Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er det på treningene du er på?

Aussieglis

Recommended Posts

Var på min første fellestrening sammen med redningshundene og bruksklubben idag. De var 10 hunder og det var visst "strengt forbudt" å ha mer enn en hund ute om gangen. Den ene damen med en a-godkjent (tror jeg) tervueren sa at hun gjerne kunne ha meg og My stående på midtlinja mens hun runderte med hunden sin. For det første syntes hun det ble kjipt om My skulle sitte alene i bilen hennes uten å ha hunden hennes der og for det andre syntes hun det var en grei forstyrrelse å få trent med.

Jeg skjønner jo at det ikke er noen vits i å ha aggressive hunder eller noe stående rundt mens folk holder på, men er det virkelig praksis overalt at en og en hund trenes i gangen også bytter de på det? Det blir jo utrolig mye bilsitting, spesielt når antallet hunder på en trening øker!

Nå kjørte de bare 2-3 slag hver siden det var mye dum snø som var vanskelig for både mennesker og hunder å løpe i samt at terrenget i seg selv var vanskelig. De sa at når det var bedre terreng og bar mark så kjører de flere slag hver..

Jeg syns jo det blir litt kjipt på en måte. Mennesker snakker mye og mye av tiden hunden sitter i bilen bruker jo menneskene på babling og ikke på trening av andre hunder.. Nå vurderer jeg faktisk å høre med rik-gruppa i brukshundklubben om vi kunne fått vært med der noen ganger for å se om det kan være noe for oss. De trener nesten alltid i byen eller rett utenfor og de kjører ikke langt avsted til nye plasser hver gang for å trene som reningshundfolka gjør f.eks. Dessuten er deres "faste" treningsplass rett bak huset mitt så å si. Utrolig beleilig. Det var der vi var idag sånn forresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at jeg ikke trener rundering. Hunden syns det er alle tiders, men å få trene 10-20 minutter i løpet av en halv dag - da er dessverre ikke jeg NOK interessert. Like lite tid på agility, for all del, men da har du litt kortere intervaller og flere økter.

Men de stedene jeg har vært, har valper fått lov til å fly rundt iallefall i pausene når folk bare sitter og drikker kaffe lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at jeg ikke trener rundering. Hunden syns det er alle tiders, men å få trene 10-20 minutter i løpet av en halv dag - da er dessverre ikke jeg NOK interessert. Like lite tid på agility, for all del, men da har du litt kortere intervaller og flere økter.

Men de stedene jeg har vært, har valper fått lov til å fly rundt iallefall i pausene når folk bare sitter og drikker kaffe lell.

Ja ikke sant. Jeg føler på en måte at det blir lite for hunden... Men går det virkelig ikke ann å ha 2 hunder ute på en gang f.eks når man er mange på trening? Da er det jo nok medhjelpere til begge to ekvipasjene og har man et passende område å trene på i tillegg må det vel gå ann å plassere seg sånn at det er mulig å trene flere hunder enn èn og èn?

Jeg vet ikke, så derfor spør jeg.. :icon_redface:

Man trenger jo ikke ha to hundeaggressive hunder ute på en gang men er man en gjeng som begynner å kjenne hverandre og hverandres hunder må man vel kunne "parre" to og to som kan fungere ute sammen? Altså at ikke verdens ende inntreffer hvis en av de bestemmer seg for å ta seg en større runde rundt omkring og kanskje bort til "andremann"

Jeg er kanskje helt på bærtur, men burde ikke en hund kunne arbeide (gå AG, LP, rundere, gå spor..) selv om det er hunder i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Var på min første fellestrening sammen med redningshundene og bruksklubben idag. De var 10 hunder og det var visst "strengt forbudt" å ha mer enn en hund ute om gangen. Den ene damen med en a-godkjent (tror jeg) tervueren sa at hun gjerne kunne ha meg og My stående på midtlinja mens hun runderte med hunden sin. For det første syntes hun det ble kjipt om My skulle sitte alene i bilen hennes uten å ha hunden hennes der og for det andre syntes hun det var en grei forstyrrelse å få trent med.

Jeg skjønner jo at det ikke er noen vits i å ha aggressive hunder eller noe stående rundt mens folk holder på, men er det virkelig praksis overalt at en og en hund trenes i gangen også bytter de på det? Det blir jo utrolig mye bilsitting, spesielt når antallet hunder på en trening øker!

Nå kjørte de bare 2-3 slag hver siden det var mye dum snø som var vanskelig for både mennesker og hunder å løpe i samt at terrenget i seg selv var vanskelig. De sa at når det var bedre terreng og bar mark så kjører de flere slag hver..

Jeg syns jo det blir litt kjipt på en måte. Mennesker snakker mye og mye av tiden hunden sitter i bilen bruker jo menneskene på babling og ikke på trening av andre hunder.. Nå vurderer jeg faktisk å høre med rik-gruppa i brukshundklubben om vi kunne fått vært med der noen ganger for å se om det kan være noe for oss. De trener nesten alltid i byen eller rett utenfor og de kjører ikke langt avsted til nye plasser hver gang for å trene som reningshundfolka gjør f.eks. Dessuten er deres "faste" treningsplass rett bak huset mitt så å si. Utrolig beleilig. Det var der vi var idag sånn forresten..

I rundering trenes jo bare en hund av gangen av den enkle grunn at det kreves 3-4 personer for å rundere. At dem ikke kan ha flere hunder ute på standplass syns jeg er rart, men det er da opp til den enkelte gruppe. Selv så går vi ofte, i flokk, til standplass og staller opp hundene. Om vi er 5+ personer på trening så er det alltid en å varmer opp/går ned hunden sin.

Vi har heller ikke hund på midtlinjen, bare valper iblandt. Av den enkle grunn at du er på midtlinjen for å gjøre en "jobb" for dem som går med hunden.

Å kjøre to hunder samtidig i rundeirngsløypen går ikke, men at noen ikke kan ta felt/spor/lydighet samtidig når dere er så mange høres meget rart ut :icon_redface:

Men 10 personer i en gruppe hørtes ekstremt mye ut :shocked: Da er det ikke rart ting tar tid og hundene får korte økter. Vi pleier normalt å være maks 7. Men det beste er å være 4-5 stk.

Hvordan det gjøres er opp til hvert enkelt lag, og noen trener litt anderledes enn andre. Det kan også ha noen med erfaringen på lage å gjøre.

2-3 slag er ikke mye, og der har nok noe med snøen å gjøre ja. Når jeg runderer med den eldste så går jeg gjerne 300-1000m og da er hun fornøyd og sover gjerene i bilen. Den yngste tar jeg ikke mer enn 6-10 slag på, men hun får gjerne 2 økter. Hun er ganske sliten da ja. En økt på 10-15min høres egentlig ikke ut som en ordentlig økt om du er på nyinnlæring. Selv runderer jeg 400, på 20min fra start til slutt om fig er lagt ut og alt flyter. Men ved nyinnlæring så tar det faktisk mye lengre tid. Vi bruker opp mot 1 time med dem yngste da det gjerne er dem vi bruker tid på og dem som kan er jo det bare til å "slenge" ut ett par fig og kjøre på.

Edit: Jeg kan egentlig ikke si at hundene mine er noe mer ute en lp trening jeg. Dagen er kanskje kortere, men øktene er også kortere og du er demed tidligere hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke 10 personer, men 10 hunder som skulle trenes. Ti med My da, men hun telles kanskje bare som en halv.. :icon_redface: Anyway, flere av folka der hadde jo flere hunder med seg.

Men hvis jeg forsto det riktig så er de visst en god del flere folk som trener bruks som ikke var på trening idag. Det er ikke alltid at de "blandes" så mye heller, ofte har de jo rene redningshundtreninger og brukstreninger.

Huff, lurer på om jeg må kurere den lille fobien min og kanskje bli nødt til å kjøre opp til sertifikat og få meg bil. :closedeyes: Jeg hadde håpet at det var en vei utenom...

Hadde de nå enda hatt tilgang på klubbhus som er oppvarmet på vinteren og som man kan plassere et bur men det har de heller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
De var ikke 10 personer, men 10 hunder som skulle trenes. Ti med My da, men hun telles kanskje bare som en halv.. :D Anyway, flere av folka der hadde jo flere hunder med seg.

Men hvis jeg forsto det riktig så er de visst en god del flere folk som trener bruks som ikke var på trening idag. Det er ikke alltid at de "blandes" så mye heller, ofte har de jo rene redningshundtreninger og brukstreninger.

Huff, lurer på om jeg må kurere den lille fobien min og kanskje bli nødt til å kjøre opp til sertifikat og få meg bil. :closedeyes: Jeg hadde håpet at det var en vei utenom...

Nå jeg skriver 10 personer så kan det forståes med 10 hunder :) Dem fleste har bare en hund hver.

Men skal du drive med bruks så er lappen noe du er avhengig av jeg. Så dette kan jo være en liten "push" til å komme i gang :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var ikke 10 personer, men 10 hunder som skulle trenes. Ti med My da, men hun telles kanskje bare som en halv.. :ahappy: Anyway, flere av folka der hadde jo flere hunder med seg.

Hadde de nå enda hatt tilgang på klubbhus som er oppvarmet på vinteren og som man kan plassere et bur men det har de heller ikke..

Jepp - skal du trene bruks på ett eller annet nivå, så er BIL nesten en forutsetning. De fleste som driver med dette har som regel en eller to hunder selv, og har gjerne ikke plass til flere hunder i bilen. Evt er det også lite populært å måtte kjøre ekstra kilometer før og etter trening for å "hente og levere" treningskompiser (vel - JEG synes ikke så veldig om det iallefall dersom det blir mer en regel enn unntaket.... hehehe).

En annen ting er at det er overhodet ikke noe ideelt å være for mange på brukstreningene, verken når det gjelder rundering eller spor. På runderingen trener man jo bare en og en hund, mens de andre er figuranter eller medhjelpere på annet vis. På spor er det jo gjerne terrengtilgangen som begrenser hvor mange man kan være. Nå er det jo også gjerne sånn at de ivrigste kanskje danner egne treningsgrupper og trener til andre tider enn det som er oppsatt for å få mer effektivitet ut av treningene.

Jeg synes jo ikke noe om denne burliggingen i forbindelse med treninger, for som du selv merket - det KAN bli en del dødtid for hundene (og man kan jo liksom ikke bare komme på treningen, trene sin hund og forsvinne igjen - man hjelper også de andre med å være fig evt legge spor - og da BLIR det en del venting på egen hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Ser ut til at jeg må kjøre opp til høsten, og kjøpe meg bil gitt... Om man er avhegig av bil for å trene bruks. Har heldigvis ei venninne som også begynner å bli interessert i bruks. Men siden man ikke veit hvor man havner til høsten er det jo en fordel å spare til lappen. Og jeg som tenkte å bruke mest mulig penger på ulike kurs. Hmm... revurdering er kanskje en ting da. Får jobbe døgnet rundt i sommer så jeg har råd til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såå mange som trener bruks her, og stortsett er vi en liten gjeng som trener i lag når det passer seg. Ingen av hundene ligger noe særlig lenge i bilen, og alle får seg et par økter hver. Er vel mellom 3 og 6stk hver gang. Her på klubben så blir det myyye mer billigging når man trener agility, for med liten bane og mye folk så blir det lang "kø"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...