Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gikk det på Oppdal ?

MariaN

Recommended Posts

Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Grattis Maria og Diesel! kjempe bra at han var snill gutt i dag! Hilser fra Mira å Maika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen gikk vel ikke helt som forventet, med BIM som resultat. Men da vet jeg det til siden, at finske dommere skal vi ikke melde på til og i særdeleshet ikke denne dommeren. Typelike hunder som Callaway ble plassert sist.

Kritikken:

7 mnd. Rette proposjoner. Vakkert langt hode. Mørke øyne, bra bitt. Bred og dyp brystkasse som er noe for kort. Tilstr. vinkler. Noe kort hals. Noe korte steg.

Altså: med kort kropp så må det bli kort brystkasse? Eller? Og den var jo riktig proposjonert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Tror de nye reglene sier at tispa kan være opptil 6 uker drektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel fikk 3 kval i dag <_<

IKKE fornøyd med den. Kritikken var langt ifra så god som i går.. Det er tydelig at det er forskjell på dommerene!

Nå vet jeg hvilken dommer jeg ikke skal melde meg på til på neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

God lengde på nakken :) Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk han på kritikken? Synd med 3 kval..

Skal prøve å tyde den etterpå :)

Tydelig at dommeren i går og idag dømmer helt forskjellig. En korth. Collie fikk CERT i går, og blått i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk veldig bra for "oss" også. Jeg stilte jo såklart ikke Bella, men oppdretteren min hadde med seg 2 hanner og de to var de eneste av bernerhannene som fikk ck. Broren til Bella ble beste hanne og BIR i dag òg, og onkelungen til Albin fikk certet og ble 2bhk. :)

Er fremdeles litt sjokkert over bensinprisene på Oppdal jeg, bare 10.95 for literen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til dere med gode resultater :)

MariaN: hvordan oppførte Diesel seg i dag, i forhold til i går?

Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Dommere er forskjellige. Du må slutte å ta utstilling så seriøst, det er ofte "russisk rulett" det nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Guest Dratini

Litt sen med å svare her jeg da :ahappy: Har vært så mye å gjøre og mye annet som har blitt prioritert før data.

Zuma stillte begge dager i åpen klasse. Lørdag: to røde og ferdig, 5 hoffer påmeldt. På søndag gikk det mye bedre ;) 9 hoffer påmeldt, men kun 8 møtte opp. Dommeren er oppdretter på rasen og også spesialdommer. Vi fikk åpen kritikk av hundene (til de neste rasenes store fortvilelse), så bedømmingen tok nesten 1 time (!). Tilbake til resultatet; ck, 1btk, cert og bim. Veldig godt fornøyd med det resultatet. Nå mangler hun kun storcertet for å bli champion ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...