Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund drepte sauer

Aina&Kaizer

Recommended Posts

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Ja, sånn kan det gå når hunder ikke blir strømmet på sau - dessvere.. ;)

Man trenger ikke strømme en hund for å hindre den i å drepe 10 sauer midt på lyse dagen... Man kommer langt med å bruke hodet og/eller bånd.

edit: Skrivefeil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke strømme en sau for å hindre den i å drepe 10 sauer midt på lyse dagen... Man kommer langt med å bruke hodet og/eller bånd.

Det er vel helst ikke sauen man strømmer.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog hvis sauen var koblet til strøm - ville man jo ha løst begge deler ganske kjapt, da..

Nei, huff..

Meget trist sak - men man kommer langt ved å overholde båndtvangen - og/eller ha kontroll over hunden(e) sine, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg bare må være litt SGT her.. Men sett i forhold til den andre tråden med en hund som jagde dyr, så er stemningen merkelig forskjellig? Her er vi alle enige om at man burde ha kontroll på hunden sin, mens i den andre tråden, så er det "greit" at bikkja raser rundt på et beite og jager dyr - og jeg kan ikke noe for det, men jeg lurer på hvorfor? Fordi at det var kuer som ble jaget i den andre tråden? Fordi at bikkja endte opp som skutt? Fordi at her var det ingen som kunne stoppe hunden før den faktisk skadet dyrene den jaktet på?

Det er alltid trist når hunder får holde på sånn - det være seg ku eller sau de jager - både for bonden, for hundeeieren, for hunden, for dyrene som blir jagd, og ikke minst for hele hunde-Norge - vi blir alle bedømt ut fra hva enkelte hunder/hundeeiere gjør og ikke. Så får man jo bare håpe at dette er den eneste episoden vi har med hund som river husdyr i sommer, selv om jeg tviler sterkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting henger jo litt sammen; få hunder vil få utrettet særlig skade på en flokk kuer - og står vel selv i større fare for å bli skadd. Ja, kjipt for en ku hvis den blir jagd og er redd, men de klumper seg også gjerne sammen og virker mer truende - enn sauer som fyker til alle kanter, og knapt har noen mulighet til å forsvare seg. Kuer/okser er fullt i stand til å stange ihjel mennesker, da klarer de antagelig en hund også - men det klarer liksom ikke de stakkars sauene av den rasen vi har idag her på berget.

Så for meg blir det liksom forskjellen på psykisk belastning kontra fysiske skader/død....

Men en hund med slik kapasitet som denne, som har gjort store skader, kunne nok kanskje skadd både ku og hest - det har man sett før, men da har det vært... spesielle hunder/raser, både fysisk og mentalt, og det får meg til å stusse litt ja.

Ellers så er det jo et årvisst fenomen med sau som jages/rives, og har vært det så lenge det har gått sau på utmarksbeiter m.m.... altså atskillige tiår. Forskjellen er at man i "gamle dager" skrev om det på en litt mer "naturlig" måte - fordi man "visste" at hunder hadde jaktlyst - mens det i dag blir fremstilt som om hundene er "aggressive" over mot onde, massakrerende etc.

Klart det er eiers som må passe på - slik det alltid har vært. Noen er slumsete og har hundene flyende løs uten oppsyn uansett, andre ganger kan det skje uhell - som at en hund stikker ut hyttedøra det ene sekundet man ikke passer på. Jeg lurer personlig på om det kan komme til å skje litt flere slike episoder nå som ikke-jakthunder ikke lenger kan strømmes.

Ialt går vel minst 100.000 sau tapt på beite hver sommer, og det regnes visst som "naturlig" det også. Rovdyr og hund står for en viss del, mens det er mange andre "ulykker" som skjer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi alle enige om at man burde ha kontroll på hunden sin, mens i den andre tråden, så er det "greit" at bikkja raser rundt på et beite og jager dyr

Var det noen som skrev at det var "greit" at bikkja jaget dyr? Det var vel den voldsomme reaksjonen som kom etter at krisen var avverget som ikka var "greit" for enkelte? Stor forskjell på de to i min mening.

Det er jo selvsagt aldri "greit" at en hund jager hverken bufe eller vilt.

Sånn i dette tilfelle så kan jeg ikke se at det er bekreftet at det var en hund som har drept og skadet disse sauene, så jeg har ikke gjort meg opp en mening annet enn at det er fryktelig trist for dyrene og bonden.

Ialt går vel minst 100.000 sau tapt på beite hver sommer, og det regnes visst som "naturlig" det også. Rovdyr og hund står for en viss del, mens det er mange andre "ulykker" som skjer også.

"...hundeholdet neppe har særlig betydning for den irregulære avgangen av vilt og husdyr, sammenliknet med andre skadeårsaker." (ref. Justis og Politidepartementet)

Det rettferdiggjør selvsagt ikke et eneste hundeangrep på dyr, men det er jo greit å se ting litt i perspektiv.

*Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg bare må være litt SGT her.. Men sett i forhold til den andre tråden med en hund som jagde dyr, så er stemningen merkelig forskjellig? Her er vi alle enige om at man burde ha kontroll på hunden sin, mens i den andre tråden, så er det "greit" at bikkja raser rundt på et beite og jager dyr - og jeg kan ikke noe for det, men jeg lurer på hvorfor?

Ja der sa du det :rolleyes: , konsekvensen i tankegangen er litt vanskelig å få tak på av og til. Uansett om det er kyr, sauer, geiter eller hester som blir jaget er det ett problem og det er hundeeiers ansvar. Det er ulike saker, men prinsippet er klart og tydelig uansett.

stemning smitter vet du - har mange vist en felles mening er det vanskeligere å bryte ut også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på disse to sakene synes jeg er ganske åpenbar, da..

"Offerets" størrelse, fare for skade, problemløsningen (fange inn og ha kontroll på hunden for SÅ å slakte den..)

Her - 10 sauer drept, og man vet ikke engang om det faktisk var en hund som har gjort det, osv..

Tviler på at NOEN hadde klaget over hvis en bonde hadde en hund midt i jakten på husdyr, liksom.

Men hvis denne saueeieren får utlevert "synderen" for å slakte den med maske hjemme på gårdstunet tror jeg så absolutt man hadde sett en reaksjon på det her inne, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på disse to sakene synes jeg er ganske åpenbar, da..

"Offerets" størrelse, fare for skade, problemløsningen (fange inn og ha kontroll på hunden for SÅ å slakte den..)

Her - 10 sauer drept, og man vet ikke engang om det faktisk var en hund som har gjort det, osv..

Tviler på at NOEN hadde klaget over hvis en bonde hadde en hund midt i jakten på husdyr, liksom.

Men hvis denne saueeieren får utlevert "synderen" for å slakte den med maske hjemme på gårdstunet tror jeg så absolutt man hadde sett en reaksjon på det her inne, ja.

Susanne

Jade enig i den, men prinsippet om at hundeeier har ansvar for egen hund er soleklar -da spiller ikke offerets størrelse noen rolle. Hvordan en vil vurdere bondens gangsyn i den første saken er en annen deal. Ofte blir ting utenom saken dratt inn (ikke så merkelig kanskje / egentlig flere saker i en) men en må ikke frata hundeeier sitt ansvar av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er så grusomt. At hundeeiere ikke kan ta ansvar for hundene sine, passe på hundene sine når de

vet at det kan være sau der..

Noen som har hunden sin på saueavvening ? Hun som har broren til kaisa går på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for meg så er det ingen stor forskjell på å jakte sau og å jakte drektige kuer og kalver - og at hund kan skade selv såpass store dyr, er vel ikke akkurat noe nytt det heller, det er et år siden det var avisskriverier om en hest som ble angrepet og skadet av hund - ganske alvorlig skade og, veterinæren anbefalte avlivning - så at "kuer kan forsvare seg selv" er et argument jeg ikke kjøper.. Beklager.. Det skal ikke være nødvendig for hverken ku, sau eller hest å forsvare seg selv for hunder på frislipp.

Med tanke på at det HVERT år er hunder som angriper og skader andre husdyr, så kan jeg FORSTÅ at det koker over for en bonde som skyter hunden når han får tak i den. Det burde man være klar over at kan være en risiko når hunden løper løs på egenhånd - det være seg etter en glipp eller når det er med "overlegg" fordi man er lat, sløv, whatever.. Nei, det er ikke rettferdig, det er heller ikke lov - men det er ikke rettferdig å miste 10 sau til ei løsbikkje, og det er heller ikke lov å ha bikkjer løs når "bufe beiter"..

- Og greia JEG hang meg opp i, var at her mener alle at hundeeieren burde tatt ansvar for bikkja si, mens i den andre tråden får hundeeieren sympati for å ha mistet hunden sin fordi han ikke tok ansvar for bikkja si.. I utgangspunktet er problemet og løsningen lik - bikkja hadde ikke blitt skutt/jagd sau om eieren hadde hatt kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen og takk til Mari, som tok frem et veldig vesentlig poeng relatert til forskjellen på disse sakene... nemlig hva mange av oss reagerte på, som SusanneL også skriver, nemlig slaktingen av hunden "i kaldt blod" lenge etter at skaden var skjedd.

Ingen var vel i forrige tråd, om kuene, heller uenig i hundeeiers ansvar. Det som var poenget, var hva LOVEN gir husdyreier LOV til å gjøre - noe kubonden helt klart begikk et lovbrudd mot, det skal være opp til politijuristene å vurdere når faren først er over, altså når man har fått tak i hunden. Får man ikke tak i hunden, er det husdyreiers rett å skyte hunden hvis den er i fare for å ta flere dyr - noe den jo ikke fikk gjort når kubonden hadde fått tak på den, og gikk for å hente slaktemasken liksom...

Jeg ser også forskjell på mulige psykiske problemer på en ku, kontra det å rive i filler mange sau - og loven tar jo gjerne hensyn til skadenes OMFANG når straff utmåles eller bøter gis i andre saker, når uhellet - eller skjødesløsheten - først er ute. Har noen en sint chihuahua som sliter seg og angriper hunden min, som veier 30-40 ganger mer, så ser jeg også forskjellen på det og om noen "mister" kontrollen på en 60-70 kilos hund som går til tilsvarende angrep...

Ja, det er fælt når dyr dør på grusomt vis og det kunne vært unngått, enten det er løshunder, i trafikken når det ikke tas hensyn til varselsskilt om dyretrekk, eller det er når slaktetransportene tilfeldigvis har luftmangel og slike ting, eller slakteriene har det så travelt at dyrene ikke er ordentlig døde før de koker eller flår dem. Men jeg synes da også at man bør være litt edruelig, og gi en bot til "førstegangssyndere"s eiere - heller enn automatisk å avlive, når menneskene selv står for så mange grusomheter mot produksjonsdyr, villet eller ved "uhell" (som ved slakteriene, der uhellene gjerne kan vare leeeenge).

At skader skjer... skjer. Det er alltid grusomt når dyr dreper hverandre, men kanskje det egentlig ikke er grusomt... men rett og slett naturlig? Ja, sauen er inngjerdet, men det er ikke mange ukene jeg selv satt og så på Animal Planet som viser det århundrelange-årtusenlange strevet til gnuflokkene når de skal over elven.... der krokodillene like planmessig ligger og venter på hogge tak i dem, noe gnuene er fullstendig klar over. DÉT er fjernsynsunderholdning det... så det er pussig hva som erklæres som fælt og hva som er helt greit og "interessant naturfilm".

Og forøvrig har jo en profilert atferds-"ekspert" som Randi Tillung erklært at det er grusomt med strømming av hund mot sau, og vært med på å få gjennom forbudet mot det på ikke-jakthunder. Så det er mye grusomt gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også forskjell på mulige psykiske problemer på en ku, kontra det å rive i filler mange sau - og loven tar jo gjerne hensyn til skadenes OMFANG når straff utmåles eller bøter gis i andre saker, når uhellet - eller skjødesløsheten - først er ute. Har noen en sint chihuahua som sliter seg og angriper hunden min, som veier 30-40 ganger mer, så ser jeg også forskjellen på det og om noen "mister" kontrollen på en 60-70 kilos hund som går til tilsvarende angrep...

Ja, det er fælt når dyr dør på grusomt vis og det kunne vært unngått, enten det er løshunder, i trafikken når det ikke tas hensyn til varselsskilt om dyretrekk, eller det er når slaktetransportene tilfeldigvis har luftmangel og slike ting, eller slakteriene har det så travelt at dyrene ikke er ordentlig døde før de koker eller flår dem. Men jeg synes da også at man bør være litt edruelig, og gi en bot til "førstegangssyndere"s eiere - heller enn automatisk å avlive, når menneskene selv står for så mange grusomheter mot produksjonsdyr, villet eller ved "uhell" (som ved slakteriene, der uhellene gjerne kan vare leeeenge).

Og forøvrig har jo en profilert atferds-"ekspert" som Randi Tillung erklært at det er grusomt med strømming av hund mot sau, og vært med på å få gjennom forbudet mot det på ikke-jakthunder. Så det er mye grusomt gitt...

Jeg vet ikke om verken du eller jeg (eller noen andre for den del) er kompetent til å psykoanlysere en ku - det er forøvrig litt vrient å få de med på en samtale om hva de føler også ;) , så jeg vet ikke hvilke kilder du benyter når du snakker om psykiske problemer til storfe.

En kan forresten dra inn mange ulike vinlkinger i de ulike sakene, de er ulike javist - men som sagt prinsippet står fast. Det skulle det vel ikke være så vanskelig å forstå for en hundeeier.

Ellers enig ja, det er mye som er grusomt i verden i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dailymail.co.uk/news/article-56...-walks-dog.html

"Miss Pearce, a 45-year-old probation officer, was found lying in the field. Air ambulance paramedics spent an hour trying to save her life before pronouncing her dead. Sources said yesterday she had "substantial external injuries". An ambulance service spokesman said: "There is a query as to whether she died of her injuries or a cardiac arrest before or during the incident."

Experts yesterday said the 20 brown and white Simmental cows and one bull may have been protecting their four calves from the dogs."

DET er kuene sine, det! De tok liksågodt DIREKTE hevn på hundeeieren.... som var ute og gikk med to jack russellterriere i BÅND på stier tilgjengelige for almenheten (a la Turistforeningens merkede løyper) i området, da kuflokken bestemte seg for å beskytte kalvene sine.

Dermed ble eieren drept, og hadde "betydelige ytre skader", mens i hvert fall den ene hunden overlevde... til tross for den ifølge vitner så ut til å være både sparket og trampet på.

Eieren beskriver flokken som "snill", og det betegnes som "en tragisk ulykke". Så kuer får visst ikke "morderstempel" like lett i England, selv om de på 10 år har tatt livet av sju mennesker... <_<

Her er en fra 2005, denne gangen en 66 år gammel dame som luftet dachsen sin, og ble angrepet av én ku... http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article533312.ece

"Lorraine Richards, 66, was found unconscious in the field near her home in Atherstone, Warwickshire, on Saturday and was airlifted to hospital but died from her injuries. The animal is thought to have been alarmed by her dog, a dachshund, and reacted aggressively, headbutting and stamping on Ms Richards before falling on her.

Other cows in the field had young calves. It is thought that the attacking animal may have been trying to protect their territory. The farmer who owns the cow has moved it to another field and is considering putting it down.

Det VIRKER jo som om kuene om ikke akkurat kan bite fra seg, så kan de stange og trampe solid nok til å ta livet av mennesker i hvert fall... Eller kanskje britiske kuer er farligere enn norske? En forfatter av vandrebøker hevdet iallfall til Coventry Telegraph at hunder fikk ut det verste i kuer, og "vekket dyret" i dem!

http://www.coventrytelegraph.net/news/cove...92746-15629479/

Til Jerko: PRØV å les sakene man skriver, før du begynner å legge ut om "det er så vanskelig å forstå for en hundeeier", det har da både den ene og den andre svart vettug på og tatt høyde for det du tror er ditt poeng. Men du LESER kanskje ikke like lange innlegg som dem du i blant selv skriver? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen herremåne da. Jeg skjønner helt klart ikke poenget ditt, Akela - at kuer KAN drepe mennesker, betyr ikke at de ikke blir plaget på noe vis av å bli jaget av hunder, ei heller at de ikke kan bli SKADD av hunder? Og så vidt jeg husker fra første artikkelen, så var det også KALVER på dette beitet, og DE er ikke så gode på å forsvare seg..

- Og jeg tipper at dette med at hunder "vekker dyret i kuer" og bringer frem det verste i de, kanskje egentlig handler om dyr som går i forsvar..

Og er det liksom greit at dyr dør på "grusomt" vis fordi at en eller annen sløv hundeeier ikke klarer å holde kontroll på bikkjedyret sitt fordi at det dør tusenvis av andre grunner på beite hvert år? Eller at de kommer til å lide seg gjennom en lang og hard vei til slakteriet?

Moder natur er ganske grusom ja, og at en krokodille eller en ulv for den saks skyld, forsyner seg litt av matfatet for å overleve, er noe HELT annet enn å massakrere en halv saueflokk just for the fun of it - det første er livsnødvendig, det siste er Unødvendig. Ville rovdyr - som bjørn - blir avlivet de og når de går berserk i flokker med beitedyr, samme hvor naturlig grusomt det måtte være..

Nå er det engang sånn at det ER båndtvang så lenge bufe beiter, og "mister" man hunden sin da slik at den kan jakte kuer eller sauer eller andre hunder eller rådyr eller elg - så blir man straffa. Og JEG har ingen større sympati for hundeeierene i NOEN av sakene, til det så ødelegger sløve/useriøse/slepphendte/ignorante/kalldehvaduvil hundeeiere for mye for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jerko: PRØV å les sakene man skriver, før du begynner å legge ut om "det er så vanskelig å forstå for en hundeeier", det har da både den ene og den andre svart vettug på og tatt høyde for det du tror er ditt poeng. Men du LESER kanskje ikke like lange innlegg som dem du i blant selv skriver? ;)

Det skjer en naturlig utvelgelse jf. min lesning av og til. Da hopper jeg lett og ledig over Miss Pearce og hennes like (og ja er klar over at det har vært innlegg før det).

Om jeg har gjort noen mistak i så måte, beklager jeg det uten å rødme. Men ingen skal si at de ikke har fått med seg min mening om saken iallefall. Loven kan forøvrig tolkes, men det å holde hunden i bånd eller ikke kan ikke mistolkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har NOEN mistolket det at det er båndtvang i det hele tatt da? Hva er vitsen med å "diskutere", hvis du ikke leser et eneste innlegg, slik det kan virke?

Og hvis du insisterer på denne "debattformen", bør du kanskje i hvert fall unngå å ty til spydigheter om hvor dumme dine meddebattanter er som ikke forstår loven om båndtvang etc. Ellers blir det jo som Carl I. Hagen, som i tv-debattiden sin uansett hva andre sa gjentok nøyaktig det samme fra begynnelse til slutt, med noen innskutte overbærende blikk...

Hvordan VET du, 2ne, at alle hundeeiere som har hunder som jager bufe er "sløve/useriøse/slepphendte/ignorante/kalldehvaduvil"? Du tar ikke høyde for uhell eller uflaks?

Du bryter jo aktivt bryter båndtvangen selv, og vet du da at du er 100 prosent sikret mot at det skal skje et uhell - eller at du er 100 prosent sikker på at du har hunder som aldri ville jaget noe?

Ting KAN skje, og det er ikke nødvendigvis sikkert at alle andre er idioter som gir blanke. Og for å gi HUNDEN en sjanse, er det derfor greit at en tredje instans - altså ikke bonden og hundeeieren - vurderer situasjonen, nemlig politi/politijuristen, ut fra det som faktisk har skjedd og ut fra den eventuelle skade som har skjedd og omfang.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Og jeg tipper at dette med at hunder "vekker dyret i kuer" og bringer frem det verste i de, kanskje egentlig handler om dyr som går i forsvar..

Vårherre veit, men av egen erfaring behøver ikke kyr noe påskudd for å angripe en hund - de bare gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårherre veit, men av egen erfaring behøver ikke kyr noe påskudd for å angripe en hund - de bare gjør det ;)

ganske OT. men nå fikk jeg opp et barndoms minne da jeg og min bror med hund på slep løper for harde livet for og komme oss unna en gjeng med kyr som syntes vissnok det var kjempe festlig og jage oss ;)

Men over til saken, enten klarer enkelte folk ikke og lese hva andre skriver,eller så ser bare det dem vil se ? Altså, INGEN mener vel det er ok at noen som helst hund jager noen som helt husdyr, og jeg tør mene de fleste skrev dem hadde forståelse HVIS bonden drepte hunden i nødverge i den andre saken der. Saken er jo at bonden IKKE tok livet av hunden for og beskytte dyra sine,han tok livet av hunden ETTERPÅ når det hele var avverget. Og saken hadde nok fått en annen reaksjon også om bonden hadde skutt hunden NÅR den jagde kuene.

I denne saken er faktisk stakkars dyr blitt skadet og drept, og om en bonde hadde skutt hunden på stedet her, så hadde de fleste nok syntes bonden gjorde sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har NOEN mistolket det at det er båndtvang i det hele tatt da? Hva er vitsen med å "diskutere", hvis du ikke leser et eneste innlegg, slik det kan virke?

Og hvis du insisterer på denne "debattformen", bør du kanskje i hvert fall unngå å ty til spydigheter om hvor dumme dine meddebattanter er som ikke forstår loven om båndtvang etc. Ellers blir det jo som Carl I. Hagen, som i tv-debattiden sin uansett hva andre sa gjentok nøyaktig det samme fra begynnelse til slutt, med noen innskutte overbærende blikk...

Gjentar nok en gang, hvis jeg har gjort noen mistak beklager jeg det. Jeg har forøvrig ikke i ett eneste innlegg verken her eller i andre fora kalt noen meddebatanter dumme! Jeg har derimot av og til i innlegg kalt meg selv dum / og sagt jeg har angret på ting - men det må være lov.

Jeg snakker heller ikke om mistolking av båndtvang - det er nok de aller fleste som forstår loven om båndtvang, likevel er det mange som ikke makter å holde bikkja si å bånd.

Artig at du nevner Carl forøvrig, det er enn mann og ett parti jeg står rimelig langt unna for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan VET du, 2ne, at alle hundeeiere som har hunder som jager bufe er "sløve/useriøse/slepphendte/ignorante/kalldehvaduvil"? Du tar ikke høyde for uhell eller uflaks?

Du bryter jo aktivt bryter båndtvangen selv, og vet du da at du er 100 prosent sikret mot at det skal skje et uhell - eller at du er 100 prosent sikker på at du har hunder som aldri ville jaget noe?

Ting KAN skje, og det er ikke nødvendigvis sikkert at alle andre er idioter som gir blanke. Og for å gi HUNDEN en sjanse, er det derfor greit at en tredje instans - altså ikke bonden og hundeeieren - vurderer situasjonen, nemlig politi/politijuristen, ut fra det som faktisk har skjedd og ut fra den eventuelle skade som har skjedd og omfang.

Joda Akela, jeg tar høyde for at uhell kan skje. Det har til og med skjedd meg - 2 huskyer som spratt ut et vindu i det vi dreiv og parkerte bilen midt i saueland.. Det var sløvt og slepphendt, og jeg ville ikke finne det minste merkelig om mine hunder ble skutt om de ble tatt i å jage andres husdyr rundt på beite. Jeg hadde ikke protestert heller - det er en kalkulert risk jeg tar når jeg aktivt bryter båndtvangen - hvilket jeg forøvrig ALDRI gjorde med disse to gutta, man overholder båndtvangen når man har sånne hunder. Heldigvis skjedde det ikke noe den gangen, annet enn at vi sikret hundene i bilen bedre - de tok en seiersrunde på parkeringsplassen før de spratt like enkelt og greit inn i bilen igjen..

Med jentene jeg har nå, er det anderledes, men jeg er fortsatt nøye på hvor jeg slipper de hen.. Dvs at vi befinner oss i et område hvor det ikke er mye dyr (og ikke i nærheten av beiter i det hele tatt), og at jeg har såpass med kontroll på de at de kommer når jeg roper. Jeg går i tillegg og følger med både på de og omgivelsene, og jeg har de i nærheten av meg hele tiden - de får ikke lov til å ta egne runder i skogkanten hvor jeg ikke ser de. Og jeg er klar over at om jeg blir tatt, så kan jeg få ei bot som svir og en anmeldelse.. Jeg skal ikke sutre over det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...