Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstrikk av hund?

jaktlykke

Recommended Posts

Jeg har samla pelsen til Aika gjennom flere år nå og i kveld veide jeg den til rundt 2,5 kg :) Jeg har funnet ei side på nettet av ei dame som spinner garn av hundeull iblanda litt merino, og jeg har lyst å få brukt ulla til noe fornuftig.

Jeg kan ikke strikke - jeg kan overhodet INGENTING om slikt - og derfor må jeg spørre dere:

En helt vanlig genser str. M, uten mønster eller annet avansert - hvor mange garnnøster må man beregne? Det koster jo en smuuule å få spunnet dette og det er for dumt å sende 2,5 kg dersom det kun går med 500 g liksom. (Jeg har som sagt IKKE peiling på dette i tilfelle jeg spør veldig dumt nå :) )

Anyone?

Og dersom jeg har lagt denne tråden på feil sted så pliiis flytt den moderator!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... må jo le litt.. Hvem i all verden sparer på pelsen til hunden sin? :P

Men altså, hvis du har lyst til å bruke den til noe fornuftig og er usikker på hvor mye 2.5 kg. pels blir i mengde, så ville jeg egentlig bare ha satt mål av meg til å lage et skjerf eller noe jeg da.

Men når det er sagt, er ikke faren ved regn og ting strikket av hundepels ensbetydende som å gå rundt og lukte våt hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler også på pelsen til Shira.

Har tenkt å få noen til å spinne også. (hvis jeg ikke kan lure mor) Ho har spunnet litt pels og strikket en snodig sokk. He he

Det jeg har høst er at det ikke lukter våt hund når tøyet blir vått.

Har surfet litt på nettet og fant denne siden som kankje kan hjelpe deg Trykk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Altså trenger jeg rundt 1 kg for en genser.

Hundeullen blir blandet med sau pga fettet i sistnevnte. Dermed blir garnet sterkere. Og nei - det lukter IKKE våt hund dersom det blir vått. Det skal derimot være svært varmt og behagelig å ha på.

Jeg er kanskje tullete som har samla på ulla i åresvis, men jeg har sett de nydeligste klesplagg på messer mm og tenkte at hvorfor ikke? Aika røyter som en tulling og det kunne jo vært en artig idè å prøvd å få "nyttiggjort" henne :brr:

Så nå skal det bli noe utav prosjektet mitt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten samlet jeg på hundehårene til to av mine avdøde hunder (døde i 2007). Jeg syntes det var veldig gøy å lage diverse ting, og en dag i mangel av bomull så laget jeg noen puter med hundehår inni. Det fungerte helt fint det :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia..

Om du vil kan eg høre m Mamma hvordan hun gjorde når hun fikk laga garn av tibben hennes sitt hår..

Tror hun har en venninde som spinner. Og hun gjør det billigt og tror eg.. Skal ikke si noe sikkert men, kan jo fprhøre meg om du vil?

Eg har hvertfall en lue som er vannvittig god og varm om vinteren, som er av Tibbe hår.. Knall herlige altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...