Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var FLÅTTBÅNDET på i år igjen...


Jane

Recommended Posts

Hvert individ av flått er vel ikke giftigere enn før, men når det er så mange som 40 % av flåtten som er smittebærer av virus som kan få hunden din til å bli dødsyk så syns jeg det er skremmende nok. Unngå flåtten tror jeg er vanskelig, jeg fikk flått på bikkja på en vanlig gressplen i park midt i byen før jeg fikk på scalibor.

Du ville tydeligvis ikke vare på forespørsel om hvor du hadde det fra at flåtten var så giftig i år. ...

ang valp full av gift, flåtten er ikke GIFTIG, den inneholder BAKTERIER (ikke virus).

Om man trenger flåttmiddel eller ikke avhenger av hvor man bor i landet. Noen steder florerer flåtten, andre steder får man kanskje en flått på seg i løpet av hele sommeren, og andre steder igjen finnes det ikke flått overhodet ... så hva man gjør av tiltak avhenger da virkelig av hvor man bor. Får man kanksje en eller to flått på bikkja i løpet av et helt sommerhalvår, og er nøuye på å gjennomgå pels og fjerne disse, så er da det mye mindre skummelt enn å påføre hunden ren gift, som flåttmiddel faktisk er ... tar man flåtten før den har sittet på 24 timer, skal man være ganske sikret mot sykdom.

Du må tenke litt på hvor mange som leser dette , og legger du ut noe som at *flåtten er giftigere enn noen gang* , bør du også kunne bakke dette opp med info om hvor du har den informasjonen fra. Folk er vettskremte nok som de er for disse dyrene.

Det er faktisk ikke vanskelig og unngå flått, det er bare å oppholde seg steder det aldri er flått. Men for noen tilsier det kanskje at man må kjøre lenger enn det er verdt, for andre er det rett utenfor stuedøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Du ville tydeligvis ikke vare på forespørsel om hvor du hadde det fra at flåtten var så giftig i år. ...

ang valp full av gift, flåtten er ikke GIFTIG, den inneholder BAKTERIER (ikke virus).

Om man trenger flåttmiddel eller ikke avhenger av hvor man bor i landet. Noen steder florerer flåtten, andre steder får man kanskje en flått på seg i løpet av hele sommeren, og andre steder igjen finnes det ikke flått overhodet ... så hva man gjør av tiltak avhenger da virkelig av hvor man bor. Får man kanksje en eller to flått på bikkja i løpet av et helt sommerhalvår, og er nøuye på å gjennomgå pels og fjerne disse, så er da det mye mindre skummelt enn å påføre hunden ren gift, som flåttmiddel faktisk er ... tar man flåtten før den har sittet på 24 timer, skal man være ganske sikret mot sykdom.

Du må tenke litt på hvor mange som leser dette , og legger du ut noe som at *flåtten er giftigere enn noen gang* , bør du også kunne bakke dette opp med info om hvor du har den informasjonen fra. Folk er vettskremte nok som de er for disse dyrene.

Det er faktisk ikke vanskelig og unngå flått, det er bare å oppholde seg steder det aldri er flått. Men for noen tilsier det kanskje at man må kjøre lenger enn det er verdt, for andre er det rett utenfor stuedøren.

Kjære vene... folk har god grunn til å være vettskremte for disse dyrene.

Jeg mener fremdeles at flåtten er farlig og jeg syns det er uansvarlig av hundeeiere å ikke beskytte hundene sine i flåttområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er uansvarlig fordi jeg IKKE bruker flåtthalsbånd eller dråper? Er det noen av dere som har lest hva som KAN skje når man bruker vetrinær foreskrevet flått middler?

Her jeg bor er det lite med flått,på 4 år har jeg sett 2 stk.

Når du tar deg tid til å gre hunden hver dag er sjangsen stor for at du oppdager flåtten tidlig.

Dette blir jo reine hysteriet,Ja flåtten kan være farlig og jeg kjenner mange mennesker med påvist borrelia infeksjon

Min vovve er veldig sensitiv mot ting/medisiner osv.Da han ble smittet av lus og fikk behandlig,ble han dårlig med oppkast og diare.Hele bikkja gikk rundt sløv og sliten.

At jeg velger naturlige ting som edikk og unngå steder med flått,grer bikkja hver dag,så er det vel ikke snakk om at jeg er uansvarlig?

Les en stund på denne siden,så skjønner du kanskje hvorfor jeg er skeptisk til å bruke giftige ting på min hund

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/avictim.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er uansvarlig fordi jeg IKKE bruker flåtthalsbånd eller dråper? Er det noen av dere som har lest hva som KAN skje når man bruker vetrinær foreskrevet flått middler?

Her jeg bor er det lite med flått,på 4 år har jeg sett 2 stk.

Når du tar deg tid til å gre hunden hver dag er sjangsen stor for at du oppdager flåtten tidlig.

Nei, dersom du ikke bor i flåttområde er du da selvsagt ikke uansvarlig, jeg snakker mere om de som bor midt i områder med mye flått som ikke gidder verken å sjekke hunden eller beskytte hunden for flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Sandefjord, Vestfold så er det veldig lenge siden flåttsesongen begynte. I fjor brukte jeg hvitløkskapsler og urtehalsbånd, men det fungerte dårlig. Plukket sikkert rundt 30 - 40 flått den sommern. Nå bor jeg på utsatt sted også, med kort vei til skogen.

I år har jeg gått til innkjøp av Scalibor halsbånd. Før jeg satt det på i april tok jeg 2 flått. Etter jeg har satt det på har jeg ikke sett snurten av en eneste en faktisk.. Er kjempefornøyd, og Enya har ikke vist tegn til at hun ikke tåler det på noen måte.

Men vi er også nøye med å gå gjennom pelsen med børste når vi har vært i skogen. Sjekker også ofte om hun har fått noen av disse motbydelige skapningene på seg..

Håper på kald vinter i år så disse krypene fryser ihjel :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene... folk har god grunn til å være vettskremte for disse dyrene.

Jeg mener fremdeles at flåtten er farlig og jeg syns det er uansvarlig av hundeeiere å ikke beskytte hundene sine i flåttområder.

Vi må ikke bli så 'vettskremte * for noe som har vært her bestandig , at vi ikke tør å bruke skogen, det er det jeg mener. Når du sier bastant at flåtten er giftigere enn noen gang, vil jeg gjerne vite hva slags gift den da brått inneholder , samt hvor du har infoen fra. Men siden du svarer som du gjør, antar jeg det er noe du TROR. Derfor sier jeg som jeg sier, hold deg til fakta og ikke skrem vettet av folk. flåtten er ikke giftig, og den valpen du snakker om er ikke full av gift, den har en infeksjon i kroppen sin. ELler hadde. Klart man skal passe på, men man kan ikke gå rundt og spre feilinformasjon heller.

Sjekker man hunden sin daglig og tar flåtten før den har sittet på et døgn, eller man bruker flåttmiddel, er det overhodet ingen grunn til å være vettskremt flåtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk må være oppmerksom på hva slags halsbånd de bruker.

Dyrebutikker selger mye rart.

Eg kjøpte noe som heter Bio Band. Både meg og bikkjen ble slått helt ut, og etter et par dager måtte vi bare ta det av ho. Hele bådet skal være helt naturlig, men eg ble slått veldig ut av allergien min,

og bikkjen ble bare skikkelig slapp. det stanket som et mygg lys, helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke bli så 'vettskremte * for noe som har vært her bestandig , at vi ikke tør å bruke skogen, det er det jeg mener. Når du sier bastant at flåtten er giftigere enn noen gang, vil jeg gjerne vite hva slags gift den da brått inneholder , samt hvor du har infoen fra. Men siden du svarer som du gjør, antar jeg det er noe du TROR. Derfor sier jeg som jeg sier, hold deg til fakta og ikke skrem vettet av folk. flåtten er ikke giftig, og den valpen du snakker om er ikke full av gift, den har en infeksjon i kroppen sin. ELler hadde. Klart man skal passe på, men man kan ikke gå rundt og spre feilinformasjon heller.

Sjekker man hunden sin daglig og tar flåtten før den har sittet på et døgn, eller man bruker flåttmiddel, er det overhodet ingen grunn til å være vettskremt flåtten.

Jeg svarer slikt jeg gjør fordi jeg har ingen side på nettet til å stå bak det jeg skriver, og tydeligvis så er det kun det du er ute etter.

Gidder ikke å diskutere med deg på dette nivået, ser du er fra Moss du også så da har du vel kanskje fått med deg hva som stod i moss-avis for noen uker om flåtten. Og den valpen jeg snakket om som ble avlivet på Jeløy, går jeg ikke rundt å lager diagnose for selv, men var ifølge eierene full av gift, samt at den var rammet av hjernehinnebetennelse og var lam i bakparten.

Greit å være bedreviter, men gi deg mens leken er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedreviter ? MAn er vel ikke bedreviter fordi man vil ha litt kilder bak påstander ? Jeg lager denne diskusjonen pga folk som leser og da tror deg på ditt ord om at den er giftig, eller giftigere enn før ...

Det sto ingenting i moss avis om at den er giftig , eller giftigere enn før, og var den stakkars valpen full av gift, må den ha spist gift ....

Når du går hardt ut med en påstand, så må du også forvente at folk ber om kilder ... trenger ikke være på internett, men et eller annet sted bør den være.

Men, case closed, jeg antar diskusjonen i seg selv har tatt brodden av den ekstremt giftige flåtten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...