Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialiserings skjema ?

Com

Recommended Posts

Sitter her å skal lage en sosialiserings plan til valpen som kommer neste uke. Er lett å glemme ting , så lurte på om noen hadde noen råd til viktige ting som jeg bør få med ? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sånn skjema jeg har laget med tabell. Frem til 16uker tror jeg at jeg har. sånn så jeg kan krysse av for hva valpen har opplevd i de forkjellige ukene så kan jeg f.eks se tilbake og se om det er noe det er lenge siden den har opplevd også.

buss, tbane, bil, trikk, tog, syklist, jogger, rulleskøyter, skateboard, person med gåstaver, person i rullestol, person med paraply, hatt, solbriller o.l, Gruppe mennesker, Baby, barn, Gruppe barn, ungdom, hest, katt, andre dyr, liten hund, stor hund, voksen hund, valp, gruppe hunder, utstilling/konkurranse/stevne, skytebane, Skudd/fyrverkeri på cd, kjøre heis, motorsykkel, ambulanse, utecafe, gressklipper, agilityhindrer som bråker, veterinær, støvsuger,hårføner osv...

ja, her var noe hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sånn skjema jeg har laget med tabell. Frem til 16uker tror jeg at jeg har. sånn så jeg kan krysse av for hva valpen har opplevd i de forkjellige ukene så kan jeg f.eks se tilbake og se om det er noe det er lenge siden den har opplevd også.

buss, tbane, bil, trikk, tog, syklist, jogger, rulleskøyter, skateboard, person med gåstaver, person i rullestol, person med paraply, hatt, solbriller o.l, Gruppe mennesker, Baby, barn, Gruppe barn, ungdom, hest, katt, andre dyr, liten hund, stor hund, voksen hund, valp, gruppe hunder, utstilling/konkurranse/stevne, skytebane, Skudd/fyrverkeri på cd, kjøre heis, motorsykkel, ambulanse, utecafe, gressklipper, agilityhindrer som bråker, veterinær, støvsuger,hårføner osv...

Gjør dere alt det der i løpet av de første ukene? :( Valpen må jo bli dønn utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dere alt det der i løpet av de første ukene? :P Valpen må jo bli dønn utslitt.

Mye av det går jo automatisk da. :( En tur til byen dekker jo flere av de forskjellige tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jep , som Raksha sier. En tur til byen så har en tatt t-bane, på vei til tbanen går en kanskje forbi noen som klipper gress, sykler, jogger osv, møter på kanskje et par hunder, sitter på en utecafe mens valpen sover også drar en hjem igjen og på tbanen møter man en gruppe med mennesker, barn, person med hatt, solbriller, voksen, ungdom osv osv... :(

En valp bør oppleve det meste av det den skal oppleve resten av livet iløpet av sosialiseringsperioden som er til den er max 16uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jep , som Raksha sier. En tur til byen så har en tatt t-bane, på vei til tbanen går en kanskje forbi noen som klipper gress, sykler, jogger osv, møter på kanskje et par hunder, sitter på en utecafe mens valpen sover også drar en hjem igjen og på tbanen møter man en gruppe med mennesker, barn, person med hatt, solbriller, voksen, ungdom osv osv... :(

En valp bør oppleve det meste av det den skal oppleve resten av livet iløpet av sosialiseringsperioden som er til den er max 16uker.

Ja når man ser det på den måten hørtes det litt bedre ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hadde tenkt på mye av det fra før av ,men ikke alt. ;)

Mye av det går jo automatisk da. ;) En tur til byen dekker jo flere av de forskjellige tingene.

Som "Raksha" sier så vil jo en tur til byen gjør at valpene møter mange av de forskjellige tingene. Mange av tingene er jo allerede opplevd hos oppdretter også. (Barn , hest, katt , andre hunder , bråk osv). hjemme vil valpen også oppleve mange av tingene den trenger i dagliglivet så valpen blir jo ikke totalt utslitt av det litt sosialisering av forskjellige ting..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...