Gå til innhold
Hundesonen.no

Overkjørte katter

BjørnV

Recommended Posts

Er det noen i landet som tar seg av slikt? Det er jo utrolig mange katter som blir overkjørt, og de fleste som kjører over en katt stikker jo bare av. Ufyselig dårlig gjort av folk som bare kjører avgårde, de kan da i det minste stoppe og se om den er merket eller har halsbånd så de får kontaktet eieren.

Hadde selv en hendelse igår da jeg var ute å kjørte. Så en katt la ved veikanten , og det så ut som den hadde ligget der en liten stund, så jeg ringte politiet og spurte om de kunne tilkalle viltnemda eller om de kunne gjøre noe for å få fjernet den. De svarte at de ikke kunne gjøre noe, heller ikke viltnemda for de tok ikke inn katter. Politiet skulle notere at det var en overkjørt katt, så da regner jeg med at de skulle fjerne den. Dette var ved ca 15.00 tiden.

Seinere på kvelden ved 23.00 tiden kjørte jeg forbi stedet hvor katten skulle ligge, og den lå der fortsatt, men nå med en svart søppelpose halveis over seg. Klarte ikke å la den ligge der, så jeg rullet den inn i plastposen og tok den med opp til politi stasjonen og forklarte dem at jeg hadde ringt dem tidligere osv. De kunne ikke gjøre noe sa dem igjen, de kunne heller ikke ta vare på den frem til mandag, så jeg foreslo at jeg la den på trappa til dyreklinikken så de fikk sjekket den på mandag om den var merket, politiet sa det var det eneste jeg kunne gjøre.

Så vi skrev en lapp om at vi hadde funnet en katt et sted, og tatt den med hit for så om de kunne sjekket den opp på mandag og evt få kontaktet eieren.

At et land som Norge ikke har ressurser til å ha bemanning til å ta seg av slikt er altfor dårlig, en katt er et husdyr, akkurat som en hund eller et annet dyr, og det er faktisk noen som eier disse dyra! Er det ingen som bryr seg? De fleste sjåfører som kjører over disse dyra kan jo ikke noe for det, men de burde ha vett på å stoppe hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi var på brannstasjonen for å sjekke om katten hennes lå i fryseren der! (noe den ikke gjorde, fordi den var bare på en stor runde rundt nabolaget. hehe). Så jeg tror de kanskje tar seg av slike saker ?? De gjør det her i byen hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fant jeg en katt i veikanten, den var blitt påkjørt og var død. Jeg prøvde først å ringe politiet, men de sa (som du også sier) at det ikke var noe de kunne gjøre, og ba meg prøve Dyrebeskyttelsen. Jeg ringte Dyrebeskyttelsen, og de kunne heller ikke hjelpe meg - de hadde ikke ressurser til å reise rundt og hente døde dyr. De kunne imidlertid fortelle meg at det var Veivesenet som tok seg av døde dyr i veikanten, så jeg ringte dem og forklarte det hele, og dagen etter var den stakkars døde katten borte. Dette var i Oslo og det er noen år siden nå, så det er godt mulig at det er annerledes andre steder i Norge, men det kan jo være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt mer info om dette nå, og det er politiet som skal ta seg av dette, evt om du selv kan hjelpe dem med det. på hver fyllingstasjon har de et fryselager, og politiet har tilgang til dette stedet i 24t i døgnet, så hvis du spør dem pent så kjører nok en patrulje ut og låser opp for deg så du får lagt det avdøde dyret der. Vet ikke om det kommer noen fra dyrebeskyttelsen og sjekker om den er merket osv etterpå da men. Hvis den har en eier så vil den nok hente den hvis den er merket og få begravd den hjemme, noen vil hvertfall det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt dersom noen tok seg bryet til å ta med seg min katt, slik at den kunne blitt identifisert. Er så trist å leve i uvisshet om hva som kan ha skjedd dersom pusen forsvinner... Jeg har selv funnet påkjørte katter. Disse lå i nabolaget, så da var det enkelt å finne eieren.

Godt du fant ut hva en skal gjøre i situasjoner der en ikke vet hvem som eier pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...