Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som er overivrig med valper


Sanne

Recommended Posts

Men problemet er at han blir så stressa av dem. Greier ikke å la dem være i fred :P Dette er jo ganske kjipt. Vi tenker jo på å skaffe oss Shar pei valp om noen år, men det blir vanskelig hvis han skal være sånn. Og kaster ikke ut han til fordel for en valp :P

Det jeg lurte på er om noen har stødige valper innpå her, som kanskje kunne møtt meg og Ulrik, så han blir litt sosialisert med valper. Han har ikke møtt mange i voksen alder :P Så kanskje han kan legge av seg denne iveren og stresset.. For det er veldig kjipt at når vi får valper hit så greier ikke han å slappe av. Vi er krisehjem, men det funker ikke med valper pga han. Han må pusse på dem, holde på med dem, ja faktisk pare seg på dem. Har snakket med ei som har drevet med hund i mange år og hu sa at paringa er ikke tegn på hormoner, men stress rett og slett...

Skjønner at dere ikke vil utsette valpen for noe sånt. men jeg kommer jo selvfølgelig til å passe på så han ikke blir altfor voldsom mot den lille. Hadde vært til STOR hjelp. For dette er veldig frustrerende :P

Skjønner hvis ingen vil. Bare så det er sagt igjen. Han er på ingen måte slem mot dem. De får omtrent gjøre hva de vil med han. Hender han setter dem på plass hvis de biter han for hardt. da biter han forsiktig over snuten på dem, akkurat som mora dems ville gjort. Han er nesten som en overivrig mamma faktisk.

Håper på tilbakemeldinger.

Det er vel det som er uthevet her som gjør at folk her inne er skeptiske. For å vite at han går så langt som å ri på valpene må han velnødvendigvis ha fått lov til å gå ganske langt tidligere? Og når du sier "passe på at han ikke blir altfor voldsom" så antyder faktisk det også at du er villig til å la ham holde på endel. Det er mulig det kom feil ut fra starten, men det er faktisk forståelig.

Synes Belgerpia ga et godt råd angående hvordan man kan gjøre det - og da er det absolutt ingen grunn til å bite hodet av henne fordi hun rettmessig kalte hunden dustehund i slike situasjoner. Og ja, unger kan også være duster - men man kaller dem heller drittunger hvis de ikke eier folkeskikk og ikke kan oppføre seg blant mindre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått Ida. Ulrik har møtt FÅ valper i voksen alder. (egentlig generelt) Derfor vil jeg at han skal ha litt omgang med valper så han kan venne seg til å være rundt valper osv.

La meg ta historien da og starte HELT på nytt: Jeg kjøpte Ulrik for 4 år siden. Verdens herligste valp :P Etter en stund ble jeg syk :P Og ble innlagt. Var bare hjemme hos Ulrik innimellom i korte og noen litt lengre perioder i et og et halv år ca. Da bodde han hos mamma og pappa, og ei venninne gikk turer med han. Han hadde det fint hos dem, derfor valgte jeg å ikke omplassere han. Dessverre kom jeg meg aldri på valpekurs/kurs med han som jeg hadde tenkt siden jeg ble så syk.. I tillegg bodde det INGEN valper der mamma og pappa bor.. Så han hadde omgang med en voksen Golden og en Rottis mesteparten av den tiden.. :P

Så jeg tenker, hvis han omgås valper, om så bare for en liten spasertur så kan han kanskje venne seg til dem. Det er klart han er ivrig. han har da nesten aldri møtt noen.

Ang den valpen han rei på. Med en gang han kom bort til valpen så begynte han å ri, og med en gang han begynte så tok jeg han bort fra situasjonen. Og til slutt måtte vi levere fra oss valpen fordi det var uholdbart. Jeg lar ikke hunden min gjøre noenting som kan skade valpen eller som eier er imot. Tro meg, jeg lar ikke hunden min ri på valper!

Ja et godt råd det med båndet! Det var resten av innlegget jeg reagerte på.

Ikke angrip meg nå. Er det noe som er uklart, så vær vennlig å spør på en saklig måte.

Veldig off topic: hva menes det med dobbelpost? Skjønner ikke den jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig off topic: hva menes det med dobbelpost? Skjønner ikke den jeg.

det betyr at du legger to poster rett etter hverandre :P Om du ser under innleggene dine så ser du at det står redigering. Her kan du legge til litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, nå blir det vel furting her igjen, men det får bare stå sin prøve.

Jeg ville aldri møtt noen med en sånn hund med min valp for at de skulle trene på at han lærte å oppføre seg - samme hvor trygg den var, nettopp fordi jeg vil beholde akkurat det.. Jeg vil ikke la MIN valp oppleve noe kjipt og kanskje ekkelt, for at andre skal fikse på bikkjene sine. Sikkert kjipt gjort av meg, men min valp skal være min hund i 10-15 år fremover, og da legger jeg ting til rette for at min hund skal få det beste utgangspunktet.

Hvis han skal omgåes valper, får du få inn litt lydighet på han først. Dvs at han ALLTID kommer når du roper, at han ligger når du ber han om det, og at han gjør det til du sier at han får lov til å gjøre noe annet. Når du får inn såpass med lydighet, så vil du klare å kontrollere han rundt valper og, vil jeg tro.

Og ærlig talt, jenter.. Det skrives i ett innlegg:

Hm.. godt spørsmål. Han er vel bedre med dem vil jeg tro, men antageligvis ganske så gira på dem også :P

Det er akkurat det jeg trenger. Hunder som sier ifra til han. Han skjønner ikke hvor grensa går vett.. Bare overkjører disse små stakkars valpene/unghundene.. Han er besatt av valper tror jeg :P

Så kan dere virkelig ikke bli grinete fordi at folk tolker det som at dere vil at VALPEN skal si fra, når det skrives at det er akkurat det han trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt bare svare for meg selv, men jeg har ikke tenkt å utsette hunden min for noe som skade den fysisk eller psykisk. Men jeg kan stille opp med en trygg valp hvis noen trenger å trene rundt valper. Ikke at noen hunder skal få herje vilt med valpen min. Ting kan skje i trygge omgivelser for min valp selv om en annen hund trenger å bli vant til og trene rundt valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...