Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg af opdrætter


Tina

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Det kommer ann på rasen.. Er det en siberian husky så kan det godt være kenneloppdrett, så lenge jeg er hundre prosent sikker på at valpen har fått være mye inne sammen med menneskene osv. Jeg ser på hvordan personen virker, om de høres seriøse ut (i tlf), om de vil jeg skal stille spørsmål er det et godt tegn. Stiller de krav er det også bra. Jeg ser også på om foreldre er øyenlyst/røntget (kommer jo ann på rasen), og om det er et krav at jeg skal gjøre det.. Jeg vil gjerne ha andres erfaringer, så om de har attester er det flott. Så er det om foreldrene virker rolige og vennlgie og alt sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stueoppdrett er en selvfølge. Det er viktig at foreldrene er friske og at de fungerer godt. Viktig at oppdretter er koselig og hjelpsom. Viktig at oppdretter vet hva de driver med, har kunnskaper om linjene de bruker og om avl og rasen generelt. Viktig at foreldredyrene har bra eksteriør, og gjerne at de har gitt bra avkom tidligere. Bra utstillingsresultater er heller ikke å forakte, da jeg driver med utstilling. Mentaltest kunne jo også vært noe, men det er ikke vanlig på min rase. Hmm, kommer ikke på så mye mer jeg, det handler liksom om hva slags feeling du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsa til alle :).

Tænkte på hvordan i udvælger opdrætter når i køber valp?

Altså hvilke ting kigger i på og hvilke kriterier skal opfyldes? Ville i købe fra staldopdræt, eller skal det være stueopdræt...etc.

For meg er det viktigste at jeg får en god dialog både med oppdretter og dens hunder. Er hundene urasepreget og har dårlig gemytt, vil jeg ikke ha valper derfra. En "Stueoppdretter" som, du kaller det så fint ;) vil nok få mye mer positivt pregede valper enn en som driver sitt oppdrett med egne "hundehus". Stuehunder vil jo fortere bli vant til lyder som støvsuger, ringeklokke, folk/unger som kommer og går i huset. (Er selv stueoppdretter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er at jeg får en god tone med personen. De må være Hyggelige, og være interessert i meg som kjøper. At de virker seriøse og tar meg på alvor er bare bra.

De må være voksne mennesker som har drevet med hund lenge. At vi får god kontakt en stund før valpene kommer er bra. Jeg er ikke så nøye på om det er litt "ukjente" kenneler eller mer populære kennel, (ikke masseproduksjon!) men det er positivt hvis de har hatt kull før. Men som sagt det aller viktigste er å få god kontakt som holdes slik at man føler seg trygg og vet at man kan får hjelp hvis man lurer på noe. Også lenge etter valpene er levert. Noe jeg syns er viktig også, er at oppdretter bruker mye tid på valpene. Sosialiserer og kjører bil og diverse. Det var vår veldig flink til. Hun tok seg fri fra jobb de 2 mnd valpene var i hus.

Det er viktig å følge magefølelsen. Føles det litt rart, så la være! :)

Alt dette jeg navnte over har jeg funnet i min oppdretter, som jeg er storfornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare legge til at for meg betyr ikke alder på oppdretter noe. Det er andre ting som betyr mer for meg :) Det er stor forskjell på liten, men god erfaring og lang, men dårlig erfaring. Men selvfølgelig kan det være en trygghet med en erfaren oppdretter, da du lettere kan sjekke ut tidligere avlsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte hund fra uregistrert kennel, de var ikke registrert før dette kullet, da dette var tispas første.

så ja, jeg bryr meg ikke stort om hunden kommer fra registrert kennel eller ikke. det jeg kunne ønsket meg var kennelnavn på hunden, men siden det følger med kun visst moren har det, ble det ikke det på oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad med sådan noget som...(tja nu ved jeg ikke hvad det hedder i Norge) om kennelen har DKK-mærket eller har gennemgået DKK's opdrætteruddannelse. Betyder det noget for jer? Ville i købe en hund i en kennel der ikke er tilknyttet DKK/NKK?

Alle oppdrettere som har kennelnavn MÅ være medlem av Norsk Kennel Klub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg velge en japaner oppdretter her i landet så blir det enkelt (Kennel Freddygården), men i utlandet blir det vannskligere siden jeg ikke kjenner oppdrettere i utlandet.

skal vi ha oss ny samojede såblir det heller ikke såvannskelig verken her eller i sverige(har sett meg ut noen ja), men så er det jo ikke sikkert at vi skal ha flere store hunder i hus heller da. har lurt på om vi bare skal fortsette med japanerene og holde oss til dem. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg velge en japaner oppdretter her i landet så blir det enkelt (Kennel Freddygården), men i utlandet blir det vannskligere siden jeg ikke kjenner oppdrettere i utlandet.

skal vi ha oss ny samojede såblir det heller ikke såvannskelig verken her eller i sverige(har sett meg ut noen ja), men så er det jo ikke sikkert at vi skal ha flere store hunder i hus heller da. har lurt på om vi bare skal fortsette med japanerene og holde oss til dem. :wink:

Laila (Freddygården) er ihvertfall en veldig seriøs oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser selvfølgelig på hundene de har oppdrettet. Hva de har oppnådd på utstilling osv (siden jeg nå er på jakt etter utst hund)

Om hundene har et bra gemytt og hvordan selve oppdretteren er. For meg er det veldig viktig at oppdretteren er der for meg og kan gi meg svar og råd på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser selvfølgelig på hundene de har oppdrettet. Hva de har oppnådd på utstilling osv (siden jeg nå er på jakt etter utst hund)

Om hundene har et bra gemytt og hvordan selve oppdretteren er. For meg er det veldig viktig at oppdretteren er der for meg og kan gi meg svar og råd på veien.

Håper du får tak i en utstillingshund med bra gemytt. Ta tiden til hjelp :)

Jeg vet at det er mange oppdrettere (akkurat som meg) som beholder den beste tispa selv. Dette både pga av utstilling, men også videre avl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får tak i en utstillingshund med bra gemytt. Ta tiden til hjelp :)

Jeg vet at det er mange oppdrettere (akkurat som meg) som beholder den beste tispa selv. Dette både pga av utstilling, men også videre avl

Jeg tror jeg har funnet en oppdretter som både er særiøs og ærlig.

Håper det er tilfellet eller så gir jeg opp rasen snart...Det er så utrolig mange som ikke er det man tror.

Men jeg har ikke hastverk så jeg ser tiden an om mitt intrykk av denne oppdretteren er riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlanger at valpenes foreldre er mentaltestet, og har bestått kravene til raseklubben. Det med mentaltesting er ikke så vanlig med små raser da, så der er jeg ikke så sikker på om jeg er så streng. Valpene skal ha vokst opp i innemiljø med sosialisering og gode omgivelser fra første stund. Jeg kjøper ikke valp etter det jeg mener er klikker vrak, jeg vil ha fra en god og stabil hund som tåler å bli tatt i. Gjemyttet og bruks egenskapene er det aller viktigste jeg ser på. Jeg forlanger å kunne følge med på oppveksten fra første stund, derfor ville jeg aldri funnet på å kjøpe valp fra oppdretter som bor langt borte. Jeg syns også det er seriøst at oppdretter stiller krav til kjøper. Jeg liker oppdrettere som driver med noe med hundene sine, ikke bare sluntrer rundt.. Det at valpenes foreldre har vist at de er gode i forskjellige sporter er også en selvfølge. Jeg må også kunne hilse på moren til valpene og ta kontakt med den som har faren for å vite nøyaktig hvordan foreldrene er. Høflighet hos oppdretter er også et stort pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlanger at valpenes foreldre er mentaltestet, og har bestått kravene til raseklubben. Det med mentaltesting er ikke så vanlig med små raser da, så der er jeg ikke så sikker på om jeg er så streng. Valpene skal ha vokst opp i innemiljø med sosialisering og gode omgivelser fra første stund. Jeg kjøper ikke valp etter det jeg mener er klikker vrak, jeg vil ha fra en god og stabil hund som tåler å bli tatt i. Gjemyttet og bruks egenskapene er det aller viktigste jeg ser på. Jeg forlanger å kunne følge med på oppveksten fra første stund, derfor ville jeg aldri funnet på å kjøpe valp fra oppdretter som bor langt borte. Jeg syns også det er seriøst at oppdretter stiller krav til kjøper. Jeg liker oppdrettere som driver med noe med hundene sine, ikke bare sluntrer rundt.. Det at valpenes foreldre har vist at de er gode i forskjellige sporter er også en selvfølge. Jeg må også kunne hilse på moren til valpene og ta kontakt med den som har faren for å vite nøyaktig hvordan foreldrene er. Høflighet hos oppdretter er også et stort pluss ;)

Her må jeg bare spørre deg om noe Astrid: Disse kravene du stiller til valg av valp og oppdretter ;) Det som slo meg er det du kaller "klikkervrak":D Hva mener du med det? En annen ting jeg lurer på er det jeg leste i en annen tråd, nemlig det at 2. premiehunder blir godkjent som avlshunder! I vår rase har vi strengere regler. Alle tisper må ha minst en førstepremie og hannhunder må ha minst CK for å bli godkjent som avlshanne. I ekstriørringen blir jo også gemyttet kommentert. Iallefall når det gjelder Sheltie. Sheltien blir ikke ofte mentaltestet :) Det at du vil følge valpen i oppveksten synes jeg er veldig positivt. Mine valpekjøpere får lov til å besøke mor og valper fra valpene er 2,5 til 3 uker. Grunnen til at de ikke får komme før, er pga da dier de moren oftere og at øynene ikke har åpnet seg helt. Vil ikke ha sollys/daglys inn i valperommet i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er på grunn av akkurat slike innlegg at du får så mye pepper (mobbing) på andre tråder...

jeg sier bare min personlige mening. det syns jeg ikke burde være noe problem for dem. men som sagt, jeg skal ikke uttale meg mye om klikker her på forumet mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier bare min personlige mening. det syns jeg ikke burde være noe problem for dem. men som sagt, jeg skal ikke uttale meg mye om klikker her på forumet mer. :)

Det er jaggu på tide i så tilfelle!! (denne klarte jeg IKKE å holde igjen) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jaggu på tide i så tilfelle!! (denne klarte jeg IKKE å holde igjen) ;)

du nå har jeg sagt ifra fler ganger. Kan du gi deg snart! jeg syns at sånn som dere holder på er mobbing! nå ber jeg dere til og med om å la vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du nå har jeg sagt ifra fler ganger. Kan du gi deg snart! jeg syns at sånn som dere holder på er mobbing! nå ber jeg dere til og med om å la vær!

Så du kan si din personlige mening... men Ricco får ikke lov til det? og hun sa det til og med med et smil om munnen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du nå har jeg sagt ifra fler ganger. Kan du gi deg snart! jeg syns at sånn som dere holder på er mobbing! nå ber jeg dere til og med om å la vær!

Vicky: Jada, det har du for så i neste innlegg å komme tilbake med den samme (for meg) ensporede bemerkning: Klikkertrening er dumt, for lett eller... Men får håpe du ser det nå, at folk må få ha den frihet å finne ut SELV hvilken treningmetode de vil ha på sin hund. Dette har jeg prøvd å skrevet til deg mange ganger før, men det virker som om du ikke vil se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...