Gå til innhold
Hundesonen.no

Vente med å rykke opp en klasse

Huldra

Recommended Posts

Av noen anbefales det å vente med å rykke opp i klasse 2 før man har alle nappene som trengs for å rykke opp i både hopp og vanlig ag samtidig. Hvorfor det egentlig? Jeg spurte en instruktør/dommer i dag, som er av denne oppfatningen, og hun sa bare at man måtte øke farten i kl2, og dessuten måtte man begynne å handle annerledes.. Jeg ble ikke så klok av det føler jeg..? Fordeler og ulemper?

Regner nemlig med å få siste napp til kl 2 i vanlig ag nokså snart, (og da har jeg alle i både ag + hopp), men hvorfor bør jeg ikke starte i kl 2 hopp tidligere? Jeg ser ikke helt problemet.. jeg får jo "trening" i kl2 baner, bare uten felthindrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg mener det ikke er antall napp som styrer når du rykker opp i klassene. det du skal tenke på er om du føler deg (og hunden) klar til å rykke opp (og dermed øke vanskelighetsgraden). det er dumt å rykke opp for tidlig og kanskje ta fra både deg selv og hunden motet over at baner blir vanskeligere og standardtidene strammere, men det kan også være demotiverende å gå for lenge i en lavere klasse også. Med andre ord så er det ingen andre enn deg selv som bør vite når det er på tide å rykke opp. Du kan selvfølgelig få trøbbel med at løp krasjer ved å gå i to forskjellige klasser i ag og hopp slik at du må beregne å briefe to baner samtidig (ikke alle som kjører oppsamlingsbriefing).

Det dommeren mente, var nok ikke at du må endre føringssystemet ditt, men at banene blir mer teknisk vanskelige i høyere klasser så du får fler føringsmessige utfordringer (mer svinger og tråklinger og fler feller).

Unsett hva du velger så lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er greit å rykke opp i kun en av klassene først jeg, sånn at det ikke plutselig blir mye vanskeligere for hunden i alle løpene. Med Lassie rykket jeg opp i hopp 2 vel to måneder før jeg rykket opp i agility, og vi har nå vært i hopp 3 en stund mens vi fortsatt mangler et napp i ag 2. Har ikke hatt noen problemer med at det kræsjer hittil. Men det er ikke galt å rykke opp samtidig heller, hvis du føler at hunden takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så mange svar det hadde kommet i dag, flott! :)

Hmm.. nei jeg skjønte ikke helt hva hun mente, men så har jeg gått på kurs hos en annen som denne dommeren trener "helt motsatt" av, noe hun tydeligvis ikke liker helt. Hun dommeren, som jeg trener litt sammen med, er veldig for "kontroll" og styring av hunden, mens hun jeg har gått på kurs hos er mer for "fart" og motivasjon. Når jeg handler slik jeg har lært av hun jeg var på kurs med, får jeg kommentarer om å forandre det når jeg trener med dommeren, og nå når jeg skal på kurs igjen snart får jeg vel kommentarer på at jeg handler på en annen måte. Jeg har byttet litt på, finner ikke helt ut hva som passer meg og Tulla best, kanskje er det en kombinasjon..

Ang dette med å rykke opp, så håper (og tror) jeg vi får napp i ag i helgen, hvis Tulla ikke er helt totalt skutt etter løpetiden og i denne varmen, da.. Nappene i hopp er jo klare, og planen er å rykke opp til kl 2 ved neste stevne hvis vi klarer nappet i ag denne helgen (men også ellers hvis prestasjonen er generelt bra). Så jeg vil konkurrere et (dobbelt)stevne til i den klassen jeg har nok napp i, før jeg rykker opp (hvis det var forståelig da?). I tillegg er det greit å starte en ny sesong (det blir altså denne helgen) med å konkurrere i en "kjent" klasse. Blir bare så usikker på om det blir riktig, for nappene har jo kommet som perler på en snor, og vi har jo slett ikke konkurrert så mye. Derfor vet jeg egentlig ikke hva som er standard for kl1 og kl2, siden jeg ikke har sett så mye, eller prøvd så mye. Men det har jo gått veldig bra, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner fortsetter i neste klasse når de har fått opprykk til den. Har du opprykk til kl 2 hopp, er du og hunden klar for kl 2 hopp :whistle: Er du sikker på at man kan vente til man har opprykkene i både ag og hopp før man går videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad händer om man har tre napp i klass I i Norge och vill fortsätta tävla i klass I, men också vill tävla i Sverige? I Sverige måste man ju gå upp en klass när man har fått tre napp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad händer om man har tre napp i klass I i Norge och vill fortsätta tävla i klass I, men också vill tävla i Sverige? I Sverige måste man ju gå upp en klass när man har fått tre napp...

Det svenskene ikke vet har de vel ikke vondt av...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...