Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer oss?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg og min samboer er ute etter ny bil etterhvert, men vi er ikke helt sikre på hvilken type vi skal velge.. Her er kriteriene vi ønsker:

- Må være god plass til to store hundebur bak, og fremdeles kunne ha bakseter.

- Må være en bil som er i god kvalitet, og holdbarhet (merk ikke fransk)

- Må være komfortabel og lett å kjøre, god å sitte i.

- Må kunne takle lange kjøreturer, uten å slite i oppoverbakker (altså litt HK)

- Helst under 300 000 kr.

Har sett litt på toyota hiace, nyere verson. De har god plass, men kanskje ikke den mest oversiktlige bilen å rygge med :wub: Men det har vi snust på. Har selv aldri kjørt en, så vet ikke hvor god komfor de har. Snek litt i postbilen idag på jobb, og setene så veldig behagelige ut, med armlen og greier :ahappy:

Ellers har vi sett på ulike stasjonsvogner, og saab og volvo har god plass bak. Men disse er jo gjerne av den litt dyrere typen..

Så kom gjerne med anbefalinger/ikke anbefalinger, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere ha 4-hjulstrekk? Stasjonsvogn eller ei? Hvor "ny" må den være? Hvor god plass må det være? Kan dere droppe baksetene hvis dere har større bagasjerom enn vanlig?

Vi har Nissan Primera, fikk plass til to nokså store hundebur baki, uten å legge ned baksetene. Har nå Pajero, hvor bagasjerommet er smalere, så de to burene fikk ikke plass ved siden av hverandre, pga hjulbuene. Det er minuset med "den typen" biler; hjulbuene altså. Bagasjerommet kan virke svært, men så kommer de og ødelegger. Poenget er altså at en vanlig stasjonsvogn kan ha bedre bagasjerom enn en "stor" bil. Men spesialsydde hundebur (dobbelt) til bil er vel mest plassutnyttende uansett?

Caravelle/Transporter er en hit hos flere hundefolk; sterke biler med kvalitet. En springeroppdretter har sine tre fullvoksne hunder og to valper (som også blir fullvoksne en gang) i en slik, pluss barnevogn og to barn. En annen fyr jeg kjenner har to bur baki, og VELDIG god plass til utstyr, denne er vel uten bakseter tror jeg, men det er jo ikke noe problem.

Postbiler; blir ikke det litt lite hvis dere skal ha bakseter? Eller fins det lengre modeller?

Har selv vært på biljakt nylig, men vi endte altså opp med Pajero, pga 4hjulstrekken. Jeg NEKTER å sette meg fast igjen! :ahappy: *host* Men Transporter var en av alternativene, bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.:ahappy: Nei firhjulstrekk er ikke et must, men veldig greit. Og vi ønsker ikke å legge ned baksetene. Og vi skal heller ikke ha bur i selve setene. Nissan Primera er vel ikke stasjonsvogn?

Her er den hiacen vi har sett på (som posten også bruker) :

LINK TIL BILDE

Caravelle/transporter er jo ganske lik type bil som hiacen. Men da foretrekker jeg nok toyota hvis jeg må velge :wub:

kanskje ganske stor bil i manges øyne, men vi har så liten bil nå med så dårlig plass som vi irriterere oss over, at neste bil vil vi koose oss med god plass. hehe :)

Ang. alder på bilen ønsker vi ikke under 2000 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en Mitsubishi Lancer 98'mod :wub: Det har jeg! Funker finfint til hunder, som hestebil, laget for å tåle litt last, egner seg til vanlig kjøring og langkjøring, har firhjulstrekk og er billig :ahappy:

Edit; Så nå at den skulle være nyere enn 2000mod, men de finnes som nye også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.:ahappy: Nei firhjulstrekk er ikke et must, men veldig greit. Og vi ønsker ikke å legge ned baksetene. Og vi skal heller ikke ha bur i selve setene. Nissan Primera er vel ikke stasjonsvogn?

LINK TIL BILDE

Caravelle/transporter er jo ganske lik type bil som hiacen. Men da foretrekker jeg nok toyota hvis jeg må velge :wub:

kanskje ganske stor bil i manges øyne, men vi har så liten bil nå med så dårlig plass som vi irriterere oss over, at neste bil vil vi koose oss med god plass. hehe :)

I Hiacen er det god plass, men bilen er lite god på vinterføre. Det er iallefall vår erfaring, som hvert eneste år sleit med å komme opp til hytte på fjellet, glatte bakker o.l. Den blir så lett bak, så med mindre du hiver inn sandsekker eller mennesker kan det være problematisk. Det var vel og merke en litt eldre modell (ikke gammel, men ikke av de nyeste modellene), så det kan hende det er forbedret. Jeg kommer iallefall aldri til å kjøpe hiace igjen (frosne minner fra grusomme vinterturer:p).

På pluss-siden er den veldig OK å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :ahappy: Nei firhjulstrekk er ikke et must, men veldig greit. Og vi ønsker ikke å legge ned baksetene. Og vi skal heller ikke ha bur i selve setene. Nissan Primera er vel ikke stasjonsvogn?

LINK TIL BILDE

Caravelle/transporter er jo ganske lik type bil som hiacen. Men da foretrekker jeg nok toyota hvis jeg må velge :)

kanskje ganske stor bil i manges øyne, men vi har så liten bil nå med så dårlig plass som vi irriterere oss over, at neste bil vil vi koose oss med god plass. hehe :wub:

Primera kommer som stasjonsvogn også. ;)

0018.jpg

Sånn så det ut hos oss. Vi har jo 93modell, så det blir jo for gammelt for dere, men bilen var veldig grei stort sett hele tiden. Det er kun en gang jeg ikke har kommet meg frem med den, og det var på håpløst føre til og med for 4hjulstrekk. (Oppoverbakke, svingete, glatt og sørpete med is under.)

Men det høres egentlig ut som om dere har veldig lyst på en hiace, så hvorfor ikke gå for det? Vi (mamma+pappa) hadde det før, helt grei bil, sitter godt og høyt, og har god utsikt. Det er faktisk helt utrolig hvor god sikt man kan få i slike; gode sidespeil som er STORE..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har en Huyundai H1. Det er en 7 seter som vi har regget om til 3 seter. Den er 4-hjulstrekk, 200HK TDI motor (trekker fint hestehenger). Vi har en 2006 modell som ble kjøpt direkte fra butikk (var demobil) og hadde gått 2000km. Den betalte vi 260.000 kr for inkl alt av utstyr. Vi farter land og strand rundt med den bilen og komforten er upåklagelig! Det er også aircondition anlegg bak så hundene ikke omkommer av heteslag når man kjører. Vi er meget fornøyde og kommer til å kjøpe en maken neste gang vi skal bytte bil.

(vi har forøvrig 2 store bur, 2 mindre bur og plass til bagasje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal sjekke ut den huyundaien. Prisen var heller ikke så værst.

Hiacen var det forslaget som vi hadde sett mest på til nå, men vi er åpen for andre forslag. Minus med hiacen er hvis det er dårlig på vinterføre og for varm om sommeren. kanskje de har blitt forbedret med årene.. Skal ta en runde rundt på bilmerke butikkene å titte.

Flott at dere kommer med erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad med den nye Kia Cee'd?

Den er jeg ret vild med selv, det er en stationwagon med ekstra stort bagagerom, og bagenden buer ikke så meget ned, som på lignende modeller, så der skulle være plads til 2 store hunde i bur, og man får rigtigt meget ekstra udstyr med i prisen, da det er standard og 7 års garanti den koster 249.000 som ny inklusiv omregistrering for 1.6 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (eller pappa :P) kan anbefale Caravelle/Transporter. Vi har Transporter, og bak der har vi to svære hundebur + plass til masse annet. Du har plass til to hundebur selvom du velger Caravellen, men vi er jo bare to og Transporteren er en tre seter altså plass til en venn. Det går ann å sitte bak til nød, men det gjør vondt i rompa så det er ikke å anbefale. Pappa prøvde både C. og T. før han bestemte seg, men de var visstnok like gode å kjøre. Jeg har prøvekjørt Transporteren, og selvom jeg aldri har sittet i førersetet i en bil noen gang, så gikk det ikke så verst :)

Pappa skyter inn, og mener det er den perfekte hundebil som kommer seg opp de tøffeste bakkene, og opp av den seigeste gjørma :whistle:

Har du sjekket ut Skoda Roomster?

Lykke til med bilkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...