Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene-hjemme trening for valp

Knøttene

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hvordan man skal gå frem med hjemme-alene trening for en valp når man allerede har en voksen hund som er vant til å være alene på dagtid.

Det er egentlig flere ting jeg lurer på.

Når man begynner treningen, hva gjør man med den voksne hunden?

Er det viktig at valpen er helt alene, og at man derfor tar med den voksne hunden ut hver gang man selv går ut?

Tar jeg med hunden ut og kaster søpla liksom?

Hvordan går man frem for å være sikker på at de ikke skader hverandre?

Hvis jeg nå skal ha en valp til så har jeg ikke mulighet til å være hjemme mer enn en lang ferie (fire uker). Så hva gjør man når man må begynne å forlate valpen og den voksne sammen?

Har man valpen i bur? Eller er ikke dette noe å bekymre seg for?

Og hvor mye påvirker egentlig en voksen hund en liten valp når det gjelder å være alene?

For å sette det på spissen; kan man gå fra valpen før den er komfortabel med å være helt alene, sålenge den er sammen med en voksen hund som er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvordan man skal gå frem med hjemme-alene trening for en valp når man allerede har en voksen hund som er vant til å være alene på dagtid.

Det er egentlig flere ting jeg lurer på.

Når man begynner treningen, hva gjør man med den voksne hunden?

Er det viktig at valpen er helt alene, og at man derfor tar med den voksne hunden ut hver gang man selv går ut?

Tar jeg med hunden ut og kaster søpla liksom?

Hvordan går man frem for å være sikker på at de ikke skader hverandre?

Hvis jeg nå skal ha en valp til så har jeg ikke mulighet til å være hjemme mer enn en lang ferie (fire uker). Så hva gjør man når man må begynne å forlate valpen og den voksne sammen?

Har man valpen i bur? Eller er ikke dette noe å bekymre seg for?

Og hvor mye påvirker egentlig en voksen hund en liten valp når det gjelder å være alene?

For å sette det på spissen; kan man gå fra valpen før den er komfortabel med å være helt alene, sålenge den er sammen med en voksen hund som er det?

Man må trene valpen til å være helt alene uten den voksne hunden ja. Det blir på en måte to forskjellige ting; å være heeeelt alene, eller å være sammen med den voksne hunden og uten mennesker. Det første er nok det verste for de fleste valper, for de føler seg mer trygge når det er andre der, mennesker eller hunder. Ta med deg den voksne hunden ut når du henter posten og tar ut søpla, og etterhvert går du tur med den voksne og lar valpen være alene hjemme.

Jeg bruker ikke bur, men har valpegrind. På lørdag måtte mine hunder (9uker + snart 3år) være alene hjemme hele 3,5 timer, og da hadde jeg valpen i valpegrinden som den sover i på natten, dvs ved sengen min. Den voksne hadde tilgang til valpegrinden og resten av huset, men lå sikkert i sengen. Nå har jeg en fryktelig selvstendig valp som ikke har de største skrupler når det kommer til å være alene, så jeg tror det gikk fint. Jeg ga valpen noe å tygge på, sko som den liker å sove i, og aviser å gjøre fra seg på + vann og seng med varmeflaske, så jeg tror det gikk helt fint. Jeg prøvde å slite den ut mest mulig før jeg gikk så den skulle være skikkelig trøtt og ha lyst å sove.

Den voksne hunden kan påvirke den yngste i forhold til det å være alene hjemme. Har man en voksen som uler alene, er det ikke sikkert den ikke uler selv om den har selskap med en valp. En valp kan, eller kan ikke, ta etter slikt. Jeg vil tro at en rolig og sikker voksen hund er det beste for en valp, hvis det først skal ha selskap av en voksen hund når den er alene. Men en valp kan likevel finne på å begynne å ule, selv om den har selskap av en rolig voksen hund.. Men hvis du har en voksen hund som kan å være alene hjemme, og en valp som tåler at du går fra de, så kan du sikkert være lengre borte enn du har kommet i treningen med kun valpen alene, hvis du skjønte det?

Ang om hundene skader hverandre; det kommer litt an på hundene tror jeg. Jeg har en stor voksen, og en liten valp, og var nok litt redd for skader i begynnelsen. Nå har det gått seg til mellom de to, og den voksne er blitt mer hensynsfull. Uhell kan likevel skje, så derfor legger jeg opp alenetiden slik at jeg har en viss formening om hva den voksne gjør. Hun er en stødig hund som jeg vet at elsker å ligge i senga; og har hun tilgang til den er sjansen liten for at hun heller begynner å herje med valpen; sånn tenker i alle fall jeg. Man ser jo også litt hvordan de behandler hverandre når du er til stede; og hvis det blir for ille, så bør du nok skille de når de skal være alene, spesielt i begynnelsen når valpen er veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Forrige gang jeg fikk valp var jeg student, og hadde uendelig mye mer tid å bruke på hjemme-alene trening.

Hvis jeg får valp nå så har jeg ikke den samme muligheten.

Så dersom vi ikke kommer helt i mål på den tiden jeg har til rådighet så håper jeg jo at Rocky kan "hjelpe" meg ved å tusle rundt som vanlig og overbevise valpen om at dette er helt greit!

Men hvis du har en voksen hund som kan å være alene hjemme, og en valp som tåler at du går fra de, så kan du sikkert være lengre borte enn du har kommet i treningen med kun valpen alene, hvis du skjønte det?

Jeg skjønner, og håper det er tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...