er jo ikke snakk om at de tar skade av det. En normal utrusta hund skal faktisk tåle og ikke ha det helt "tipp topp" en gang i blandt uten å få store depresjoner og psykiske arr (veldig overdramatisert nå da....).

Vi som ikke lager noe stort ut av "unormale" situasjoner er nok ikke mindre glad eller bekymret over hundene våre enn de som flyr rundt og dikker på de. Jeg er også opptatt av at hundene mine skal trives fortest mulig på det nye stedet vi flytter til, og derfor oppfører jeg meg som om det er helt normalt.... Her bor vi idag, der bor vi i morgen...

Signerer denne! Jeg er og slem nok til å forvente at hundene mine tåler det jeg "utsetter" de for, det være seg flytting, samlivsbrudd, ferier hos andre eller lignende..

Skrevet

enig med tone... sett nort fra at jeg VET det er ting Bridie ikke tåler spes godt, som barn, og da holde jeg henne unna dem inntilvidere eller alt er under kontroll.

Men å flytte innebærer ingen fare for noen, så der lar vi det stå til uansett. Og jeg er en person som er veldig gladi å flytte selv da så...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...