Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeter hun?


LeneG

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at hver gang Bonnie får øye på kattene ute legger hun seg ned og nistirrer på dem.

I kveld var jeg ute og gikk tur med Bonnie og guttungen på 5 år.

Etter vi hadde gått en stund ville Jonas løpe foran oss hjem og satte avgårde. Da han hadde løpt litt fra oss gikk øra til Bonnie rett opp og hun la seg ned og nistirret på gutten. Det var praktisk talt umulig å få kontakt med henne og hun ville ikke flytte på seg.

Fikk henne igang igjen men det samme skjedde flere ganger på rad.

Er dette gjeting og er det i tilfellet bra eller dumt at hun gjør slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at hver gang Bonnie får øye på kattene ute legger hun seg ned og nistirrer på dem.

I kveld var jeg ute og gikk tur med Bonnie og guttungen på 5 år.

Etter vi hadde gått en stund ville Jonas løpe foran oss hjem og satte avgårde. Da han hadde løpt litt fra oss gikk øra til Bonnie rett opp og hun la seg ned og nistirret på gutten. Det var praktisk talt umulig å få kontakt med henne og hun ville ikke flytte på seg.

Fikk henne igang igjen men det samme skjedde flere ganger på rad.

Er dette gjeting og er det i tilfellet bra eller dumt at hun gjør slik?

Først vil jeg si at jeg har absolutt ikke peiling på dette området om hunder, men vil gjerne gi deg et svar på generelt grunnlag.

Jeg ville ikke ha sagt at det var en positiv ting hun driver med. Bonnie har på en måte skapt sin egen greie, som hennes instinkter reagerer på. Min tanke hadde nok vært at hun fint kunne få lov til å gjete såfremt jeg BA henne om det om du skjønner? For det må jo være like lite ønskelig at hun gjeter katter eller barn, som hvis hun gjetet skygger, joggere eller biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som gjeting ja, og jeg ville ikke tillatt det. Du ser det ofte også på biler og sykler, mange Border Collie valper har en tendens til å gjete disse, og de må lære at det ikke er lov. Her ville jeg nok først prøvd med avledning og positiv forsterkning, for det er vanskelig å trene "avstandstrening" på katter (at du begynner så langt fra at hun ikke gjeter, belønner for kontakt, og gradvis nærmer deg). Min får ikke lov til å gjete annet enn sauer og kuer, for det kan være farlig og det er unødvendig, men som sagt er det noe du rett og slett må lære henne at ikke er lov. Hvis du søker på "gjeter biler" her inne tror jeg du skal få endel tråder med gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at hver gang Bonnie får øye på kattene ute legger hun seg ned og nistirrer på dem.

I kveld var jeg ute og gikk tur med Bonnie og guttungen på 5 år.

Etter vi hadde gått en stund ville Jonas løpe foran oss hjem og satte avgårde. Da han hadde løpt litt fra oss gikk øra til Bonnie rett opp og hun la seg ned og nistirret på gutten. Det var praktisk talt umulig å få kontakt med henne og hun ville ikke flytte på seg.

Fikk henne igang igjen men det samme skjedde flere ganger på rad.

Er dette gjeting og er det i tilfellet bra eller dumt at hun gjør slik?

Ja og Ja! Om du vil, kan du ta kontakt med meg på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...