Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeter hun?

LeneG

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at hver gang Bonnie får øye på kattene ute legger hun seg ned og nistirrer på dem.

I kveld var jeg ute og gikk tur med Bonnie og guttungen på 5 år.

Etter vi hadde gått en stund ville Jonas løpe foran oss hjem og satte avgårde. Da han hadde løpt litt fra oss gikk øra til Bonnie rett opp og hun la seg ned og nistirret på gutten. Det var praktisk talt umulig å få kontakt med henne og hun ville ikke flytte på seg.

Fikk henne igang igjen men det samme skjedde flere ganger på rad.

Er dette gjeting og er det i tilfellet bra eller dumt at hun gjør slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at hver gang Bonnie får øye på kattene ute legger hun seg ned og nistirrer på dem.

Etter vi hadde gått en stund ville Jonas løpe foran oss hjem og satte avgårde. Da han hadde løpt litt fra oss gikk øra til Bonnie rett opp og hun la seg ned og nistirret på gutten. Det var praktisk talt umulig å få kontakt med henne og hun ville ikke flytte på seg.

Først vil jeg si at jeg har absolutt ikke peiling på dette området om hunder, men vil gjerne gi deg et svar på generelt grunnlag.

Jeg ville ikke ha sagt at det var en positiv ting hun driver med. Bonnie har på en måte skapt sin egen greie, som hennes instinkter reagerer på. Min tanke hadde nok vært at hun fint kunne få lov til å gjete såfremt jeg BA henne om det om du skjønner? For det må jo være like lite ønskelig at hun gjeter katter eller barn, som hvis hun gjetet skygger, joggere eller biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som gjeting ja, og jeg ville ikke tillatt det. Du ser det ofte også på biler og sykler, mange Border Collie valper har en tendens til å gjete disse, og de må lære at det ikke er lov. Her ville jeg nok først prøvd med avledning og positiv forsterkning, for det er vanskelig å trene "avstandstrening" på katter (at du begynner så langt fra at hun ikke gjeter, belønner for kontakt, og gradvis nærmer deg). Min får ikke lov til å gjete annet enn sauer og kuer, for det kan være farlig og det er unødvendig, men som sagt er det noe du rett og slett må lære henne at ikke er lov. Hvis du søker på "gjeter biler" her inne tror jeg du skal få endel tråder med gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og Ja! Om du vil, kan du ta kontakt med meg på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...