Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast

Recommended Posts

Vi har ei Hovawart tispe på 20 måneder. Hun virker frisk og har god allmenntilstand. Vi forer kun med tørrfor, ikke oppbløtt, 2-3 ganger daglig. Vi bruker Hills. Hun spiser godt og beholder maten. Vi kan trene ute, leke, mase litt og gi godbiter uten at hun kaster opp. Men når vi er på organisert trening i redningshungruppa (dette er jo en egen setting for hunden) begynner hun å kaste opp etter å ha begynnt å jobbe litt. Oppkastet er nærmest hvitt skum først, deretter kommer gul magesyre, og de få godbitene hun får. Deretter mister hun mye ab arbeidslysten sin, forståelig nok.

Vi har tatt blodprøver for å utelukke alvorlige ting som kan forårsake oppkast og har røntget henne uten å finne noe galt. Er det noen som har lignende erfaringer og i så fall evt. forklaring på dette?

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppfører hun seg når dere kommer på treninga med redningshundene ? Blir hun lett stressa og girer seg opp ? Jeg ser liksom for meg at om hun er ekstra stresset og oppildnet fordi hun har forventninger til treninga, så kan det kanskje medføre en slik reaksjon ? Kanskje har hun en litt dårlig lukkemuskel til magesekken, som dermed reagerer litt dårlig under stress ?

OK - jeg har egentlig ikke peiling, men det var bare en tanke :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun hyler og stresser seg opp når vi kommer til treningen, men jeg tar en lang tur med henne først og gjør ingenting for å jage henne opp før hun skal ut i løypa, men det behøver jo ikke bety at hun ikke er oppjaget da. Det med lukkemuskel skal jeg forhøre meg om hos vetten. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun hyler og stresser seg opp når vi kommer til treningen, men jeg tar en lang tur med henne først og gjør ingenting for å jage henne opp før hun skal ut i løypa, men det behøver jo ikke bety at hun ikke er oppjaget da. Det med lukkemuskel skal jeg forhøre meg om hos vetten. Takk for svar.

Vi får håpe du finner ut av det iallefall. Det er jo ikke noe særlig å trene når hunden blir dårlig av det og ikke kan yte maks pga det :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borti en hund engang som kastet opp endel, "gulpet" liksom. Det ble tatt en gastroskopi av den, og konstatert at det var irritasjon i noe tarmgreier (husker ikke helt), og at det ble verre av stress og at den ble oppjaget. Lurer på om det var noe magegreier som fulgte da også? Litt biola daglig ble anbefalt, og mindre stress generelt - stress virket nærmest "direkte" på denne hunden, selv om det var en fysisk greie som var problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei!

Han flaten jeg har nå begynte å skumme usansynelig fort i kjeften da han var ung. Ble anbefalt av vet. å bruke vanlig syre nøytraliserende og da gikk det seg til. Dette gjorde jeg for en åtte ti år siden over en måned eller to og har ikke hatt det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...