Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2


Elinhe

Recommended Posts

Da har jeg begynt å tenke på hund nr. 2.

Det kommer nok til å bli en stund til vi velger, men vil sette meg skikkelig inn i rasene før vi velger ut en.

Vi har fra før en Tollertispe på snart 2 år. Vi trener en del lydighet, litt agility og går mye tur.

Har noen raser i tankene. Disse rasene er:

Finsk Lapphund

Labrador

Shiba

Kooikerhund

Det er vel de jeg har falt for foreløpig. Vil gjerne høre litt fordeler og ulemper ved de forskjellige rasene.

Hvis det betyr noe, skal vi ha en tispe, og fra den er valp.

Takk takk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en finsk lapphun valp som er litt over 12 uker.

Kan anbefale rasen på det sterkeste med min erfaring til nå :wub: (ikke at den er så lang)

Men etter alt jeg har lest om rasen, så syns jeg det er en super hund.

Eneste ulempen jeg vet om med finske lapphunder er at viss du ikke venner dem av med bjeffingen, så kan de gi mye lyd fra seg..Men alle jeg har snakket med har sagt at det ikke er noe problem.

De trenger middels mosjon, blir litt mindre enn middels str., pelsen er selvrensede og de lukter ikke hund. (med mindre du stikker nasen oppi dem da) De passer til de fleste hundesporter.

Det er også ikke så mange i Norge som har denne rasen..enda :)

Det er ingenting å si på utseende deres vertfall :ahappy: Alle fargevarianter er nydelige! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Labradoren, synes jeg det, har ganske mye å si om du har hann eller tispe. Jeg kan jo skrive litt om mitt inntrykk av rasen.

Positivt:

- Rolig inne og full fres ute

- Førerorientert

- Elsker å jobbe for sin fører

- Lettlært

- Veldig grei i forskjellige miljøer, nye hunder, nye mennesker. Egentlig veldig grei med alt :ahappy:

- Lett å motivere

- Alltid klar for trening

Negativt:

- Røyter veldig mye

- Kan ha en tendens til å være ALTFOR glad i mat = Stjeling

- Kanskje litt for glad i mennesker og hunder (hopping, overfall o.l :))

Når det kommer til stjeling er det ganske forskjellig selvom jeg tror mesteparten av labbiser er HELT matvrak. Oscar er hobbyanorektiker og stjeler heller aldri. Men han er FORFERDELIG glad i alle mennesker og dyr, så dette trener vi mye på. Labradoren er egentlig veldig enkel har du mat eller leke er du det mest fantastiske som har satt dine ben på jorda.

Tispene har en tendens til å lukte "godt" hele året. Aysha er veldig populær blant hannhunder, og nå er hun blitt helt paranoid med hannhunder etter en episode i Frognerparken. Så når hun treffer en fremmed hannhund løper hun rundt og piper som en gal og gjemmer seg bak meg. Men du skal vite at en dag er aldri kjedelig med en Labrador i hus :wub:

Bare spør om du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Jeg heller vel mest mor Lapphunden mens samboer mest mot Labrador. Er nok disse to som er fvorittene av de 4 rasene.

Åssen er det med røyting og Lapphunden?

Labradoren røyter ja.. Regnt med det :wub: Men siden den er korthåret hr jeg inntrykk av diss korte hårene fester seg til alt mens lange hår samler seg i små "bunter" i hjørner på gulvet. Min Toller røyter en del så je er god venn med støvsugern :ahappy:

Hvordan er rasene i forhold til andre hunder? I forhold til barn? Liker de å bade?

Alt det andre som f.eks hvordan hunden er når det gjelder bilkjøring, hjemme alene osv. så kommer det jo an på hva man gjør det til som hundeeier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphunden røyter ikke mye. De røyter i røyteperioden, og jeg fikk til svar at de røyter i "dotter".

Så det skal ikke være stress etter hva jeg er blitt fortalt.

Keela vil alltid hilse på alt og alle. Fra store dyr til små dyr. Men dette er jo noe du må sosialisere på.

Men når du velger valp fra oppdretter eller hvor du skal ha fra så ser du jo selv hvem som er kontakt søkende.

1. dagen min hjemme fikk hun være med på tur og gå litt laust, så skulle hun drikke fra et vann, og hun rullet uti! :)

Det var hennes første møte med vann. Men hun kavet seg opp og gikk videre, og har i ettertid vasset rundt i vann til alle tider. Hun liker veldig godt vann, til tross for at hun datt uti. Men hun har ikke badet enda, i sjøen altså. Men tviler på at det blir noen problem.

Hjemme har hun badet to ganger, og hun kviner..hun liker det ikke. Men dette er jo også noe man må venne dem til.

Hun er snill i forhold til barn. Hun er begynt å bite nå, men det er jo naturlig som valp. Og vil være likt med de samme rasene. Og det vil jo gi seg. Men jeg har også små barn i huset, på 1 år og 6 år, og det går helt supert :ahappy:

Å ha med Keela på biltur er helt greit. Hun egger seg ned og slapper av til vi er fremme. Både i buret og på fanget. Og hun er ikke bilsjuk, og tar livet med ro. Dette må jo også vennes til. Oppdretteren vår begynte bilkjøring allerede da de var noen dager eller noe slik. Og alle valpene taklet bil fint da de ble leverte.

Hun er alene hjemme fra 8 til 11 og 12 til 14. Og hun takler det fint. Da har hun rommet mitt å være på. Det er bare å venne henne til det, så går det fint.

Slik er det med mi frøken vertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rasene i forhold til andre hunder? I forhold til barn? Liker de å bade?

Labradoren ift andre hunder:

Snille og konfliktsky er fellesnevneren. Både tisper og hannhunder har ofte en del kjønnshormoner. Hannhundene begynner sjelden å bråke pga det, men de syns gjerne at tisper er søte og dufter godt. :whistle: Tispene på den andre siden blir gjerne offer for riing. En del har ingen problemer med å sette hannhunden på plass, mens noen - som f.eks. min - sier derimot ikke fra... Labradorer er ofte glad i å leke (gjerne pinnedrakamp), gjerne til de blir langt oppi årene.

Labradoren ift barn:

Som med andre mennesker er også barn elsket av labradorene. Det er svært sjelden at man sliter med matforsvar osv ovenfor barn, men det kan nok hende man må passe på så labradorene ikke blir for voldsomme med særlig små barn.

Labradorer ift bading:

Det er helt klart et stort flertall av labradorene som er glade i å bade, både på sommeren og på vinteren, og i ferskvann og gjørmehull. :P

Generelt... Labradorer er herlige, for all del. Men det ER mye hår med dem. Og om man har planer om å trene aktivt og vil bruke lek som forsterker bør man fokusere på dette helt fra starten av. Ellers er de lettmotiverte hunder, selv om min erfaring er at de veldig ofte kan være like interessert i å snuse som å jobbe. Har man planer om å trene aktivt/konkurrere, bør man derfor også ha dette i bakhodet mens labradoren er valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Jeg heller vel mest mor Lapphunden mens samboer mest mot Labrador. Er nok disse to som er fvorittene av de 4 rasene.

Åssen er det med røyting og Lapphunden?

Labradoren røyter ja.. Regnt med det :P Men siden den er korthåret hr jeg inntrykk av diss korte hårene fester seg til alt mens lange hår samler seg i små "bunter" i hjørner på gulvet. Min Toller røyter en del så je er god venn med støvsugern :whistle:

Labrador hår fester seg til mye ja, men jeg børster over begge mine et par ganger i uka. Bruker vel ikke mer enn 2-5 min, og da synker bruken av støvsuger betraktelig.

Hvordan er rasene i forhold til andre hunder? I forhold til barn? Liker de å bade?

Som jeg skrev i stad. Det er vel ikke ofte man har møtt en labbis, som ikke liker barn og andre hunder. Men de liker kanskje barn og hunder litt for godt, men hvis dette trenes på litt på, mens dere er på tur o.l fra valpen er liten burde det gå fint. Da får dere ikke ett stykk Labrador som henger i båndet og hyler når dere går forbi en annen hund.

Alle labbiser jeg har møtt, inkludert mine to, elsker å bade. Ser de et vann er det første mann uti.

Alt det andre som f.eks hvordan hunden er når det gjelder bilkjøring, hjemme alene osv. så kommer det jo an på hva man gjør det til som hundeeier..

Bilkjøring null problem, begge satt stille i buret sitt uten et pip fra dagen de begynte med bilbur bak. Hundene her er hjemme alene i alt fra 0 - 8 timer per dag. Null problem. Snakket nylig med leieboerne og de har ikke hørt et pip. Men en god luftetur om morgenen får begge to (ca. 1/2 time)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ting forandrer seg jo etterhvert og jeg har nå måttet slå fra meg Shibaen. Samboer synes den er for liten:(

Som sagt vil jeg ha en hund som er litt roligere enn Tolleren vi har nå. Den behøver ikke å ville hilse på alt og alle, det er greit at den er litt reservert så lenge den er oppsøkende innad i familien (hvis dere skjønner). Liker jo å kose med disse firbeinte:) Den må gjerne like å ligge på fanget og kose, men også ha utholdenhet til lage turer og gjerne svømmeturer.

Jeg vil helst ha en hund som er lettlært.

Jeg har funnet et par andre interessante raser til nemlig: Canaanhund og Eurasier. Noen med erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elinhe

Du finner mye fin informasjon om eurasier på raseforumet (ta kontakt for link). Der er også et forum hvor du kan lese om de forskjelliges erfaring med rasen, og hvor du kan stille spørsmål selv.

Når det gjelder røyting, så røyter også Eurasieren i dotter, den har en selvrensende og lettstelt pels - selv om den ser imponerende ut. Min Eurasiergutt på halvannet år, elsker å bade. Han er sosial og glad - han liker barn og går godt sammen med dem, men så bor han jo sammen med to gutter også så han er vant til barn fra han var liten. Han er bestevenn med min niese på to år.

Han blir gjerne med overalt, det viktigste for en Eurasier er at han får være sammen med familien. Han går også godt sammen med andre hunder i alle aldre, ypper aldri til bråk. Hjemmealenetrening bør begynne tidlig selvfølgelig, våres har ikke noe imot å være alene hjemme - trives best om han har ett rom i stedet for hele leiligheten når han er alene. Bading er moro. Han har et bur baki bilden, der ligger han og slapper av når vi kjører og har ikke problem med bilkjøring.

Eurasieren er en rolig rase, vår er rolig inne - ute også nå som han begynner å bli stor, men sier ikke nei til å leke eller trene. Han elsker å gå spor eller lete etter familiemedlemmene i skogen :lol: Man må være konsekvent med treningen og ha klare regler. Vår er litt sta og egen, men vet godt hva som er lov og ikke, så det har ikke vært noe problem å trene ham og oppdra ham. Vil råde deg til å besøke noen, eller dra på en utstilling for å se og bli kjent med Eurasieren.

Tja, det var jo min erfaring da. Ta en titt på sidene og på eurasierweb.com, så ligger det mye informasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...