Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger vi vaksiner for å reise til Side i Tyrkia?

Torunn1

Vaksine eller ikke?  

19 stemmer

1. 1.

• Ja
      7
    • Nei
      12

Recommended Posts

Skrevet

Hei alle kloke sonenfolk!

Min familie, dvs. mannen min og jeg og to barn på 4 og 7 år, skal en uke til Side i Tyrkia en uke i juli. Vi diskuterer oss grønne på om vi skal ta vaksiner eller ikke. Det er ingen vaksiner vi ta, men de anbefaler å ta mot hepatitt a.

Vi må isåfall ta den før vi reiser, og igjen et halvt et år etterpå for full dekning.

Det vi må ta med i beregningen her, er at sønnen i huset blir helt krakilsk når det gjelder slike ting. Vi måtte på sykehuset å få dormicum (avslappende og bedøvende, han ble rett og slett drita) bare for å få tatt blodprøver, så det blir en kamp uten like! Men , jeg vil heller ikke sitte i ettertid med leversydom på en av oss resten av livet.

Jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg!

Noen som har noen synspunkter, fakta, egne erfaringer osv. så kom med det! Jeg trenger hjelp!

Torunn

Skrevet

Jeg har vært i Tyrkia - Alanya mange ganger, og har aldri tatt vaksine, heller aldri vært syk der nede. Mange venner av familien som reiser der, men har aldri hørt om noen som har vaksinert seg. Men føler du deg tryggere med vaksinen, så gjør du det :whistle:

Skrevet

En av grunnene til at det er anbefalt å spesielt vaksinere seg mot hep A før avreise, er at den er vanligere i land lengre sørover, enn i Norge. Den smitter via mat og drikkevann (fekal-oral-smitte) i motsetning til hep B og C som smitter via blod/stikk, og det betyr jo at man ikke kan se om man faktisk får viruset i seg (gjør jo ikke det med hep B/C heller, men får man et nålestikk løper man forterer til legen..?)

Jeg har vært i Side, uten vaksiner. Er noen år siden, vet ikke selv hva jeg ville gjort om jeg skulle reist nå. For en uke eller to går det jo sikkert, greit, det gjør jo det for flertallet, så første avsnittet var ikke ment som skremselspropaganda. Men dersom man faktisk blir smittet, så er prisen for vaksinen (penger og barnegråt) relativt liten... Veit ikke om jeg gjorde deg noe klokere, men hør gjerne med legen din om det er flere tungtveiende grunner for hvorfor man vaksinerer...

Skrevet
Jeg ville tatt, for det er bedre å ha tatt en vaksin enn å bli kjempe syk.

Mamma måtte på sykehus der nede..

enig... vi tok da vi dro, men vi var i alanya vi da...

Jeg måtte på sykehus jeg også.. og de bakteriene de sikkert har der... isj... Det så ihvertfall ikke ut som et rent go flott hotell!

Skrevet
*Klippet*

Veit ikke om jeg gjorde deg noe klokere, men hør gjerne med legen din om det er flere tungtveiende grunner for hvorfor man vaksinerer...

Tusen takk for alle svar.

Legen min hadde ingen gode grunner hverken for eller imot, så hun var ikke til mye hjelp heller. :rolleyes:

Men, tror jeg begynner å helle mot å ta den. Hadde det vært bare oss voksne, så hadde jeg ikke gjort det. Men, når barna skal være med, så synes jeg blir litt annet.

Vanskelig! :lol:

Skrevet

Var i Side for 3 år siden, uten vaksine.

Jeg ble smittet av ett eller annet og lå på sykehus i 2 døgn, ble hentet av sykebil på natten. Alle sansene mine hadde blitt redusert og jeg måtte ha masse væske intravenøst. Et h.... uten like rett og slett. Og jeg hadde nok følt meg tryggere hadde jeg tatt en vaksine før jeg dro dit.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...