Gå til innhold
Hundesonen.no

Hesteraser

Wheaten terrier

Hvilken av disse hesterasene?  

156 stemmer

1. 1.

• Nordlandshest/Lyngshest
      12
    • Fjording
      17
    • Islandshest
      30
    • Araber (ganske foskjellig fra de andre her da:P)
      27
    • Døl eller Haflinger eller Newfoundlandshest
      25
    • Andre
      45

Recommended Posts

Skrevet
Holder en knapp på painten!

Utrolig nydelig hest, og den rasen som øker mest i popularitet i verden i dag. Ikke vanskelig å forstå!

Er det sparkling Face på bildet? Utrolig nydelig :) Som det står på paints medlemsblad. The Seventh day God created the quarter horse, on the Eight He painted the good one :wink: Eller noe i den duren :D

• Svar 146
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Holder en knapp på painten!

Utrolig nydelig hest, og den rasen som øker mest i popularitet i verden i dag. Ikke vanskelig å forstå!

Er det sparkling Face på bildet? Utrolig nydelig :) Som det står på paints medlemsblad. The Seventh day God created the quarter horse, on the Eight He painted the good ones :wink: Eller noe i den duren :D

• 2 weeks later...
Skrevet

Hundejenta: Enig, de er veldig fine, og bedaglige. Jeg hadde ei ardennerhoppe på fôr før. Hu brøy seg ikke om at det kom en sjukebil i fullfart forbi med blålys og sirene på. Det er det man kaller trafikksikker :D

Skrevet

Hundejenta: Enig, de er veldig fine, og bedaglige. Jeg hadde ei ardennerhoppe på fôr før. Hu brøy seg ikke om at det kom en sjukebil i fullfart forbi med blålys og sirene på. Det er det man kaller trafikksikker :D

min søster yvonne_89 har vert heste passer for en men den var mørk redd..

Skrevet

hva mit bilde? vis det så: vet ikke hvordan man får det mindre :)

Jo bildet er for stort.

Ser du har lagt det inn på pohtobucket gå inn der og trykk på Edit knappen, der kan du bestemme hvor mye du vil forminske bildet

enten 75%

50%

eller 25%

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

Njah..Syns mange hester er fine jeg. Men personligheten teller mest!

Yndlingshesten min blir kallt ku av mange og mange syns at hun er stygg. 11år er hun. De hvite partiene i jeset begnnet og få et litt grått skjer. Mn hun er bare best!

Norsk Varmblods er tingen :)

Ellers så liker jeg falabella, pintoer, og litt edlere raser. MEN! det er like mye glede i alle raser. Husj det :)

Skrevet

Islandshest! Ingen over, ingen ved siden :D

For å gi dere noen skikkelig gode eksempler av rasen

Stian Pedersen med Jarl fra Miðkrika, Verdensmestere sammenlagt i 2003 OG 2005!

2005vmjarl.jpg

Nils Christian Larsen med Ási fra Jór (har ridd faren til Ási, tjohei :))

2005vmasi.jpg

Også må jeg glimte til med et par bilder av noen av de jeg har hatt da...

Lukka frá Stokkseyri (og meg) i pass

i49947162_34399_2.jpg

Bleikur frá Skavhaugen (og meg) i tølt

i49950162_85228_2.jpg

Jörð frá Narfastöðum (og meg) i tølt

i49962166_80584_2.jpg

En som poengterte at haflingeren var så fin pga. fargen... Vel, islendingene finnes i alle farger, så det så ;)

Skal jeg noengang ha en annen rase håper jeg det blir P.R.E. (Pura Raza Español) eller Andalusier som de også kalles.

Bilde her: (orka ikke krympe det)

http://www.yannarthusbertrand.com/yann2/af...e=BCH-280&pais=

Nok islandspropaganda for idag :icon_redface:

Skrevet

Maria:

Jasså, du holder til på Åsli? Hehe, moro... Ómur er gamle godklumpen min! Var yndlingshesten min i mange år det... *sukk* (fikk ikke quote på innlegget ditt)

Skrevet

Har en dansk sportsponni på halvför som jeg overtar helt og fullt den 12 februar, da eieren flytter til svalbard :blink: Van Gogh II heter den gutten :(

'Han er 25% New Forest

25% Wlsh Mountain og

50% Araber

En veldig Pen gutt er han :(

Kunne jo lagt ut et bildet eller to, om noen ville vært intressert i å se hvordan krapylet ser ut, men gidder ikke ellers..:P lat? Jeg? NEEEEEIIIDA :D

Ellers liker jeg hester som er kraftige og som har muslker.

Jeg liker best lyngshesten av de som er til avstemming der oppe, dette fordi jeg stelte en helt fantastisk hoppe (Fjellstad Juni) i et år før hun flytta..

Har ALDRI stolt 100% på en hest, ALDRI, men henne stolte jeg 110% på.:(

*savne*

Hun var rett og slett nydelig, haflinger farge på henne

Islandshester liker jeg rett og slett ikke.

Fjordingen er jeg lei :P

men en rase jeg en gang skal ha, er tinker.. Fantastisk nydelig

:D

Skrevet

Har en dansk sportsponni på halvför som jeg overtar helt og fullt den 12 februar, da eieren flytter til svalbard :blink: Van Gogh II heter den gutten :(

'Han er 25% New Forest

25% Wlsh Mountain og

50% Araber

En veldig Pen gutt er han :(

Kunne jo lagt ut et bildet eller to, om noen ville vært intressert i å se hvordan krapylet ser ut, men gidder ikke ellers..:P lat? Jeg? NEEEEEIIIDA :D

Ellers liker jeg hester som er kraftige og som har muslker.

Jeg liker best lyngshesten av de som er til avstemming der oppe, dette fordi jeg stelte en helt fantastisk hoppe (Fjellstad Juni) i et år før hun flytta..

Har ALDRI stolt 100% på en hest, ALDRI, men henne stolte jeg 110% på.:(

*savne*

Hun var rett og slett nydelig, haflinger farge på henne

Islandshester liker jeg rett og slett ikke.

Fjordingen er jeg lei :P

men en rase jeg en gang skal ha, er tinker.. Fantastisk nydelig

Og hvorfor liker du ikke ilsandshester? "Stor-brun-fordommer", aldri prøvd en, eller prøvd en og ikke fått den til? Liker nordlandshest men ikke islending, det er det rareste jeg har hørt. Nordlandshester er jo gørrkjedelige i forhold, de er jo så og si islendere minus to gangarter... <_< Bare spør, nå ble jeg nysgjerrig.

Vil forøvrig gjerne se ponnibilder :P

-Caroline - som liker de fleste hesteraser (alt har sin sjarm)

Skrevet

Litt omvendt det der... :wink: en shire kan veie opp imot 2 tonn...og alene trekke nesten 5.

Rekorden for trekk i tospann er 17.5 tonn..!!

Minishetland er jeg enig meg deg i - har selv hatt en minihingst i 7 år. :blink:

Meget sjelden farge på min - avblekbar skimmel.

guuu, da kan den trekke den store rumpa mi rundt :( jeg har hatt noen hester på "pass" en fjording, en varmblods, og en blanding fullblods/islands..... men tror valget mitt hadde fallt på en kaldblods om jeg sku velge en privat hest til meg selv.... var ufattelig mye styr med en varmblods i kalde norge om vinteren og høsten..

Skrevet

*klipp*

Gypsy%20Gold%20Life%20pictures%20024.jpg

*klipp*

;) Noe så nydelig. Må ha en sånn etterhvert. Og en frieser og en skikkelig islending. Herlige hester alle de 3 rasene :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...