Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger vi vaksiner for å reise til Side i Tyrkia?


Torunn1

Vaksine eller ikke?  

19 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      7
    • Nei
      12


Recommended Posts

Hei alle kloke sonenfolk!

Min familie, dvs. mannen min og jeg og to barn på 4 og 7 år, skal en uke til Side i Tyrkia en uke i juli. Vi diskuterer oss grønne på om vi skal ta vaksiner eller ikke. Det er ingen vaksiner vi ta, men de anbefaler å ta mot hepatitt a.

Vi må isåfall ta den før vi reiser, og igjen et halvt et år etterpå for full dekning.

Det vi må ta med i beregningen her, er at sønnen i huset blir helt krakilsk når det gjelder slike ting. Vi måtte på sykehuset å få dormicum (avslappende og bedøvende, han ble rett og slett drita) bare for å få tatt blodprøver, så det blir en kamp uten like! Men , jeg vil heller ikke sitte i ettertid med leversydom på en av oss resten av livet.

Jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg!

Noen som har noen synspunkter, fakta, egne erfaringer osv. så kom med det! Jeg trenger hjelp!

Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Tyrkia - Alanya mange ganger, og har aldri tatt vaksine, heller aldri vært syk der nede. Mange venner av familien som reiser der, men har aldri hørt om noen som har vaksinert seg. Men føler du deg tryggere med vaksinen, så gjør du det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at det er anbefalt å spesielt vaksinere seg mot hep A før avreise, er at den er vanligere i land lengre sørover, enn i Norge. Den smitter via mat og drikkevann (fekal-oral-smitte) i motsetning til hep B og C som smitter via blod/stikk, og det betyr jo at man ikke kan se om man faktisk får viruset i seg (gjør jo ikke det med hep B/C heller, men får man et nålestikk løper man forterer til legen..?)

Jeg har vært i Side, uten vaksiner. Er noen år siden, vet ikke selv hva jeg ville gjort om jeg skulle reist nå. For en uke eller to går det jo sikkert, greit, det gjør jo det for flertallet, så første avsnittet var ikke ment som skremselspropaganda. Men dersom man faktisk blir smittet, så er prisen for vaksinen (penger og barnegråt) relativt liten... Veit ikke om jeg gjorde deg noe klokere, men hør gjerne med legen din om det er flere tungtveiende grunner for hvorfor man vaksinerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt, for det er bedre å ha tatt en vaksin enn å bli kjempe syk.

Mamma måtte på sykehus der nede..

enig... vi tok da vi dro, men vi var i alanya vi da...

Jeg måtte på sykehus jeg også.. og de bakteriene de sikkert har der... isj... Det så ihvertfall ikke ut som et rent go flott hotell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippet*

Veit ikke om jeg gjorde deg noe klokere, men hør gjerne med legen din om det er flere tungtveiende grunner for hvorfor man vaksinerer...

Tusen takk for alle svar.

Legen min hadde ingen gode grunner hverken for eller imot, så hun var ikke til mye hjelp heller. :rolleyes:

Men, tror jeg begynner å helle mot å ta den. Hadde det vært bare oss voksne, så hadde jeg ikke gjort det. Men, når barna skal være med, så synes jeg blir litt annet.

Vanskelig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Side for 3 år siden, uten vaksine.

Jeg ble smittet av ett eller annet og lå på sykehus i 2 døgn, ble hentet av sykebil på natten. Alle sansene mine hadde blitt redusert og jeg måtte ha masse væske intravenøst. Et h.... uten like rett og slett. Og jeg hadde nok følt meg tryggere hadde jeg tatt en vaksine før jeg dro dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...