Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie og utstilling


Bonitapia

Recommended Posts

Litt frem i tid har jeg planer om å få med en border collie valp.

Er klar over at selv en NKK registrert border collie ikke kan stilles ut uten at det er gjennomført godkjente gjeterprøver.

Men det hadde jo vært litt gøy å hatt muligheten til å stilt ut hunden dersom alle krav er utført. Så hadde man fått litt inntrykk i hvordan hunden hadde sett ut i forhold til standarden. Vil bare legge til at i følge mitt syn kommer bruken av border collien til å være det viktigste, men det hadde vært litt spennende med mulighet til å stille ut border collien sin.

Kan ikke huske å ha lest noe om hvordan eller hvor man har mulighet til å stille ut en border collie. Noen som veit?

Klar over at man kan dra til Sverige, men det er jeg ikke interessert i.

Mener å ha lest et sted at man kan delta på valpeutstillinger med border collie frem til den er kommet til en viss alder. Noen som veit? Kanskje, kanskje få noen fiiiine sløyfer :blush:

Vil bare si at jeg skaffer meg ikke en border collie for å drive med utstilling. Men jeg vil ha en hund jeg kan satse på bruks, lydighet, agility, free style (kanskje) og muligens redningshund. Tenker kun på utstilling for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig å stille border collie på valpeshow fram til den er 9 måneder. Ellers kan man stille på nkk utstillinger hvis man har bestått 2 gjeterprøver med over 90 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å slenge deg med på et gjeterkurs (de fleste som prøver blir bitt av basillen), og trene sånn at du kan klare utstillingskravet. Ellers er valpeshow en mulighet, men det er jo litt gøy å få stilt de som voksne og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Er mulig å stille border collie på valpeshow fram til den er 9 måneder. Ellers kan man stille på nkk utstillinger hvis man har bestått 2 gjeterprøver med over 90 poeng.

På NKK Bø ble det stilt 3 hunder uten godkjent prøver. Så jeg lurer på om det har vært noen endringer?

Gjeterhund prøver skal jo også være over 2 år om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NKK Bø ble det stilt 3 hunder uten godkjent prøver. Så jeg lurer på om det har vært noen endringer?

Gjeterhund prøver skal jo også være over 2 år om jeg ikke husker feil.

Ååh? Det har jeg ikke fått med meg.. Hm, så merkelig? Trodde ikke nsg ville "vike tilbake" på den fronten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ååh? Det har jeg ikke fått med meg.. Hm, så merkelig? Trodde ikke nsg ville "vike tilbake" på den fronten?

Resultatene ligger på Dogweb, evt kan jeg sende deg hvilken hunder det er på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline: Tusen takk for bildet. Har fått en viss peiling no :rolleyes:

Aya: Har vært på gjeterhund kurs med henne jeg har nå, men det gikk ikke så særlig bra. Hun er redd sauen når hun føler at dem har overtaket. Så vi har lagt det på hylla. Men jeg har vært på en del treninger og sett på, og på en del gjeterhundkonkurranser. Og det er kjempespennende... :)

Når jeg får meg valp kommer den til å bli brukt til gjeting. Så kommer til å jobbe aktivt mot å få godkjente gjeterhundprøver. Og kanskje litt konkurranser.

Jeg er så heldig å kjenne noen som har sauer, og sauene blir brukt aktivt til å trene opp gjeterhundene hans. Hadde jenta mi vært stødig og trygg nok på seg selv hadde vi nok vært mer aktive innen gjetingen. Meeen, sånn som det er no fungerer det ikke. Hun er flink til å hente inn sauer på beitet, og jobber selvstendig på utmarksbeitet. Grunnen til det er at sauene som regel ikke stiller seg mot henne.

Det er synd hun er så usikker i og med at hun behandler sauene bra. Hun verken biter i de og hun stresser heller ikke opp sauen.

Syns det høres rart ut at border colliene kunne stilles ut uten godkjente gjeterhundprøver? I og med at nsg er så strenge på nettopp det området. Redd for at det blir Sverige tendenser her til lands snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NKK Bø ble det stilt 3 hunder uten godkjent prøver. Så jeg lurer på om det har vært noen endringer?

Gjeterhund prøver skal jo også være over 2 år om jeg ikke husker feil.

Kan det ha noe med at det var en Internasjonal utstilling?

Edit: I Sverige kan du stille uten gjeterhundprøva, men for å få Cert, så må hunden ha tatt gjeterhundprøva (om jeg ikke husker helt feil). Likevel har jo ikke Svenskene noe voldsomt utbredt av show-bordere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Og hundene var ikke fra sverige?

Hundene var Norske, Norsk fødte og registrerte.

Om det var pga internasjonal utstilling vet jeg ikke, det ble ikke stilt tidligere av den grunn heller. :) Men eg skal ikke legge ut i det vide og breie om mine kunnskaper rundt BC, for jeg har egentlig relativt lite av det. Jeg bare reagerte på det siden det aldri har blitt gjort tideligere uten prøve og jeg vet andre BC eiere også har lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si man sender inn vanlig påmeldingsskjema, på det står det jo ikke noe om sånt. Så hva sjekker de egentlig? Er det bare en regel som man lett kan lure seg unna?!

Det virker nesten sånn, for svenskene får lov til å stille uten gjeterhundprøve i norge, også de norske som har gjeterhundprøven. Det er sånn regelen er, og det skal ikke blitt gjort noen endringer utenom dette.

Edit - for å ikke dobbelposte:

Søkt litt på nett og fant dette i en artikkel skrevet i 2004 (så litt gammel), og er funnet HER!

"Samtidig har jeg ikke vært fullstendig sikker på hvordan de nøyaktige reglene for utstilling var og tok derfor kontakt med Arne Flatebø ved NSG for en redegjørelse.

Han kunne fortelle at NSG (Norsk Sau og Geit), som er raseklubben for Border Collie og Working Kelpie, inngikk en avtale med NKK (Norsk Kennel Klubb) i 1985 som regulerer adgangen til å stille ut disse rasene. I denne samarbeidsavtalen ble det slått fast, at for å kunne delta på utstillinger må de raser som NSG ivaretar interessen for, ha oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve i to forskjellige år."

Dette fant jeg i utstillingsreglene til NKK:

"for border collie kreves det for norskeide hunder at hunden minst 2 forskjellige år har oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve før den kan meldes på til utstilling. Utenlandsk eid border collie har rett til å melde på og konkurrere om CACIB"

Så da er det kanskje bare enkelt å lure "systemet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tittet på Nkk sine sider nå for å prøve å finne rasestandard på border collie, men det var ikke der. Hvorfor ikke? Hva går de etter på utstilling da, når det ikke er en standard?

Edit: Jeg fant en standard på canis, men hvorfor står den ikke på Nkk sine sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...