Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden knurrer mot katt

shatique

Recommended Posts

Jeg har en Japansk spisshund tispe. Henne har i det siste forandret litt på sin vanelige adferd. Ikke mot meg men mot kattene mine i hjemmet. Jeg har 2 katter så jeg prøver å dele oppmerksomheten min likt på alle 3,men hunden krever jo selvsagt litt mere. I det siste har det hendt når hunden ligger siden av meg å sover i soffaen,så kommer en av kattene og legger seg ned i fanget mitt for å kose. Så pluttselig knurrer hunden til,akkuratt som hun biter katten. Det hele skjer så fort,men jeg ser jo at katten ikke får vondt,men hun skvetter enormt. Jeg har lagt merke til at hunden har litt annen oppførsel mot den ene katten. Shagma,henne er ikke så flink til å si ifra på hunden når henne føler at henne blir alt for nærgående. Mens den andre katta mi Shakira sier ifra,ofte med poten slengende over snuten. Men det er som regel Shagma henne knurrer til. Har også hendt at dette har skjedd når hunden ligger i soffaen og katten går oppe på rygglenet. Da reiser bikkja seg raskt og knurrer. Eller bare for å skremme katten. Om henne bare ligger å i soffaen kan henne knurre når kattene kommer nære. Jeg har prøvd å se i sammenheng på hvorfor dette skjer. Tror nok at det er fordi hunden vil vise at det er hennes plass og hun ikke vil bli forstyrret. Men så blir jeg liksom litt forvirret av det hele fordi like etterpå så kan de leke sammen og sove siden av hverandre. Hunden vasker t.o.m katten på hodet og viser omsorg.

Hva skal jeg som eier gjøre i en slik situasjon? Det har jo ikke vært slik tidligere,jeg vet også godt at hunden ikke vil gjøre kattene mine noe vondt i den forstand å direkte skade de fordi jeg ser jo så tydelig at hunden er innmari glad i kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din vil nok forsvare liggeplassen sin, og forteller kattene at de bør holde seg unna. Hun ville nok gjort det samme om det var en annen hund som kom i sofaen også.

Jeg ville tatt hunden ned fra sofaen når hun viser slik oppførsel. Hun ser nok på sofaen som "sin" plass, og i verste fall kan hun begynne å knurre når andre mennesker som f.eks barn setter seg der også. :P Å knurre er bare en advarsel, neste steg kan være glefse eller bite. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger hunden i nærheten av katten når dette skjer? Skjer det umiddelbart etter at katten har kommet eller er alt ro og fordragelighet ogSÅ knurrer hunden plutselig?

Hvis hunden ligger i nærheten og knurrer umiddelbart, så kan det være noe så "enkelt" at den har vondt et sted og ikke helt stoler på hva katten har tenkt å gjøre i hundens nærhet. Jeg ser det på Soffen til tider. Etter at katten deiset ned på ham mens han var neddopet etter røntgen, så takler han dårlig at hun kommer og legger seg i nærheten av ham idag. Ikke dårlig i den forstand at han snapper etter henne, men slik at han trekker seg vekk og ut av sofaen for å forsikre seg om at det ikke skjer noe. Hvis han ligger i den ene enden og hun hopper opp i den andre, så enser han henne knapt. Men hvis hun altså beveger seg inn mot ham, slik at sofaen nok "gir under" ham etter hennes vekt, så blir han litt "ille berørt" på en måte.

Hvor gammel er forresten hunden din, kontra hvor lenge hun har snappet etter pusene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for begge svarene. Jeg tror nok at jeg skal gjøre det slik at kun 1 av dyrene kan være i soffaen å kose om gangen. For å unngå kranglingen. Hun knurrer kun når katten kommer for å legge seg ned å kose,eller om de kommer for nære når voffsen ligger å sover,å føler katten kommer for nære. Selv om katten ikke har lagt sin interesse på hunden akkuratt da. Håper det blir forbedringer her etter hvert. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det er løsningen. Jeg ville imidlertid bedt hunden om å gå ned hvis den knurret. Her i huset har ikke Sofus noe mer han skulle ha sagt enn kattene. De var videre her før ham. Når han lett kunne tatt dem, så betyr det at jeg går imellom og gir ham beskjed.

Nå får ikke Sofus kjeft når jeg ber ham gå ned. Men jeg forsøker å lære ham å gå "bort" hvis noe plager ham- enn å bli liggende å knurre. Så dette medfører at hver gang han synes katten blir for "nær" og går bort, så får han ros i bøtter og spann :icon_redface:

Hvorfor? Jo fordi det er gull verdt at en har en hund som går vekk fra en situasjon enn å bli værende der og "hevde" sin plass. I en sofa er dette videre helt malplassert. Videre jobber jeg med å få den samme adferden utendørs i evt. konflikter med hunder (eller mennesker hvis det skulle oppstå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som rett måte å takle det hele på. Har ikke vært noe av den knurringen de siste dagene. Fordi jeg passer på at begge ikke skal være i soffaen samtidig. Det har gått strålende allerede. Så da var det nok løsningen på det hele her i hus iallefall. Charmy knurrer ikke mot andre dyr,hunder vi møter eller noe annet. Så det var nok bare det at hun skal vise at det er hennes plass. Men nå ser det ut som den knurre adferden har forsvunnet i denne omgang. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...