Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som er overivrig med valper

Sanne

Recommended Posts

Skrevet
Men problemet er at han blir så stressa av dem. Greier ikke å la dem være i fred :P Dette er jo ganske kjipt. Vi tenker jo på å skaffe oss Shar pei valp om noen år, men det blir vanskelig hvis han skal være sånn. Og kaster ikke ut han til fordel for en valp :P

Det jeg lurte på er om noen har stødige valper innpå her, som kanskje kunne møtt meg og Ulrik, så han blir litt sosialisert med valper. Han har ikke møtt mange i voksen alder :P Så kanskje han kan legge av seg denne iveren og stresset.. For det er veldig kjipt at når vi får valper hit så greier ikke han å slappe av. Vi er krisehjem, men det funker ikke med valper pga han. Han må pusse på dem, holde på med dem, ja faktisk pare seg på dem. Har snakket med ei som har drevet med hund i mange år og hu sa at paringa er ikke tegn på hormoner, men stress rett og slett...

Skjønner at dere ikke vil utsette valpen for noe sånt. men jeg kommer jo selvfølgelig til å passe på så han ikke blir altfor voldsom mot den lille. Hadde vært til STOR hjelp. For dette er veldig frustrerende :P

Skjønner hvis ingen vil. Bare så det er sagt igjen. Han er på ingen måte slem mot dem. De får omtrent gjøre hva de vil med han. Hender han setter dem på plass hvis de biter han for hardt. da biter han forsiktig over snuten på dem, akkurat som mora dems ville gjort. Han er nesten som en overivrig mamma faktisk.

Håper på tilbakemeldinger.

Det er vel det som er uthevet her som gjør at folk her inne er skeptiske. For å vite at han går så langt som å ri på valpene må han velnødvendigvis ha fått lov til å gå ganske langt tidligere? Og når du sier "passe på at han ikke blir altfor voldsom" så antyder faktisk det også at du er villig til å la ham holde på endel. Det er mulig det kom feil ut fra starten, men det er faktisk forståelig.

Synes Belgerpia ga et godt råd angående hvordan man kan gjøre det - og da er det absolutt ingen grunn til å bite hodet av henne fordi hun rettmessig kalte hunden dustehund i slike situasjoner. Og ja, unger kan også være duster - men man kaller dem heller drittunger hvis de ikke eier folkeskikk og ikke kan oppføre seg blant mindre barn.

Skrevet

Tror du har misforstått Ida. Ulrik har møtt FÅ valper i voksen alder. (egentlig generelt) Derfor vil jeg at han skal ha litt omgang med valper så han kan venne seg til å være rundt valper osv.

La meg ta historien da og starte HELT på nytt: Jeg kjøpte Ulrik for 4 år siden. Verdens herligste valp :P Etter en stund ble jeg syk :P Og ble innlagt. Var bare hjemme hos Ulrik innimellom i korte og noen litt lengre perioder i et og et halv år ca. Da bodde han hos mamma og pappa, og ei venninne gikk turer med han. Han hadde det fint hos dem, derfor valgte jeg å ikke omplassere han. Dessverre kom jeg meg aldri på valpekurs/kurs med han som jeg hadde tenkt siden jeg ble så syk.. I tillegg bodde det INGEN valper der mamma og pappa bor.. Så han hadde omgang med en voksen Golden og en Rottis mesteparten av den tiden.. :P

Så jeg tenker, hvis han omgås valper, om så bare for en liten spasertur så kan han kanskje venne seg til dem. Det er klart han er ivrig. han har da nesten aldri møtt noen.

Ang den valpen han rei på. Med en gang han kom bort til valpen så begynte han å ri, og med en gang han begynte så tok jeg han bort fra situasjonen. Og til slutt måtte vi levere fra oss valpen fordi det var uholdbart. Jeg lar ikke hunden min gjøre noenting som kan skade valpen eller som eier er imot. Tro meg, jeg lar ikke hunden min ri på valper!

Ja et godt råd det med båndet! Det var resten av innlegget jeg reagerte på.

Ikke angrip meg nå. Er det noe som er uklart, så vær vennlig å spør på en saklig måte.

Veldig off topic: hva menes det med dobbelpost? Skjønner ikke den jeg.

Skrevet
Veldig off topic: hva menes det med dobbelpost? Skjønner ikke den jeg.

det betyr at du legger to poster rett etter hverandre :P Om du ser under innleggene dine så ser du at det står redigering. Her kan du legge til litt mer.

Skrevet

Okay, nå blir det vel furting her igjen, men det får bare stå sin prøve.

Jeg ville aldri møtt noen med en sånn hund med min valp for at de skulle trene på at han lærte å oppføre seg - samme hvor trygg den var, nettopp fordi jeg vil beholde akkurat det.. Jeg vil ikke la MIN valp oppleve noe kjipt og kanskje ekkelt, for at andre skal fikse på bikkjene sine. Sikkert kjipt gjort av meg, men min valp skal være min hund i 10-15 år fremover, og da legger jeg ting til rette for at min hund skal få det beste utgangspunktet.

Hvis han skal omgåes valper, får du få inn litt lydighet på han først. Dvs at han ALLTID kommer når du roper, at han ligger når du ber han om det, og at han gjør det til du sier at han får lov til å gjøre noe annet. Når du får inn såpass med lydighet, så vil du klare å kontrollere han rundt valper og, vil jeg tro.

Og ærlig talt, jenter.. Det skrives i ett innlegg:

Hm.. godt spørsmål. Han er vel bedre med dem vil jeg tro, men antageligvis ganske så gira på dem også :P

Det er akkurat det jeg trenger. Hunder som sier ifra til han. Han skjønner ikke hvor grensa går vett.. Bare overkjører disse små stakkars valpene/unghundene.. Han er besatt av valper tror jeg :P

Så kan dere virkelig ikke bli grinete fordi at folk tolker det som at dere vil at VALPEN skal si fra, når det skrives at det er akkurat det han trenger?

Skrevet

Jeg kan selvsagt bare svare for meg selv, men jeg har ikke tenkt å utsette hunden min for noe som skade den fysisk eller psykisk. Men jeg kan stille opp med en trygg valp hvis noen trenger å trene rundt valper. Ikke at noen hunder skal få herje vilt med valpen min. Ting kan skje i trygge omgivelser for min valp selv om en annen hund trenger å bli vant til og trene rundt valper.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...