Gå til innhold
Hundesonen.no

Bedekning


Meadow

Recommended Posts

Heisann:)

Jeg skal ha føll neste sommer og tenkte å bedekke en hoppe i september\oktober.

Tenkte at jeg skulle ha en på helfor da jeg ikke har råd til å holde to hester.

Hvordan gjør man alt dette?

Når kan hesten bedekkes, utgifter, osv.

Vil ha et fullblodsføll:)

Og er det noen som har en hoppe som jeg kan bruke?

Vil gjerne at den er en god ridehest, da jeg hovedsaklig vil bruke den i sprang og dressur.

Men skal også prøve feltritt (syntes det er skitskummelt så vil ikke drive med det), western, galopp osv.

Vil gjerne ha Favoritas som far, men ikke hvis det er for dyrt. Vet noen her hva det koster?

Tusen tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Jeg skal ha føll neste sommer og tenkte å bedekke en hoppe i september\oktober.

Tenkte at jeg skulle ha en på helfor da jeg ikke har råd til å holde to hester.

Hvordan gjør man alt dette?

Når kan hesten bedekkes, utgifter, osv.

Vil ha et fullblodsføll:)

Og er det noen som har en hoppe som jeg kan bruke?

Vil gjerne at den er en god ridehest, da jeg hovedsaklig vil bruke den i sprang og dressur.

Men skal også prøve feltritt (syntes det er skitskummelt så vil ikke drive med det), western, galopp osv.

Vil gjerne ha Favoritas som far, men ikke hvis det er for dyrt. Vet noen her hva det koster?

Tusen tusen takk for alle svar!

Hej hej

Jeg har haft en del heste og føl gennem tiden, både en engelsk fuldblods og andre varmblods.

med fuldblodsføl, mener du renracet eller en engelsk fuldblods(xx)?

Du skriver at du ikke har råd til 2 heste, hvilket mange jo ikke har, men du skal være opmærksom på en del flere udgifter på at have en hoppe i fol, end på bare at have ridehest gående.

Du skriver at du vil bedække hesten i september/oktober for at få et sommerføl, håber at du ved at heste går drægtige i 11 måneder, så det vil sige at du ikke ville få et sommerføl, men høstføl.

Efter min mening er der større risiko for at noget går galt i føllets første levetid, hvis man vælger at føllet skal fødes om høsten, føllet bliver født til den kolde/våde periode, de har intet sul på kroppen når de bliver født, og får det først når de er et par måneder, så føllet har meget større chance for at blive forkølet/lungebtændelse, og der skal ikke meget til at vælte et lille føl omkuld.

Du har heller ikke så mange muligheder for at føllet kan komme ud på fold om vinteren, uden at risikere at den bliver syg, dækken er sjældent et alternativ at give den på, da de ikke accepterer det og bare vil lege.

At få bedækket hoppen er helt klart det bedste om foråret, og det er på det tidspunkt at de fleste hingstestaioner/hingsteholdere tilbyder deres service, nogle hingstestationer vil pure nægte at gøre det om høsten + at det ikke er sikkert at de har hingstene uden for bedækningssæsonen.

Det er forskelligt hvor ofte hopper kommer i brunst, nogle kommer i brunst 1-2 gange om året, andre gør det oftere, men man kan få veterinæren, til at sætte en sprøjte, så hoppen kommer i brunst i løbet af et par dage, den koster ca. mellem 700- 1500kr

De fleste hingstestationer der naturbedækker, forlanger en svabertest udført af veterinær på din hoppe, og den koster ca 1000-1200kr, og man har nogle dages opstaldning på hingstestationen, som regel ankommer hopper 1-2 dage før bedækning og 1-3 dage før de tager hjem efter bedækning, så hoppen ikke stresser og skubber det hele ud igen, det koster mellem 50-250kr pr. dag alt efter sted.

Du kan istedet bruge inseminering med køle eller frostsæd, men der skal det hele beregnes tidsmæssigt med hvornår hingstestationen kan sende det til dig med fly alt efter sted, og du skal hente det på flypladsen, nogle dage forinden skal dyrlægen give din hoppe en sprøjte så den kommer i brunst, så den er på sit højeste når sæden ankommer, så vetrinæren kan inseminere den, det koster nogle tusinde at få dyrlægen til det, og man skal beregne rigtigt ankomst tidspunkt, bestilling af dyrlæge til den rigtige tid, sørge for at hoppens brunst er på det højeste den rigtige dag, da ellers sæden er spildte penge.

Det er et regnestykke.

De fleste hingstestationer/hingsteholdere giver en bedækningsgaranti, hvis din hoppe går tom, dvs. at du får en gratis bedækning året efter eller samme år, hvis det stadig er tidligt på året(bedækningssæson), men da skal hoppen scannes med ultralyd mellem 14-30 dage efter bedækningen og en gang til ca efter 4 måneder, hvis den var drægtig ved første scanning.

Det koster mellem 1400-3000kr pr scanning.

Under alle omstændigheder er det en god ting at få hoppen scannet, så du ikke går og tror hoppen er drægtig, hvis den ikke er, og så fodrer løs på den.

Alt efter hvilken hingst du vælger er priserne og fremgangsmåden du betaler på forskellig, priser ligger på mellem 4000-25.000kr, gennemsnitslejet for en bedækning er ca 8000-10.000kr for en velkendt hingst med konkurrencemeritter.

Nogle forlanger hele prisen forudbetalt, andre forlanger 50% ved bedækning og 25% ved drægtig ved scanning og de sidste 25% ved levendefødt føl.

Når så hoppen er i fol, så har jeg altid givet et par håndfulde foder beregnet på drægtige hopper sammen med det almindelige foder de første måneder og når hoppen er 4-5 måneder henne skiftet over til følfoder/foder til drægtige hopper og givet anbefalt dosis af vitamer til drægtige hopper. Derudover har jeg givet hoppen kalktilskud, hvor den selv har fået lov til bestemme indtaget, så det vil sige at, det ikke er tilsat foderet, men har haft det i en seperat krybbe, hvor den selv tog af, og mine hopper spiste af kalken, og ingen af dem fik kalkschock/kalkmangel efter fødsel, og alle fik store velskabte føl.

Foder til drægtige hopper koster mere end almindeligt fuldfoder.

Ved fødsel har jeg altid sovet et par nætter i stalden, da hoppen oftest foler når der er mest ro, dvs. aften, nat eller tidlig morgen, meget kan gå galt, men det kan også være en nem fødsel.

Selv har jeg haft et føl der lå forkert med det ene forben, kun det ene forben havde rettet sig ud til fødselsposition, så den lå fast efter at det ene forben var kommet ud, der måtte jeg selv tage fat og få presset føllet lidt ind, og stikke en arm ind og rette det andet forben ud, hvis man ikke har erfaren hjælp, vil jeg ikke anbefale at gøre dette selv.

En anden gang var der gået hul på moderkagen før den var kommet helt ud, og noget af fosterhinden sad stadig i hoppen, så der måtte jeg tilkalde en dyrlige for at få indsat en antibiotika stav i hoppen, så den ikke fik en infektion.

Så det kan blive en dyr affære at få en dyrlæge ud til en foling, alt efter hvad de skal være med til, evt. medicin og om det er dag, aften, nat eller weekend.

Men først og fremmest skal du finde en hoppe, jeg vil anbefale dig at se på finn, og det kan godt være at det tager dig mellem 1-10 måneder at finde den rigtige hest, og du skal være ærlig at sige hvad du har tænkt med hoppen, for ikke alle ejere er interesseret i at få bedækket deres hoppe, men du bør også tænke på om du vil have papirer på føllet, for da skal du lede efter en hoppe der er kåret.

Først når du har fundet en hoppe, kan du påbegynde med at finde en hingst der er kåret til at bedække den race hoppen er.

Du skal bestemme dig for hvad du vil bruge din fremtidige hest til, så det kan komme ind i søgekriterier til hoppen, nytter ikke noget hvis du gerne vil springe og ride dressur, at hoppen går som en elefant, eller at den snubler hen over bommene til springene.

Du skal tænke over at western clasher lidt med dressur, i dressur skal hesten bruge sig og have sving i gangen og gerne lidt løft, hvorimod i western er det meningen at de skal spare på kræfterne og kun lige bevæge sig hen over jorden.

Dit føl vil jo arve gener/gang/potensiale efter både hoppe og hingst!

hvis du vælger en engelsk fuldblodshest(xx)så er de ofte gode/middelmådige til dressur, spring, military og galop, men du skal være enormt opmærksom på at galop slider på hesten, de kan få en del slitage skader, jeg ved det af erfaring, har selv haft fuldblods der gik løb, ved 4 års alderen stoppede dens løbskarriere på grund af løbsrelaterede ændringer i dens knæ, brugte den efter endt rekonvalecens tid, til dressur, spring og military, da den var 9½ måtte den aflives pga skaderne fra dens løbstid.

Det slider på fuldblods, da de allerede påbegynder løbstræning med rytter fra de er 1 år, hvorimod rideheste først påbegynder indridning med rytter ved 3-4 års alder, og ligesom alle andre heste er de først færdige med deres vækst når de er 7 år.

Du skal tænke dette godt igennem før du begynder at lede efter hoppe, og der vil altid komme nogle uforudsete udgifter.

Bare spørg enten her eller på pm hvis du er i tvil om noget eller der er noget du ønsker at vide :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og godt svar:)

Jeg mener engelsk fullblods, men kan jo også være en renraset fullblod, det har i grunn ikke så mye å si for meg, men jeg vil jo bruke Favoritas og etter det jeg har lest, er han Russisk Fullblod :wub:

Det du sier om bedekningtiden, der har du jo rett, jeg har talt feil jeg, hehe. Da mener jeg august\september.

Jeg vil ha sommerføll, fordi, som du sier, da har jeg muligheten til å sove i stallen og være der når føllet kommer i tilfelle det vil være komplikasjoner etc. Men jeg kan nok alltids ta fri fra skolen, da du har helt rett i det du sier at det kan være vanskeligere for føllet når det blir kaldere om ikke lenge.

Da vil det vel lønne seg å gjøre det i Mai kanskje da, slik at føllet kommer rundt April? Var nemlig det jeg tenkte først.

Men vil det være for sent å gjøre det i Mai 2008?

Det om "brunstsprøyte" visste jeg virkelig ikke, det er jo kjempefint at de har.

Jeg har egentlig helst lyst tli å naturbedekke, men jeg tror at inseminering vil være billigere. Men er naturbedekning billigere vil jeg nok gjøre det. Dette må jeg finne ut av snart.

Jeg har jo, som sagt, lyst til å bruke Favoritas som hingst, såfremt det ikke er for dyrt. Nå virker jeg nok som en skikkelig gjerrigknark, men skal jeg få til dette må jeg gjøre det på billigst mulig måte, og jeg har utrolig lyst på føll.

Det med foret var lurt, med kalk og slikt. Det skal jeg huske å gjøre.

Jeg driver å surfer på finn daglig, og er stadig på utkikk.

Skal også legge ut annonse. Forhåpentligvis vil det ikke ta for lang tid, men hvem vet.

Det med papirene visste jeg heller ikke, er det veldig viktig å ha papirer på det hvis det skal konkurrere en del? Eller holder det med pass?

Jeg vet at den kan få slitasjeskader hvis den går mye løp, men jeg skal ikke satse på galopp, skal kun gjøre det noen få ganger for gøy, og ikke noen hard trening.

Jeg tenkte at når jeg skal finne hoppe at eierne tar seg av å sjekke om hesten kan få føll, da det er de som går med på at jeg skal ha føll på hoppen, men jeg vet ikke om det er urimelig eller ikke?

Jeg skal spørre så snart jeg kommer på noe jeg lurer på, og det vil nok ikke ta lang tid!

Igjen, tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og godt svar:)

Jeg mener engelsk fullblods, men kan jo også være en renraset fullblod, det har i grunn ikke så mye å si for meg, men jeg vil jo bruke Favoritas og etter det jeg har lest, er han Russisk Fullblod :wub:

Det du sier om bedekningtiden, der har du jo rett, jeg har talt feil jeg, hehe. Da mener jeg august\september.

Jeg vil ha sommerføll, fordi, som du sier, da har jeg muligheten til å sove i stallen og være der når føllet kommer i tilfelle det vil være komplikasjoner etc. Men jeg kan nok alltids ta fri fra skolen, da du har helt rett i det du sier at det kan være vanskeligere for føllet når det blir kaldere om ikke lenge.

Da vil det vel lønne seg å gjøre det i Mai kanskje da, slik at føllet kommer rundt April? Var nemlig det jeg tenkte først.

Men vil det være for sent å gjøre det i Mai 2008?

Det om "brunstsprøyte" visste jeg virkelig ikke, det er jo kjempefint at de har.

Jeg har egentlig helst lyst tli å naturbedekke, men jeg tror at inseminering vil være billigere. Men er naturbedekning billigere vil jeg nok gjøre det. Dette må jeg finne ut av snart.

Jeg har jo, som sagt, lyst til å bruke Favoritas som hingst, såfremt det ikke er for dyrt. Nå virker jeg nok som en skikkelig gjerrigknark, men skal jeg få til dette må jeg gjøre det på billigst mulig måte, og jeg har utrolig lyst på føll.

Det med foret var lurt, med kalk og slikt. Det skal jeg huske å gjøre.

Jeg driver å surfer på finn daglig, og er stadig på utkikk.

Skal også legge ut annonse. Forhåpentligvis vil det ikke ta for lang tid, men hvem vet.

Det med papirene visste jeg heller ikke, er det veldig viktig å ha papirer på det hvis det skal konkurrere en del? Eller holder det med pass?

Jeg vet at den kan få slitasjeskader hvis den går mye løp, men jeg skal ikke satse på galopp, skal kun gjøre det noen få ganger for gøy, og ikke noen hard trening.

Jeg tenkte at når jeg skal finne hoppe at eierne tar seg av å sjekke om hesten kan få føll, da det er de som går med på at jeg skal ha føll på hoppen, men jeg vet ikke om det er urimelig eller ikke?

Jeg skal spørre så snart jeg kommer på noe jeg lurer på, og det vil nok ikke ta lang tid!

Igjen, tusen takk for svar:)

Se der nå kom jeg på noe igjen.

Vil det ha noe å si på alderen av hoppa?

Maj 2008 er ikke for sent at bedække en hoppe, men du skal jo først finde en der er egnet :)

Hvis du er fastbestemt på favoritas, så bør du finde en fuldblodshoppe, medmindre han er avlsgodkendt til andre varmblodsracer, evt forædling.

Det med papirer, kan være lidt af en garanti, for at du ved hvad du har, du har mulighed for at få den kåret hvis den holder mål for racen, så den kan bruges i videre avl, og du kan tage den på følskue, nogle hingste er tilmeldt breeders championater, hvor du da vil have mulighed for at deltage med dit kommende føl, hvis du har papirer på den, hvis du vælger en kåret hoppe og hingsten er godkendt til at bedække den race.

Passet er jo kun vigtigt med hensyn til stævner og transportere hesten over landegrænser, har ingenting med avlspapirer at gøre.

Naturbedækning eller inseminering, det vil være billigst med naturbedækning, hvis den valgte hingst står indenfor køreafstand af hvor i landet du er. Hvis hingsten står udenlands, er det jo selvsagt billigst at få hoppen insemineret, i forhold til at transportere hoppen til hingsten.

Idet at det er dig der skal avle på hoppen, så er det dit ansvar at få udført svabertest på hoppen, og ikke ejerens, da der skal laves en svabertest før hver bedækning/år.

hvis hesten er over 13-15 år bør den helst have haft et føl før, førstegangs fødende hopper bør helst være så unge som muligt, dog ikke under 3-4 år, og efter min mening bør den helst ikke være over 17år da den nemmere kan få komplikationer, jo ældre den er jo bedre form bør du holde hoppen, uden at over anstrenge den.

Hvis du kan finde en hoppe der allerede er kåret er det bedste, du har dog også mulighed for selv at betale udgifterne og få hoppen kåret inden folingen, men dog skal hesten have stamtavle for at være i stand til at blive kåret. Jeg mener at kåring af hoppe koster 500-700 kr, men den skal jo holde minimums målene/standard for racen.

Kan se at du nu nævner at favoritas er russisk fuldblods, du bør checke om han er godkendt til at bedække engelsk fuldblods eller andre forskellige varmblods her i landet, ikke alle russisk race hingste holder samme standarder som de europæiske, og de kommer fra de tidligere statsejede stutterier, hvor de måske ikke altid har været så kritiske.

Jeg har selv haft en russisk trakhener hingst, der har gået som avlshingst i rusland, men de avlede på ham, og det viste sig senere at en af hans helbrødre havde mus i alle 4 ben. Så ikke alt russisk er godt, så kig lidt ind i hvad han har af afkom, og hvilke andre afkom der er efter hans forældre.

Det med at lægge en annonce på finn, der bør det nok være dine forældre der skriver det for dig, og dem der skal kontaktes, og de bør have det overordnede ansvar, idet du er under 18, og det bør de også nævne overfor eventuel hesteejer, at de har ansvaret, men du står for pasningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel lurt at hoppen er kåret tenker jeg.

Det jeg mente med for sent i mai var om at det er for kort tid til å ordne det. Og hvis hoppen skal kåres innen den tid vet jeg jo ikke om det skal gå.

Må det arrangeres når hesten skal kåres, eller kan noen komme og kåre den?

Da tror jeg nok at jeg gjør det med naturbedekning.

Jeg snakker med noen som skal sette vekk en hoppe på 16 år som har hatt føll før, hun er en engelsk fullblod.

Men når hun hadde føllet lot hun det absolutt ikke die.

Det fikk forstoppelse to ganger og andre gangen valgte hun å avlive det. Men eier og to hestetolker mener det var noe galt med føllet. Hoppa var ellers en god mor og ble nervøs om hun gikk for langt unna og passet godt på henne, hun lot bare ikke føllet die.

Jeg vet at Favoritas er kåret i Holland tror jeg det var og at han kan avle på varmblodser. Men jeg tror han kan avle på engelsk fullblod også, det kan jeg kontakte dem og finne ut av.

Det med foreldrene mine er jeg forsåvidt enig i, men det er jeg som står for alle utgifter. Eller, jeg har en avtale med min stefar om at hvis jeg tjener halvparten først så skal han gi meg den andre halvparten. Men dette var før jeg tenkte å få føll allerede nå, likevel står denne avtalen så han betaler halvparten, men når det kommer til å holde hesten skal jeg ta meg av alt dette. Så jeg har jo egentlig ansvar og skjer det noe med hoppa så må eier kontakte meg, men jeg kommer til å sette opp en kontrakt der det står at hvis noe skjer med hoppa så har vi en avtale ovenfor det.

Likevel er det nok smart at de i det minste snakker med foreldrene mine, det har du rett i. Min mor har jo holdt på med hest så godt som hele livet og hun vil også hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hesten du for på helfôr ikke er kåret, så bliver der flere gange om året arrangeret kåringer for de forskellige racer rundt om i landet, du er nok nødt til at ringe til norsk rideforbund eller raceklubben for at høre hvornår deres kåringer er, og jeg mener også at du skal være medlem, som er ca 200kr.

Kåringen skal bare ske før hoppen foler, hvis den ikke allerede er det.

Du siger favoritas er kåret til avle på varmblod i Holland, da må du også finde ud af i hvilket land han står til tjeneste i, i denne bedækningssæson, for hvis han står uden for Norge, så er det billigste inseminering med kølesæd eller frost sæd.

Det er fint dine forældre vil have at du tager ansvaret, men de skal huske på at du er under 18år, og at de faktisk skal skrive under på kontrakten med ejeren for at den er gyldig, og at de er økonomsk ansvarlige, hvis der skulle ske noget uforudset.

Hvis det bliver denne hoppe, så ville jeg sørge for at have noget mælkepulver/erstatningsmælk hjemme ved fødselstidspunktet, da der har været problemer med digningen med 2 føl, så det ikke kommer til at gå galt for dig også.

Kan forklare dig nærmere om det på et tidspunkt, når der er fundet ud af det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan kåringen skje mens hoppa er drektig?

Han bor jo i Norge, men jeg tenkte jeg skulle ta kontakt.

Eieren sa at det ikke var noe problem å melke henne, men det er nok smart å ha det, ja.

Hun sier også at hun elsker føll og kan stå i flere timer og se på dem, så syntes det er litt rart.

Men syntes du det er en god idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan kåringen skje mens hoppa er drektig?

Han bor jo i Norge, men jeg tenkte jeg skulle ta kontakt.

Eieren sa at det ikke var noe problem å melke henne, men det er nok smart å ha det, ja.

Hun sier også at hun elsker føll og kan stå i flere timer og se på dem, så syntes det er litt rart.

Men syntes du det er en god idè?

Kåringen kan sagtens ske mens hoppen er drægtig, men bør gøres før hoppen er i 8 måned for at den ikke skal stresse for meget.

Hvis det ellers er en pæn hoppe med nogenlunde gode gangarter, så er den værd at overveje, hvis du har et billede af den, kan du laste det op så jeg kan se den, hoppen bør også have størrelse, minimum 165 i stangmål, så du ikke risikerer at blive for stor til dit kommende føl, når det vokser op.

Hvis det bliver den, skulle du træne den hver dag i yver berøring og som om du malker den, så du er sikker på at den ikke vil nægte føllet at drikke fordi den er øm/kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var fint.

Jeg har et bilde, men du ser ikke hele, men kan legge det ut:)

Jeg kommer nok ikke til å bli for stor, er såvidt 160 høy, hehe. Tror ikke jeg blir særlig mye høyere heller.

post-3642-1206052340_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ride lidt konkurrencer indenfor dressur og spring, og du er 160cm så bør hesten være 165cm, derfør bør hoppen ikke være for lav, da du risikere afkom der ikke bliver så høje.

Hvis hingsten er høj og giver afkom der er store, så gør det ikke så meget med en hoppe der er 160-165, men hvis hingsten giver afkom af middels størrelse bør hoppen være 165cm.

Hvis hingsten har givet en del lave afkom bør hoppen være højere det vil sige omkring 170cm eller højere, for at være nogenlunde sikker på at du ikke får et føl der kommer til at blive for lille når den er udvokset.

Hvis hesten er for lille kan den også få problemer med afstande i springning i kombinationer, og den må heller ikke være for lille til dig i dressur, så det ligner at du rider på en pony i forhold til din størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er fuldblods skal man have en højere hest, end hvis man har en lidt kraftigere race, da de er spinklere i deres kropsbygning, da man ellers nemt kan komme til at se for stor ud.

Ja, enig der. Men det går vel fint hvis den blir rundt 165? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 1,62:)

Er jo ikke så stort, men.

Hun er ikke kåret heller.

Har kanskje tenkt å bruke en annen hingst, mulig en som er litt større. Men er fortsatt intr i Favoritas.

Du vet vel ikke om noen fine hingster, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 1,62:)

Er jo ikke så stort, men.

Hun er ikke kåret heller.

Har kanskje tenkt å bruke en annen hingst, mulig en som er litt større. Men er fortsatt intr i Favoritas.

Du vet vel ikke om noen fine hingster, da?

Jeg har desværre ikke fulgt så meget med på hingstene de seneste par år, og slet ikke hvad der er til rådighed her i Norge.

Men hvis hun er 162 er det nok en god ide og se om du evt. kan finde en anden hingst der er større,og kan være du finder en anden du kan lide :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja:)Det skal jeg gjøre.

Men, på dette bildet sitter jeg på hesten min på 150-155.

Syntes ikke jeg ser så alt for liten ut:P

En del fuldblods er spinklere.

Lige nu passer den størrelse du har nu til traveren, men du skal jo nok regne med at du stadig vokser lidt til i højden :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg været inde og kigge efter fuldblodshingste, stutteri york i Danmark har 3 fuldblodshingste der står til avsbenyttelse, og de har en samarbejdspartner her i Norge hvor man kan få insemineret hoppe efter dere hingste, og jeg ved at de altid har nogle af de bedste fuldblodshingste. prøv at kig på http://www.york.dk

Her er også en anden fuldblodshingst der ikke er så dyr http://www.stutteri-hjaelmsbjerg.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk skal du ha!:icon_confused:

men jeg vil gjerne ha en hest i Norge, som er i nærheten siden det kun er lov å naturbedekke fullblodser, og det å frakte den til Danmark vil koste ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har sittet her og lest denne tråden, og har lyst til å komme med et lite innspill.

Etter å ha lest over de kostnadene det kommer til å bli:

- med bedekning (transport, bedekningskostnadene/ insemineringskostnadene)

- fôr (eksttrafôr)

- dyrlegeutgifter (prøver før bedekning,(inseminering) mulige komplikasjoner under drektigheten, skanning, evt komplikasjoner ved føllingen)

- og det det koster å ha hoppa den tiden du har henne (fôr, strø, stallplass, hovslager ol) det er snakk om fra den dagen du overtar henne, under bedekningen, 11 mnd drektig, 6 mnd med føllet. Det vil si at du mest sannsynlig må betale for ei hoppe i 18 mnd.

Jeg blir en smule betenkt.

Jeg er ganske sikker på at du kan få kjøpt deg et ypperlig føll for alt dette eventuelt kan koste deg. Du vil riktignok få et føll som er 6 mnd da, men jeg er overbevist om at det er mye lurere enn å gamble med ulike saker. De som driver fast med oppdrett av varmblods ridehest eller fullblodser er virkelig inn på hvilke hester som fungerer optimalt i de ulike sportene, og får frem ypperlige hester. De har avlshopper som dekker krav som blir satt til de ulike hestesportene og dem bruker hingster som dekker opp for hoppenes mangler i forhold til eksteriør, gangarter og prestasjoner. Det vil si at dem bruker det ypperste av avlsmatriale som er.

I tillegg om man kjøper et føll som allerede er til veit man mer hva man får; med tanke på gangarter og en viss ide om hvordan hesten blir når den blir eldre. i tillegg kan man velge om man vil ha hingst eller hoppe når man kjøper et føll på 6 mnd.

Jeg syns at det er ganske risikabelt det du vil gjøre. Å leie ei hoppe som avlsmerr er mer enn å bare finne en hest. Den bør være kåret, ikke ha noen synlige skader, arvelige defekter osv. Spesielt siden du vil at hoppa skal bli bedekt allerede nå til våren. I det tilfellet kommer du nok ikke til å være kritisk til hoppa du velger å sette føll på. Jeg ville ventet til neste sommer dersom jeg absolutt skulle lånt ei hoppe og satt føll på denne. På den måten vil du ha muligheten til å finne ei bra hoppe som dekker dine krav, og i tillegg etablert et tillitsforhold til eventuelle eiere av den hoppen du vil bruke. Aldri lurt å forhaste seg med slikt.

Det kommer til å gå mange år før du kan begynne å bruke det føllet du ønsker deg, og en del venner jeg har gikk lei av å vente på at hesten kunne brukes til det dem ønsket. Enda dem kjøpte hestene som åringer. Hestene ble som regel solgt da dem var 2-3 år.

Om du har ei hoppe du selv eier og har hatt henne ei stund, vært på kåringer og veit at hun hadde vært i godt hold og slikt hadde det vært noe annet. Men å finne en bra hest på kort tid er jeg mer tvilende til.

En liten ting; om du sparer opp det du ville brukt på å ha hoppa, bedekning og eventuelle veterinærutgifter vil du ha mulighet til å kjøpe en kjempegod hest. Ta og se litt rundt på dem som driver oppdrett med varmblodshester/ fullblodser og se om du finner deg en liten søting. Jeg tror du vil sitte igjen med så mye mere. Pluss at dersom føllet skulle ha en arvelig defekt eller lignende er du sikret. det ville du ikke vært om du avlet selv.

Ikke meningen å være så krass med deg. Bare håper du setter deg litt mer inn i hva du ønsker. I og med at du har en del planer med det føllet du ønsker så er det jo synd om det skal vise seg at det ikke gikk slik du tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...