Gå til innhold
Hundesonen.no

Må bare fortelle......


Blondiemamma

Recommended Posts

Det er jo like dumt at folk reagerer som dem gjør.

Derfor jeg "elsker" dette forumet, er så mye FØLELSE (i en negativ retning) i alt som blir skrevet.

Er glad jeg ser noen normale mennesker, litt oppafor her :)

Jeg er glad jeg kan sette i gang litt diskusjon, i stedet for endeløst pjatt av en utopisk verden. Det er det forum er til for.

Hipp hurra for å være på et forum om det eneste målet ditt er å skape tåpelige diskusjoner...

Du har ikke tenkt på at det faktisk kan være bedre for en hund å være i bur også? Jeg er ganske sikker på at en del hunder trives i bur. det gir litt trygghet på en måte. Jeg er sikker på at hadde ikke jeg hatt min hund i bur de to første ukene hadde han neppe fått sovet. Fordi det var så mye nytt i rommet, stort og ukjent. Det finnes også flere "farer" i ett rom, Theo har klart å rive ned flere stoler og stå lamper i stuen, han kunne like godt fått de over seg, og hadde ingen vært hjemme da kunne det gått fryktelig galt.

men jeg syns også det er mye bedre med, avgrensete områder, og binger osv, enn bur. Det sier seg jo selv. men det er ikke alle som har mulighet til det. Jeg syns heller ikke en hund skal være i bur mer en maks 3-4 timer om dagen. og det må være STORT så hunden kan stå ligge og strekke seg. Selvfølig må det være vann og noen leker inne i buret.

Igjen, vi bruker ikke bur.

jeg anbefaler heller ingen til å gjøre det. Men som siste utvei, ser jeg ikke noe galt i det.

Burdebatten vil alltid fortsette :)

Jeg antar jeg prater til døve ører igjen, men dog: kan du fortelle meg hva som er så bra for HUNDEN med å være i bur? Det er DU som har et problem dersom hunden må være i bur, og løsningen for mange er gjerne å stappe hunden inn og dermed bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Jeg antar jeg prater til døve ører igjen, men dog: kan du fortelle meg hva som er så bra for HUNDEN med å være i bur? Det er DU som har et problem dersom hunden må være i bur, og løsningen for mange er gjerne å stappe hunden inn og dermed bli kvitt problemet.

hmmm, hvis du leser inlegget mitt en gang til, vil du godt se at jeg allerede har svart på det spørsmålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tenkt på at det faktisk kan være bedre for en hund å være i bur også? Jeg er ganske sikker på at en del hunder trives i bur. det gir litt trygghet på en måte. Jeg er sikker på at hadde ikke jeg hatt min hund i bur de to første ukene hadde han neppe fått sovet. Fordi det var så mye nytt i rommet, stort og ukjent. Det finnes også flere "farer" i ett rom, Theo har klart å rive ned flere stoler og stå lamper i stuen, han kunne like godt fått de over seg, og hadde ingen vært hjemme da kunne det gått fryktelig galt.

Nå har det seg sånn at jeg gjennom oppveksten og som voksen har hatt 8 hunder - ingen av dem har klart å skade seg på noe som helst vis av å leve et liv uten bur. Ei har de heller følt seg utrygge som valper eller hatt behov for noen beskyttende hule. Jeg tror ikke jeg har hørt om særlig mange valper som har skadet seg selv ved å ikke "bo" i bur heller, men jeg kjenner flere som har skadet seg I buret sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig brukte jeg bur de to første ukene. Det var mye større en han selv, og jeg hadde døren åpen hele dagen, og når han var klar for å legge seg for natten, gikk han inn i buret. Jeg hadde buret også oppi sengen min, så han ikke skulle bli ensom på gulvet. Det gikk kjempe fint.

Jeg må bare kommentere denne her..HVOR vanskelig gidder man å gjøre det for seg selv egentlig??Buret i senga? jøsses...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er verre å legge hvalper ferske fra et helt kull med hvalper og borte fra moren sin, rett i bur.

Jeg bruker ALDRI bur på hvalpen jeg har, jeg setter kanskje opp en kompostgrind og ofrer deler av stua eller soverommet en stund. Senere når hundene er voksne, ikke er "babyer" mentalt lenger, så tåler de godt å ligge i bur på en utstilling i blant når jeg viser en av dem, hos dyrlegen, slike ting.

Skulle tro det var rakettvitenskap å ha en valp i blant, eller at det er en nyoppfunnet vitenskap, men vi har hatt hvalper i fleng - og ja, jeg er ikke eldre enn at elektrisiteten hele tiden var oppfunnet da og det fantes elektriske ledninger, ei heller bodde vi i jordhytter så det fantes trapper, ja, til og med møbler hadde vi... og overlevde utmerket.

Være redd for å ligge ihjel en leveringsklar valp? Hva tror du oppdretteren av hunden din gjorde når moren til hvalpene skulle sove sammen med hvalpene i bortimot to måneder - hadde alle småhvalpene i bur? Det hender at hvalper blir ligget i hjel, men det er helt i starten med litt ymse årsaker, og neppe noe å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være redd for å ligge ihjel en leveringsklar valp? Hva tror du oppdretteren av hunden din gjorde når moren til hvalpene skulle sove sammen med hvalpene i bortimot to måneder - hadde alle småhvalpene i bur? Det hender at hvalper blir ligget i hjel, men det er helt i starten med litt ymse årsaker, og neppe noe å bekymre seg over.

hehe, nå veier jo jeg litt mer en valpemor på 6 kilo :) Uansett, det gidder jeabsolutt ikke å diskutere :)

og med det melder jeg meg ut av denne diskusjonen, det blir bare for dumt ass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommer nok aldri til å bli enige når det gjelder burbruk...men jeg håper fortsatt at vi som vet best får overtalt flere :)

Hvis det er mest praktisk å ha hunden i bur, da er det - etter min mening - mest praktisk å ikke ha hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nå veier jo jeg litt mer en valpemor på 6 kilo :) Uansett, det gidder jeabsolutt ikke å diskutere :)

og med det melder jeg meg ut av denne diskusjonen, det blir bare for dumt ass :)

Tipper "valpemor på 6 kg" sier fra om du legger deg på henne jeg.... :rolleyes:

Kjempebra at trådstarter har "funnet veien ut av buret" :P

For meg er bur en grei sak, men absolutt ikke noe jeg bruker veldig mye. Ask ligger i bur i bil, og ellers når jeg har han med meg til steder han ikke kan være uten buret. Hundetreningene på skolen fx, da ligger han i buret i pausene.

Å bruke bur for å selv slippe og tørke tiss og bajs etter valper blir for meg helt feil. Om man ikke er klar for å faktisk tørke opp på gulvet etter valpen til den er blirr stueren, kan man like gjerne tenke seg om en gang til før man kjøper valp. Er det liksom mindre arbeid og tørke gulvet enn buret? Og alle gulv tåler en liten valpeskvett her og der, og tepper kan man legge unna. Gjør man ting riktig lærer man også valpen at man gjør fra seg på aviser til den skjønner at det skal foregå ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo like dumt at folk reagerer som dem gjør.

Derfor jeg "elsker" dette forumet, er så mye FØLELSE (i en negativ retning) i alt som blir skrevet.

Er glad jeg ser noen normale mennesker, litt oppafor her :)

Jeg er glad jeg kan sette i gang litt diskusjon, i stedet for endeløst pjatt av en utopisk verden. Det er det forum er til for.

Nå er dette hundeforumet relativt "snillt" i forhold til en del andre og hvis du ikke har bedre ting å foreta deg enn å provosere frem FØLELSER så vær så god. Jeg syns at burdebatten er viktig og fikk sjokk den dagen jeg så hvor utbredt burbruken var. Man møter den nemlig ikke på "på landet" der jeg er i fra eller i Oslo sentrum hvor jeg har bodd mesteparten av mitt voksne liv. Man møter denne kulturen i 'finere' villastrøk hvor hensynet til parketten veier mer enn hensyn til valpen, eller i familier hvor man egentlig ikke har tid/plass/økonomi til å ha hund - i hvert fall ikke å følge opp en unghund eller valp.

Å ha hund krever nemlig tid. Har man ikke det så kan man se seg om etter en annen hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye og for lite folkens! Bur skal brukes KUN når det er helt nødvendig! Veldig fint for valper med burtrening, for en dag kan det være nødvendig, som i bil på utstilling o.s.v. Men poenget med å ha en kompis og følgesvenn faller vell bort når dyret må stuves bort i bur?! Man bør kanskje spørre seg selv om hvorfor man har anskaffet seg hund?! Det er jo et familiemedlem som gjerne vil være sammen med flokken sin. ikke utestengt og forvist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å argumentere for at hunden ødelegger ting tyder mer på latskap fra eieren sin side. Det er faktisk mulig å rydde unna ting som kan ødelegges, mosjonere mer om det er det som må til, eller gi nødvendig hjernetrim. Jeg bor på en liten hybel og min aussie ødela veldig mye i starten. Det er slikt som ofte følger med når man har en unghund som kjeder seg alene hjemme. Da ryddet jeg unna det som kunne ødelegges, og ga henne mange egne leker. Å putte hunden i bur gjør ikke at hunden kjeder seg mindre.

Tenk om vi skulle være stengt inne i sengen i flere timer når vi var våken?

Hva om det begynner å brenne i huset når hunden står i buret og eieren er på jobb?

Jeg bruker bare bur ved transport, da det er en sikkerhet, og evt når hunden er sliten på stevner og utstilling. Jeg syns Norge burde følge Svergies eksempel å forby burbruk på hund i huset (og andre dyr også forøvrig).

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg har brukt bur på labradoren min på stevner og på tog. Hun hadde en uheldig opplevelse hvor en annen hund utreagerte på henne - mens hun satt i buret. Nå takler hun ikke sitte i bur når fremmede hunder går forbi og utreagerer mot de. Sånn sett er bur skummelt, og det kunne like gjerne vært en unge som skremte henne når hun satt i buret og ikke hadde mulighet til å flykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra for dere som klarer dere uten bur! :)

Igjen, vi bruker ikke bur.

jeg anbefaler heller ingen til å gjøre det. Men som siste utvei, ser jeg ikke noe galt i det.

Kan ikke si at jeg har møtt særlig mange som bruker bur som "siste utvei". Heller første spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nå veier jo jeg litt mer en valpemor på 6 kilo :lol: Uansett, det gidder jeabsolutt ikke å diskutere :)

og med det melder jeg meg ut av denne diskusjonen, det blir bare for dumt ass :)

Ja, det er nok like greit, det har fortsatt ikke kommet noen gode argumenter for hva som er BRA med bur.

Joda, enkelt og greit for eier, men jeg ser INGEN grunn til at hunden skal ha det bedre i bur.

Sånn generelt synes jeg faktisk det er mer "positivt" når folk innrømmer at burbruken er for deres egen skyld, fremfor å påstå at det er bedre for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med hunder som river ned lamper og alle mulige farlige ting.Vi har hatt 2 store Napolitanske Mastiffer,samt andre bikkjer i en leilighet.BEgge var valper...FORVOKSTE valper på ca 40 og 70 kg.

Har aldri hatt problem med at mine hunder har følt seg utrygge i huset/leiligheten..alt ettersom hvor jeg har bodd.

Hvis en hund/valp ikke tilvennes på normalt vis og får utfode seg som den vil i sitt eget hjem,så lurer jeg på når den skal bli trygg på omverdenen?

Er det slik at dem som sier at hunden "sikkert er/kanskje omatte føler seg mye tryggere i bur lar hunden bli kjent med kvadratmeter for kvadratmeter for at hunden ikke skal føle seg utrygg?

Javel..Jeg må si det at da har dere en helt føkka oppfatning av hva hunder er og hva de skal kunne takle.

En hund skal ikke behøve å ha bur for å være trygg.

Vi har hatt vår lille kineser i ca 3 uker,og han er like trygg på treningsbagen ,haugen med håndklær,sofaen,gulvet,senga vår,buret til Doberjenta(som er åpent)eller i hundesenga. Ja jøsses så mye utrygge omgivelser han løper rundt i om natten og dagen.Og han har som tidligere nevnt litt av en fest(som jeg ikke hører noe til)om netter eller morgener..

Ja la oss alle sette valpene i bur slik at de kan føle seg tryggere.

Vi har forresten en sånn bur/bag ting stående under stuebordet...Den er hanvandt til og være i og går der om han vil..Men jeg ser ikke noe som helst tegn til at han ønsker å være der..Og det er nok fordi han er trygg på hele stua,som han har fått rase i fra han kom.Så han ligger der han vil.Bur/bagen brukes i bilen,år vi drar steder og tar ham med..Da er det en fin måte for ham å få "et eget sted" å roe seg på..MEN det er fordi stedene vi drar til er fremmede---Så da er det trygt og rolig for ham å få inn i bagen sin.Noe han da gledelig gjør,dersom han ikke heller ser sitt snitt å ligge i fanget på alle som er der.

Så om en hund er utrygg i sitt eget hjem så er den ganske enkelt ikke blitt godt nok vandt til det..Og det hjelper sikkert på å legge hunden i bur slik at den blir tryggere.Akkja..

Som jeg sa..Har selv brukt bur.Ikke på mine første hunder,men etter jeg ble anbefalt dette..Jeg tok meg selv i det 2 gang jeg brukte dette og lurte på hvorfor jeg tok imot et råd jeg ikke noengang før hadde hatt bruk for!??

Må legge til at jeg brukte det kort tid,men likevel var jeg en idiot som beit på noe som jeg ikke hadde hatt bruk for!

Jeg har forståelse for at nybakte eiere kan tro at det "hører med" når oppdreetter eller andre hundefolk de ser opp til sier det at det er bra med bur..men folk som burdte vite bedre!Som meg..HUFF!

Så jeg ga F i hele buret..De er flyttet i bilen nå..For det er da langt mer praktisk enn å ha de løse i bilen..Fordi da kan vi ha bakdørene på vanen oppe somvi vil!

Nok en gang HURRA for dem som ikke bruker bur!

Da har man etter mitt hode ikke særlig lag med dyr om man ikke får en husren og grei valp som er trygg uten bur!

Skarp uttalelse ja..men det må da ligge noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...