Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer oss?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg og min samboer er ute etter ny bil etterhvert, men vi er ikke helt sikre på hvilken type vi skal velge.. Her er kriteriene vi ønsker:

- Må være god plass til to store hundebur bak, og fremdeles kunne ha bakseter.

- Må være en bil som er i god kvalitet, og holdbarhet (merk ikke fransk)

- Må være komfortabel og lett å kjøre, god å sitte i.

- Må kunne takle lange kjøreturer, uten å slite i oppoverbakker (altså litt HK)

- Helst under 300 000 kr.

Har sett litt på toyota hiace, nyere verson. De har god plass, men kanskje ikke den mest oversiktlige bilen å rygge med :wub: Men det har vi snust på. Har selv aldri kjørt en, så vet ikke hvor god komfor de har. Snek litt i postbilen idag på jobb, og setene så veldig behagelige ut, med armlen og greier :ahappy:

Ellers har vi sett på ulike stasjonsvogner, og saab og volvo har god plass bak. Men disse er jo gjerne av den litt dyrere typen..

Så kom gjerne med anbefalinger/ikke anbefalinger, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere ha 4-hjulstrekk? Stasjonsvogn eller ei? Hvor "ny" må den være? Hvor god plass må det være? Kan dere droppe baksetene hvis dere har større bagasjerom enn vanlig?

Vi har Nissan Primera, fikk plass til to nokså store hundebur baki, uten å legge ned baksetene. Har nå Pajero, hvor bagasjerommet er smalere, så de to burene fikk ikke plass ved siden av hverandre, pga hjulbuene. Det er minuset med "den typen" biler; hjulbuene altså. Bagasjerommet kan virke svært, men så kommer de og ødelegger. Poenget er altså at en vanlig stasjonsvogn kan ha bedre bagasjerom enn en "stor" bil. Men spesialsydde hundebur (dobbelt) til bil er vel mest plassutnyttende uansett?

Caravelle/Transporter er en hit hos flere hundefolk; sterke biler med kvalitet. En springeroppdretter har sine tre fullvoksne hunder og to valper (som også blir fullvoksne en gang) i en slik, pluss barnevogn og to barn. En annen fyr jeg kjenner har to bur baki, og VELDIG god plass til utstyr, denne er vel uten bakseter tror jeg, men det er jo ikke noe problem.

Postbiler; blir ikke det litt lite hvis dere skal ha bakseter? Eller fins det lengre modeller?

Har selv vært på biljakt nylig, men vi endte altså opp med Pajero, pga 4hjulstrekken. Jeg NEKTER å sette meg fast igjen! :ahappy: *host* Men Transporter var en av alternativene, bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.:ahappy: Nei firhjulstrekk er ikke et must, men veldig greit. Og vi ønsker ikke å legge ned baksetene. Og vi skal heller ikke ha bur i selve setene. Nissan Primera er vel ikke stasjonsvogn?

Her er den hiacen vi har sett på (som posten også bruker) :

LINK TIL BILDE

Caravelle/transporter er jo ganske lik type bil som hiacen. Men da foretrekker jeg nok toyota hvis jeg må velge :wub:

kanskje ganske stor bil i manges øyne, men vi har så liten bil nå med så dårlig plass som vi irriterere oss over, at neste bil vil vi koose oss med god plass. hehe :)

Ang. alder på bilen ønsker vi ikke under 2000 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en Mitsubishi Lancer 98'mod :wub: Det har jeg! Funker finfint til hunder, som hestebil, laget for å tåle litt last, egner seg til vanlig kjøring og langkjøring, har firhjulstrekk og er billig :ahappy:

Edit; Så nå at den skulle være nyere enn 2000mod, men de finnes som nye også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.:ahappy: Nei firhjulstrekk er ikke et must, men veldig greit. Og vi ønsker ikke å legge ned baksetene. Og vi skal heller ikke ha bur i selve setene. Nissan Primera er vel ikke stasjonsvogn?

Her er den hiacen vi har sett på (som posten også bruker) :

LINK TIL BILDE

Caravelle/transporter er jo ganske lik type bil som hiacen. Men da foretrekker jeg nok toyota hvis jeg må velge :wub:

kanskje ganske stor bil i manges øyne, men vi har så liten bil nå med så dårlig plass som vi irriterere oss over, at neste bil vil vi koose oss med god plass. hehe :)

Ang. alder på bilen ønsker vi ikke under 2000 modell.

I Hiacen er det god plass, men bilen er lite god på vinterføre. Det er iallefall vår erfaring, som hvert eneste år sleit med å komme opp til hytte på fjellet, glatte bakker o.l. Den blir så lett bak, så med mindre du hiver inn sandsekker eller mennesker kan det være problematisk. Det var vel og merke en litt eldre modell (ikke gammel, men ikke av de nyeste modellene), så det kan hende det er forbedret. Jeg kommer iallefall aldri til å kjøpe hiace igjen (frosne minner fra grusomme vinterturer:p).

På pluss-siden er den veldig OK å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :ahappy: Nei firhjulstrekk er ikke et must, men veldig greit. Og vi ønsker ikke å legge ned baksetene. Og vi skal heller ikke ha bur i selve setene. Nissan Primera er vel ikke stasjonsvogn?

Her er den hiacen vi har sett på (som posten også bruker) :

LINK TIL BILDE

Caravelle/transporter er jo ganske lik type bil som hiacen. Men da foretrekker jeg nok toyota hvis jeg må velge :)

kanskje ganske stor bil i manges øyne, men vi har så liten bil nå med så dårlig plass som vi irriterere oss over, at neste bil vil vi koose oss med god plass. hehe :wub:

Ang. alder på bilen ønsker vi ikke under 2000 modell.

Primera kommer som stasjonsvogn også. ;)

0018.jpg

Sånn så det ut hos oss. Vi har jo 93modell, så det blir jo for gammelt for dere, men bilen var veldig grei stort sett hele tiden. Det er kun en gang jeg ikke har kommet meg frem med den, og det var på håpløst føre til og med for 4hjulstrekk. (Oppoverbakke, svingete, glatt og sørpete med is under.)

Men det høres egentlig ut som om dere har veldig lyst på en hiace, så hvorfor ikke gå for det? Vi (mamma+pappa) hadde det før, helt grei bil, sitter godt og høyt, og har god utsikt. Det er faktisk helt utrolig hvor god sikt man kan få i slike; gode sidespeil som er STORE..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har en Huyundai H1. Det er en 7 seter som vi har regget om til 3 seter. Den er 4-hjulstrekk, 200HK TDI motor (trekker fint hestehenger). Vi har en 2006 modell som ble kjøpt direkte fra butikk (var demobil) og hadde gått 2000km. Den betalte vi 260.000 kr for inkl alt av utstyr. Vi farter land og strand rundt med den bilen og komforten er upåklagelig! Det er også aircondition anlegg bak så hundene ikke omkommer av heteslag når man kjører. Vi er meget fornøyde og kommer til å kjøpe en maken neste gang vi skal bytte bil.

(vi har forøvrig 2 store bur, 2 mindre bur og plass til bagasje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal sjekke ut den huyundaien. Prisen var heller ikke så værst.

Hiacen var det forslaget som vi hadde sett mest på til nå, men vi er åpen for andre forslag. Minus med hiacen er hvis det er dårlig på vinterføre og for varm om sommeren. kanskje de har blitt forbedret med årene.. Skal ta en runde rundt på bilmerke butikkene å titte.

Flott at dere kommer med erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad med den nye Kia Cee'd?

Den er jeg ret vild med selv, det er en stationwagon med ekstra stort bagagerom, og bagenden buer ikke så meget ned, som på lignende modeller, så der skulle være plads til 2 store hunde i bur, og man får rigtigt meget ekstra udstyr med i prisen, da det er standard og 7 års garanti den koster 249.000 som ny inklusiv omregistrering for 1.6 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (eller pappa :P) kan anbefale Caravelle/Transporter. Vi har Transporter, og bak der har vi to svære hundebur + plass til masse annet. Du har plass til to hundebur selvom du velger Caravellen, men vi er jo bare to og Transporteren er en tre seter altså plass til en venn. Det går ann å sitte bak til nød, men det gjør vondt i rompa så det er ikke å anbefale. Pappa prøvde både C. og T. før han bestemte seg, men de var visstnok like gode å kjøre. Jeg har prøvekjørt Transporteren, og selvom jeg aldri har sittet i førersetet i en bil noen gang, så gikk det ikke så verst :)

Pappa skyter inn, og mener det er den perfekte hundebil som kommer seg opp de tøffeste bakkene, og opp av den seigeste gjørma :whistle:

Har du sjekket ut Skoda Roomster?

Lykke til med bilkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...