Mari Skrevet 26. April 2008 Rapporter Skrevet 26. April 2008 Har lovt bort kake i morgen på treningsgruppe, så jeg må på butikken og handle. Hva skal jeg kjøpe, og av hvilke merker? Oppskriften sier følgende: 340 g semisweet chocolate 112 g unsweetened chocolate
Ingvild Skrevet 26. April 2008 Rapporter Skrevet 26. April 2008 Semisweet = lys kokesjokolade Unsweetened = mørk kokesjokolade Kanskje? Forresten, sånn av erfaring, om sjokoladen skal smeltes: IKKE kjøp billigmerker, de bare smuldres opp smelter ikke ordentlig. Skal de smeltes bør du kjøpe Freia e.l.
Mari Skrevet 26. April 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 26. April 2008 Jeg tør ikke helt å satse på "kanskje" enda. Nemlig lyst til å imponere litt, ikke minst sette standarden til når andre skal lage kake. Pur egoisme med andre ord. Mørk kokesjokolade har vel tilsatt sukker? Jeg tenkte kanskje det var sånn 70% sjokolade eller noe? Sannsynligvis blir det mer fancy enn Freia også. Skal det værre, så skal det værra!
Raksha Skrevet 26. April 2008 Rapporter Skrevet 26. April 2008 Er det ikke mørk kokesjokolade eller sånn selskapssjokolade som er semisweet da, og 70%kakaosjokoladen som er unsweet? Jeg og vil besøke mari og få kake.
M.J Skrevet 26. April 2008 Rapporter Skrevet 26. April 2008 Se her: http://www.foodsubs.com/Chocvan.html
Mari Skrevet 26. April 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 26. April 2008 Er det ikke mørk kokesjokolade eller sånn selskapssjokolade som er semisweet da, og 70%kakaosjokoladen som er unsweet? Logisk i mitt hode ivaffal. Bekreftelse anyone? Jeg og vil besøke mari og få kake. Du er som alltid hjertelig velkommen! Men litt langt kanskje... Se her: http://www.foodsubs.com/Chocvan.html Finnes det en Chocvan butikk i Tønsberg området mon tro? Problemet mitt er nemlig at jeg ikke vet 100% sikkert hva de forskjellige sjokoladene er på norsk. Men takk alikevel.
M.J Skrevet 26. April 2008 Rapporter Skrevet 26. April 2008 Finnes det en Chocvan butikk i Tønsberg området mon tro? Problemet mitt er nemlig at jeg ikke vet 100% sikkert hva de forskjellige sjokoladene er på norsk. Men takk alikevel. Tror ikke det er en butikk, mer et matleksikon Du kan prøve å få tak i "Toll House real semi-sweet chocolate morsels"(chocolate chips). De har det som regel i velassorterte butikker. Ellers har sikkert merket Valrhona det du er på utkikk etter. Istedet for unsweetened chocholate ville jeg gjort som det står på siden jeg linket til: "One ounce unsweetened chocolate = 3 tablespoons unsweetened cocoa plus 1 tablespoon unsalted butter or margarine or shortening or vegetable oil. Using cocoa may leave a powdery taste, but it usually makes the product moister and more flavorful." Jeg har brukt denne metoden med godt resultat. Eventuelt kan du bruke 86% sjokolade og redusere bittelitt på sukkermengden. Edit: Ifølge wikipedia har semi-sweet chocolate det samme kakaoinnholdet som vanlig kokesjokolade omtrent(mulig litt mindre), så da kan du sikkert bruke det
Mari Skrevet 26. April 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 26. April 2008 Tror ikke det er en butikk, mer et matleksikon Ja, jeg tulla. Sånn for å understreke at jeg, sjokoladenoob som jeg er, ikke fikk så mye hjelp fra den linken. Du kan prøve å få tak i "Toll House real semi-sweet chocolate morsels"(chocolate chips). De har det som regel i velassorterte butikker. Ellers har sikkert merket Valrhona det du er på utkikk etter. Skal se hva jeg finner på Meny. Noe med velassotert finner jeg ikke i nærheten da det ble for mye pes å dra til byen. Eventuelt kan du bruke 86% sjokolade og redusere bittelitt på sukkermengden. Tror jeg satser på denne jeg. Fiks ferdig, og krever mindre bakeegenskaper. Edit: Ifølge wikipedia har semi-sweet chocolate det samme kakaoinnholdet som vanlig kokesjokolade omtrent(mulig litt mindre), så da kan du sikkert bruke det Og der var vi i mål. Weee! Tusen takk! *smask til M.J*
Mari Skrevet 26. April 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 26. April 2008 M.J! Min venn i nøden! Det ble litt kluss på butikken... Jeg endte opp med å kjøpe 300gr 70% kokesjokolade i biter, og 300gr 86% premium dark. Iiik! Hvilke deler av hva ville du tippe at jeg burde bruke? Har jeg kåla det skikkelig til nå? Oppskriften sier dette av deler sjoko og sukker: 340 g semisweet chocolate chips 112 g unsweetened chocolate 350 g white sugar Mari trenger fasit! Jeg tror jeg har tatt altfor mye vann over hodet mitt i dette bakeprosjektet ass...
M.J Skrevet 26. April 2008 Rapporter Skrevet 26. April 2008 M.J! Min venn i nøden! Det ble litt kluss på butikken... Jeg endte opp med å kjøpe 300gr 70% kokesjokolade i biter, og 300gr 86% premium dark. Iiik! Hvilke deler av hva ville du tippe at jeg burde bruke? Har jeg kåla det skikkelig til nå? Oppskriften sier dette av deler sjoko og sukker: 340 g semisweet chocolate chips 112 g unsweetened chocolate 350 g white sugar Mari trenger fasit! Jeg tror jeg har tatt altfor mye vann over hodet mitt i dette bakeprosjektet ass... Da ville jeg tatt 300 g med 70 % + 40g 86% og 1 ss sukker, og 112g 86% minus 2-3 ss sukker. Litt komplisert kanskje, men jeg håper det går bra. Lykke til!
Mari Skrevet 26. April 2008 Forfatter Rapporter Skrevet 26. April 2008 Da ville jeg tatt 300 g med 70 % + 40g 86% og 1 ss sukker, og 112g 86% minus 2-3 ss sukker. Litt komplisert kanskje, men jeg håper det går bra. Lykke til! Rakk ikke å lese innlegget ditt, så eg tok 300 gr 70% og 142 gr 86 og samme sukker som det stod i oppskriften. Så får vi se. Kaken heter Chocolate Decadence, og det er ikke uten grunn merker jeg! ...rawr... Takk for hjelpen!
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar