Gå til innhold
Hundesonen.no

Intensiv alene-hjemme-trening

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Om en liten uke flytter jeg og hundene til ny (og knallfin) leilighet nærmere jobben. Det blir en stor forandring på mange måter;

- Jeg kommer ikke til å dele med noen (så hundene har ingen til å lufte seg midt på dagen - ergo blir tidene mellom luftinger og turer lenger)

- Den nye leiligheten ligger vegg i vegg med huseier, mot dette huset vi leier nå som ligger usjenert til i et boligstrøk. Huseier bryr seg ikke mye om hverdagslig støy, og det er dobbel vegg mellom leiligheten og huset. Han hevder han ikke har hørt noe til pensjonistparet som bodde der tidligere.

- Vi har ikke egen hage lenger - her vi leier nå har vi 2 mål hage, og hundene er vant til å slippes løse i hagen for luftings morgen, middag og kveld. Den nye leiligheten ligger dog tett oppi skogen, og det er ingen hus i mellom oss og den.

I tillegg har Minnie forandret seg enormt siden hun kom hjem fra parringen (for 2 uker siden). Hun uler og hyler selv når venninnen jeg leier med er hjemme, også hvis jeg er hjemme og sitter i et annet rom enn henne. Hun har ikke gjort sånt før - ever, og det er vel kanskje henne jeg bekymrer meg mest for hvordan jeg skal få til å stresse ned og være stille akkurat nå. Parringen var nok ingen behagelig opplevelse - mamma (som eier hannhunden som ble brukt) sa hun sjeldent hadde sett en så dr. jekyll & hyde tispe - innbydende til spranget, så fresende og snappende etter hannhunden. De kan ikke finne noen grunn til at hun har startet med hylingen etter det, men mamma har ymtet frempå om at Minnie syter fordi jeg ikke var der når hun ble parret. Minnie reagerer overhodet ikke på å bli overhørt, hun har sittet i flere timer hylende uten å gi seg ved overhøring.

Ace har slitt med å være alene hjemme før, men jeg hadde en intensiv økt når jeg flyttet inn her vi bor nå, og hun er mye mye roligere og mer avslappet nå. Jeg må filme henne for å ha en oppdatert status, men jeg tror ikke hun er den verste å roe ned.

Jeg har tatt meg fri halvannen uke fra jobb (fra fredag til mandag) og på det tidsrommet må jeg få jentene til å være avslappet innstallert i den nye leiligheten, og greie å være hjemme alene der i 9,5 timer (de lengste vaktene på jobben er 9 timer..). På det lengste har de vært alene hjemme her i 11 (overtid på jobb samt kjøring 35 minutter), og har ikke vært veldig stresset da. Det var dog før Minnie fant ut at det er tøft å høres ut som en skjærende sag.

Hvordan vil dere foreslå at jeg legger opp treningen? Min plan er å tilbringe de to første dagene mest mulig sammen med dem i leiligheten og omgivelsene rundt, gjøre dem trygge, innstallere sengene deres, burene (åpne) osv, og kun være borte i få minutter i de to dagene. Etter det må jeg øke fort for å "rekke" å bli ferdig til jobbehverdagen er tilbake...

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med DAP diffuser i veggen, muligens i kombinasjon med DAP halsband på Minnie? Det er jo helt trygt å bruke og tar "toppene" av angsten/sutringen, det kan jo gjøre huset mer innbydende og hundene mer åpne for innlæringsprosessen.

Det høres ut som du gjør alt riktig med tanke på korte intervaller og sakte forlenge tiden du er vekk. Da vi strevde med Sophus merket vi godt at han roet seg best i det rommet med minst vinduer men som var oversiktelig ifh til ytterdøren, han måtte også ha en god tur før vi dro fra han, helst med et søk o.l for å bli litt sliten i hodet. Jeg overså han alltid med en gang jeg kom inn døren etter å ha vært vekk, han fikk ros etter at jeg hadde satt fra meg varer o.l. Det hjalp også litt på å senke hans forventning, -det var ikke en bragd å være hjemme alene og ligge i gangen å sove liksom...

Dette var det som funket for oss.

Lykke til med treningen. :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...