Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyd pga forventninger


Wanderlust

Recommended Posts

Når jeg trener Bocca så bruker jeg en del godbit, men leke som belønning er absolut det beste. Problemet da er at ho blir veldig ivrig og får forventninger, og pga dette kommer det mye lyd. Av denne grunnen tar jeg bare en og en annen øvelse i en treningsøkt hvor leke er belønning.

Ettersom lek er den beste forsterkeren jeg har(får opp intensiteten også), så hadde det hvert fint om jeg kunne brukt dette mer. Men hvordan skal jeg få vekk all lyden? Jeg kan ikke ha en hund som ligger å hyler på dekk/sitt og bli, og piper når ho skal gå "fot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være skikkelig kjip og streng og avslutte treningen med en gang hun lager antydning til lyd. Dette utvikler seg sykt raskt altså! Føler virkelig med deg, for dette er slett ikke gøy, og utrolig vanskelig å trene bort igjen når det først er blitt et etablert atferdsmønster. Når du har avbrutt (gjør det tydelig, kanskje med et tegn), så kommer hun til å ta hintet ganske snart. Vær obs på at hun kan tro det kun gjelder under trening av den og den atferden og at det kan dukke opp igjen på andre ting, men da går det sikkert raskere å trene det bort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange overtrente jaktretrievere som også sliter med lyd, og det er som Huldra sier veldig vanskelig å få bort. Noen har fått det bort ved å total ignorere det, noen har fått det bort ved å ta hunden ut av settingen (for vår del vekk fra de andre som trener og tilbake til sekken). Tror det kommer veldig an på hva slags hund det er og hvilket nivå av stress den har :whistle: Jeg leter etter en oppskrift som funker selv, men dette er det vanskeligste jeg noen gang har prøvd å plukke av en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Med godbiter er ikke dette et problem, men skulle ønske jeg kunne få intensiteten som ved bruk av leke. Så jeg får vel bare prøve litt, og avbryte om hun begynner å lage lyd. Evt gå over til godbit?!

Tar i mot flere tips, eller hva nå en måtte ha på hjertet :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle heller ønske hunden min ville ha leke enn godbit faktisk, men leke er ikke interessant med mindre det er apport, for da får han jo godbit etterpå, tullingen :whistle:

Men det er jo ikke noe kult hvis hun bare lager lyd utav det hele. Jeg vil anbefale deg å fortsette å prøve med leke. Du er tjent med en hund som gjør kommandoer både på godbit og leke :P Men følg rådene til de andre. Avslutt hvis hun blir sytete. Antar du har prøvd å få henne til å ti still? Ros henne og la hu få den hvis hun tier still. Du kan jo trene på det fremover. At hu får leken hvis hu klapper igjen :) Funker ikke dette så må du bare fortsette å ignorere når hun setter igang. Snu ryggen til henne å overse henne fullstendig. Det er sikkert ikke lett, men det kan funke etterhvert.

Masse lykke til! Håper det går seg til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo nødvendigvis ikke å trene lydighet for å trene vekk lyden. På den måten ødelegger du ikke det som allerede er trent inn ved å overse det. Bare lek med henne, vis henne leken og hvis hun begynner å bråke gjemmer du leken og overser henne. Fortsett slik til hun forstår at hun ikke får leke så lenge hun bråker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo nødvendigvis ikke å trene lydighet for å trene vekk lyden. På den måten ødelegger du ikke det som allerede er trent inn ved å overse det. Bare lek med henne, vis henne leken og hvis hun begynner å bråke gjemmer du leken og overser henne. Fortsett slik til hun forstår at hun ikke får leke så lenge hun bråker. :lol:

Nei nei, selvfølgelig :) Jeg tror det kan bli med på og ødelegge en del om jeg skal drive med dette "i" lydighetstreningen min. Men skal prøve å bare glemme leken når hun begynner å bråke, og fortsette når hun er stille igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...