Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen dårlige fredag den 13. opplevelser ?

ipadda

Recommended Posts

Da jeg var 15-16 år eller noe sånn så skulle jeg slippe ut unghesten til ei venninne av meg. Det var strålende varmt og fredag 13 mai. Jeg hadde på meg shorts og singlet og tuslet ut med hesten ut i padoccken som var gruslagt.. Det jeg ikke hadde fått beskjed om var at jeg måtte slippe hesten i det jeg lukket opp porten fordi hun bare satt i flat galopp når hun kom innenfor porten.. vel.... Min gamle snille gamp var vandt med at jeg lukket opp porten, gikk inn og lukket porten for så å bli sluppet, og så tuslet han bare bortover. Det endte jo med at denne unghesten satt avgårde i full fart da, med meg hengende etter i leietauet på grusen.. Aner ikke hvorfor jeg ikke slapp, men jeg har liksom alltid tvidholdt på hestene jeg når jeg har falt av/blitt kastet av osv.. Jeg fikk skrubbsår fra hofta og helt ned til ankelen. .Ikke akkurat så stilig på 17 mai da jeg hadde blå marinekjole ( ja det var moderne da ja :rolleyes: ) og hadde stooore hvite kompresser under sorte strømpebukser og knekort kjole <_< :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg så uheldig du var da Blondie, det var bra det gikk så bra midt i alt da , det er ikke godt å oppleve sånt nei, hørtes vondt ut :closedeyes:

Har ikke så mange opplevelser i forbindelse med fredag den 13, har hørt at noen regner det som en lykkedag da.

Igår var helt vanlig dag iallfall, ikke noe interessant skjedde, egentlig en kjedelig dag faktisk hmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen år siden så døde en due jeg hadde fredag den 13. En annen gang klart jeg å miste mobilen, lommeboka og nøkler, noe som passet supert da jeg var alene hjemme den helgen... <_< Så det var litt skipt da men :)

Ellers har det ikke vært noe spesielt, igår var en trist dag, i forbindelse med en minne-stund til 2veninner, men det gikk jo egentlig bra, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole kom INGEN fra yrkesfag opp i muntlig i går, så tror ikke de ser det som en dårlig fredag 13. iallefall... JEG er jo litt misfornøyd med akkurat det da... Høres sykt ut kanskje for muntlig eksamen er MYE jobb for oss lærere, men det har med kunnskapsløftet og vår irritasjon med det å gjøre..... Så kanskje det var en dårlig fredag 13. for meg fordi ingen elever kom opp?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...