Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønt og "møkkete" vann.

Monika!

Recommended Posts

Vi har en stund hatt plage med ganske grønt vann, ser ikke fiskene, ser ingenting inn i akvariumet, vi skiftet vann men to dager etterpå ble det likedan, trodde først det var pumpa, så vi kjøpte en ny og større pumpe, vi satte igang den men det ble ikke bedre og fiskene begynte å dø. Leste litt på nettet og fant ut at vi kanskje hadde svevealger p.ga at lyset har stått for mye på, og mørkela akvariumet på torsdag, åpnet idag for å se det an og fant 4 døde fisker til, vannet har ikke en like tykk grønn "gugge" som det hadde før.

Er det noen som vet hva det kan være? Må vi gi opp og starte opp på nytt igjen? Det er et 54liters akvarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mørklegg akvariet i en uke.. og ikke for..

Grunnen til at fiskene dine dør er nok at vannverdiene er på bærtur om du bare har bytta ut pumpa og ikke latt den gamle gå samtidig. Det er nemlig en bakterie kultur i filteret som hjelper til og bryte ned skadelige stoffer i vannet som giftene nitrit og nitrat. Nitrit er ekstremt giftig for fisken og fører oftest til hurtig død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne gi deg et ordentlig svar må du først opplyse litt om dine rutiner rundt vedlikehold og om vannverdiene.

For å ha et velbalansert akvarie må man skifte 20-30 % av vannet hver uke, slamsuge og skvise filteret en gang i måneden, ikke overfore (for gjerne annenhver dag og pass på at fiskene spiser opp alt innen minuttet), ikke plassere karet slik at det kommer direkte sollys på det og ha rett lyssstyrke som ikke står på mer enn 8-10 timer pr. dag.

La det gamle filteret gå sammen med det nye slik at du ikke får en nitrittbombe. Et nytt filter trenger

35 dager på seg til å ha produsert nok bakterier til å kunne filtrere giftstoffene fra avfallet. Alternativt kan du kjøre inn det nye filteret med guffe fra det gamle, men hold et lite øye med nitritverdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena og hero: Da er det ikke sykdom i akvariet da, da trenger vi vel ikke å begynne på nytt.

colliegirl: Vi har byttet vann ganske ofte den siste tiden, slamsuget også, men ikke gravd i sanden. Vi har skvist filteret nesten hver gang vi har byttet vann fordi det har vært helt grønt, har da skvist det i akvarievannet. foret lite, men om det er spist opp innen 1 minutt vet jeg ikke, det kommer ikke sol på det, men litt lys kommer fra vinduene, lyset har stått på alt for mye egentlig over 12 timer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke begynne helt på nytt.. Jeg villet byttet mye vann ofte.. dvs bytt 10-20% hver dag en stund til vann verdiene blir stabile igjen. Jeg vil tru at du har fått mye nitritt i vannet ettersom fiskene dine dør. Jeg vil og tru du forer for mye ettersom algene blomstrer sånn.. de pleier komme som et resultat av for mye næring i vannet (for mye foring) og for mange lystimer pr døgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får vi gjøre det. Har tatt test men den så helt fin ut. Trudde ikke jeg foret for mye, forer tredjehver/fjerdehver dag ca, men kanskje de får for mye allikevel.

Burde vi fortsette å mørklegge en stund til før vi begynner å bytte vann, eller skal vi bytte vann samtidig som vi mørklegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
    • Et enkelt nettsøk ga meg flere nettbutikker som har det? Ellers så er det flere som har lignende produkter, jeg kjøpte noen veldig gode for noen år siden, men husker ikke merke nå. Var ikke K9.
    • Fortviler, fordi det er tomt for nomnoms 😨 Det perfekte snæck. Smakelighet på høyde med favoritt råfor, men i en konsistens som kan skjæres med ostehøvel, til tynne, store skiver som dekker store deler av tunga og ganen og gir maks bæng for the bucks - verdi per kalori - som belønning. Rene råvarer av dyr, ikke noe vegetabilsk tull som fillere, i verdens mest tasty snæck av en konsistens som ikke klæsser til lomma eller hendene. ..og det er TOMT. Lå to pølser igjen i hylla på K9 Hundesenter i dag. Jeg kjøpte den ene. Tomt.  You don't know what you've got till it's gone. Det der er en uerstattelig belønning. Alt annet er enten for tørt og for lav verdi, og feil form, eller for klæssete og ekkelt og uhygienisk å fare rundt hjemmefra med.   K9 Nomnoms er (var? 💔) den P E R F E K T E treningsgodbit.    Gid noen med litt kundegrunnlag kan pushe på K9 for å få de til å produsere mer av det der. Finnes faktisk ikke andre belønninger av samme kvalitet. Enten må vi nå ned på belønningsverdi, eller jeg må begynne klæsse med å ha Vom og kjøleelementer i lommene K9 Nom Noms  produsert av K9 Hundesenter - Midt-Norsk Kompetansesenter for hund.  Please, please! Noen med litt kundegrunnlag og salgsvolum, push dem for å få produsert mer av det der 🥺    
    • Jeg spurte Grok (Elon Musk's AI). Han påpeker at han ikke er veterinær, men han er en god AI med god kildekritikk, og en kan få se "tankeprosessen" bak svaret om en spør.  Her er svaret: https://grok.com/share/c2hhcmQtMg%3D%3D_29bf9e49-ab75-4059-b834-40e089591e1f Selv ville jeg spurt veterinær (eller Grok) hva h*n tenker om å prøve Vom og Hundemat Taste. 100% animalsk, kun en type dyr.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...