Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid?.......IGJEN?!


Recommended Posts

Ja nu ser det ut som Mia har fått løpetid...IGJEN! Eller kan jeg ta helt feil? Hun er 8mnd. Fikk sin første når hun var 5mnd gammel. Trodde da det skulle gå mer enn 3mnd til neste gang. Men nå har hun slikket seg godt i det siste og i dag kom det blod på gulvet. Trodde en til 2 ganger i året var normalt så regna med neste om ca 3 mnd men... Tok tydeligvis veldig feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj ja - hørtes VELDIG kvikt ut å sette igang så kjapt.. Men det som troligvis skjer er jo at det er den aller første løpetiden som spiller dere et puss - dvs. starter og stopper for å starte opp igjen sånn helt uten mål og mening..

Det er ikke alltid det blir sånn helt regelmessig helt i starten, men det pleier jo å "gå seg til" relativt kjapt, da.

Hold dog litt øye med dette, noter gjerne ned hva som skjer (lett å glemm når ting startet/sluttet når det har gått noen uker) - pass på at blodet (utfloden) er blodig - IKKE verk, puss eller illeluktende "gusj".. (Det sistnevnte er da klare advarsler for livmorbetennelse!)

Trodde forresten Shar Pei var en av de rasene som normalt sett kun hadde løpetid en gang i året, jeg - men mulig jeg tar feil der, da..

Lykke til med den lille frøkna som holder på å bli voksen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forige tispa mi hadde to løpetider med en mnds mellomrom. Begge hadde normal varighet og normal blødning, så vi regnet med at det bare var litt krøll i systemet med hormoner og sånt. Men hun ble nøye sjekka for å utelukke at det skulle være betennelse i livmora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang hun hadde den greia gikk det temmelig smertefritt for seg. var bare litt tunghørt. Men skal til Vetrinæren i dag for kontrol av ørene så kan jo snakke med vetrinæren angående det samtidig. Men Det blodet som var i starten første gang var brun/rød aktig og så ble det mer og mer rødt for hver dag som gikk. og ser ut som det blir det nå og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av den samme problemstillingen selv ser jeg... Norma var ferdig med sin første løpetid i begynnelsen av april. 7. april var det tre uker siden løpetiden startet, og da var hun helt ferdig. Så hun hadde løpetid i mer eller mindre akkurat tre uker faktisk. Og ja, jeg er veldig nøye med å følge opp dette faktisk, med tanke på at jeg har en hannhund i hus i tillegg...

En uke eller to før forrige løpetid ble hannhunder VELDIG mye mer interessert og hun røytet mer, ellers så jeg ingen stor forskjell. Nå er vi der igjen... Forrige uke måtte en av hundene vi ofte omgås holdes i bånd, rett og slett fordi han ble for innpåsliten. En annen hannhund vi traff i helgen var også veldig interessert, så jeg er redd det er løpetid på gang igjen. Orry er veldig grei, men han har snust mer på henne de siste dagene. I tillegg har hun begynt å røyte litt igjen, så jeg ser for meg at det er løpetid på gang igjen... Jeg hadde håpet hun skulle vente litt lenger, men det er kanskje normalt at syklusen er litt ustabil til å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at løpetidssyklusen ikke er helt stabil i starten (akkurat som oss jenter i begynnelsen av puberteten; mensen kommer litt når den vil..), så finnes det faktisk tisper som har løpetid opp til fire ganger i året.. Løpetiden kan også starte, for så å slutte helt brått, for så å begynne på igjen, enten på nytt, eller fortsette "der den slapp" en stund etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...