Gå til innhold
Hundesonen.no

Slåssing mellom tisper

Elinhe

Recommended Posts

Hver tirsdag har vi et lite hundetreff i en stor skolegård. Det er da bare hannhunder, vår Toller-tispe Enya som er 22 måneder og en Golden på ca. 4 år. Det har stort sett gått helt fint med alle og de går veldig bra sammen. Men i går så gikk det ikke så bra. De braket sammen med en gang vi kom og ble skilt av de som var der. Så gikk alt fint og det virket som de var ferdige med slåssingen. Så etter en times tid begynte Enya å oppføre seg merkelig. Hun fulgte etter Golden tispa hele tiden og la haka oppå ryggen hennes når hun stoppet. Hun la labben oppå et par ganger også. Jeg tolket dette som at Enya prøvde å dominere Golden. Noen tanker rundt dette?

Det endte med at de begynte å slåss igjen, og denne gangen varte det lenger. Samboeren min kom mellom dem og skilte dem, og fikk seg et saftig kutt i beinet fra en av hundene. Måtte sy og greier, men det gikk bra:)

Kan vi få disse 2 tispene til å komme overens eller vil de fortsette?

Skal man skille hunder når de slåss som dette? Ingen av dem hadde sår eller noe. De slåss vel egentlig ikke for å skade hverandre.. Men det høres og ser veldig brutalt ut..

Enya er godt sosialisert og har aldri vært noen problemhund hvertfall.. I tilfelle noen skulle spørre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vertfall holdt de unna hverandre fra nå av. Jeg tror ikke akkurat de kommer til å slutte med det, for det må jo være noe som "utløser" slossingen, siden det skjer sånn plutselig?

Hadde en lignende episode med to flat tisper. Hvis den ene gikk inn på "grensa" til den andre ble det slossing, eller hvis jeg hadde med godbiter. Den ene skulle også vokte meg, så hvis den andre kom bort å skulle hilse på meg så ble det også slossing. Vi prøvde å forhindre alle disse situasjonene, slik at det ikke ble noen slossing. Det så ut til å virke veldig bra. Men om det ikke er noe spesielt som utløser slossinga er det vel ikke så mye dere får gjort med det. Håper det ordner seg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tisper som for en stund siden var igjennom noe liknende. Da den yngste fikk sin første løpetid ble hun plutselig mere sjølsikker og prøvde tydelig å "ta makta"! Dette resulterte i en del småknuffing, helt til de plutselig røk sammen i en skikkelig slosskamp! Masse bråk og styr! Småknuffingen som hadde vært før hadde jeg oversett, og det prøvde jeg denne gangen også. Men til slutt ble det såpass voldsomt at jeg bestemte meg for å gjøre noe! Ikke snakk om at jeg tok sjansen på å stikke hendene ned i den bruduljen, så jeg hentet en bøtte kaldt vann og tømte over dam! Det hjalp!

Jeg fikk forståelsen av at det var den eldste som "vant" kampen, og i ettertid har det vært fred og ro. I dette tilfellet er jeg helt sikker på at det var snakk om en kamp om å være sjefen. Jeg har hørt, men vet ikke om det stemmer, at hvis de ikke får gjort opp og blitt enige om hvem som er den dominante, så vil det ikke bli slutt på knuffingen. Da menes det vel at man ikke skal skille dem, men det må da være vanskelig hvis kampen ser voldsom ut?

Min oppfatning er iallefall at denne slosskampen resulterte i at rangordningen ble fastsatt, gamlemor er fortsatt sjef.

Men det er jo selvsakt en litt annen situasjon du opplevde, ettersom mine bikkjer bor sammen. Men det høres jo ut som om Enya prøvde å dominere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenen din begynner å nærme seg to år, og er vel klar til å prøve seg på "litt mer"? Jeg synes jeg ser mer av denne atferden på hannhunder enn på tispene jeg har hatt, men noen er vel små "klatremus" - for det er en slags klatring dette vel er et forsøk på, litt sånn "nå ser jeg hvordan dette går".

Avhengig av "mottager", så kan dette enten bare bli oversett, feid vekk uten at det blir noe, eller - dersom din hund prøver seg på en som ikke har så stor selvtillit og/eller har så kort lunte - det kan bli bråk som du beskriver.

Jeg hadde vel nektet all slik atferd, kalt inn hunden med en gang den prøver seg med hodet på nakken til noen. Iallfall noen som den ikke skal dele hus med. To tisper som bor sammen "må" etter min mening finne ut av ting, ellers kan man kanskje risikere at det aldri tar slutt. Men "fremmede" hunder som dette... tja, du får vurdere. Men det er jo sympatisk iallfall at ingen lager hull da, det er jo kjekt å vite. At dere tobeinte får hull er jo deres egen skyld... å rydde opp i hundeslagsmål er ofte farligst for folk.

Om dere skal la dem holde på... igjen tja. Nei, de lager ikke hull, men de har heller ikke noe valg i om de vil omgås - det er jo dere som tar dem dit, og ingen hund forlater jo eieren sin. Det vi så på et digert frislepp av hund en gang for mange år siden, var at hundene "delte seg" - nærmest porsjonerte seg ut - så de som ikke hadde helt tonen, gikk først og sist, noen trakk ut på sidene, etc.

Jeg forstod ikke helt hvem som slåss først - om det var de andre hundene, eller om det var din hund involvert da også? For var det blant hannhundene det braket sammen, så kan det ha ført til en viss "opphisset stemning" hos din også. Man ser det i blant i parkene, at når noen først begynner å slåss, så kan andre iblant bestemme seg for å få ut noe gruff med noen de har skult litt på også... når stemningen først er krigsstien liksom.

Men når det blir så mye bråk, så tror jeg ikke det høres ut som et passende treffsted for en hund som din - som kanskje er i ferd med å "finne seg sjæl". Jeg antar nemlig at dere står mer eller mindre stille, og så skal hundene "leke" og omgås? Det er sjelden verdens beste oppskrift, vil dere møtes der - antar det er på grunn av båndtvang, så bli enige om for eksempel å vandre rundt i samme retning i sakte marsj, hvis det er plass nok.

"Stålufting" er sjeldent det ideelle, og disse hundene har vel vist at de ikke er verdens fredeligste nå, og da er det ikke nødvendig å "be" om det heller. Men kanskje kan det gå bra dersom dere går litt istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Jeg tror også hun prøvde å dominere. Og det blir jo litt annerledes når det ikke er to hunder som bor sammen. Jeg kan jo da velge om de skal treffes igjen eller ikke. Føler jeg er på et felt her som jeg ikke har noen erfaring med.. Enya var jo flink som liten til å underkaste seg, men har blitt skikkelig sjefete nå.. Er det alderen? Hun skal snart ha løpetid nr. 3. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Nå spør jeg mye her, men det er vel derfor man lager forum :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Nå har jo jeg søstera til Enya, og Josie har også begynt å bli mer voksen. Hun har ikke prøvd å dominere noen enda (i hvertfall ikke det jeg har sett), men hun har begynt å forsvare tingene sine mer. Jeg for min del synes det er positivt at hun endelig er begynt å si ifra til Lilla om at "den der er min, og den tar du ikke" så lenge hun er rettferdig.

Det er en stund siden sist jeg snakket med Jeanette som har Phoebe (en annen kullsøster av Josie og Enya, for de av dere som ikke visste det), men jeg vet fra de gangene jeg har passet Phoebe og det jeg har sett av henne ellers at hun gjerne vil dominere, og gjør mye likt det du beskriver at Enya gjorde.

Når det gjelder hva du/dere bør gjøre, så er jeg veldig enig med Akela, særlig i det med at "stillestående turer" ofte kan føre til bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk ikke å svare på akela sitt innlegg her..

Takk for ærlig og "rett frem" - svar, akela..

Er veldig greit når man får det beskrevet sånn, men jeg føler jeg må rette på et par ting her..

Samboer sto, 10 minutter før slåssinga begynte, å prate om hvor dumt det er å gå mellom to hunder som slåss. Likevel, når det er ens egen hund som holder på, tenkte han visst ikke så logisk. Så da ble det sånn, og han er helt klar på at det er hans egen skyld..

Det var ingen av de andre hundene som slåss. Kun de to tispene, og det var nok min som begynte med denne domineringen.

Dette er snakk om 6 hunder som treffes hver tirsdag. Er bare oss der og alle kjenner hverandre. Vi er en liten vennegjeng med hunder som synes det er koselig å treffes litt.. Står ikke bare å glaner.. Vi sparker fotball, kaster ball og trener lydighet (perfekt forstyrrelse å ha to mopsegutter flyende rundt).

Er vel egentlig ikke pga. båndtvangen vi møtes der for vi klarer da fint å gå tur sammen også. Gjør det ofte også, men da alltid med hannhunder. For det er stort sett det vennene våre har. Og da er det aldri noe problem..

Vi begynte å treffes der for litt sosialisering for hundene sin del og vi trente samtidig på hundeklubben like ved.

Så det ble bare sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så mens dere var samme sted så fikk hunden din anledning til å slåss TRE ganger?

Jeg ville nok gått etter gang én jeg, nettopp for å unngå at slike ting gjentok seg, og i hvert fall etter gang to...

Jeg ser det ikke sjelden rundt om i parker, når vi er innom; eierne blir stående, og til slutt "rekker" hundene å barke sammen opptil flere ganger, og det hjelper lite mot noe.

Man skal slutte når leken er god, kanskje dere skulle gitt dere og gått hjem når hundene etter første runde hadde vært vel forlikt en stund - og når din hund begynte å "pirke". Kanskje den andre hunden ble litt sliten og lei, kanskje din hund så sitt snitt da, eller kanskje din ble litt "hyper" av aktivitet over tid - så lunten ble kortere?

Det høres jo koselig ut, men jeg har selv gjort ting jeg i ettertid synes har vært teite - fordi vi eierne har trivdes så godt sammen... Kanskje må dere ta litt pause i ting en viss periode, eller være steinharde og at en av dere overvåker - og kaller inn - deres hund det sekundet hun begynner å SE på den andre tispen. Kanskje vil ikke disse to hundene kunne interagere på en stund, ja, da får dere bytte på å ha dem løs eller noe slikt - eller kanskje heller gå en vanlig tur sammen. Kanskje de bare må lære at de må forholde seg til hverandre uten å "leke" eller drive med ting sammen, bare at den andre ER der - det er jo nok hannhunder for dem å leke med ellers.

Hunder får ofte "territoriegreier" for seg, selv på et stort område. Og det er jo et "livat" kull du har hund fra, høres det ut som, så man får bare ta konsekvensene. Når dere treffes jevnlig, så kan jo din hund få et større behov for å finne ut av ting - hunder kan lage seg "venneflokk" også, der det er litt interesse for hvem som er hva.

Jeg har ingen interesse av hva du "retter" på, jeg prøver bare å svare utfra din egen beskrivelse. Vil du gå i forsvar, er det jo greit - da har du neppe behov for flere råd fra meg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er hannhundene litt lettere, de braker sammen og gjør opp engang for alle, mens tispene blir "aldri" ferdig med det.

Enya prøver selvsagt å dominere den andre, Sara kan være slik i perioder hun også, legge haka, labber eller hele forkroppen over andre hunder. Men hun stopper med det.. dersom den andre hunden gjør det samme mot henne så er også det greit.

Har aldri havnet i slosskamp, for jeg har hele tiden vært flink til å tatt det i tide, før det kunne utvikle seg til noe mere. Er ikke alle tisper ( hannhunder for den sak skyld) som liker at den andre hunden prøver å dominere de, har selv sett flere hunder som har gått til angrep med engang en annen hund prøver seg i dominans.

Enig med Akela om at du bør kalle inn med engang det skjer, ha rett og slett nulltolleranse på det, så fort ho prøver seg på det så sier du strengt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de beste tipsene jeg fikk av Akela for et par år siden, eller slik, var at hundetreff ofte er best i bevegelse. Fotball og annen ballek, kan fort bli en sånn forsvarsgreie for enkelte hunder, det også. Må dere absolutt være sammen med disse hundene og den tispa spesiellt, så gå tur. Vær i bevegelse. Ikke bare aktiviser hundene, eller overlat dem til å aktivisere seg selv, mens dere står stille selv. Hva er det godt for, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela: Skjønner ikke helt hvor du finner at de slåss "TRE" ganger. Jeg skrev at de hadde en fight da vi kom og det ordnet seg raskt. Også var det gang to. Og da gikk vi. Det var ingen gang 3.. Må jo få lov til å rette på ting som er feil og når du selv stiller spørsmål i ditt innlegg må jeg jo få lov å svare på det uten at det er å sette seg i forsvar. Føler ikke at jeg gjør det, men jeg må få lov til å forklare hvis noe blir enten misforstått eller litt feil formulert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på de andre, for det ser ikke helt ut til at du legger merke til det: Vær i bevegelse! Min erfaring er definitivt at det blir minst bråk om man holder seg i bevegelse, dvs går langs en tursti eller noe. Hundene kan for all del være løse om det passer sånn, men forskjellen fra når dere står stille er at når dere går tur kan de ikke bruke hele tiden på å "kjede" seg og begynne å knuffe - da må de også følge med på hvor det blir av eierne, samt at en del gjerne også vil undersøke de nye luktene som stadig vekk kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har fått med meg den delen:)

Er jo nok av turterreng å ta av her i nærheten så da prøver vi det istedet for å treffes på en plass.

Skjønner at de får litt annet å tenke på når vi går tur.

Takk for tips, folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...