Gå til innhold
Hundesonen.no

Intensiv alene-hjemme-trening


tuppetroll

Recommended Posts

Om en liten uke flytter jeg og hundene til ny (og knallfin) leilighet nærmere jobben. Det blir en stor forandring på mange måter;

- Jeg kommer ikke til å dele med noen (så hundene har ingen til å lufte seg midt på dagen - ergo blir tidene mellom luftinger og turer lenger)

- Den nye leiligheten ligger vegg i vegg med huseier, mot dette huset vi leier nå som ligger usjenert til i et boligstrøk. Huseier bryr seg ikke mye om hverdagslig støy, og det er dobbel vegg mellom leiligheten og huset. Han hevder han ikke har hørt noe til pensjonistparet som bodde der tidligere.

- Vi har ikke egen hage lenger - her vi leier nå har vi 2 mål hage, og hundene er vant til å slippes løse i hagen for luftings morgen, middag og kveld. Den nye leiligheten ligger dog tett oppi skogen, og det er ingen hus i mellom oss og den.

I tillegg har Minnie forandret seg enormt siden hun kom hjem fra parringen (for 2 uker siden). Hun uler og hyler selv når venninnen jeg leier med er hjemme, også hvis jeg er hjemme og sitter i et annet rom enn henne. Hun har ikke gjort sånt før - ever, og det er vel kanskje henne jeg bekymrer meg mest for hvordan jeg skal få til å stresse ned og være stille akkurat nå. Parringen var nok ingen behagelig opplevelse - mamma (som eier hannhunden som ble brukt) sa hun sjeldent hadde sett en så dr. jekyll & hyde tispe - innbydende til spranget, så fresende og snappende etter hannhunden. De kan ikke finne noen grunn til at hun har startet med hylingen etter det, men mamma har ymtet frempå om at Minnie syter fordi jeg ikke var der når hun ble parret. Minnie reagerer overhodet ikke på å bli overhørt, hun har sittet i flere timer hylende uten å gi seg ved overhøring.

Ace har slitt med å være alene hjemme før, men jeg hadde en intensiv økt når jeg flyttet inn her vi bor nå, og hun er mye mye roligere og mer avslappet nå. Jeg må filme henne for å ha en oppdatert status, men jeg tror ikke hun er den verste å roe ned.

Jeg har tatt meg fri halvannen uke fra jobb (fra fredag til mandag) og på det tidsrommet må jeg få jentene til å være avslappet innstallert i den nye leiligheten, og greie å være hjemme alene der i 9,5 timer (de lengste vaktene på jobben er 9 timer..). På det lengste har de vært alene hjemme her i 11 (overtid på jobb samt kjøring 35 minutter), og har ikke vært veldig stresset da. Det var dog før Minnie fant ut at det er tøft å høres ut som en skjærende sag.

Hvordan vil dere foreslå at jeg legger opp treningen? Min plan er å tilbringe de to første dagene mest mulig sammen med dem i leiligheten og omgivelsene rundt, gjøre dem trygge, innstallere sengene deres, burene (åpne) osv, og kun være borte i få minutter i de to dagene. Etter det må jeg øke fort for å "rekke" å bli ferdig til jobbehverdagen er tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med DAP diffuser i veggen, muligens i kombinasjon med DAP halsband på Minnie? Det er jo helt trygt å bruke og tar "toppene" av angsten/sutringen, det kan jo gjøre huset mer innbydende og hundene mer åpne for innlæringsprosessen.

Det høres ut som du gjør alt riktig med tanke på korte intervaller og sakte forlenge tiden du er vekk. Da vi strevde med Sophus merket vi godt at han roet seg best i det rommet med minst vinduer men som var oversiktelig ifh til ytterdøren, han måtte også ha en god tur før vi dro fra han, helst med et søk o.l for å bli litt sliten i hodet. Jeg overså han alltid med en gang jeg kom inn døren etter å ha vært vekk, han fikk ros etter at jeg hadde satt fra meg varer o.l. Det hjalp også litt på å senke hans forventning, -det var ikke en bragd å være hjemme alene og ligge i gangen å sove liksom...

Dette var det som funket for oss.

Lykke til med treningen. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...