Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gikk det på Oppdal ?

MariaN

Recommended Posts

Skrevet

Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Skrevet
Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Grattis Maria og Diesel! kjempe bra at han var snill gutt i dag! Hilser fra Mira å Maika :)

Skrevet

Dagen gikk vel ikke helt som forventet, med BIM som resultat. Men da vet jeg det til siden, at finske dommere skal vi ikke melde på til og i særdeleshet ikke denne dommeren. Typelike hunder som Callaway ble plassert sist.

Kritikken:

7 mnd. Rette proposjoner. Vakkert langt hode. Mørke øyne, bra bitt. Bred og dyp brystkasse som er noe for kort. Tilstr. vinkler. Noe kort hals. Noe korte steg.

Altså: med kort kropp så må det bli kort brystkasse? Eller? Og den var jo riktig proposjonert :P

Skrevet

Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Skrevet
Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Tror de nye reglene sier at tispa kan være opptil 6 uker drektig.

Skrevet

Diesel fikk 3 kval i dag <_<

IKKE fornøyd med den. Kritikken var langt ifra så god som i går.. Det er tydelig at det er forskjell på dommerene!

Nå vet jeg hvilken dommer jeg ikke skal melde meg på til på neste gang :)

Skrevet

I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

Skrevet
I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

God lengde på nakken :) Gratulerer :)

Skrevet
Hva fikk han på kritikken? Synd med 3 kval..

Skal prøve å tyde den etterpå :)

Tydelig at dommeren i går og idag dømmer helt forskjellig. En korth. Collie fikk CERT i går, og blått i dag.

Skrevet

Grattis til dere med gode resultater :)

MariaN: hvordan oppførte Diesel seg i dag, i forhold til i går?

Skrevet

Gikk veldig bra for "oss" også. Jeg stilte jo såklart ikke Bella, men oppdretteren min hadde med seg 2 hanner og de to var de eneste av bernerhannene som fikk ck. Broren til Bella ble beste hanne og BIR i dag òg, og onkelungen til Albin fikk certet og ble 2bhk. :)

Er fremdeles litt sjokkert over bensinprisene på Oppdal jeg, bare 10.95 for literen! :)

Skrevet
Grattis til dere med gode resultater :)

MariaN: hvordan oppførte Diesel seg i dag, i forhold til i går?

Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Skrevet
Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Dommere er forskjellige. Du må slutte å ta utstilling så seriøst, det er ofte "russisk rulett" det nemlig :)

Skrevet

Broren til Aris fikk 1AK,1AKK, CK,1BHK, CERT, BIR og BIG3! :):)

Kjempe gøy at de fikk full klaff, tror hun var i ferd med å gi opp utstillingen litt (fått litt feil dommere de gangene hun har stilt)

• 3 weeks later...
Guest Dratini
Skrevet

Litt sen med å svare her jeg da :ahappy: Har vært så mye å gjøre og mye annet som har blitt prioritert før data.

Zuma stillte begge dager i åpen klasse. Lørdag: to røde og ferdig, 5 hoffer påmeldt. På søndag gikk det mye bedre ;) 9 hoffer påmeldt, men kun 8 møtte opp. Dommeren er oppdretter på rasen og også spesialdommer. Vi fikk åpen kritikk av hundene (til de neste rasenes store fortvilelse), så bedømmingen tok nesten 1 time (!). Tilbake til resultatet; ck, 1btk, cert og bim. Veldig godt fornøyd med det resultatet. Nå mangler hun kun storcertet for å bli champion ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...