Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke til utgangsstilling


Lillemus

Recommended Posts

Nå har vi vært ute i det fine været og trent litt på bronsemerkeøvelsene. Det går i grunn veldig fint, hun kommer på innkalling, setter seg rett foran meg. Neste skritt er jo å få hun til å løpe rundt bak meg og sette seg på venstre siden på kommandoen på plass, (utgangsstilling?) Men hvordan i all verden får jeg hun til å gjøre dette? Prøvde å liksom føre henne rundt, bak meg og til venstre siden, men det endte bare med at hun la seg ned, satte seg på høyre side feil vei osv... dårlig forklart ja... :rolleyes: Vi ga opp for i dag, og avsluttet med noe hun kan. Klikkertrener ikke, så helst ingen fremgangsmetode med det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve den andre insitten? Den svenske, trur jeg det er, der hunden kommer rett inn på plass? Da slipper du "styret" med å ha hunden bak deg. Nå vet jeg ikke hvordan du trener, men du kan prøv enten targeting eller lokking.

Bruker du targeten må du føst lære hunden og følge etter osv til den kan følge targeten inn i riktig posisjon og så sette seg.

Bruker du lokking holder du en godbit i hånden og fører hunden mot deg og inn på venstre side. Altså en u-sving ved låret ditt slik at den kommer i riktgi posisjon. Litt kjapt forklart, men håper du forstod :ahappy:

Du kan bruke target og lokking på den gå bak innsitten også. Kan det være at du ikke brukte gode nok godbiter eller stilte for høye krav i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte inn direkte innsitt ved å kalle henne inn når hun var bak meg, og når jeg sto inntill en vegg. Da kom hun rett med en gang. Så trente vi fvf parallelt sånn at hun ble obs på at det lønte seg å være inntil venstre fot, og sette seg ved venstre fot.

Etterhvert gikk jeg vekk fra veggen, og kalte henne inn fremdeles når hun var bak meg. Så etterhvert som hun ble flinkere endret jeg posisjon i forhold til henne, sånn at hun måtte komme kanskje fra siden, og så til slutt forfra.. Nå kan hun kommer fint på plass fra alle mulige posisjoner. Veldig grovt forklart da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vi får prøve oss litt frem med begge metodene, se hva vi får til å funke best :happy: bruker en del lokking med godbit/leke og ros når vi trener. Men i dag var nok ikke godbiten bra nok for å lære inn noe nytt, mine forventninger var nok en smule for høye, og tålmodigheten ikke den største... :rolleyes: men når legger man inn kommandoen? Når hun har satt seg og jeg gir godbiten?

Er det samme hvordan hun setter seg på plass i konkurransesammenheng? Altså om hun tar en svensk en, eller går bak?

Helle: problemet her er at hun på innkalling alltid kommer og setter seg foran meg, så dersom jeg står inntil vegg eller noe vil hun fortsatt løpe foran og sette seg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når legger man inn kommandoen? Når hun har satt seg og jeg gir godbiten?
Når hunden har gjort øvelsen noen ganger, og tydelig viser at den forstår hva den skal gjøre, kan du begynne å legge til kommandoordet. Først noen ganger idet hunden utfører øvelsen, deretter rett før den utfører øvelsen og til slutt før den får begynt.

Er det samme hvordan hun setter seg på plass i konkurransesammenheng? Altså om hun tar en svensk en, eller går bak?
Både den svenske og den "vanlige" er godkjent i konkurranser, men du kan ikke bruke begge!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: problemet her er at hun på innkalling alltid kommer og setter seg foran meg, så dersom jeg står inntil vegg eller noe vil hun fortsatt løpe foran og sette seg der...

Kanskje om du står inntil en vegg og hun er bak deg når du kaller henne inn, om du stopper henne når hun kommer på siden av deg? Belønner henne allerede når hun er på siden, altså før hun har rukket å kommer foran deg? Bare en tanke :ahappy:

Om du har brukt lokking, så kan du kanskje vise godbiten på venstre side, slik av hunden vil søke dit. Godbiten bør selvsagt fjernes fra synet tidligst mulig, men det tror jeg ikke skal bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...