Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gikk det på Oppdal ?

MariaN

Recommended Posts

Skrevet

Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Skrevet
Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Grattis Maria og Diesel! kjempe bra at han var snill gutt i dag! Hilser fra Mira å Maika :)

Skrevet

Dagen gikk vel ikke helt som forventet, med BIM som resultat. Men da vet jeg det til siden, at finske dommere skal vi ikke melde på til og i særdeleshet ikke denne dommeren. Typelike hunder som Callaway ble plassert sist.

Kritikken:

7 mnd. Rette proposjoner. Vakkert langt hode. Mørke øyne, bra bitt. Bred og dyp brystkasse som er noe for kort. Tilstr. vinkler. Noe kort hals. Noe korte steg.

Altså: med kort kropp så må det bli kort brystkasse? Eller? Og den var jo riktig proposjonert :P

Skrevet

Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Skrevet
Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Tror de nye reglene sier at tispa kan være opptil 6 uker drektig.

Skrevet

Diesel fikk 3 kval i dag <_<

IKKE fornøyd med den. Kritikken var langt ifra så god som i går.. Det er tydelig at det er forskjell på dommerene!

Nå vet jeg hvilken dommer jeg ikke skal melde meg på til på neste gang :)

Skrevet

I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

Skrevet
I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

God lengde på nakken :) Gratulerer :)

Skrevet
Hva fikk han på kritikken? Synd med 3 kval..

Skal prøve å tyde den etterpå :)

Tydelig at dommeren i går og idag dømmer helt forskjellig. En korth. Collie fikk CERT i går, og blått i dag.

Skrevet

Grattis til dere med gode resultater :)

MariaN: hvordan oppførte Diesel seg i dag, i forhold til i går?

Skrevet

Gikk veldig bra for "oss" også. Jeg stilte jo såklart ikke Bella, men oppdretteren min hadde med seg 2 hanner og de to var de eneste av bernerhannene som fikk ck. Broren til Bella ble beste hanne og BIR i dag òg, og onkelungen til Albin fikk certet og ble 2bhk. :)

Er fremdeles litt sjokkert over bensinprisene på Oppdal jeg, bare 10.95 for literen! :)

Skrevet
Grattis til dere med gode resultater :)

MariaN: hvordan oppførte Diesel seg i dag, i forhold til i går?

Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Skrevet
Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Dommere er forskjellige. Du må slutte å ta utstilling så seriøst, det er ofte "russisk rulett" det nemlig :)

Skrevet

Broren til Aris fikk 1AK,1AKK, CK,1BHK, CERT, BIR og BIG3! :):)

Kjempe gøy at de fikk full klaff, tror hun var i ferd med å gi opp utstillingen litt (fått litt feil dommere de gangene hun har stilt)

• 3 weeks later...
Guest Dratini
Skrevet

Litt sen med å svare her jeg da :ahappy: Har vært så mye å gjøre og mye annet som har blitt prioritert før data.

Zuma stillte begge dager i åpen klasse. Lørdag: to røde og ferdig, 5 hoffer påmeldt. På søndag gikk det mye bedre ;) 9 hoffer påmeldt, men kun 8 møtte opp. Dommeren er oppdretter på rasen og også spesialdommer. Vi fikk åpen kritikk av hundene (til de neste rasenes store fortvilelse), så bedømmingen tok nesten 1 time (!). Tilbake til resultatet; ck, 1btk, cert og bim. Veldig godt fornøyd med det resultatet. Nå mangler hun kun storcertet for å bli champion ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...