Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihunden

Ninahz

Recommended Posts

Skrevet

HAHA, så bra!

Hvorfor skulle han liksom slippe unna ? Politihunder er jo i arbeid, og det er jo å utøve vold mot en "politimann" ..

litt morsomt, men kjempe bra syns jeg!

Skrevet

Er ikke dette søkt så vet ikke jeg. En hund er en hund - ikke et menneske. Det er jo vel og bra at man ønsker å beskytte hunder i tjeneste, men...Hvis en hund ser på kuen din, så skal den DØ - på stedet helst - og henrettelsen kan utføres av ca hvem som helst med et våpen mellom hendene. Da blir det liksom litt rart når man kan bøtlegges og det som verre er, dersom man utøver vold mot en annen hund, bare fordi den er i tjeneste. Rimelig absurd hele greien, spør du meg.

Skrevet
Er ikke dette søkt så vet ikke jeg. En hund er en hund - ikke et menneske. Det er jo vel og bra at man ønsker å beskytte hunder i tjeneste, men...Hvis en hund ser på kuen din, så skal den DØ - på stedet helst - og henrettelsen kan utføres av ca hvem som helst med et våpen mellom hendene. Da blir det liksom litt rart når man kan bøtlegges og det som verre er, dersom man utøver vold mot en annen hund, bare fordi den er i tjeneste. Rimelig absurd hele greien, spør du meg.

Du har litt problemer med å klare å skille en hund som løper fritt rundt på et beite og jager dyr, med en hund som er i tjeneste for samfunnet ser jeg. Ikke rart du ikke forstår det da. :)

Skrevet
Du har litt problemer med å klare å skille en hund som løper fritt rundt på et beite og jager dyr, med en hund som er i tjeneste for samfunnet ser jeg. Ikke rart du ikke forstår det da. :)

Det skal svært lite til før en hund "har jaget bufe" - og dermed kan avliving påkreves. Så vidt jeg har fått med meg var det en sak hvor en bonde hadde regelrett henrettet en hund som var ute etter kuene hans. Det var bare det at en slik henrettelse måtte ha skjedd på kloss hold med hunden under kontroll. Det kunne jo like godt ha vært en "offentlig tjenestemann", på vei hjem fra jobb, ikke sant? Hunder er hunder og dette ER komplekst.

Skrevet
Det skal svært lite til før en hund "har jaget bufe" - og dermed kan avliving påkreves. Så vidt jeg har fått med meg var det en sak hvor en bonde hadde regelrett henrettet en hund som var ute etter kuene hans. Det var bare det at en slik henrettelse måtte ha skjedd på kloss hold med hunden under kontroll. Det kunne jo like godt ha vært en "offentlig tjenestemann", på vei hjem fra jobb, ikke sant? Hunder er hunder og dette ER komplekst.

Nå var jo denne saken her en politihund som ble angrepet mens den var i tjeneste. Og da er det bra at de reagerer på det skikkelig. Det samme håper jeg skjer om noen angriper en politihest. Men kanskje det er litt anerledes fordi det er en hest, og den kan potensielt gjøre med skade enn en hund?

Skrevet
Nå var jo denne saken her en politihund som ble angrepet mens den var i tjeneste. Og da er det bra at de reagerer på det skikkelig. Det samme håper jeg skjer om noen angriper en politihest. Men kanskje det er litt anerledes fordi det er en hest, og den kan potensielt gjøre med skade enn en hund?

Det er fint at man tar tak i dyrenes rettigheter, men likevel synes jeg man angriper slike problemer i feil ende. Og det spiller vel ikke noen rolle hvor stor skade hesten kan gjøre, en offentlig tjenestemann er en offentlig tjenestemann liksom. Eller?

Skrevet
Vold mot uansett hund bør straffes! <_<

Enig! *kremt også de som skyter ulv burde også bli straffet bare for å ha sagt det.. :)

Skrevet
Det er fint at man tar tak i dyrenes rettigheter, men likevel synes jeg man angriper slike problemer i feil ende. Og det spiller vel ikke noen rolle hvor stor skade hesten kan gjøre, en offentlig tjenestemann er en offentlig tjenestemann liksom. Eller?

Jeg synes det skal være "likhet for loven" for et hvert dyr som er i tjeneste, uansett art og tjenesteform. Og angriper du et dyr i tjeneste, skal man få reaksjoner.

Skrevet
Jeg synes det skal være "likhet for loven" for et hvert dyr som er i tjeneste, uansett art og tjenesteform. Og angriper du et dyr i tjeneste, skal man få reaksjoner.

Jeg sier ikke at dyr som er i tjeneste ikke skal ha rettigheter. Likevel blir det litt rart når et dyr likestilles med et menneske når det er i tjeneste. Men er det utenom arbeidstidene, så stiller saken seg svært så annerledes - og det er dette jeg stiller spørsmålstegn ved.

Skrevet
Jeg sier ikke at dyr som er i tjeneste ikke skal ha rettigheter. Likevel blir det litt rart når et dyr likestilles med et menneske når det er i tjeneste. Men er det utenom arbeidstidene, så stiller saken seg svært så annerledes - og det er dette jeg stiller spørsmålstegn ved.

Nå ble denne hunden angrepet under tjeneste da. Meg bekjent så bruker nemlig hunder å være i tjeneste når de er med på pågripelser.

Fra artikkelen: "Høyesterett finner at voldsbegrepet også må omfatte vold mot polititjenestehund som blir benyttet som hjelpemiddel for politiet"

Kanskje jeg tolker denne setningen andeledes enn deg, men i mitt simple hodet så snakker de om hunden mens den er i tjeneste. Hvor du har funnet ut at den kan løpe etter sauer, forstår ikke jeg. Men du er sikkert så vennlig og forklarer for oss enkle sjeler?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...